Indien u problemen heeft met het lezen van deze nieuwsbrief vindt u hier de online versie.
 
Inhoudsopgave
-Voorwoord
-Microsoft Build: meer nieuws over Windows 10
-OS X, Back-up met Time Machine
-VBA voor Doe het Zelvers deel 18
-Linux: Wat zit er in mijn kast
-GIMP Deel 8: Naar de sterren en dan met tekst
-Interview met dorado
-Tekstverwerken met Word - Hoofdstuk 9
-Download je foto's van Facebook
-Varia
-Kanaal van de maand: Lifehacker
-Handleiding van de maand
-Postvak-in
 

De redactie bestaat uit:
CorVerm
Erik98
ErpCity
femke98
K1pje
leofact
Maxstar
OctaFish

De redactie is te bereiken op nieuwsbrief@helpmij.nl. Naar dit e-mailadres géén vragen sturen die betrekking hebben op computers en dergelijke. Deze horen op het forum geplaatst te worden.

Oplage
De nieuwsbrief wordt naar 32170 unieke e-mailadressen verstuurd. Deze e-mailadressen zijn via opt-in geselecteerd.

Adverteren
Indien u een advertentie wilt laten plaatsen in deze nieuwsbrief neem dan contact op met de redactie.

Eset bestellen

Advertentie informatie aanvragen

Aan- en afmelden
Om u aan te melden voor de nieuwsbrief kunt u naar deze pagina gaan.
Wilt u de volgende uitgaven niet meer ontvangen, dan kunt u zich hier afmelden. Is deze nieuwsbrief naar u doorgestuurd en wilt u hem zelf ontvangen? Ga dan naar deze pagina en meldt u aan. U zult dan automatisch de volgende nieuwsbrief ontvangen.

Wilt u nog eens een artikel nalezen? Wanneer u lid van de vereniging bent, kunt u hier in oude nieuwsbrieven bladeren.


Voorwoord

Auteur: ErpCity

Top

Beste lezers,

Op zaterdag 6 juni zal er weer een Helpmijdag gehouden worden. De locatie is wederom Utrecht.

Maak kennis met de mensen achter de “nicknames”, wissel ideeën uit, stel vragen, neem die kapotte computer mee voor meerdere “second opinions” over de oorzaken en oplossingenen, en geniet ondertussen van de copieuze lunch en de rijk gegarneerde BBQ. Lees hier meer over de Helpmijdag en vergeet niet je hier te registreren! Tot ziens in Utrecht.

Sinds 22 april kan men met de iPhone via Whatsapp ook bellen naar alle contacten. In de balk bovenin de app verscheen plotseling een telefoonsymbooltje. De verbinding komt in het algemeen razendsnel tot stand en geluidskwaliteit is goed. De Android-gebruikers kenden dit genot trouwens al 3 weken eerder. 

In deze nieuwsbrief vindt men de volgende delen van onze cursussen VBA, Tekstverwerken met Word en werken met GIMP, en vanzelfsprekend daarnaast vele andere interessante en handige artikelen. 

Wij wensen ieder veel leesplezier!




Microsoft Build: meer nieuws over Windows 10

Auteur: K1pje

Top

Van woensdag 29 april tot en met vrijdag 1 mei heeft Microsoft een grote conferentie in San Francisco gehouden; Microsoft Build. Tijdens deze conferentie vertelde Microsoft over de plannen en ontwikkelingen binnen het bedrijf. Windows 10 is natuurlijk het belangrijkste onderwerp van deze conferentie en er zijn dan ook nieuwe feiten over dit besturingssysteem de wereld in geslingerd. In dit artikel een beknopt overzicht van wat Microsoft heeft verteld.

Microsoft Edge

Project Spartan zal een bekende naam zijn voor de mensen die de ontwikkelingen rondom Microsofts Windows 10 volgen. De browser die ter vervanging van Internet Explorer zal worden geïntroduceerd met het nieuwe besturingssysteem heeft van Microsoft eindelijk de officiële naam gekregen: Microsoft Edge.

Behalve de reeds bekende feiten zoals de integratie van Cortana, Microsoft's persoonlijke assistent, en de mogelijkheid tot het maken van aantekeningen, liet Microsoft nog wat meer los. Microsoft belooft namelijk dat Chrome- en Firefox-extensies eenvoudig omgezet kunnen worden naar Edge. Dat zou dus betekenen dat extensies zeer snel beschikbaar kunnen zijn voor de nieuwe browser wat de populariteit waarschijnlijk ten goede zal komen.

Het makkelijk kunnen omzetten beperkt zich echter niet alleen tot Chrome- en Firefox-extensies: Windows 10 krijgt namelijk ook ondersteuning voor geporte Android en iOS-applicaties. Microsoft is dus hard op weg om zowel de browser als het besturingssysteem zo universeel mogelijk te maken.

Continuum for Phones

Continuum for Phones kan je zien als een erg indrukwekkende feature en eigenlijk iets wat een langverwacht toekomstbeeld mogelijk maakt. Met Continuum for Phones is het namelijk mogelijk om een smartphone met Windows 10 om te toveren tot een desktopsysteem. Daarvoor moet je de smartphone uiteraard wel aansluiten op een groter scherm en een toetsenbord & muis, maar feitelijk heb je je computer dan altijd op zak.

Natuurlijk zitten er wel nog wat haken en ogen aan deze mogelijkheid. Zo moeten ontwikkelaars hun apps wel geschikt maken voor Continuum, waarbij de apps goed geschaald moeten worden op zowel de smartphone als op het losse beeldscherm. Ook zou de huidige hardware van de smartphones nog niet krachtige genoeg zijn om twee beeldschermen aan te sturen. Nieuwe hardware die dit mogelijk moet maken is daarentegen wel al “onderweg”.

Nieuwe testbuild

Met de conferentie heeft Microsoft tegelijkertijd ook een nieuwe testbuild van Windows 10 vrijgegeven. In deze testversie is het startmenu onder meer voorzien van transparantie. Daarbij moet je denken aan het Aero-uiterlijk van Windows Vista en 7. Ook het vergrendelscherm (lockscreen) heeft een nieuwe feature meegekregen. Dit wordt door Microsoft Spotlight genoemd, een functie die apps kan aanraden voor gebruikers of achtergrondafbeeldingen kan voorstellen. Gelukkig zal deze optie ook uit te schakelen zijn.

Tijdens de conferentie is ook een testversie van Windows 10 voor de Raspberry Pi 2 vrijgegeven. Dat er een versie in ontwikkeling was voor het kleine computertje, was al bekend. Maar je kunt er nu dus ook eindelijk zelf mee aan de slag ondanks dat het nog een aantal “ruwe randjes” zou bevatten.

De IoT Core-versie van Windows 10 is speciaal bedoeld voor embedded hardware en draait niet de volledige desktopinterface. Je zult dus via een andere computer moeten inloggen om het apparaat te kunnen beheren. Vervolgens kan je het apparaat dan gebruiken voor het aansturen van slimme apparaten in het huis.

Wanneer Windows 10 precies moet uitkomen is helaas nog niet bekend gemaakt. Wel heeft AMD laten lekken dat dit mogelijk eind juli al zal zijn. Tot nu toe is dat echter een gerucht totdat Microsoft hier zelf meer over los laat.Het laatste nieuws is dat er eerst upgrades voor x86 (32 bit) machines zullen worden aangeboden, daarna zal het besturingssysteem voor andere gebruikers beschikbaar komen.

Andere ontwikkelingen

Eén van de andere ontwikkelingen is de HoloLens. Deze holografische bril was al aangekondigd in januari, maar Microsoft heeft nu voor het eerst de bril gedemonstreerd. Met deze bril op kunnen holografische objecten in de daadwerkelijke omgeving geprojecteerd worden. Aangezien een filmpje soms meer zegt dan wat tekst, raad ik zeker aan om eens een kijkje te nemen op Tweakers waar een tweetal filmpjes getoond worden en de HoloLens nog veel uitgebreider besproken wordt:

http://tweakers.net/reviews/4009/microsoft-hololens-eerste-blik-door-een-sciencefiction-bril.html

Voor de ontwikkelaars komt Microsoft ook met iets nieuws: zo is er vanaf heden een gratis code-editor van Visual Studio voor Windows, OS X en Linux. Visual Studio Code zal niet de volledige functionaliteit van Visual Studio bieden door het ontbreken van de complete IDE-ontwikkelomgeving, maar is wel een code-editor met extraatjes als IntelliSense voor het afmaken van stukjes code.

Microsoft heeft verder nog de add-on-ondersteuning van Office in ontwikkeling. Add-ons moeten ook te gebruiken zijn met Office-applicaties op smartphones en tablets, iets wat tot op heden enkel mogelijk was op de pc. 




OS X, Back-up met Time Machine

Auteur: leofact

Top

Bij de overstap van Windows naar Apple OS X loop je tegen een aantal verschillen op. Helemaal los van het feit welk besturingssysteem je beter, prettiger of mooier vindt; het werkt anders en je moet waarschijnlijk wennen aan de verschillen. De belangrijkste hiervan worden in een reeks korte artikelen besproken welke tot doel hebben een eventuele overstap soepeler te laten verlopen. Ook als kersverse Apple gebruiker kun je iets hebben aan deze reeks. In dit vierde deel wordt de Finder behandeld. De voorbeelden worden uitgewerkt voor OS X 10.10 Yosemite. Zij zijn veelal ook van toepassing op eerdere versies van OS X.

Back-up

Back-ups maken is geen populair werk. Vrijwel iedereen is van de noodzaak doordrongen, maar het kost tijd en moeite en je inspanningen geven niet direct resultaat. Sterker nog; je hoopt de back-up nooit nodig te hebben. Totdat de dag komt (en helaas, die komt) dat bijvoorbeeld je harde schijf crasht en je alles kwijt bent. Alles? Niet dus; nu komt die back-up ineens heel erg goed van pas. Een nieuwe harde schijf erin, je back-up terugzetten en je pc of Mac werkt weer als een zonnetje. Heb je een Mac en weet je  niet zeker of dit scenario voor jou zal gelden, dan heb je alle reden om door te lezen.

Time Machine

Apple kent zijn pappenheimers en begrijpt dat het maken van een back-up niet een echt geliefde bezigheid is. Het heeft zich daarom ingespannen om een eenvoudig app te maken die ongemerkt op de achtergrond er steeds voor zorgt dat er van je bestanden én je hele Mac-installatie altijd een recente back-up voorhanden is. Met dit voor ogen is Time Machine ontwikkeld. Hiermee kun je terug naar een eerdere staat van je Mac op een bepaald moment. Terug in de tijd dus. Time Machine maakt dit mogelijk door elk uur een reservekopie te maken van de afgelopen 24 uur en elke dag een kopie van de laatste maand en een wekelijkse aanvullende reservekopie.

Benodigdheden

Je hebt niet veel nodig om Time Machine te kunnen gebruiken. Een externe usb-, Firewire of Thunderbolt-schijf volstaat al. Een NAS (netwerkschijf) biedt een continue back-upmogelijkheid omdat deze permanent beschikbaar is via het netwerk. Een combinatie van deze schijven is ook mogelijk; voor nog meer zekerheid. Naast de externe schijf is er uiteraard een Mac nodig. Deze moet voorzien zijn van OS X 10.5 of nieuwer. 

Starten

Je begint eenvoudig aan je eerste reservekopie door de externe schijf aan te sluiten. OS X vraagt dan of je deze schijf voor Time Machine wilt gebruiken. Je bevestigt dat door op Gebruik deze schijf als reservekopieschijf te klikken. Desgewenst kun je de reservekopieën laten coderen door het betreffende vinkje te selecteren. De reservekopieën zijn dan alleen toegankelijk na het opgeven van een wachtwoord.

mei 2015: schijf selecteren..png

Bij een netwerkschijf werkt het net even anders; hiervoor dien je actief Time Machine aan te zetten. Dat doe je door bij de Systeemvoorkeuren > Time Machine te selecteren en vervolgens, indien nodig, de schuif Time Machine van uit naar aan te verplaatsen. Bij Selecteer reservekopieschijf geef je dan aan welke schijf je wilt gebruiken voor de reservekopie.

De NAS dient wel geschikt te zijn voor het gebruik als reservekopieschijf voor Time Machine. Een moderne NAS is daar meestal geschikt voor, maar dient wel eerst geconfigureerd te worden. Een paar willekeurige voorbeelden hiervan:

Andere merken zijn op een vergelijkbare manier te configureren.

Eerste reservekopie

mei 2015: reservekopie voorbereiden..png

Als de schijf eenmaal is toegewezen gaat Time Machine automatisch aan de slag. Bij de eerste reservekopie wordt er een kopie van het gehele systeem en alle aanwezige bestanden gemaakt. Afhankelijk van de grootte van de installatie en de snelheid van de gebruikte schijf kost dat meerdere uren of zelfs dagen. Time Machine mag daarbij niet onderbroken worden. Je kunt wel gewoon doorwerken op je Mac. Een nieuwere Mac kan zelfs doorgaan met het maken van de reservekopie tijdens de slaapstand met behulp van de Power Nap functie.

Mappen beheren

Bepaalde mappen zijn te verwijderen of juist toe te voegen aan het reservekopie-schema. Standaard worden online opslagdiensten niet meegenomen in dit schema. Voeg deze alsnog toe via menubalk > Time Machine-symbool > Time Machine-voorkeuren > knop Opties.

mei 2015: mappen uitsluiten..png

Selecteer de gewenste map en druk op het minteken om deze aan het schema toe te voegen. Druk op het plusje om een map uit te sluiten. Blader hiervoor naar de gewenste map, selecteer deze en klik op Sluit uit.

Schema aanpassen

Het tijdschema van Time Machine is niet via de voorkeuren aan te passen. Wil je dit toch dan kan dat wel met behulp van een app; bijvoorbeeld TimeMachineEditor. Dit is een simpel en gratis tooltje om alsnog het tijdschema aan te kunnen passen.

Kopie terugzetten

Eenvoudig een reservekopie maken is belangrijk. Net zo belangrijk is een simpele mogelijkheid om de bestanden weer terug te zetten als de nood aan de man is. Dit kan op verschillende manieren.

  • Document terugzetten.       

Dit kan op de volgende wijze; open het bestand, bijvoorbeeld als voorvertoning (druk op de spatiebalk wanneer het gewenste bestand is geselecteerd), ga vervolgens naar de menubalk > Archief > Vorige versie >  Blader door alle versies…
De oudere versies van het bestand verschijnen nu in een bladerweergave waarin naar de gewenste versie gezocht kan worden. Een klik op Terug zetten is voldoende om weer de beschikking te hebben over de oudere versie.

mei 2015: bestand terugzetten..png

  • Meerdere bestanden of het hele systeem terugzetten.

Open hiervoor Time Machine via menubalk > Time Machine-symbool > Activeer Time Machine. Hiermee wordt een Finder venster zichtbaar in bladerweergave. Via de op en neer pijlen rechts, of de tijdbalk helemaal rechts kun je naar een het gewenste tijdstip terug bladeren. Selecteer het gewenste venster of de bestanden en klik op Zet terug.

mei 2015: time machine..png

Handig: wanneer in de Finder een bepaalde map geopend is als er op Activeer Time Machine wordt geklikt, opent Time Machine met de vorige versies van de getoonde map. Sinds Yosemite werkt dit ook voor de iCloud Drive.

  • Systeem herstel

Mocht de installatie van je Mac corrupt zijn geworden, dan is dat relatief eenvoudig te herstellen. Houdt bij het opstarten van de Mac Cmd + R ingedrukt totdat het Apple logo verschijnt. De Mac komt in de recovery modus en hier kan worden gekozen voor Uw Mac herstellen met een Time Machine-reservekopie. De betreffende schijf dient dan natuurlijk wel beschikbaar te zijn.

Na het vervangen van een defecte harde schijf wordt het iets ingewikkelder, omdat dan het herstelsysteem niet meer aanwezig is. Dit is echter te ondervangen door zelf een herstelsysteem te maken volgens deze aanwijzingen. De nieuwste Macs zijn zelfs in staat om op te starten met behulp van een recovery die via internet wordt aangemaakt (zie de eerder gegeven link).

  • Nieuwe Mac

Time Machine maakt het eenvoudig om de data naar je nieuwe Mac over te zetten. Volg daarvoor de configuratie-assistent die verschijnt wanneer je de Mac voor het eerst aanzet. Op een zeker moment kan dan voor de optie worden gekozen om de gegevens te herstellen van de Time Machine-schijf. De schijf dient natuurlijk wel toegankelijk te zijn voor de nieuwe Mac.

Dat het maken van back-ups belangrijk is wist je al. Na het lezen van dit artikel weet je ook hoe eenvoudig dat kan met behulp van Time Machine. Bovendien weet je nu welke mogelijkheden er zijn om een reservekopie te maken en hoe je deze op verschillende manieren kan terugzetten.

Volgende maand

De volgende aflevering wordt behandeld hoe je verschillende systeeminstellingen aanpast.




VBA voor Doe het Zelvers deel 18

Auteur: leofact

Top

VBA voor Doe het Zelvers is een reeks artikelen, bedoelt voor mensen die met VBA in Excel aan de slag willen om taken te automatiseren of om deze toegankelijk te maken voor gebruikers met weinig Excel kennis. VBA is een volwaardige programmeertaal met een woordenschat en een zinsopbouw (syntaxis). Om deze goed te kunnen leren wordt het aangeraden om hierover boeken te lezen. Bijvoorbeeld uit deze willekeurige selectie.


Vorige aflevering

In de afgelopen aflevering werd het manipuleren van bestanden behandeld. Het maken van een back-up, het aanmaken van mappen, het kopiëren van bestanden en het wissen van mappen en bestanden werd besproken. Dit kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Drie daarvan werden besproken met daarbij de voor- en nadelen. Een en ander werd zo aangeboden opdat een basis gelegd werd die zelf verder uitgewerkt kan worden.

Deel 18

Het onderwerp beveiliging wordt in twee delen behandeld. In deel 18 wordt de werkboekbeveiliging behandeld. Deze beveiliging is bedoelt om de inhoud te beschermen tegen ongewenste pottenkijkers. In deel 19 wordt dit vervolgd met beveiligingsmethodes om de userinterface en opmaak intact te houden tijdens allerlei vormen van gebruik van het werkboek. Daarnaast worden meerdere vormen van beveiliging tegen ongewenst bewerken gegeven. Naast de normale methode van instellen via het menu wordt ook steeds de betreffende VBA-code gegeven. Deze is weer te vinden in de bijlage. Dit keer zijn dat twee werkboeken. Een office 2003 .xls werkboek en office 2007+ .xlsm werkboek. De werkboeken zijn verder gelijk. Zij zijn beide toegevoegd om eenvoudig te kunnen experimenteren met het verschil in versleuteling. Het te benodigde wachtwoord is steeds "test".

Inhoud beveiligen

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je de inhoud van een werkboek wilt beschermen tegen nieuwsgierige blikken. Het kan bijvoorbeeld gaan om privacygevoelige of bedrijfskritische gegevens. Beveiliging is eigenlijke alleen zinvol als de gegevens betrouwbaar beveiligd worden. Bij Excel worden de gegevens in het werkboek zelf bewaard. De gegevens en de bewerking (de formules, opmaak, et cetera) worden bij elkaar bewaard. Wanneer het er écht op aan komt is het beter om dit apart te doen. Een solide database biedt dan meer mogelijkheden tot een afdoende beveiliging. Om allerlei redenen kan er echter toch voor Excel gekozen worden. Er kan gesteld worden dat dit tegenwoordig vrij betrouwbaar mogelijk is door het werkboek te versleutelen en met een wachtwoord te beveiligen tegen openen. Daarbij geldt dat de beveiliging beter is bij de nieuwere Excelversies. Tot en met Excel 2003 was er geen betrouwbare standaard beveiliging beschikbaar. Het werkboek kon weliswaar wachtwoord-beveiligd worden opgeslagen, maar deze beveiliging was relatief eenvoudig te kraken. Er zijn ruwweg twee methodes om een wachtwoord te kraken. De eerste methode is woordenboek-ontcijfering. Hierbij worden alle bekende woorden met het wachtwoord vergeleken totdat er een overeenkomst wordt gevonden. Bij deze methode kunnen slimme algoritmes worden gebruikt om bepaalde combinaties te achterhalen (zoals het overbekende Welkom1). Wanneer er meerdere woorden en willekeurige leestekens zijn gebruikt bij het aanmaken van het wachtwoord lukt het niet langer met deze werkwijze. Dan kan er de methode van de Brute Force ontcijfering worden ingezet. Bij deze “brute kracht” methode worden de karakters één voor één met alle mogelijke leestekens vergeleken. Uitgaande van de 95 leestekens die op een toetsenbord zitten, loopt het aantal mogelijkheden al snel op bij een langer wachtwoord. Door gebruik te maken van slimme algoritmen kan het aantal mogelijkheden nog wel enigszins beperkt worden. Bij de beperkte versleuteling die tot en met Excel 2003 werd gebruikt, was dat nog praktisch uitvoerbaar. Bij de 128 bit AES-versleuteling van de nieuwere Excelversies kan dat echter al snel weken of langer duren. Een sterk wachtwoord (nieuwsbrief-artikel over wachtwoorden) is dan praktisch gezien niet meer te achterhalen. Meer informatie over de Brute Force methode.

De wachtwoordbeveiliging is eenvoudig in te stellen door in menu Bestand, naar Info te gaan en dan voor Versleutelen met een wachtwoord te kiezen:

mei 2015: werkmap beveiliging..png

Bij Excel 2007 gaat dit via de officeknop > Voorbereiden > Versleutelen met wachtwoord. De beveiliging is desgewenst weer te verwijderen door dezelfde procedure te doorlopen en daarbij het wachtwoord-vak leeg te maken. Het bestand wordt dan bij het opslaan niet meer versleuteld. De beveiliging van het werkboek kan ook door middel van VBA worden ingesteld. Dat kan door bij het opslaan het wachtwoord in te stellen:
      
     ActiveWorkbook.SaveAs ActiveWorkbook.Path & "Test.xlsm", Password:="test"

Hetzelfde kan ook zonder dat het werkboek opgeslagen moet worden:          
     
      ActiveWorkbook.Password = "test"

Dit werkt echter alleen in de open xlm-bestandsformaten. Dus niet bij een werkboek met .xls als extensie. Ook niet wanneer deze in Excel 2007 of later is aangemaakt.

De sterkte van encryptie is af te lezen aan de lengte van de sleutel; Deze is op de volgende wijze te achterhalen:

     MsgBox ActiveWorkbook.PasswordEncryptionKeyLength

Bij het oude .xls werkboekformaat zal het resultaat 40 zijn, bij het nieuwe formaat zal dat 128 zijn. Dit geeft een veel grotere veiligheid door de enorme toename van het aantal mogelijkheden. Welke vorm van encryptie wordt gebruikt is met behulp van VBA in te stellen:
mei 2015: encryptie instellen..png

Met de volgende procedure is het soort en de sterkte van de encryptie te achterhalen. Dit resultaat is alleen te zien het venster Direct (sneltoets; Ctrl + G).

mei 2015: encrytion properties..png

Let op: encryptie instellen werkt alleen in Excel 2003 en eerder. Het lijkt in de latere versies in eerste instantie ook te werken, maar na een herstart van het werkboek staat de standaard-encryptie weer ingesteld. Gelukkig is deze afdoende op dit moment. De ontwikkelingen gaan echter snel op dit gebied. Garanties voor de toekomst zijn er daarom niet.

Wachtwoordbeheer

Bedrijfsmatig kan het erg onhandig zijn wanneer een bepaald werkboek met belangrijke gegevens wachtwoordbeveiligd is en niet meer open wil. Bijvoorbeeld omdat de werknemer zijn wachtwoord niet meer weet, of omdat hij is overgeplaatst of vertrokken. Microsoft biedt een procedure aan die in dit soort gevallen een oplossing kan bieden. Deze procedure is geschikt voor Excel 2013, Word 2013 en Powerpoint 2013.

DocRycrypt is van toepassing op

Om de procedure te laten werken dienen er op voorhand een aantal stappen te zijn doorlopen. De eerste stap is om een certificaat aan te maken met een zogenaamde Escrew key. Dat kan met behulp van de Office Customization Tool. In het windowsregister van de clientcomputer(s) dient er dan een bepaalde registersleutel te worden aangemaakt waarna het certificaat geplaatst kan worden in de Windows Certicaat Manager. Als laatste stap moet een beheer-computer voorzien zijn van de cerficaat/private key combinatie en de DocRecryptTool. Vervolgens kan dan het wachtwoord worden verwijderd of aangepast als dat ooit nodig mocht zijn. Deze procedure vereist de nodige zorgvuldigheid en goede voorbereiding. Een en ander is hier na te lezen (Engels). Het is een enigszins complexe procedure die alleen bedoeld is voor een IT-omgeving. Even een wachtwoordje verwijderen is er bij de nieuwere office-versies echt niet bij.

Samenvatting

Met deze werkboekbeveiliging hebben we de enige vorm gehad waarmee data tegen inzage beschermd kan worden. Besproken werd hoe dit in kan worden gesteld en in welke mate de beveiliging verschilt tussen de diverse office-versie. Daarnaast is aangegeven waar een sterk wachtwoord aan moet voldoen en welke mogelijkheid er is om Office 2013 documenten in een IT-omgeving zó voor te bereiden dat het wachtwoord in noodgevallen verwijderd kan worden.

Volgende maand

In deel 19 komen de andere vormen van beveiliging aan bod. Deze beveiligingen hebben allen hetzelfde doel; namelijk om de inhoud te beschermen tegen ongewenste bewerkingen. Zij zijn min of meer eenvoudig te omzeilen of te kraken. Zolang ze ingezet worden met dit in het achterhoofd kunnen ze evengoed wel bruikbare vormen van bescherming bieden.




Linux: Wat zit er in mijn kast

Auteur: femke98

Top

Als je als Linux-gebruiker op een probleem stuit en je stelt je vraag op een forum, dan vraagt men meestal gelijk wat er aan hardware in je kast zit. De meeste mensen weten dat niet uit hun hoofd of hebben geen specificaties van hun computer bij de hand.

Veelal beginnende Linux-gebruikers weten niet hoe zij aan deze informatie kunnen komen. Immers, in Windows had je daar programmaatjes voor en zij vragen zich dan af of dat in Linux ook bestaat.

Het antwoord hierop is: ja! Een van die programma's is "hardinfo", te installeren via Synaptic. Na installatie vind je het programma in Linux Mint terug in het menu Beheer onder de naam System Profiler and Benchmark. In Ubuntu kan je het programma via de Dash oproepen.

hardinfo

Maar nog handiger is het om via commando's in de terminal achter je hardware te komen. Je krijgt dan een veel beter beeld van wat er in je kast zit. Daarom volgen hieronder diverse commando's met daarbij de uitleg wat dit commando aan informatie geeft. De blauwe tekst is het commando. Wil je dit gebruiken, dan is het handiger om deze code te kopiëren en te plakken in de terminal.

Gebruikers van Ubuntu zullen eerst inxi op hun systeem moeten installeren eer zij  onderstaande commando's kunnen gebruiken. In Linux Mint zit dit al standaard ingebakken. Installeren kan met het volgende commando in de terminal: sudo apt-get install inxi

De commando's:

sudo lshw -html > hardware.html je hardware

sudo dpkg --get-selections > mijnprogrammas.txt lijst van alle programma's op de pc

inxi -Fx een bijna volledig overzicht van je apparatuur

inxi -F een beperkt overzicht van de belangrijkste apparatuur in de pc

inxi -Fxz apparatuuroverzicht zonder privacygevoelige informatie

lscpu architectuur van de pc

sudo fdisk -l uitlezen partities

inxi -u al je aangekoppelde partities op je harde schijf met UUID

sudo lshw -C memory uitlezen geheugen

sudo dmidecode -t 17 uitlezen welk geheugen je hebt

ifconfig uitlezen IP-adres+netwerkkaart

uname -a uitlezen welke kernel je gebruikt

inxi -Sr een volledige lijst van pakketbronnen

man inxi een lijst van wat je nog meer kan doen met inxi

TIP: zet deze commando's in een gedit text bestandje, zodat je ze altijd terug kan vinden.

Verder is het nog de moeite waard om Xsensors te installeren; hiermee kan je je hardware temperatuur uitlezen. Dit programmaatje installeer je via Synaptic en je vindt het na installatie terug onder Beheer in Linux Mint en in Ubuntu vindbaar via de Dash.




GIMP Deel 8: Naar de sterren en dan met tekst

Auteur: Erik98

Top

Ik gebruik GIMP zelf om er wat mee te doen. Vanuit die instelling schrijf ik deze artikelen. Het zijn allemaal bewerkingen die ik zelf regelmatig uitvoer.

De ruimte in

Zo wilde het geval dat er ergens nog een mooie fotolijst gevuld moest worden. Een tijd geleden was de ruimtetelescoop Hubble weer eens in het nieuws. Een kennis van mij heeft een prachtige grote foto, gemaakt door de Hubble, aan de muur hangen. Dat vind ik zelf ook geweldig. Ik ga jullie in dit deel dus maar eens meenemen, de ruimte in.

Tekst in een foto

Het werkelijke doel is wat simpeler. Ik ga jullie laten zien hoe je tekst in een foto zet. Dat zou een foto van de Hubble kunnen zijn, maar nu het seizoen van de wintersporten afloopt kan je de techniek ook prima gebruiken bij een groepsfoto van een kampioensteam.

Voorbeeldfoto

Dit keer gebruik ik niet één van mijn eigen foto`s, maar eentje van ruimtetelescoop Hubble. Die viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum. Je vindt zijn foto's hier (Engelstalig). Zoek er gerust zelf eentje uit, maar ik gebruikte zelf deze van de Arend nevel. Pas op, klik NIET op deze link. Dit is een foto in erg hoge resolutie. Het is trouwens ook één van de meest bekende foto's van de Hubble. Die resolutie hebben we nodig voor een vlijmscherpe afdruk. Je browser zal er mogelijk erg veel moeite mee hebben hem te tonen. Klik daarom met een rechtermuisklik op de link en kies Opslaan als.

De Arend nevel

Hier vind je een beschrijving in het Nederlands van die nevel op Wikipedia. Die nevel ligt op een afstand van 7000 lichtjaar. Dat betekent dat wat we nu zien met behulp van de Hubble 7000 jaar geleden plaatsvond. Met een jaartelling die nu pas op 2015 terecht is gekomen krijgt het begrip "ruimte" ineens een dimensie, die ons verstand compleet te boven gaat. Daarom maakt alles rond de ruimte op mij zo'n grote indruk.

Foto met tekst

Vaak heeft een foto helemaal geen tekst nodig. Maar in andere gevallen is een goed gekozen en netjes vormgegeven tekst een prachtige aanvulling.

Bij deze foto kan je denken aan bijvoorbeeld:

  • Kop: de Arend nevel.
  • Subkop: foto van de Hubble ruimtetelescoop.
  • Tekst zelf: afstand van hier: 7000 lichtjaar. Afmeting: 15 bij 25 lichtjaar.

De foto nu met tekst

Printen

Open de gedownloade foto in GIMP. De foto is erg smal en hoog. Het is daarmee nog de vraag hoe je dat gaat afdrukken en dan in wat voor lijst je die print gaat plaatsen. En waar hang je dat dan in je huis? Een beetje sneldrukkerij heeft zo'n mooie HP Designjet of soortgelijke printer. Zo'n apparaat print vanaf de rol en heeft daarmee geen probleem met een lange foto afdrukken. Of je dat ook nog wil betalen is vers twee, maar het is wel een geweldige ervaring dat printen mee te maken. In mijn geval wilde ik een afdruk op A3 formaat. Dan kan je naast de eigenlijke foto zwarte randen aanbrengen of iets doen met het passe-partout.

Zelf besloot ik de breedte van de originele foto op te rekken tot A3 formaat. Dat is natuurlijk de boel foppen, maar achteraf gezien vind ik het goed uitpakken.

Tekst in GIMP

Om de tekst aan te brengen klik je eerst op het Tekstgereedschap in de Gereedschapskist en dan op de gewenste plaats in je afbeelding. In het pop-up venster en de Gereedschapsopties vind je de standaard keuzes voor het lettertype, de lettergrootte en de kleur.

Tekstgereedschap

Voor de kleur is wit het meest logisch en gebruikelijk, maar houd je zeker in dit geval niet in om daar eens lekker mee te experimenteren. Lettertypes spelen ook een grote rol qua indruk die je als kijker krijgt van zo'n tekst. Pak bijvoorbeeld niet het lekker speelse maar al veel te vaak gebruikte Comic Sans of bijvoorbeeld Arial.

Lettertype kiezen en de grootte ervan

Hier vind je een mooie lijst vrij verkrijgbare alternatieve lettertypes voor veel gebruikte lettertypes in de praktijk met voorbeelden erbij. Zo zou je in plaats van Arial Nimbus Sans L kunnen kiezen en als vervanging van Comic Sans het lettertype TSCu_Comic. Zelf geef ik in dit geval de voorkeur aan een wat meer serieus lettertype, waarbij je dan eens zou kunnen kijken naar de alternatieven voor Helvetica. Mijn keuze viel op het lettertype Bitstream Vera Sans.

Tekstgrootte

Omdat de basisfoto zo enorm groot is moet je in de tekstgrootte ook forse waarden gebruiken. Probeer maar eens 120 pts om te beginnen.

Tekst verplaatsen

Tenslotte moeten al die teksten nog netjes op hun plaats worden gezet. Dat doe je met het Verplaatsen gereedschap. Als je dat ding voor het eerst gebruikt ben je na een half uur waarschijnlijk van slag. Beweeg dat gereedschap nou eerst maar eens over je tekst en let goed op de cursor. Die verandert van een simpel kruis naar een handje met kruis, afhankelijk van wat hij gaat verplaatsen. Bewaar eerst je foto of maak een reservekopie en ga het dan eens proberen. Pak in het lagenvenster de goede tekstlaag en geef de boel een mooie zwiep! Jullie kennen me nu wel. Ik ben een groot voorstander van alles uitproberen.

Verplaatsen gereedschap

Uitlijnen

Die teksten lijn je allemaal netjes links uit. Dat de rechterkant aan alle kanten inspringt maakt niet uit. Ik zie nou net trouwens een lelijke tikfout in dit voorbeeld: ruimtelescoop. Dat moet natuurlijk ruimtetelescoop zijn of ruimte-telescoop.

Tekst links uitlijnen

Het resultaat

Hier kan je het eindresultaat als zipbestand downloaden met alle lagen er in tezamen in GIMP's eigen xcf-bestandsformaat en met de gebruikte fonts erbij. Dan heb je een voorbeeld om lekker mee te experimenten.
Pas wel op met die tikfout! Mooie oefening om iets te kunnen aanpassen, maar het is puur toeval.

Het betere werk

Mooi, dit werk met tekst in GIMP, hè? Maar eigenlijk zijn we nu met Desktop Publishing bezig. Voor dat doel bestaat er het programma Scribus. Eén van dingen die je daarin bijvoorbeeld met tekst kan doen is de afstand tussen de letters vergroten of verkleinen. Het is heel gebruikelijk om de tekenafstand bij kopregels wat ruimer te kiezen. Zo zijn er nog tal van mogelijkheden.

Dan heb je voor illustraties het programma Inkscape. Wil je je tekst in een cirkel rond laten lopen voor bijvoorbeeld een clublogo, wil je prachtige vervaagde schaduwen en ga zo maar door? Dan is Inkscape het gereedschap.

Dit drietal (GIMP, Scribus en Inkscape) is mijn favoriete set gereedschap! Alle drie open source programma's. Gemaakt door de Linux gemeenschap voor de gemeenschap om met zijn allen van te genieten en stapje voor stapje naar een geweldig niveau gebracht. Natuurlijk, een professionele suite boordevol grafisch moois is erg indrukwekkend en je kan er heerlijk mee pronken. Maar waar een modelbouwer immense voldoening haalt uit het scheppen van een prachtig model vanuit het ruwe materiaal, zo houden veel mensen van deze prachtige open source programma's.

Ik wens jullie heel veel creatief plezier!




Interview met dorado

Auteur: K1pje

Top

Helpmij.nl kent een groot aantal helpers onder haar leden. Een aantal van deze helpers is behoorlijk actief op het forum en valt ons daarom extra op. Zo ook de helper die schuil gaat achter de nickname dorado. Met een gemiddelde van meer dan 2 posts per dag kan je stellen dat deze gebruiker aardig actief is hier op Helpmij.nl.

Benieuwd naar de persoon die achter deze nickname schuil gaat? Lees dan snel verder want hier is het interview:

Hallo dorado, zou jij jezelf kort willen voorstellen aan de lezers?

Mijn naam is Ron en ben 46 jaar.

Wat zijn normaal gesproken je dagelijkse bezigheden/werk?

Ik ben werkzaam als conciërge en heb daardoor ook geen 9 tot 5 uur betrekking.

Hoe ben jij op Helpmij.nl terecht gekomen?

Ik wou anderen helpen door mijn kennis te delen.

Weet je nog wat jouw eerste post of vraag was op dit forum? Zo ja, kan je daar iets meer over vertellen?

Nee, dat is inmiddels zo’n 5 jaar geleden.

Als ik kijk naar de vragen waarop je reageert, lijkt het er op dat je je vooral richt op zaken binnen Windows die niet (meer) werken. Waar heb je die kennis allemaal op gedaan waardoor je nu een veelzijdige en praktische probleemoplosser (als ik je zo mag noemen) bent?

Ik was en ben ondertussen 20 jaar bezig met hard- en software zoals computerproblemen oplossen voor naaste familie & bekenden en computers bouwen sinds Microsoft Windows 3.1. Computers doen sinds die tijd niet altijd wat je wilt en daardoor vergaar je veel praktische kennis waardoor ik anderen kan helpen.

Kan je toelichten hoe je op jouw nickname bent gekomen?

Dorado is een ster aan de zuidelijke hemel. Leek mij daardoor een prachtige nickname.

In je handtekening heb je de volgende Latijnse tekst staan: Felix quem faciunt aliena pericula cautum. Kan je aan de lezers uitleggen wat dit betekent en waarom je voor deze tekst hebt gekozen?

Het betekent: wie uit het ongeluk van anderen lering trekt, zal minder ongeluk hebben.

Is prachtig: Probeer overal lering uit te trekken en eerst te kijken door de ogen van anderen voordat je tot actie overgaat. (Tot mijn spijt moet ik bekennen dat het mij dat niet altijd lukt.)

Heb je naast al deze activiteiten achter de computer ook nog andere hobby’s of sporten waar jij aan doet?

Ja hoor. Ik houd van muziek, fietsen en lezen. Ik ben ook betrokken in een kerkgemeenschap.

Zijn er terreinen op computergebied waar je nog graag wat meer over zou willen leren?

Ja, Visual Basic en HTML.

Heb je tot slot nog een goede tip voor onze lezers?

Luister naar anderen zodat je kunt groeien en zoek op het forum geen spijkers op laag water. Durf initiatief te nemen nadat je eerst een installatie- of herstelschijf gemaakt hebt waar je alles van weet hoe je die moet gebruiken als dat nodig mocht zijn. Zo is het gezegde: Usus magister est optimus (ervaring is de beste leermeester), een waarheid als een koe.

Met deze laatste vraag is het interview met deze ster aan de zuidelijke hemel (Dorado) ten einde. Je kunt wel stellen dat jij, Ron, een aantal wijze levenslessen achter de hand hebt. Maar daar heb je er waarschijnlijk nog wel meer van, die je hier niet verteld hebt. In ieder geval bedankt voor de wijze woorden die je tot nu hebt gedeeld en tot op het forum!




Tekstverwerken met Word - Hoofdstuk 9

Auteur: OctaFish

Top

Secties

Elke vrouw heeft het en de meeste mannen ook: dat geheime ingrediënt waardoor een persoon zich onderscheidt van een ander. En waardoor je je aangetrokken voelt tot die persoon, juist vanwege die bijzondere eigenschap. Computersoftware werkt net zo: waarom zou je pakket X kopen, als pakket Y hetzelfde kan? Val je op de fraaie interface? De vele gebruiksmogelijkheden? De makkelijke bediening? De manier waarop je het pakket kunt automatiseren?

Als we het over Word hebben, dan zou je al die aspecten probleemloos kunnen aanvoeren om aan een ander duidelijk te maken waarom je juist met Microsoft Office wilt werken. Al verschillen de meningen sterk over het uiterlijk van de laatste versie (2013), die niet door iedereen mooi wordt gevonden. Maar dat Word een krachtige tekstverwerker is, daarover is iedereen het wel eens. Dat is echter nog geen reden om dan maar blindelings voor Word te kiezen, want er zijn meer goede tekstverwerkers, sommigen zelfs nog gratis ook!

Ik begon mijn verhaal over het geheime ingrediënt en de vraag is dus: heeft Word dat ook? En zo ja: wat is dat dan? De titel van het hoofdstuk verraadt het antwoord eigenlijk al: dat zou best wel eens het onderwerp ‘secties’ kunnen zijn!

Je kunt heel makkelijk beginnende Word-gebruikers onderscheiden van de ervaren gebruiker. Vraag aan een persoon of hij/zij wel eens profielen gebruikt, of sjablonen. Tien tegen één dat de beginner daar "nee" op zegt en de ervaren persoon "ja". Wil je de groep verder schiften, dan vraag je: "Gebruik je wel eens kolommen"? De groep nee-zeggers valt af; geen beginners, maar ook niet echt gevorderd.

Wil je de groep écht uitdunnen, dan vraag je: "gebruik je wel eens secties"? De groep die je nu schaapachtig aankijkt stuur je gelijk weg, de nee-zeggers uiteraard ook.

Voor de duidelijkheid nog even de antwoorden op de eerdere vragen, al zou de lezer van de vorige afleveringen die al moeten kennen: in Word kun je niet tekstverwerken zonder dat er een sjabloon gebruikt wordt en hetzelfde geldt voor het profiel. Je werkt dus altijd in een document dat is gebaseerd op een sjabloon en altijd met tekst die is opgemaakt volgens een profiel.

Hetzelfde antwoord krijg je van mij ook op de laatste vraag: je werkt namelijk altijd in een sectie in een document. Ook al heeft de gebruiker daar dus helemaal geen erg in en zelfs ook geen last of voordeel van. Behalve als je speciale dingen gaat doen! En daar gaat dit hoofdstuk over.

Wat zijn dus secties?

In één van de eerste hoofdstukken van de cursus heb ik uitgelegd hoe de structuur van Word in elkaar zit en dat het programma eigenlijk heel modulair werkt met objecten. Objecten die vervolgens allerlei eigenschappen kunnen hebben. Zo zijn er eigenschappen die specifiek voor woorden gelden en eigenschappen voor alinea’s. Er zijn echter ook eigenschappen die voor delen van het document gelden, maar niet voor het hele document. En zo’n deel noemen we dus een sectie. Een simpel voorbeeldje zag je in de vraag hierboven: werk je wel eens met kolommen? Ook op deze vraag dient het antwoord dus "ja" te luiden: in Word werk je altijd in kolommen. De tegenwerping dat je toch geen kolommen ziet op het scherm als je met een leeg document begint luidt dan ook: één kolom is óók een kolom!

En daar zijn we gelijk bij een eigenschap van secties aanbeland: een sectie bevat instellingen voor kolommen. En dat merk je al heel gauw als je in een document met een lange tekst naar het menu Pagina-instellingen > Kolommen gaat en daar de instelling Twee kiest: je hele document staat ineens in twee kolommen! En daar hoefde je dus helemaal niets (nou ja: bijna niets) voor te doen.

Iets vergelijkbaars zie je als je de afdrukstand van het document verandert via Pagina-instellingen > Afdrukstand en daar kiest voor Liggend. Je hele document wordt ineens liggend weergegevens. Je hele document? Nou nee: daar komt nu net het onderwerp secties om de hoek kijken! Het lijkt alsof je hele document ineens liggend is geworden, of in twee of meer kolommen staat, maar eigenlijk is het alleen maar de huidige sectie. En daar ligt dus gelijk een probleem op de loer: zolang je geen secties hebt vastgelegd, bestaat je document maar uit één sectie en geldt de nieuwe instelling dus voor die ene sectie, oftewel: het hele document.

Een document kan dus probleemloos uit één sectie bestaan, als je geen gekke dingen doet in je document. Ik maak met grote regelmaat documenten met niet meer dan 2 à 3 secties en soms zelfs minder. Al kan het aantal secties snel oplopen als je veel delen van je document in kolommen zet.

Sectie maken

Secties kun je op een aantal manieren maken:

  1. Via het menu Pagina-instellingen > Eindemarkeringen
    Je kiest dan uit het menu de gewenste optie. Verderop in het hoofdstuk worden de verschillende opties behandeld
  2. Door vanuit een specifiek menu (Pagina-instellingen > Pagina-instellingen) een instelling te veranderen en bij de opties te kiezen voor Vanaf dit punt. Word maakt dan een sectie-einde aan.
  3. Als je een tekstblok selecteert en een instelling verandert die invloed heeft op de sectie-eigenschappen, zoals het aantal kolommen, dan maakt Word automatisch een nieuwe sectie van de selectie en een sectie van de daaropvolgende tekst. De laatste sectie krijgt de eigenschappen van de oorspronkelijke tekst. Word maakt dus twee secties aan.

Welke methode je wilt gebruiken is persoonlijk; gaat het om een klein stuk tekst, dan is selecteren waarschijnlijk de snelste optie. De eerste twee opties geven je meer controle over wat er precies in het document wordt geplaatst.

Secties weergeven

Normaal gesproken zie je niet of je in een specifieke sectie werkt en dat is iets wat toch wel handig kan zijn. Want vaak kun je een probleem in je document herleiden tot de sectie waarin dat probleem optreedt. Met een kleine aanpassing van de statusbalk kun je gelukkig goed zien waar je precies zit met je cursor. En aangezien ik die statusbalk toch altijd wel aanpas, laat ik de overige instellingen gelijk ook maar zien. Je kunt uiteraard zelf wel inschatten welke opties je handig vindt om te zien, en welke niet.

Als je met je rechter muisknop op de statusbalk klikt, zie je een snelmenu:

Snelmenu

In de afbeelding zie je de vinkjes die bij mij standaard aan staan. In het bovenste blok zie je de opties Sectie, Regelnummer, Kolom, Woorden tellen, Wijzigingen bijhouden etc. allemaal aangevinkt. Eigenlijk zet ik de meeste opties wel aan, want ze nemen heel weinig plek in op de statusbalk en geven nuttige informatie. De enige optie waar ik mij al jaren over verbaas is de optie Kolom, die de positie van de cursor aangeeft met het aantal getypte tekens. En dat is ongeveer net zo nuttig als het antwoord "die oranje" op de vraag: "welke goudvis wil je hebben".

Daar waar de verticale positie netjes in centimeters wordt uitgedrukt, gaat Microsoft er nog steeds van uit dat we met z’n allen teksten typen in het lettertype Courier (of een ander niet-proportioneel lettertype). Want alleen met zo’n lettertype kun je iets afleiden uit de waarde die Kolom geeft. Maar goed, hij is er, dus ik zet ‘m aan.

Waar het natuurlijk om gaat is de optie Sectie, die je altijd laat zien in welke sectie van je document je zit te werken. Een eigenschap die dus meestal op de waarde 1 zal staan, want elk document bestaat uit minstens één sectie.

Werken met kolommen

Zoals ik al eerder aangaf, is het aantal ingestelde kolommen een eigenschap van secties. Bij het instellen van kolommen in je tekst maakt Word het je redelijk gemakkelijk. Er wordt namelijk niet gevraagd of je eerst secties wilt instellen. Word gaat er gewoon van uit dat je ofwel de huidige sectie wilt omzetten, ofwel de geselecteerde tekst. En die laatste optie is meestal de handigste werkwijze. Je selecteert, als je een bepaald stuk tekst in kolommen wilt zien, eerst de gewenste tekst en vervolgens kies je in het menu Pagina-instellingen > Kolommen de instelling Twee als je de selectie in 2 kolommen wit zien. Zoals in bijgaand plaatje:

Voorbeeld 1

De vraag is nu: hoeveel secties kent het document nu? Het antwoord daarop luidt: drie! Het document begint namelijk met een sectie in één kolom (sectie 1), gaat vervolgens over in 2 kolommen (sectie 2) en na 2 alinea’s weer terug naar 1 kolom (sectie 3). (En ja, met een trucje kan het ook met 1 sectie. Voor de slimmeriken onder ons!)

Omdat het document nu in 3 secties is verdeeld en we nu weten dat het aantal kolommen een eigenschap is van een sectie, is het niet zo moeilijk om het eerste stuk tekst (de eerste sectie dus) in 3 kolommen te zetten. Kwestie van de cursor ergens in de sectie zetten en het aantal kolommen instellen. De tekst ziet er dan zo uit:

Voorbeeld 2

In het voorbeeld zijn de kolommen verder niet opgemaakt, maar de opmaak kun je uiteraard ook naar eigen wens aanpassen. Daarvoor open je eerst het menu Kolommen via Pagina-instellingen > Kolommen > Meer kolommen.

Kolommen

Je ziet de huidige kolominstellingen geselecteerd en je kunt ze nu aanpassen. Standaard maakt Word kolommen van gelijke breedte en die optie staat dus meestal aangevinkt. Daardoor kun je alleen de breedte van de eerste kolom instellen en de tussenruimte tussen alle kolommen. Die tussenafstand is (vind ik) best groot, en ik breng hem meestal daarom terug naar zo’n 0,8 cm. Wil je de kolommen nog dichter bij elkaar hebben, dan gaan de kolommen visueel tegen elkaar aan staan en worden ze minder goed leesbaar. In dat geval kun je een lijn tussen de kolommen overwegen voor een betere scheiding.

Niet onbelangrijk is de onderste optie: Toepassen op. Hier staat (ook weer standaard) de optie Deze sectie geselecteerd, want meestal zul je de instelling op een actieve sectie willen gebruiken. Maar het menu kent nog twee interessante opties:

-  Vanaf dit punt

-  Hele document

Kies je voor vanaf dit punt, dan wordt er één nieuwe sectie in het document gemaakt en die krijgt de instelling die je in het menu hebt gekozen. Kies je voor hele document, dan krijgen alle secties in het document dezelfde kolominstelling. Je zou wellicht verwachten dat Word er dan vanuit gaat dat alle secties dan eigenlijk zijn opgemaakt als één sectie en dat je nu dus nog maar één sectie overhoudt, maar dat is niet zo: alle bestaande secties blijven gewoon bestaan. Ook al zijn ze, wat kolommen aangaat, nu overbodig. Ze kunnen weinig kwaad, maar het is in dat geval toch verstandiger om ze te verwijderen! Hoe je dat doet, lees je verderop.

Werken met afwijkende pagina’s

De nietsvermoedende Word-gebruiker zou verwachten dat pagina-instellingen toch echt documenteigenschappen zijn, maar niets is minder waar: ook pagina-instellingen horen bij secties. Ik zal dat laten zien aan de hand van het menu Pagina-instelling dat je kunt openen door in het groepsvak Pagina-instellingen > Pagina-instelling op het snelmenuknopje rechtsonder te klikken.

Pagina-instelling

Je ziet opties die je ongetwijfeld wel een keer eerder zal hebben aangepast; in dit geval gaat het om de knoppen Staand en Liggend. Standaard zie je de optie Heel document geselecteerd staan, want meestal zul je de pagina-instelling voor het complete document gelijk willen houden. Ik wil echter één liggende pagina maken in het document, en wel vanaf de huidige positie. Ik heb de cursor daarom aan het begin van de 8e alinea onderaan de pagina geplaatst en klik nu op Liggend. Vervolgens kies ik bij Toepassen op de optie Vanaf dit punt. Het resultaat: mijn document wordt vanaf de cursorpositie liggend weergegeven.

Liggende pagina

Dat was nu ook weer niet de bedoeling, want ik had maar één liggende pagina nodig (bijvoorbeeld voor een liggende grafiek of afbeelding). Dat moet ik dus nog aanpassen.

Soorten secties

Voordat ik de pagina-instelling verder aanpas, eerst wat uitleg over wat er nu eigenlijk is gebeurd met mijn document. Om te beginnen heb ik op de eerste pagina drie secties gemaakt waarin ik de hoeveelheid kolommen heb aangepast. Zonder dat ik daar nu erg veel over hoefde na te denken kwam dat prima voor elkaar en kreeg ik op één pagina drie secties te zien met de gevraagde kolommen.

Daarna wilde ik een nieuwe liggende pagina maken, ik plaatste de cursor onder in het document vooraan een alinea en klikte op Liggend en Vanaf dit punt. Het resultaat: de tekst gaat verder op een nieuwe pagina. Is dat logisch? Eigenlijk wel; een pagina kan maar één afdrukstand hebben: staand of liggend. Allebei is niet mogelijk (OK, vierkant!). Om dat te realiseren, heeft Word een ander type sectie nodig dan bij de kolomaanpassing. Dat kun je goed zien als je de op de knop Alles weergeven klikt. Je ziet dan namelijk ook de verschillende codes die gebruikt worden voor de secties.

Sectie code

In het plaatje zie je twee verschillende codes staan: Sectie-einde (doorlopend) en Sectie-einde (volgende pagina). En daarmee hebben we gelijk de twee belangrijkste varianten gehad: een sectie kan ofwel doorgaan op de huidige actieve pagina, ofwel moet op een eigen pagina beginnen. Wat zijn de specifieke voorwaarden hierbij?

Doorlopend Sectie-einde

Een sectie kan op de actieve pagina bestaan als de instellingen voor de sectie niet conflicteren met eigenschappen die specifiek zijn voor een pagina.

-  Kolommen
Kolommen bijvoorbeeld is zo’n eigenschap die niet conflicteert, omdat een kolominstelling door kan lopen in de tekst. Bedenk daarbij dat je hoe dan ook altijd in kolommen werkt in Word.

-  Marges
Een andere eigenschap die je kunt toepassen op een doorlopende sectie is: marges. Die zijn niet, zoals je zou denken, aan pagina’s of documenten gekoppeld, maar aan secties.

-  Regelnummers
Je kunt in Word regelnummers toevoegen aan een sectie.

Sectie-einde op volgende pagina

Een sectie die een nieuwe pagina aanmaakt kent een aantal varianten. Die zie je allemaal als je een sectie invoegt via het menu Eindemarkering in het menu Pagina-instellingen.

Sectie-einde

De bovenste optie heb je net gezien; deze optie zorgt ervoor dat de tekst verder gaat op een nieuwe pagina. Onder de optie Doorlopend zie je twee opties die eigenlijk hetzelfde doen: ervoor zorgen dat de nieuwe pagina altijd op dezelfde plaats in het document staat. Deze opties zijn vooral handig als je dubbelzijdig afdrukt, want hiermee dwing je af dat er automatisch een lege pagina wordt afgedrukt als de nieuwe sectie niet op de gewenste pagina staat.

Van deze opties vind ik Oneven pagina de meest interessante; deze gebruik ik bijvoorbeeld om een hoofdstuk altijd op een oneven pagina te laten beginnen. En in een boek staat dat wel zo netjes. Een wens die ik al jaren heb en waar Microsoft maar geen werk van maakt, is dat je deze opties ook in profielen kunt gebruiken. Tot de dag van vandaag kun je in een profiel alleen maar een nieuwe pagina afdwingen, maar dus geen oneven of even pagina. In mijn ogen een groot gemis!

Naast de opties die je hier in het menu ziet, zijn er nog een paar verborgen sectie-opties. Die vind je terug in het menu Kop- en voetteksten. Je kunt daarin bijvoorbeeld aangeven dat een koptekst een afwijkende eerste pagina moet hebben, of wisselende even- en oneven pagina’s. Daarmee kom ik gelijk bij de kenmerken van het type Sectie-einde volgende pagina.

-  Pagina-instellingen
Zoals afdrukstand en papierformaat.

-  Kopteksten en voetteksten
Waarin je de teksten en afbeeldingen kunt plaatsen die op elke pagina (in de sectie) terug moeten komen.

De Sectie-einde op volgende pagina optie wordt door Word gebruikt als je een samenvoeging uitvoert; elk nieuw 'document' dat je maakt bevat dan voor elk record in het resultaat een eigen sectie die op een eigen pagina begint. Op die manier krijg je, als je het samengevoegde document gaat afdrukken, het gewenste resultaat: bijvoorbeeld elke brief op een eigen pagina. Omdat Word elke brief in een eigen sectie plaatst, kun je met een macro die brieven scheiden in losse documenten op basis van de secties. Dat is dan weer handig als je elke brief apart wilt bewaren met een eigen naam. Deze techniek wordt in een later hoofdstuk nog behandeld.

Over kop- en voetteksten is dermate veel te vertellen, dat ik daar een apart hoofdstuk aan wijd!

Secties verwijderen

Hoe mooi het werken met secties ook lijkt, er is altijd wel een moment te vinden dat je toch van een sectie af wilt. En dan wellicht niet zozeer van de tekst die je hebt getypt, maar van de sectie zelf. Bijvoorbeeld omdat je de eigenschappen niet meer nodig hebt. Dat kan uiteraard prima, maar valt eigenlijk niet mee! Word heeft namelijk een behoorlijk onhandige manier om secties te verwijderen.

Om te beginnen: je kunt niet zomaar in de tekst gaan staan en op Delete drukken. Grote kans dat je een hoop tekst verwijdert, maar dat de sectie manhaftig stand houdt! Je zult op zijn minst die sectie op de correcte manier moeten selecteren voordat je hem verwijdert. En dat gaat dan weer het beste als je de knop Weergeven/Verbergen aan zet. Kijk maar eens naar dit plaatje:

Sectie verwijderen

Je ziet twee secties: de eerste in drie kolommen, de tweede met twee kolommen. Het idee nu is om de laatste sectie aan te laten sluiten bij de sectie met drie kolommen en de sectie met twee kolommen is dus eigenlijk niet meer nodig. Ik weet ondertussen dat ik het sectie-einde alleen goed kan selecteren met de knop Weergeven/
Verbergen aan, dus dat is inmiddels gebeurd, zoals je in het plaatje kunt zien. Ik hoef eigenlijk alleen nog maar op Delete te drukken om de sectie te verwijderen. Dus dat doe ik dan ook!

Resultaat verwijderen

En dan blijkt Word tóch het laatste woord te hebben, want het resultaat is (in mijn ogen) nogal opmerkelijk: mijn keurig opgemaakte tekst in drie kolommen staat ineens in twee kolommen! Wat er is gebeurd, is in mijn ogen niet uit te leggen, maar Microsoft zal er ongetwijfeld een prachtige verklaring voor hebben: als je een sectie verwijdert, krijgt de voorgaande sectie de eigenschappen van de verwijderde sectie! En dat vind ik zelf dus behoorlijk verbijsterend!

Er zit dus niks anders op dan direct op Ongedaan maken te klikken om de vorige situatie te herstellen en de te verwijderen sectie eerst exact gelijk op te maken aan de sectie die je wilt overhouden. Alsof je een paar afgetrapte schoenen die je wilt weggooien eerst nog moet poetsen, omdat anders je overige schoenen ook ineens oud en afgetrapt zouden zijn!

Maar goed, met deze wetenschap in het achterhoofd is het dus raadzaam extra goed op te letten bij het verwijderen van een sectie, zodat je er bij voorbaat al voor kunt zorgen dat de opmaak van de resterende sectie(s) niet overhoop wordt gegooid. Het maakt overigens niet zoveel uit of je de overblijvende sectie achteraf opnieuw opmaakt, of dat je de te verwijderen sectie correct (overeenkomstig de voorgaande sectie dus) opmaakt, want de handelingen blijven gelijk. Maar het voordeel van het opmaken van de te verwijderen sectie is wel dat je de gewenste sectie-opmaak gewoon kunt blijven zien. Zoals gezegd: als je een sectie verwijdert, krijgt de vorige sectie een verkeerde opmaak. En heb je dus ook geen voorbeeld meer.

Samenvatting

In dit hoofdstuk heb ik een begin gemaakt met de uitleg over secties. Hierbij heb ik uitgelegd wat secties zijn, welke types er zijn en waar je ze voor kunt gebruiken. Uiteraard heb ik ook het duiveltje niet onbesproken gelaten dat naar buiten treedt als je een sectie verwijdert.

In het volgende hoofdstuk ga ik het uitgebreid hebben over kopteksten en voetteksten. Je zult zien dat die ook sterk verweven zijn met secties en dat het sectie-duiveltje ook daar zijn vervelende werk doet!




Download je foto's van Facebook

Auteur: femke98

Top

Met de nieuwe regels die Facebook heeft opgesteld kan ik mij zo voorstellen dat je al je foto's er onmiddellijk af wilt halen. Of je wilt geen account meer, maar vindt het zonde om alles te wissen. Er staan immers vaak memorabele momenten op Facebook welke je met de rest van de wereld of alleen vrienden hebt gedeeld.

Ben je voorlopig niet van plan om je Facebook-account te wissen dan is het een prima plek om deze foto’s te bewaren. Toch snap ik dat je deze foto's ook op je computer wilt hebben staan. Veel foto’s zijn mogelijk met je smartphone gemaakt; na een jaar wissel je van phone, en weg zijn alle prachtige herinneringen.

Gelukkig maakt Facebook het je gemakkelijk. Met een paar stappen kun je een back-up maken van al je foto’s, video’s, berichten en status-updates. En aangezien je hier een wachtwoord voor nodig hebt is het ook veilig te noemen.

Ga om te beginnen eerst naar je "Algemene accountinstellingen".

algemene accountinstellingen

Onderin zie je "Een kopie downloaden van je Facebook-gegevens". Hier klik je op; het volgende scherm verschijnt:

archief downloaden

Klik op "Archief downloaden". Vervolgens wordt er om je wachtwoord gevraagd; dit is om veiligheidsredenen.

voer wachtwoord in

Daarna krijg je de melding dat er een mail met downloadlink wordt gestuurd, maar het kan een tijdje duren voordat je die mail binnen hebt. Dit ligt namelijk aan de grootte van het bestand wat aangemaakt moet worden. Het schijnt zo te zijn dat als je dit een tweede keer probeert, er direct een .zip-bestand gedownload kan worden. Je hoeft dus niet te wachten op een downloadlink. 

mijn download aanvragen

download aangevraagd

Zo simpel kan het zijn. Succes!




Varia

Auteur: Redactie

Top

Met deze maandelijks terugkerende rubriek brengen we de laatste nieuwsfeiten en wetenswaardigheden op computergebied onder de aandacht.


Met welke Android versie werk jij?

Bijna de helft van alle Android-toestellen wereldwijd draait op een softwareversie die uitgekomen is in 2012 of daarvoor. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Google. De zoekgigant maakt elke maand bekend welke varianten van Android het meest gebruikt worden.
In de maand maart gebruikte 5,4 procent van de mensen Android Lollipop, de nieuwste variant van het mobiele besturingssysteem die eind november voor het eerst beschikbaar was. Android Kitkat, dat in oktober 2013 werd uitgebracht, is met 41,4 procent het populairst. Maar liefst 47,6 procent van alle Android-gebruikers heeft nog een toestel met een versie die uit 2010, 2011 of 2012 stamt. Het gaat om Android 2.2 Froyo, 2.3 Gingerbread, 4.0 Ice Cream Sandwich, 4.1 Jelly Bean en 4.2 Jelly Bean.

Weten welke Android-versie je momenteel gebruikt? Ga naar Instellingen en zoek naar Toestel Info of iets wat daar op lijkt. Vaak staat deze optie ergens onderaan de Instellingen. In het menu zie je als het goed is ergens Android-versie staan.

Meer lezen over wanneer je kunt updaten naar Android 5.0 Lollipop? Klik dan hier.


Ubuntu smartphone nu online te koop!

In een eerdere nieuwsbrief hebben jullie kunnen lezen over de flash-sales van de Ubuntu smartphone, de Aquaris E4.5. De Spaanse fabrikant BQ verkocht de Ubuntu smartphone via de zogenoemde flash-sales die zij op Twitter en Facebook aankondigden.

Nu heb ik het goede nieuws dat de Ubuntu smartphone voortaan via de website van BQ te koop is; voorlopig alleen nog in de Europese Unie, dat wel. De smartphone kost € 169,90 en daar komen nog wel bezorgkosten bij.

De Aquaris E4.5 is een instapmodel. De telefoon beschikt over een quadcore-Cortex A7-soc, 8GB opslag, een micro-SD-slot en een 4,5"-scherm met een resolutie van 960x540 pixels. De smartphone is gebouwd naar de mobiele versie van de Linux Ubuntu. Kijk hier voor meer informatie over de smartphone.


Wijzer webwinkelen

Online shoppen gaat snel en makkelijk, maar is het ook veilig? Wat gebeurt er met jouw gegevens, welke manier van betalen is het veiligst en hoe herken je een nep shop?
De consumentenbond heeft de site Wijzer webwinkelen in het leven geroepen. Het doel daarvan is om nep sites door middel van tweets onder de aandacht te brengen. Omdat zelfs Google niet bij machte is om nep sites van echte sites te onderscheiden, is de consumentenbond met Opgeletopinternet.nl in zee gegaan. Deze stichting speurt dagelijks het web af op zoek naar verdachte domeinnamen en advertenties.

Bovendien vind je op de site een checklist waarmee je kunt controleren of de te bezoeken site wel de juiste is.

  • Hoe herken je een nep webshop?
  • Veilig online shoppen
  • Regels online shoppen
  • Alles wat je moet weten over online shoppen

Vergeet niet om cookies te accepteren op de site van de consumentenbond, want anders krijg je de tweets niet te zien.


Je telefoon als scanner

Het is best handig om een document of een foto in te scannen met je telefoon. Dat kan met de app Office Lens. De app maakt het mogelijk om alles te scannen. Bovendien is het mogelijk om je gescande document of foto te bewerken in pdf- of word-bestanden. Een foto op een eenvoudige manier bewerken in de app behoort ook tot de mogelijkheden.

Was de app al te gebruiken op Windows Phones, vanaf nu is de app ook beschikbaar voor iOS. Microsoft zegt de app ook voor Android beschikbaar te maken, maar dat kan nog wel even duren.

http://www.computeridee.nl/nieuws/office-lens-verandert-je-telefoon-in-scanner/?utm_source=copernica&utm_medium=email&utm_campaign=CID_Nieuwsbrief_20150403


Spartan alleen naar Windows 10

Windows 10 is voorlopig het enige besturingssysteem dat gebruik gaat maken van Microsofts nieuwe browser Project Spartan. Deze zal dus voorlopig niet beschikbaar zijn in iOS- en Android-besturingssystemen.

Met de komst van Windows 10 wordt de definitieve versie van Spartan beschikbaar gesteld voor tablets, smartphones, laptops en pc’s.

http://www.apparata.nl/nieuws/microsoft-spartan-browser-alleen-voor-windows-10-12219


Ook Mac moet eraan geloven dat er malware meekomt met Java

Windows-gebruikers zijn al langer doelwit van ongewenste software of toolbars die met een installatie meekomen. Mac-gebruikers bleven er tot nu toe van verschoond, maar daar is een eind aan gekomen. Met software meegeleverde adware waarvan de Ask toolbar een berucht voorbeeld is, heeft nu ook de Mac bereikt.
Lees hier meer over dit onderwerp.

Blauwe vinkjes in Whatsapp

De gehate blauwe vinkjes in Whatsapp waar mensen aan kunnen zien of je hun berichten hebt gelezen, kun je eindelijk volledig uitschakelen. Voor velen een grote opluchting, want naar verluidt zorgde het voor veel discussies en ruzies.

Lees hier hoe je de vinkjes uit kan schakelen: 

http://www.iculture.nl/tips/blauwe-vinkjes-whatsapp-uitschakelen/

Overheid betaalt nog 1,7 miljoen voor Windows XP

Voor de 5000 Windows XP-systemen die nog bij de Nederlandse Rijksoverheid in gebruik zijn wordt 1,7 miljoen euro betaald aan Microsoft. Het bedrag is voor ondersteuning van het uitgefaseerde besturingssysteem. Het gaat om systemen die continu draaien.

Vorig jaar betaalde de Rijksoverheid nog 3 miljoen euro voor ondersteuning van 40.000 systemen met Windows XP. Nu zijn er nog 5000 Windows XP-computers in gebruik, zo bleek eerder al, en met ondersteuning hiervoor is 1,7 miljoen euro gemoeid, schrijft de NOS.

Lees hier verder het hele verhaal: 

http://nos.nl/artikel/2032116-overheid-betaalt-1-7-miljoen-voor-windows-xp.html

Wachtwoorden en internetbankieren

Kennelijk is een makkelijk wachtwoord niet het grootste risico bij internetbankieren. Het probleem ligt eerder in het feit waar je je wachtwoord allemaal invult. Als je op een link klikt in een mail en uitkomt bij een nagemaakte site van je bank en je vult daar je wachtwoord in, dan valt je wachtwoord in handen van criminelen. Overigens is een sterk wachtwoord altijd aan te bevelen.

Lees hier hoe dat zit.

Let op! Valse bankbiljetten in omloop

Er zijn weer valse bankbiljetten in omloop. Op diverse plaatsen in het land is er betaald met valse 50 euro biljetten. Lees en bekijk hier wat de kenmerken van echte bankbiljetten zijn en voorkom een hoop narigheid.

Tip:

Klik vooral op de link (afbeelding) van Opgelicht onderaan de varia. Die site staat bol van informatie over oplichtingspraktijken en fraudegevoelige zaken.


Lightning connector

Wanneer je al langer één of meerdere iDevices hebt met een lightning connector herken je misschien het volgende:

mei 2015: connector..jpg
  • het apparaat laadt slecht op.
  • het opladen start wel, maar stopt op onverwachte momenten.
  • opladen lukt alleen als de connector op een bepaalde manier wordt aangesloten.
  • opladen en aansluiten op de Mac/ pc lukt helemaal niet meer.

Mogelijk is er dan sprake van stofophoping in de connector. Dit is dan voorzichtig te verwijderen met een houten tandenstoker. Een beetje "rommelen" helpt mogelijk niet. Goed kijken waar het stof zit en gericht lospeuteren kan nodig zijn. Als het werkt is de voldoening echter groot wanneer je je iPhone weer ziet opladen.

Lees meer hierover op iCulture.


Online anoniem misdaden melden

Voor velen zal het meldpunt Meld Misdaad Anoniem bekend in de oren klinken. Via het speciale telefoonnummer kan je anoniem criminele activiteiten en misstanden doorgeven aan dit meldpunt. Sinds 15 april is het tevens mogelijk om online de misdaden anoniem te melden.

Informatie die ingevuld wordt op het meldformulier in een beveiligde omgeving wordt automatisch vernietigd en er wordt geen informatie bewaard. Informatie wordt verder geanonimiseerd zodat de melder onmogelijk te herleiden is.

Lees hier het officiële persbericht. 

Microsoft gaat de strijd aan met misleidende meldingen

Je kent het wel: Je bezoekt een site en krijgt een irritante opdringerige boodschap te zien dat je pc gevaar loopt en gescand moet worden. Ga je daar op in dan download je een heel overbodig iets waar je niets aan hebt. Bovendien is de kans dat je rotzooi binnenhaalt erg groot.

Microsoft gaat daar wat aan doen. Tenminste als je Internet Explorer gebruikt, want alleen dan wordt je gewaarschuwd voor die opdringerige boodschappen.

Wil je weten hoe? Lees dan dit artikel.


Blijf op de hoogte van de laatste malware, valse e-mails, ondeugdelijke webshops en boiler rooms.

http://www.opgelicht.nl/alerts/alle-alerts/




Kanaal van de maand: Lifehacker

Auteur: K1pje

Top

Deze maand gaat het kanaal over hacken: het vinden van toepassingen die niet door de maker van het middel bedoeld zijn. Vaak wordt hacken met computers in verband gebracht, maar dat hoeft eigenlijk helemaal niet. Dit zie je dan ook absoluut terug in het videokanaal van Lifehacker, waar tevens simpele alledaagse zaken gehackt worden.

Alvorens in te gaan op welk soort video’s er dan op dit kanaal staan, is hier een klein stukje geschiedenis. De term “hacken” is ontstaan op het Massachusetts Institute of Technology (MIT), één van de meest prestigieuze technische universiteiten ter wereld. Studenten die lid waren van een treinvereniging bedachten deze term. Zij noemden elke nieuwe verbinding of verbetering in de treincircuits een hack. Toen de eerste computers verschenen op MIT waarbij nog de gigantische hoeveelheden ponskaarten nodig waren om deze te laten werken, gingen de studenten de routines verbeteren waardoor er minder ponskaarten nodig waren. De term “hack” is toen overgenomen in het programmeren en daarom wordt deze term ook nog vaak gerelateerd aan computers.

Wat voor slimme oplossingen kan je dan verwachten op het videokanaal van Lifehacker? Natuurlijk worden er voornamelijk computerzaken behandeld, maar de alledaagse dingen die besproken worden zijn misschien nog vermakelijker. Zo vind je bijvoorbeeld een video over het ophangen en opvouwen van kleding, hoe je binnen 10 seconden een mango kan schillen, hoe je de olie van je auto vervangt of een video over hoe je je eten het langst houdbaar kunt houden.

Ben je geïnteresseerd geraakt naar het aanbod van Lifehacker-video’s? Neem dan zeker een kijkje op het YouTubekanaal van Lifehacker. Lifehacker verzorgt tevens een website waar nog veel meer alledaagse hacks besproken worden. Deze website kun je terugvinden op http://lifehacker.com/. Op deze site vind je nog meer video's dan dat je op YouTube terug kunt vinden. Voor het gemak geef ik ook nog even de link naar de videopagina zelf: http://lifehacker.com/tag/lifehacker-video.




Handleiding van de maand

Auteur: K1pje

Top

We hebben inmiddels weer van de eerste zonnige dagen van het jaar mogen genieten. Het mag bekend zijn dat met het toenemen van het aantal uren zon per dag, de buitentemperatuur ook weer flink stijgt. En met de stijgende buitentemperatuur, stijgt de binnentemperatuur vaak mee. Dit gaat helemaal hard wanneer je veel raamoppervlak hebt; dan kan het binnen vaak nog veel warmer worden dan dat het buiten is. Even lekker naar buiten gaan om oververhitting te voorkomen is dan wel zo lekker.

Iets wat niet (praktisch) mee naar buiten kan is een computer. Maar ook computers kunnen oververhit raken. Wat er dan gebeurt is dat de computer uitvalt of crasht. Erg vervelend allemaal als je lekker aan het werk bent, maar erg vaak is er een oorzaak aan te wijzen: stofophoping binnen in de pc.

Helpmij’er en oud-redacteur Eagle Creek heeft een aantal jaren terug een mooie handleiding geschreven over hoe je kunt onderzoeken of de koeling van je computer nog wel adequaat zijn werk doet. Onder de titel Help, mijn PC valt uit! beschrijft hij een heldere methode om, zonder de pc open te maken, te kunnen onderzoeken of dat de koeling voldoet. Wanneer je hebt vastgesteld dat je pc te warm wordt, geeft Eagle Creek ook nog eens advies wat je hier vervolgens aan kunt doen.

De software die wordt aangereikt om de temperaturen uit te kunnen lezen bestaat nog steeds. Inmiddels zijn er wel al wat nieuwere versies uitgekomen en de linkjes zijn niet allemaal meer werkend. Daarom geef ik hier voor de zekerheid de nieuwe en werkende linkjes:

  • PC-Wizard
  • AIDA64, de opvolger van Everest Home. Helaas is er geen gratis versie meer van deze software, wel kan je een gratis trial downloaden.
  • Speedfan

Met de snelle check uit deze handleiding kan je dus vaststellen of je pc een risico loopt op oververhitting; wel zo handig met de zomer voor de deur. Voldoende informatie dus om mee aan de slag te gaan!

Ook deze handleiding is al lange tijd vrijelijk bereikbaar, maar misschien was dit nog onbekend. Op handleiding.helpmij.nl vind je nog veel meer interessante handleidingen en informatie. Deze handleidingen zijn geschreven voor én door Helpmij’ers, dus neem vooral eens een kijkje. 




Postvak-in

Auteur: Redactie

Top

In onze vaste rubriek beantwoorden we vragen aan de hand van onze nieuwsbrief en plaatsen we reacties van onze lezers.


Belastingaangifte 2014 in Linux:

Femke 98; bedankt. Goede uitleg.Nu kreeg ik de Ba 2014 ook geïnstalleerd. Ik zat eerst maar wat te rommelen en nu ging het wel. Hoef hiervoor gelukkig niet naar dat andere besturingssysteem.

D.K.

Beste D.

Bedankt voor deze positieve feedback. Altijd goed om te lezen dat een bepaald artikel nuttig is.

Met hartelijke groet,

De redactie



Beste redactie van Helpmij.nl,

jullie ook fijne paasdagen, al zijn die inmiddels al weer bijna voorbij.
Ik heb een ontevreden gevoel m.b.t. het vastlopen van een Harddisk en de reactie van de leverancier.
Eerlijk gezegd geen idee, of zo’n reactie in “Postvak-in” thuis hoort. 

Ik heb een half jaar geleden een Seagate harddisk gekocht ( via de Mediamarkt), ben vol aan de slag gegaan met ordenen van alle files die ik heb (mp3, jpg en wat al niet meer) door van de ene HD naar de andere HD te kopiëren en op te ruimen. Plotseling stopte de nieuwe HD ermee en op het scherm kreeg ik de melding dat ik moest formatteren. Uiteraard niet gedaan. Via Internet kreeg ik ergens een tip dat mijn probleem via Linux was op te lossen. Door mijn gebrekkige kennis van Linux is dat (nog) niet gelukt. Op een gegeven moment heb ik Seagate gebeld en kreeg toen een garantiecode. Ik kan het apparaat dus zo omruilen voor een nieuwe en kreeg ook toestemming om het apparaat te openen, om met kabeltjes te pielen, om te zien of ik de HD weer kon bereiken (ook niet gelukt, het blijkt een Samsung HD te zijn). Op het eerste gezicht is die garantie, aardig van ze, maar eigenlijk voel ik in de maling genomen, ik ben mogelijk heel veel files kwijt (restore kost € 500) en als troost krijg je een nieuwe. Ik begrijp wel, dat aansprakelijkheid voor inhoud-verlies bijna onbegonnen werk is, maar wat meer medewerking met proberen de files te restoren is toch wel het minste.

Hoe staan jullie hier tegenover,

Ik hoor graag,

Met vriendelijke groeten,

Arthur Osterholt

Beste Arthur,

Je frustratie is goed te begrijpen. Voor iedere pc-gebruiker geldt echter dat je zelf verantwoordelijk bent voor het maken van goede back-ups van de gegevens die belangrijk voor je zijn. Seagate aansprakelijk stellen voor de schade zal dus in dit geval weinig kans maken. 

Blijkbaar heb je al gegevens gewist van de originele schijf en kun je ze niet meer benaderen op de nieuwe schijf. Er zijn een aantal mogelijkheden die geprobeerd kunnen worden om die gegevens terug te halen.

Voor ondersteuning daarbij kun je op het forum goed terecht. Bijvoorbeeld hier:
https://www.helpmij.nl/forum/forumdisplay.php/47-Harddisk-(harde-schijf)

Succes met het oplossen van het probleem.

Hartelijke groet,

De redactie
 



Beste medewerkers,

Wat een nieuwsbrief ik ben er dagenlang zoet mee. Knap dat jullie dit allemaal doen. 2e paasdag begint goed. Jullie ook een fijne dag hopelijk net zulk weer als gisteren en bedankt voor het vele werk.

Met een groet,

Hans
 

Beste Hans,

Mooi dat je de nieuwsbrief zo uitgebreid leest en dat ons laat weten. Dat lezen we natuurlijk graag!

Hartelijke groet,

De redactie


 
 

DISCLAIMER

Alle handels en/of productnamen hier vermeld, zijn eigendom van de respectievelijke eigenaars. De redactie van de Helpmij Nieuwsbrief gaat uiterst zorgvuldig te werk bij de vergaring, totstandkoming en publicatie van de informatie in de nieuwsbrief. Niettemin kunnen er geen rechten worden ontleend aan de inhoud van de nieuwsbrief en sluit de redactie iedere aansprakelijkheid uit voor eventuele gevolgen, waaronder begrepen directe en indirecte schade. Het toepassen van informatie en gebruik van software is voor eigen risico. De adressen van de abonnees zullen nimmer openbaar worden gemaakt en/of verkocht aan derden. Bij misbruik van het distributiesysteem van de nieuwsbrief door onbevoegden of een mogelijke storing, van welke aard dan ook, kan de redactie niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele daaruit voortvloeiende schade. Het is niet toegestaan om de inhoud, of delen daarvan, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming te gebruiken.

De redactie heeft het recht om (ingezonden) bijdragen zonder opgaaf van redenen te weigeren, dan wel te wijzigen of in te korten.