Inhoudsopgave
-Voorwoord
-Wordpress, de gratis variant
-Intels nieuwe kleinste(n)
-Cursus Fotografie - Hoofdstuk 10
-Helpmij.nl prijsvraag oktober. Met wederom een prachtige prijs!
-Windows 8.1 upgrade
-Fotowedstrijd 2013
-Vind je Android apparaat terug
-Postvak-in
 

De redactie bestaat uit:
CorVerm (Eindredacteur)
Dillondarko
ErpCity
femke98
K1pje
OctaFish

De redactie is te bereiken op nieuwsbrief@helpmij.nl. Naar dit e-mailadres géén vragen sturen die betrekking hebben op computers en dergelijke. Deze horen op het forum geplaatst te worden.

Oplage
De nieuwsbrief wordt naar 28648 unieke e-mailadressen verstuurd. Deze e-mailadressen zijn via opt-in geselecteerd.

Adverteren
Indien u een advertentie wilt laten plaatsen in deze nieuwsbrief neem dan contact op met de redactie.

nod32 bestellen

Advertentie informatie aanvragen

Aan- en afmelden
Om u aan te melden voor de nieuwsbrief kunt u naar deze pagina gaan.
Wilt u de volgende uitgaven niet meer ontvangen, dan kunt u zich hier afmelden. Is deze nieuwsbrief naar u doorgestuurd en wilt u hem zelf ontvangen? Ga dan naar deze pagina en meldt u aan. U zult dan automatisch de volgende nieuwsbrief ontvangen.

Wilt u nog eens een artikel nalezen? Wanneer u lid van de vereniging bent, kunt u hier in oude nieuwsbrieven bladeren.

DISCLAIMER
Alle handels en/of productnamen hier vermeld, zijn eigendom van de respectievelijke eigenaars. De redactie van de Helpmij Nieuwsbrief gaat uiterst zorgvuldig te werk bij de vergaring, totstandkoming en publicatie van de informatie in de nieuwsbrief. Niettemin kunnen er geen rechten worden ontleend aan de inhoud van de nieuwsbrief en sluit de redactie iedere aansprakelijkheid uit voor eventuele gevolgen, waaronder begrepen directe en indirecte schade. Het toepassen van informatie en gebruik van software is voor eigen risico. De adressen van de abonnees zullen nimmer openbaar worden gemaakt en/of verkocht aan derden. Bij misbruik van het distributiesysteem van de nieuwsbrief door onbevoegden of een mogelijke storing, van welke aard dan ook, kan de redactie niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele daaruit voortvloeiende schade. Het is niet toegestaan om de inhoud, of delen daarvan, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming te gebruiken.

De redactie heeft het recht om (ingezonden) bijdragen zonder opgaaf van redenen te weigeren, dan wel te wijzigen of in te korten.


Voorwoord

Auteur: CorVerm

Top

Laten we het even hebben over de, soms rijkelijk verstrekte, bonussen. Je weet wel, van die bedragen waar we allemaal de rillingen van krijgen als we die in de krant lezen. Het doel is niet om een hele opsomming van verstrekte bonussen te geven, maar het is wel interessant om te kijken wat men ermee doet. Laten we eerlijk zijn. Welke topfiguur, manager of wat dan ook kan er in z’n eentje voor zorgen dat het bedrijf of instelling waar hij/zij voor werkt aan de gestelde doelen voldoet? Goed geraden, niet één. Ik lees nooit dat de bonusontvanger zijn bonus deelt met het personeel. Tenslotte zijn dat toch de mensen van de werkvloer die er mede voor hebben gezorgd dat de topfiguur zijn bonus in ontvangst kan nemen.

Neem dan topman Yang Yuanqing van computerfabrikant Lenovo. Hij heeft een bonus ontvangen van $ 3,25 miljoen. Deze man heeft begrepen dat hij niet in zijn eentje Lenovo draaiende heeft gehouden en tot een succes heeft kunnen maken. Daarom heeft hij zijn bonus weggegeven aan de 10.000 medewerkers van het bedrijf. Yang wil zo zijn werknemers bedanken voor hun goede prestaties en onderstrepen dat zij een verantwoordelijke rol hebben bij het bedrijf. Iedere werknemer van Lenovo vangt dus $ 322,50, een bedrag dat gelijk staat aan een maandsalaris.

Topman Yang Yuanqing, je bent een top man. Yang Yuanqing dat is top man.

Aangaande deze nieuwsbrief: in het slotwoord van de cursus fotografie schrijft OctaFish het volgende: “Dit is voorlopig het laatste hoofdstuk in de cursus Fotografie. De meeste aspecten zijn nu wel behandeld, en je zou nu dus in staat moeten zijn om foto’s te maken die technisch voldoen aan het verwachtingsbeeld”. Tien hoofdstukken heeft OctaFish aan deze cursus besteedt. Een behoorlijke klus waar hij velen een ontzettend plezier mee heeft gedaan. Bedankt voor deze cursus OctaFish en we wachten in spanning af wat jouw volgende klus zal zijn.

Deze nieuwsbrief is iets “dunner” dan je gewend bent, dat kan zo wel eens voorkomen. Wij doen ons uiterste best om je in de volgende nummers van goede artikelen te blijven voorzien. Dat is beloofd.




Wordpress, de gratis variant

Auteur: femke98

Top

Deze maand ga ik het hebben over het gratis programma Wordpress. Deze variant kan je vinden op www.wordpress.com en is uitermate geschikt om een leuk blog te maken.

Een andere variant van Wordpress is Wordpress.org. Dit is de Wordpress die je kan gebruiken wanneer je een eigen domeinnaam bij een hosting hebt aangevraagd. De gratis versie heeft voordelen maar ook nadelen ten opzicht van de hostingversie. Daarom hieronder een mooie tabel waarin je de verschillen kunt lezen.

Zelf gehoste WordPress.org versie Gratis op WordPress.com
Via WordPress.org en een eigen gehoste versie heb je in de basis hetzelfde platform als bij WordPress.com WordPress.com levert een gratis blog / site service maar wel met beperkingen.
Volledig support voor themes Gelimiteerde keuze WordPres themes
Op een eigen gehoste versie kun je iedere theme (lay-out) gebruiken voor WordPress die je zelf wilt. WordPress.com levert een groot aantal themes waaruit je kunt kiezen, maar je kunt geen andere theme installeren en de mogelijkheden tot wijziging zijn beperkt.
Alle plugins Geen plugins toegestaan
Op je eigen gehoste versie kun je iedere gewenste plug-in installeren die je wilt of nodig hebt. Op WordPress,com kun je zelf geen plugins installeren, je kunt alleen de door de service geleverde functies gebruiken.
Maandelijkse kosten Gratis service
Afhankelijk van je hostingbedrijf zul je meer of minder maandelijkse kosten hebben voor je domeinnaam en hosting service. WordPress.com levert in de basis een gratis service om mee te bloggen. Alleen extra’s moeten soms betaald worden.
Mogelijkheid om advertenties te plaatsen Geen advertenties toegestaan
Op een eigen gehoste versie kun je zelf besluiten of je wel of geen advertenties wilt plaatsen, wil je dit, dan mag dat ook. Op de gratis service van WordPress.com is het niet toegestaan om advertenties te plaatsen.
Site onderhoud Geen onderhoud
Met een eigen gehoste versie moet je de updates van de nieuwe versies en de plug-in updates zelf regelen. Op WordPress.com worden de updates door WordPress.com zelf bijgehouden en je hoeft je dus geen zorgen te maken over onderhoud.
Volledige controle Geen controle
Op je eigen gehoste versie ben je zelf volledig de baas en hoef je geen rekening te houden met bepaalde site voorwaarden. Bij gebruik van WordPress.com ben jij niet de baas maar Automatic (eigenaar van wordpress.com) en zul je je moeten houden aan hun voorwaarden (TOS)
Eigen merk Geen eigen merk
Op een eigen gehoste versie kun je een eigen merk bouwen met eigen lay-out en functies. Als je voor een bedrijf een site wilt bouwen, dan is WordPress.com geen optie, je moet dan echt kiezen voor een eigen domein en hosting.

Wanneer nu de gratis versie van Wordpress gebruiken?

Wanneer je net begint met bloggen en/of je wilt het gewoon eens uitproberen zonder dat daar kosten aan verbonden zijn, is het een goed plan om met deze variant te beginnen. Zo doe je ervaring op en leer je het een en ander. Je hebt geen technische kennis nodig zoals bij een eigen installatie noodzakelijk zou zijn, je kan dus meteen beginnen.

Hieronder een korte uitleg hoe je een blog kunt opzetten.

1. Ga naar http://wordpress.com/,

2. Klik op creëer een blog,

begin

3. Vul bij "blogadres" een naam in voor je blog. Je zult merken dat een gekozen naam al vaak in gebruik is, zoek dus een zo origineel mogelijke naam. Ik heb als voorbeeld even de naam testmij genomen.

4. Bij "Geef je blog een naam", vul je in hoe je blog gaat heten (als voorbeeld heet mijn blog dus Test mij).

5. Vul de rest van het formulier in.

6. klik op "Creëer blog" (onder Gratis). Je krijgt dan daarna het volgende te zien:

blog gemaakt

Daarna wordt het tijd om naar het dashboard te gaan, dus klik dan op "Bezoek uw dashboard". Dat is waar je alles kan instellen wat er in te stellen valt. Hier kan je dus je thema's installeren en je berichten en pagina's maken.

menu dashboard.

Aan de linkerkant van het dashboard zie je een rijtje met allerlei zaken (zie het plaatje) en het eerste wat we gaan doen is naar Weergave gaan. We willen toch een leuk thema voor ons blog en daar kan je dat instellen.

Er zijn een heleboel thema's gratis te gebruiken, maar er staan ook thema's tussen waar Premium bij staat. Deze zijn dan te koop voor het bedrag wat er bij staat. Het is dus maar wat je wilt. Je kan Trending aanklikken of anders A-Z, Populair of Nieuwste. Je kan ook zelf een zoekopdracht invullen, want wie weet wil jij een blog met de kleur paars of wil je een blog met 4 kolommen en met aangepast menu en stijlbewerker. Klik dan op Feature Filter naast het zoek invulscherm en vink daar aan waar je naar op zoek bent. Klik dan op Filters toepassen.

Niet alleen het thema is in te stellen bij Weergave maar ook de widgets, menu en header zijn daar aan te passen.

Een widget is een onderdeel dat je in de sidebar van je website kunt plaatsen. De sidebar is de rechter (of linker) balk die je op veel WordPress websites ziet. Elk thema heeft andere widgets en met deze gratis Wordpress kan je dus geen externe widgets installeren.

Bij Menu kan je meerdere menu's aanmaken; het ligt alleen aan het thema wat je gaat gebruiken of dit werkelijk kan. Niet elk thema kan meerdere menu's aan. Dit geldt trouwens ook voor Achtergrond en Header. Niet elk thema kan een eigen foto als achtergrond hebben of eigen foto's voor de header. Daarom is het handig om de zoekfunctie en je eigen opties aan te vinken bij het onderdeel Thema zodat het zoeken naar een geschikt thema voor jouw blog makkelijker wordt.

Een mooi voorbeeld van een weblog met een eigen achtergrond en verschillende headers, is mijn eigen weblog over onze beestenboel en onszelf: www.ons-blog.nl

Verder zie je heel veel in de lijst staan. Ik wil Instellingen nog even onder de loep nemen. Als je er op klikt dan krijg je als eerste Algemeen te zien. Bij Algemeen kan je de ondertitel veranderen van je site; er staat nu een standaard tekst in die elk nieuwe gemaakte blog automatisch krijgt.

Verder vul je daar je e-mailadres in. Dit adres wordt gebruikt voor admin doeleinden. De rest wat je daar kan invullen spreekt voor zich.

Bij tabblad Lezen kan je invullen welke pagina je startpagina wordt Dat kan dus je pagina met je blogberichtjes zijn maar ook een statische pagina. Je hoeveelheid berichtjes (het blog gebeuren dus) kan je instellen; hoeveel berichtjes wil je laten zien. Ook de zichtbaarheid van de site en andere zaken kan je daar nog invullen c.q. veranderen.

Bij Reacties kan je aanvinken hoe en wanneer iemand een reactie kan plaatsen op je site. Je kan aangeven dat een afzender een eerder toegelaten reactie geplaatst moet hebben, of dat je alle reacties zelf wilt toelaten. Als je alles goed doorleest dan snap je de bedoelingen wel van dit onderdeel.

Bij Delen kan je je blog laten connecten met je facebookpagina of met andere media. En verder is het zaak om alles in deze sectie Instellingen eens goed door te lezen zodat je weet wat je allemaal wel en niet kan instellen.

Nog even wat andere onderdeeltjes: Bij Berichten schrijf je je blog berichtjes. Zie het plaatje hieronder en hoe het er uit komt te zien als je het hebt gepubliceerd.

bericht schrijven.

zo ziet het eruit.

Bij Media upload je daar je foto's en andere plaatjes die je op je blog wilt laten zien, maar je kan ook uploaden in het bericht of pagina zelf. De plaatjes zijn dan altijd terug te vinden in Media.

Het zou te veel zijn om helemaal uit te gaan leggen hoe en wat. Het is veel leuker om zelf nu aan de slag te gaan met je eigen blog. Het lijkt moeilijker dan het is.....

Je kunt net zo veel gratis blogs aanmaken als je zelf wilt. En als je het eenmaal een beetje onder de knie hebt, ga je vanzelf ondervinden dat de gratis variant toch zijn beperkingen heeft. Je zult gaan merken dat je de gratis versie aan het ontgroeien bent en dat de beperkingen je opbreken. Dan is het de stap naar een betaalde hosting niet zo moeilijk meer.

Volgende maand meer over de betaalde Wordpress.




Intels nieuwe kleinste(n)

Auteur: K1pje

Top

De Atom processoren van Intel zijn bij velen bekend als zuinige processoren met relatief kleine prestaties. Ten tijde van de netbooks maakte het publiek kennis met de Atoms waarbij voornamelijk het lage energieverbruik opmerkelijk was. Er kon tenslotte behoorlijk lang tekstverwerkt en geïnternet worden op de accu van deze kleine laptops. Toen de netbooks minder populair werden, besloot Intel de Atoms geschikt te maken voor telefoons en tablets. Na 5 jaar voortgeborduurd te hebben op het processorontwerp van de eerste Atoms slaat Intel nu een nieuwe weg in.

Intel zal binnenkort met 2 verschillende processorontwerpen komen, ook wel architecturen genoemd. Deze ontwerpen zullen bekend komen te staan onder de namen Bay Trail en Silvermont-core, welke respectievelijk dit najaar en begin 2014 zullen uitkomen. Bay Trail is bedoeld voor goedkope tablets en notebooks, terwijl Silvermont-core gericht is op het gebruik in tablets en smartphones.

Bay Trail

Intel heeft grootste plannen met Bay Trail, welke geschikt is voor zowel Windows als Android. Zowel tablets als de onderkant van de markt voor notebooks en desktops zal met deze processoren bediend worden. Misschien wel wat verwarrend hierbij is, is dat de tablet versies de Atom-merknaam zullen dragen, terwijl de notebook en desktop versies de Pentium of Celeron naam zullen meekrijgen.

Voor tablets komen er zeven verschillende varianten uit met twee of vier cores. De dual cores zullen waarschijnlijk gebruikt worden in budgettablets terwijl de quadcores waarschijnlijk ingezet zullen worden in high-end Windows- of Android-tablets. Allemaal zullen ze geproduceerd worden middels het 22nm procedé wat tevens gebruikt wordt voor de Haswell-chips, de huidige generatie desktop- en notebookchips.

Een Bay Trail chip zal opgebouwd worden uit modules van 2 cpu’s of cores. Deze cpu’s delen samen 1MB l2-cache, wat erg snel geheugen is waarvan de cpu gebruik kan maken. Door het delen van deze l2-cache kunnen multithreaded-berekeningen efficiënter uitgevoerd worden doordat informatie sneller gedeeld kan worden tussen de cores. Een quadcore variant zal uiteraard uit 2 van deze cpu-modules bestaan terwijl een dualcore slechts een enkele cpu-module meekrijgt. Deze modules worden aangesloten op de Silvermount System Agent, welke functioneert als een soort north bridge; een soort schakelcentrum waar cpu, de geheugencontroller, de gpu, de isp en de videodecoder samen komen.

Die-shot van een quadcore-uitvoering van een Trail Bay processor.

Tevens is in het nieuwe processorontwerp de graphics processing unit (gpu) vernieuwd. Deze gpu is volledig zelf ontworpen door Intel en is gebaseerd op het ontwerp van de HD4000. Deze gpu is bekend van de ivy bridge processoren, echter krijgt deze in de Atom processor slechts 4 in plaats van 16 execution units (rekeneenheden) mee. Ondanks dat deze gpu dus minder krachtig is, betekent het wel dat DirectX 11 en Open GL ES 3.0 ondersteund worden voor deze system on a chips (soc’s).

Belangrijk om te vermelden is, is dat deze soc’s overweg kunnen met een 64bit instructieset. Hierdoor is het theoretisch mogelijk om een grote hoeveelheid geheugen toe te passen, echter Windows 8 is hier momenteel nog niet op voorbereid. Daarom is het op dit moment enkel mogelijk om maximaal 4, 2 of 1GB werkgeheugen te gebruiken, afhankelijk van de gebruikte processor.

Energieverbruik

De huidige Atoms zijn krachtig genoeg naar hedendaagse begrippen. Het energiemanagement blijkt echter wat minder goed wat de accuduur van tablets en smartphones met een Intel soc niet ten goede komt. Met Bay Trail heeft Intel hier enkele verbeteringen in gebracht.

Bij de nieuwe soc’s kunnen bijna alle onderdelen uitgeschakeld worden bij lage belasting. Zo kan het zijn dat er bijvoorbeeld één cpu-core actief is en de overige cores volledig uitgeschakeld zullen zijn. Nieuw is dit niet; de concurrentie past vergelijkbare technieken toe.

Intels nieuwe soc’s gaan tevens gebruik maken van een gedeeld stroombudget. Er is dan een maximale hoeveelheid stroom beschikbaar voor alle losse onderdelen, maar de verdeling daarvan kan variëren. Bij het stroombudget is de uitgangspositie dat alle onderdelen actief zijn. Wanneer één of meer van de onderdelen niet gebruikt worden is er dus nog stroom over uit het budget. Deze stroom kan dan gebruikt worden om onderdelen die wel gebruikt worden harder te laten lopen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de totale energieopname en de hitte die ontwikkeld wordt.

Silvermont-core

Bij Silvermont-core heeft Intel zich gericht op de singlethreaded-prestaties. Reden hiervoor is dat tablets en smartphones vooral te maken hebben met rekentaken die niet over meerdere threads te verdelen zijn. Hyperthreading, het werken aan meerdere taken tegelijk door dezelfde cpu, is hiervoor verwijderd waardoor een aantal transistors niet meer nodig zijn. De vrijgekomen ruimte op de ‘die’, het geïntegreerde circuit op een klein stukje silicium, kan hierdoor op een andere manier ingezet worden.

De grootste verandering in het processorontwerp ten opzichte van de oude Atoms is de zogenaamde ‘out-of-order’ instructieverwerking. Hierdoor worden taken niet altijd op de volgorde verwerkt als deze binnengekomen zijn. Onafhankelijke instructies kunnen voorrang krijgen, wat de efficiëntie ten goede moet komen. Bij oude Atoms werden de taken nog wel verwerkt in de volgorde waarop deze binnen kwamen.

Tevens zijn er verschillende andere verbeteringen. De front side bus, de techniek voor het communiceren van de verschillende onderdelen van de chip, is vervangen door een nieuwere en vooral snellere techniek. Deze techniek wordt in die connect genoemd en moet vooral tot lagere latencies leiden. Verder is de l2-cache vergroot, de execution units zijn opnieuw ontworpen en de instructiesetniveau is verder uitgebreid.

Tot slot

Intel wil zich met de nieuwe processorontwerpen overduidelijk richten op de markt van de mobiele apparaten. Dit is eigenlijk heel logisch aangezien deze markt nog steeds fors groeit terwijl de pc-markt krimpt. Volgens Intel zullen de Bay Trail soc’s sneller zijn dan wat de concurrentie te bieden heeft, alhoewel dit natuurlijk wel met een korreltje zout genomen moet worden totdat echte vergelijkingen beschikbaar zijn.

Intel lijkt in ieder geval grote stappen gemaakt te hebben qua energieverbruik, iets wat essentieel is om mee te komen met de concurrenten. Hierbij helpt het natuurlijk ook dat de procesoren volgens het 22nm-procedé geproduceerd zullen worden.

De grootste uitdaging zal echter liggen op de Android-markt. Intel zal bedrijven ervoor moeten overtuigen over te stappen op hun chips. Intel zal voornamelijk moeten zorgen dat software naadloos aansluit op zijn nieuwe hardware. Software is tenslotte allesbepalend voor de populariteit van het uiteindelijke product!




Cursus Fotografie - Hoofdstuk 10

Auteur: OctaFish

Top

Filters

In het vorige hoofdstuk ging het hoofdzakelijk over licht en welk effect verschillende lichtbronnen hebben op een onderwerp. We gingen daarbij (min of meer) automatisch uit van het gegeven dat iedereen gewoon in kleur fotografeert; over zwart-wit fotografie hebben we het helemaal niet gehad. En dat lijkt logisch: de (digitale) camera registreert tenslotte altijd in kleur. Dus wat heeft zwart-wit fotografie eigenlijk met kleur te maken? Nou, eigenlijk best veel! En mensen die mij kennen, weten dat ik een stevige passie heb voor zwart-wit fotografie, en dat je er dus op kon wachten totdat het onderwerp de aandacht zou krijgen die het (in mijn ogen) verdient!

 Kolenberg

Nu is het erg eenvoudig om te zeggen: een zwart-wit foto maak je toch door een kleurenfoto in Lightroom of Photoshop om te zetten naar zwart-wit? Natuurlijk kan dat, maar dat is in mijn ogen toch wel een beetje kort door de bocht. Laat ik het oorspronkelijke uitgangspunt van de cursus er nog maar eens bijhalen: ‘Een goede foto is een foto waarbij de fotograaf van tevoren bedenkt hoe de foto er uit moet gaan zien, en die foto vervolgens aan dat verwachtingspatroon voldoet’.

Deze stelling houdt natuurlijk niet in dat je geen goede foto kunt maken als je de camera inpakt en op goed geluk gaat fotograferen, zoals vaak met vakanties gebeurt, maar deze foto’s vallen wat mij betreft dan eerder in de categorie ‘gelukstreffers’. En daar kun je er best een hoop van hebben (ook mijn collectie Goede Foto’s bestaat voor een groot deel uit gelukstreffers...), maar het is toch leuker om foto’s te maken waarbij je op voorhand al gaat bedenken hoe die er uit moet gaan zien.

Sommige fotografen (denk aan pers- of sportfotografen) hebben de elementen minder in eigen hand dan anderen (studio fotografen bijvoorbeeld). Maar een conceptueel uitgedachte foto zal uiteindelijk toch meer aan de verwachting voldoen dan de gelukstreffer, en is ook in die takken van de fotografie goed haalbaar. En, laten we eerlijk zijn, je zult ook veel meer voldoening hebben van een goed uitgedachte foto, dan aan een gelukstreffer. Je hebt tenslotte iets bedacht, en het is er precies zo uitgekomen! Veel beter kan fotografie niet worden, vind ik.

Wat heeft dit nu met zwart-wit fotografie te maken? Om dat te snappen moet je weten wat er gebeurt als je een foto omzet naar zwart-wit. En dat proces grijpt dan weer terug naar de basis van het fotograferen: er valt licht op een sensor. Hoe meer, hoe lichter. In zwart-wit fotografie moet die belichtingswaarde niet vertaald worden naar een kleur, maar naar een helderheid. Minder licht betekent meer zwart, meer licht betekent grijs, tot uiteindelijk wit. Het kleur element wordt dus verwijderd. Het boeiende aspect hierbij is, dat de aangeboden kleur invloed heeft op de omzetting naar grijstinten. Zo heeft een rode lamp op een rood vlak een heel ander effect dan een blauwe lamp op datzelfde vlak. Je krijgt twee verschillende grijswaarden te zien.

Voor analoge fotografen was het zwart-wit proces overigens van een verrukkelijke simpelheid; je kocht ofwel een kleurenfilm, ofwel een zwart-wit film. En daarmee had je dus al gelijk een belangrijke keus gemaakt, die niet (of dan toch in ieder geval erg lastig) was om te keren. Voor kleur fotografen waren de keuzemogelijkheden al gelijk zo’n beetje uitgeput, maar voor zwart-wit fotografen was er nog van alles te kiezen: grove korrel, fijne korrel, veel detaillering of juist contrastrijk. Je kon in het verdere proces tot aan de definitieve afdruk nog van alles zelf bepalen. En het meeste (zo niet alles) was ook nog eens goed beheersbaar en herhaalbaar, zodat je makkelijk een eigen stijl kon ontwikkelen.

Digitaal fotograferen is voor zwart-wit fotografen dan ook eigenlijk een achteruitgang in het werkproces. Je werkt met het verkeerde basismateriaal, en je moet achteraf gaan bepalen wat je ook al weer voor ogen had toen je de sluiter ontspande. En dat is best lastig. Gelukkig zijn er een hoop programma’s op de markt die je helpen bij de conversie van kleur naar zwart-wit, maar zoals alle voorgekauwde sjablonen is het nog maar de vraag of die doen wat je eigenlijk voor ogen hebt.

Custom settings instellen

Ik heb al eerder een pleidooi gehouden voor het fotograferen in het RAW format, en dat ga ik nu zeker niet terugnemen. Maar fotograferen in RAW heeft wel een groot nadeel: het RAW format bestaat uit kleurinformatie. Sommige camera’s (zeker de betere kleinbeeldcamera’s) hebben een menu of een knop die je kunt instellen op eigen Beeldstijlen. Canon camera’s bijvoorbeeld (ik heb geen ervaring met andere merken) kennen één of meer aangepaste stijlen, waarmee je de camera kunt instellen op monochroom. Monochroom betekent uiteraard: één kleur, maar je fotografeert hiermee niet in één kleur, maar in zwart-wit. Grijstinten dus. En dat is uiteraard een goed begin.

Vaak kun je in zo’n custom stijl ook nog een kleurfilter selecteren, zoals een geelfilter of een roodfilter. En daarmee wordt het nog wat interessanter. Bij mensen die nooit analoog hebben gefotografeerd ligt natuurlijk de vraag op de lippen: wat moet je in zwart-wit fotografie met een kleurfilter? Je fotografeert toch in zwart-wit? Antwoord: ja, dat klopt, je fotografeert ook niet in een kleur. Maar kleurfilters helpen om de in het onderwerp aanwezige kleuren te vertalen naar grijstinten. Hoe, dat wordt in de volgende paragraaf uitgelegd. Maar eigenlijk staat het hierboven ook al uitgelegd.

We hebben dus op onze camera een custom stijl ingesteld, bijvoorbeeld één met een roodfilter, en daarmee gaan we fotograferen. In eerste instantie lijkt alles prima te verlopen: elke keer als je een foto maakt, zie je op je scherm een keurige zwart-wit afbeelding, net als bij het fotograferen in kleur. Je kunt dus direct beoordelen of de foto deugt of niet, en hem eventueel gelijk overnieuw nemen als het anders moet.

Maar dan komt het moment dat je de foto’s overzet naar de computer, en ze bijvoorbeeld inleest in Lightroom of Perfect Photo Suite. Je ziet de foto’s netjes binnenkomen in zwart-wit, maar binnen 5 seconden verandert de zwart-wit foto in een kleurenfoto! En daarna zie je de zwart-wit foto nooit meer terug! Dat ‘effect’ komt doordat het RAW format de zwart-wit instelling niet opslaat; die weergave zie je dus alleen op de camera. De foto waar je zo tevreden over was, moet je dus op de computer opnieuw zien te creëren. En wel uit het hoofd.

Gelukkig is er (jammer genoeg alleen op de wat betere camera’s) een oplossing voorhanden, als je camera in staat is om zowel JPG als RAW op te nemen. Het JPG format slaat namelijk wèl de opname op met de instellingen die bij de opname geldig waren. Dus als je de beeldstijl instelt op zwart-wit, dan slaat de JPG ook een zwart-wit beeld op. WYSIWYG pur sang dus (voor de jongeren: de verkoopkreet waarmee de eerste Apple computers werden geadverteerd, omdat je daarmee documentopmaak op het scherm kon zien zoals het uit de printer kwam. Het staat voor What You See Is What You Get). Deze truc werkt uiteraard ook op camera’s die alleen JPG kunnen opslaan, want het is een eigenschap van JPG, niet van de camera. Alleen is JPG geen lossless format, zodat je de informatie met verlies opslaat. Je krijgt bijvoorbeeld de kleur nooit meer terug. De combi JPG+RAW zorgt ervoor dat je a) de kwaliteit van RAW hebt, en b) een visuele herinnering aan de zwart-wit instelling die je wilde hebben. A.d.h.v. de zwart-wit afbeelding kun je dus de RAW afbeelding verder bewerken. Wellicht besluit je dan alsnog om een andere zwart-wit filtering te maken, dat kan natuurlijk altijd. Want dat is dan weer het voordeel van digitaal werken: je kunt altijd weer terug, of een andere weg proberen.

Een voorbeeldje

Bijgaande twee foto’s laten zien hoe een foto is opgeslagen in RAW

Poort Kleur

en in zwart-wit met roodfilter in JPG.

Poort Zwartwit

De zwart-wit foto heeft dramatiek en benadrukt het lijnenspel van hek, boog en straat. De kleurenfoto is veel vlakker, en de kleur leidt af van het onderwerp. De foto is nog verder niet nabewerkt; dit is dus de opname zoals die uit de camera is gekomen.

De kleurencirkel

Om te weten hoe zwart-wit werkt, moet je iets weten van de kleurencirkel. We hebben die al eerder behandeld toen het over licht ging, en hoe licht is samengesteld. We dienen ook in het achterhoofd te hebben wat er gebeurt als er licht op een object valt: dat wordt gereflecteerd door dat onderwerp. En de mate waarin dat gebeurt, is afhankelijk van 2 dingen: de kleur van het onderwerp, en de kleur van het licht. Uitzondering hierop: oppervlakken die geen eigen kleur hebben, maar alles (of bijna alles) gewoon terugkaatsen, zoals spiegels en sterk spiegelende oppervlakken.

Maar pakken we een rode stoel, dan ervaren wij die rode stoel omdat de stoel van het witte licht dat er op valt hoofdzakelijk het rode licht terugkaatst. De overige kleuren worden grotendeels geabsorbeerd door de stoel, en die zie je dus niet. Dus van licht dat op een rode stoel valt, zien we eigenlijk alleen het rode licht terug. Idem dito voor een blauwe stoel, maar dan uiteraard voor de kleur blauw. Daarbij kan een voorwerp nooit meer licht reflecteren dan er op valt. Dus als een stoel 90% rood licht weerkaatst, 10% blauw en 15% groen, dan ervaren wij die stoel als erg rood. Is het 90% rood, 10% blauw en 50% groen, dan neigt de kleur al veel meer naar geel-oranje. En zo zijn er dus oneindig veel combinaties mogelijk.

Ook al eerder gezegd: er zijn in de fotografie 3 hoofdkleuren: Rood, Groen en Blauw. Bij elkaar opgeteld (zet maar een rode, groene en blauwe lamp naast elkaar en laat ze op een wit vlak schijnen) levert dat wit licht op. Naast de hoofdkleuren maken we nog onderscheid in secundaire kleuren. Dit zijn de kleuren die ontstaan als je 2 hoofdkleuren in gelijke mate mengt. Zo geeft de combinatie Rood+Blauw de kleur Paars, of Magenta.

De kleuren kun je altijd heel makkelijk zelf tekenen in een cirkel, zoals hieronder.

Kleurencirkel

Hierbij is de cirkel eerst in 3 gelijke delen verdeeld (de dikke lijnen) waar de primaire kleuren bij zijn gezet: Rood, Groen en Blauw. Vervolgens zijn de 3 vakken gehalveerd (de dunne lijnen) en daar zijn de 3 secundaire kleuren neergezet. Tussen Rood en Groen vind je derhalve Geel, tussen Groen en Blauw staat Cyaan en tussen Blauw en Rood vind je Magenta. De kleur Cyaan is qua naamgeving wellicht verwarrend, maar de kleur lijkt nog het meest op turquoise of hemelsblauw. Wat in de kleurenleer Blauw is, is veel donkerder dan wat in het spraakgebruik blauw wordt genoemd.

Wat opvalt aan de kleurencirkel (hoop ik althans) is dat elke primaire kleur een tegenhanger heeft: een secundaire kleur. Zo zijn Blauw (primair) en Geel (secundair) een paar, en Rood en Cyaan ook. Deze tegenhanger noemen we wel de complementaire kleur.

Effect van een kleurfilter

Wat is nu het effect van een kleurfilter op een zwart-wit foto? Wat je ziet is: kleurvlakken die de kleur van het filter hebben worden lichter op de foto, en complementaire kleuren worden donkerder. Maar hoe werkt dat dan?

Daarvoor moet je de werking van een filter weten. En die is heel simpel: een filter laat zijn eigen kleur door, en blokkeert de complementaire kleur. Dit effect neemt geleidelijk af naarmate de kleuren verder op de kleurcirkel liggen.

Omdat een kleurfilter altijd licht zal tegenhouden (alleen de eigen kleur wordt optimaal doorgelaten) valt er minder licht op de sensor. Dat moet gecompenseerd worden, en dat doe je dus door de belichting aan te passen. En dat kan alleen door langer te belichten.

Zo zal bij een Geelfilter de kleur Geel optimaal worden doorgelaten, maar de kleuren Groen en Rood (die er vlak naast liggen) worden ook nog steeds redelijk goed doorgelaten. Ook geldt: de kleur Blauw wordt zoveel mogelijk tegengehouden, maar de buren Cyaan en Magenta worden weliswaar tegengehouden, maar veel minder dan Blauw. Het effect neemt dus af naarmate de kleur verder van de hoofdkleur af komt te liggen.

Maar hoe kan het dan dat een filter er voor zorgt dat kleurvlakken in de filterkleur op de foto lichter worden weergegeven? Een filter neemt toch licht weg, en er valt dan toch minder licht op de sensor? Zou het beeld niet donkerder moeten worden?

Om het laatste stukje van de filterpuzzel op te lossen, moet je nog één aspect in het verhaal betrekken. We weten inmiddels dat filters licht tegenhouden op basis van de kleur van het filter, en dat we dank zij het filter langer moeten belichten. En het is die verlengingsfactor die er voor zorgt dat we het gewenste effect op de foto zien. Een simpel rekenvoorbeeldje maakt dit hopelijk duidelijk.

We pakken het geelfilter er maar weer eens bij, en gebruiken voor het voorbeeld wat imaginaire getallen. En die zijn: Geel wordt voor 90% doorgelaten, en Cyaan voor 30% (dus een absorptie van 70%). Omdat een filter licht tegenhoudt, moeten we langer belichten, en het filter heeft daarom een verlengingsfactor van 2X. Dat houdt dus in: 2 keer zo lang belichten. Wat voor effect heeft dat op de opname? Bij een normale belichting, dus zonder verlenging, zou de foto een stuk donkerder worden. Van het gele licht zou niet 100% de sensor bereiken (opname zonder filter) maar slechts 90%. Geel wordt dan donkerder. Maar we moeten de belichting verdubbelen, dus er valt geen 90% op de sensor, maar 2 x 90 = 180%. Geel wordt dus eigenlijk overbelicht! En overbelichting, weten we, maakt het beeld lichter.

Bij Cyaan gebeurt hetzelfde: er wordt zonder verlenging maar 30% van het licht doorgelaten (veel te donker) maar door de verlengingsfactor valt er nu 2 x 30 = 60% van het normale gereflecteerde licht op de sensor. Waar het verschil ongefilterd tussen Geel en Cyaan dus misschien 40% zou zijn geweest, is dat nu 180 – 60 = 120%. En dàt is dus de verklaring van de werking van filters: ze vergroten het contrast tussen twee complementaire kleuren.

Gelukkig zijn camera’s met een ingebouwde belichtingsmeter (en wie heeft die nu niet?) in het voordeel. Zelfs bij analoge camera’s! Schroef een filter voor een objectief, en die camera constateert ogenblikkelijk dat er minder licht binnenkomt, en hij zal dus de belichtingstijd aanpassen. En dat geldt ook voor ‘digitale’ filters die je op de camera instelt.

Het resultaat van een filter is dus: de eigen kleur wordt altijd lichter op de foto (verlengingsfactor x reflectiegraad > 100 %), en de complementaire kleur wordt altijd donkerder (verlengingsfactor x reflectiegraad < 100 %).

Een praktijkvoorbeeld

Met bovenstaande wetenschap kun je gaan spelen! Als een onderwerp (een stoel bijvoorbeeld) in twee kleuren is geschilderd, dan zie je die kleuren mooi terug in een kleurenfoto, en is de foto al snel geslaagd. Vertaal je die foto naar zwart-wit, dan loop je de kans dat de twee kleurvlakken ongeveer evenveel licht reflecteren. En vertaald naar grijstinten betekent dat: de kleuren worden ongeveer even grijs op de zwart-wit foto. En dan is diezelfde foto al een heel stuk saaier (vermoedelijk).

In dit voorbeeld wil je de kleurbeleving (twee kleuren in de stoel) terugvertalen naar zwart-wit. En dat betekent: elke kleur moet worden vertaald naar een eigen grijstint. En daar komen de kleurfilters dus om de hoek kijken!
Daarbij heeft de zwart-wit fotograaf bepaalde vrijheden die de kleurfotograaf niet heeft: hij kan zelf bepalen welke grijstinten bij welke kleur horen. Indachtig de theorie van hierboven, kun je met een roodfilter dus de kleur Rood lichter maken, en de kleur Blauw donkerder, maar met een Blauwfilter doe je het omgekeerde: de kleur Blauw wordt dan lichter, en de kleur Rood wordt donkerder. In beide gevallen creëer je een verschil in grijstinten voor de twee kleuren in de foto, en daarmee schep je (broodnodig) contrast.

Samenvattend:

  • Een filter laat zijn eigen kleur optimaal door
  • Een filter houdt de complementaire kleur opti­maal tegen
  • Een filter heeft een verlengingsfactor, die het verlies aan licht compenseert

Uiteraard zijn bovenstaande aspecten in digitale fotografie minder (tot niet) merkbaar als je aan het fotograferen bent. Ook zijn ingebouwde filters niet helemaal hetzelfde als optische filters die je op het objectief zet. Maar de essentie van de punten werkt wel degelijk door in de foto’s die je maakt in zwart-wit stand.

Belangrijkste aspect (althans: in mijn optiek) is dat je jezelf instelt op het maken van zwart-wit foto’s. Omdat een zwart-wit foto in grijstinten werkt, moet je de kleuren in het onderwerp kunnen vertalen naar grijstinten, en contrasten. Je moet a.h.w. van tevoren al weten hoe verschillende kleuren vertaald worden naar grijstinten. En hoe je die grijstinten kunt manipuleren. Dat vertalen en manipuleren vereist wel enige oefening, en je zult daar dus tijd in moeten steken.

Opname filters

Naast de hierboven genoemde filters, die hoofdzakelijk voor zwart-wit fotografie gebruikt worden, zijn er nog filters die voor zowel zwart-witfotografie als kleurenfotografie nuttig zijn:

UV-filter

Dit filter is bedoeld voor het wegfilteren van UltraViolet licht. Dit is een vorm van licht die wij niet kunnen zien, maar de film of sensor wèl. Het UV-filter is kleurloos en geeft dus geen kleurverschuiving in je foto.
Met name boven de 1500 meter N.A.P. heb je in je opnames veel last van UV-licht, wat zich openbaart als een blauwe gloed in kleurenfoto’s en een lager contrast in zwart-wit foto’s. Omdat de afbeelding van UV-licht op een andere plaats valt dan het gewone licht, zal ook de scherpte iets verlagen. Een UV-filter helpt in die gevallen dus om mooiere kleuren in je foto en een iets betere scherpte.

Gebruiksdoel van een UV-filter:

  • fotograferen op grote hoogte
  • water, strand en hoge zonnestand
  • sneeuw en stralende hoge zonnestand

Veel fotowinkels verkopen je standaard een UV-filter mee, omdat het zo’n goede bescherming van de lens is. Het voorkomt krassen en vingerafdrukken op de lens. Dat klopt op zich wel, zeker als je niet zorgvuldig met je objectieven omgaat. Wat de verkoper er echter niet bij zegt, is dat elk filter dat je op de camera schroeft de optische kwaliteit verlaagt: ook goede filters zijn duur! Iemand die echter netjes is op zijn spullen, heeft zo’n bescherming helemaal niet nodig, want die gebruikt zijn zonnekap en lensdop als bescherming. Gebruik een UV-filter dan ook alleen als het echt nodig is!

Polarisatiefilter

Een polarisatiefilter is een filter dat de lichtstralen scheidt in horizontale en verticale stralen; alleen stralen die in een bepaalde richting bewegen worden doorgelaten. Het effect hiervan is dat reflecties in spiegelende oppervlakken worden gedempt, afhankelijk van de stand van het filter.

Polarisatiefilter

In theorie kun je met twee polarisatiefilters die haaks op elkaar staan, al het licht blokkeren. In de praktijk blijken ze niet zuiver genoeg om dat te bewerkstellen, maar je komt wel een heel eind.

Polarisatiefilters kun je prima gebruiken om luchten dramatischer te maken, of reflecties van water te verminderen. Een polarisatiefilter werkt echter niet voor reflecties van metalen oppervlakken!

De optimale uitdoving wordt bereikt als het gereflecteerde licht een hoek maakt van 57° ten opzichte van de camera. Als het licht ongeveer loodrecht op het objectief valt, is de werking zo goed als nihil. Het filter is daarom draaibaar op de lens, zodat de juiste mate van demping kan worden ingesteld. Een tweede (bij)effect is een hogere kleurverzadiging, zodat het filter vrij populair is bij dia-adepten. Er bestaan 2 types polarisatie­filters: lineaire en circulaire. Het effect van beiden is hetzelfde. Lineaire filters zijn goedkoper, maar helaas minder geschikt voor gebruik op autofocuscamera’s, omdat het AF-systeem er van in de war kan geraken. Autofocuscamera's zijn daarom beter af met (duurdere) circulaire filters.

Grijsfilter

Een grijsfilter is eigenlijk geen filter in die zin dat het beeld erdoor veranderd wordt. Wat het wèl doet, is de hoeveelheid licht temperen. Dit is bijvoorbeeld nodig, als je een opname wilt maken in de volle zon en de camera staat op een hoge ISO waarde. De combinatie van zon + hoge ISO waarde zorgt dan voor kleine diafragma-openingen en korte sluitertijden, zodat je weinig speelruimte hebt met dieptescherpte en/of bewegingsonscherpte in de foto. Met een grijsfilter verlaag je de hoeveelheid licht die op de film terecht komt en vergroot je je mogelijkheden. Ze zijn te krijgen in verschillende sterktes, zodat (bijna) elke situatie is op te lossen.

Een grijsfilter kan ook handig zijn om de contrasten in het onderwerp lager te maken, bijvoorbeeld als je een landschap fotografeert met een mooie lucht, en je wilt de lucht dramatischer maken. Door een grijsfilter gedeeltelijk voor het beeld te zetten, op de overgang van lucht naar land/zee, maak je de lucht donkerder zonder het eigenlijke onderwerp te veranderen.

De filters die onder het kopje Opname filters zijn behandeld moet je eigenlijk altijd tijdens het fotograferen gebruiken. De categorie (kleur)filters waarmee ik begon kun je prima in de nabewerking gebruiken, en de volgende categorie (Effectfiters) ook, maar het UVfilter, het Polarisatiefilter en het Grijsfilter moet je dus altijd bij je hebben.

Effectfilters

Onder deze noemer vallen alle overige filters, zoals soft-focusfilters, prisma-filters, verlopende kleurfilters enzovoorts. Deze groep filters heeft beperkte gebruiksmogelijkheden; het effect is vaak zó kenmerkend, dat het gebruik ervan vaak als een ‘trucje’ overkomt. Het is moeilijk om ze ‘effectief’ te gebruiken! Enige terughoudendheid met effectfilters is dan ook zeer gewenst.

Zoals ik net al aangaf, kun je de meeste effecten ook prima softwarematig toepassen, dus er is niet zo heel veel reden om met een grote doos met effectfilters op pad te gaan. Probleem daarbij is echter wel, dat je bij die nabewerking meestal niet meer weet wat je eigenlijk voor ogen had toen je de opnames maakte. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je in die nabewerking geen mooie foto’s kunt krijgen; hooguit dat het originele gevoel van de foto anders zal zijn.

Conclusie

Fotograferen met filters en/of in zwart-wit voegt absoluut iets toe aan je foto’s. Daarbij kun je denken aan ‘onzichtbare’ filters als grijsfilters en polarisatiefilters, die een heel subtiel effect hebben op je foto’s, en aan filters die het aanzien van je foto behoorlijk veranderen, zoals zwart-wit kleurenfilters.

Zwart-wit fotograferen met voorbedachten rade heeft naar mijn idee als voordeel dat je jezelf instelt op zwart-wit foto’s, en dat je de onderwerpen ook als zodanig gaat zoeken/bekijken. Je vertaalt de kleuren al bij voorbaat naar grijstinten. Je gaat dus anders naar je onderwerp kijken, en in mijn beleving is dat een manier om betere zwart-wit foto’s te maken. Vroeger ging dat niet anders; zodra je een zwart-wit film in de camera deed, wist je dat je de beelden moest vertalen naar grijstinten. Deed je dat niet, dan liep je een grote kans dat de foto’s niet voldeden aan je verwachting.

In de digitale fotografie is deze ‘beperking’ weggevallen, met als gevolg dat je onbewust minder gericht op zwart-wit onderwerpen bent ingesteld. Kortom: fotografeer altijd met ‘voorbedachte rade’, en denk na over je foto. Of dat nu kleur is, of zwart-wit.

Zwart-wit fotografie lukt (in ieder geval in mijn geval) het beste als je jezelf er op instelt. Je ‘vertaalt’ dan het beeld al in je hoofd naar grijstinten, en zoekt ook onderwerpen op die zich er voor lenen. Het zal je opvallen, als je het een keer doet, hoe veel anders je door de zoeker kijkt als je van tevoren al weet dat je een zwart-wit foto wilt maken!

Slotwoord

Dit is voorlopig het laatste hoofdstuk in de cursus Fotografie. De meeste aspecten zijn nu wel behandeld, en je zou nu dus in staat moeten zijn om foto’s te maken die technisch voldoen aan het verwachtingsbeeld. Met de juiste technische bagage, kun je je nu ook veel makkelijker concentreren op waar het in de fotografie ècht om gaat: het maken van prachtige foto’s! En laat dàt nu net de reden zijn dat de meeste fotografen naar de camera grijpen!




Helpmij.nl prijsvraag oktober. Met wederom een prachtige prijs!

Auteur: Helpmij.nl

Top

Ook in oktober is er weer een prachtige prijs te winnen met onze prijsvraag, doe dus (weer) mee!

oktober 2013: tv..jpg

Stuur een e-mail met het juiste antwoord op de onderstaande drie vragen vóór 31-10-2013 naar wedstrijd@helpmij.nl en maak kans op deze prachtige Iiyama ProLite T2451MTS-1 touch monitor! Een 24" monitor met multi-touch en 1920 x 1080 Full HD resolutie!

Bovendien ontvangt de winnaar een licentie voor Nod32 antivirus software van ESET.

De vragen:

  1. Wat is een volwaardige Full HD resolutie?
  2. Is deze monitor voorzien van luidsprekers?
  3. Hoeveel inwoners had de gemeente Zoetermeer op 1-1-2013?

Succes!

De prijzen worden aangeboden door:

De prijswinnaar van onze septemberprijsvraag:

De prijswinnaar van de maand september is Marcel Hoogteijling uit Poortugaal. Hij ontvangt de Apple iPod Shuffle 5th gen!  Bovendien ontvangt de winnaar een licentie voor Nod32 antivirus software van ESET. Gefeliciteerd!

*Bestuur en wedstrijdcommissie zijn uitgesloten van deelname!

*De winnaar van de oktoberprijsvraag wordt bekend gemaakt in de november editie van onze nieuwsbrief.




Windows 8.1 upgrade

Auteur: CorVerm

Top

Zoals eerder al gemeld is de upgrade naar Windows 8.1 voor Windows 8 gebruikers gratis. Vanaf 18 oktober zal de upgrade beschikbaar zijn en vanaf die datum kun je via de Windows Store 8.1 downloaden en installeren. Instellingen, data en programma’s zullen behouden blijven. Als het goed is zul je je nergens zorgen om hoeven te maken.

Microsoft zal geen goedkopere versies van Windows 8.1 voor systeembouwers (oem) of updates naar het nieuwe besturingssysteem uitbrengen. Voorheen waren dit soort versies goedkoper voor mensen die al in het bezit waren van een Windows-licentie, of voor bouwers van een eigen systeem. Met de komst van Windows 8.1 blijven alleen de volledige versies over.

Windows XP- en Vista-gebruikers zullen een schone installatie moeten uitvoeren als ze Windows 8.1 willen installeren. Bestanden, instellingen en applicaties kunnen niet meegenomen worden naar het nieuwe besturingssysteem, terwijl dit bij de upgrade van Windows Vista naar Windows 8 nog wel mogelijk was.

Uiteraard gaat de uit te brengen gratis upgrade niet op voor gebruikers van andere Windows versies. Maar wat zou je als Windows 7 gebruiker kunnen doen als je toch over wilt stappen op Windows 8.1? We zullen eerst de prijs noemen van een Windows 8.1 DVD. Voor Windows 8.1 ga je € 119,99 betalen en voor de pro versie € 279,99. Als gebruiker van Windows 7 kun je overwegen om een upgrade uit te voeren naar Windows 8 voor “slechts” € 60. Komt 8.1 uit dan kun je uiteraard gewoon upgraden. Zoek even op het internet naar bedrijven die zo’n upgrade DVD verkopen.




Fotowedstrijd 2013

Auteur: OctaFish

Top

De fotowedstrijd van 2013 zit er weer op, de wedstrijdjury en het publiek hebben hun stemmen uitgebracht. Dat betekent uiteraard dat de winnaars bekend zijn. Dit jaar waren er weer meer inzendingen dan vorig jaar, en ook de kwaliteit van de foto’s mocht er zijn! Voor de jury was de keuze ondanks de kwaliteit niet zo moeilijk, zoals je in het juryverslag kunt lezen. De motivatie van het publiek kunnen we uiteraard alleen uit het aantal stemmen aflezen, maar ook die uitslag laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

Winnaar Juryprijs

Fotograferen, weten we dankzij de cursus Fotografie nu allemaal, is schrijven met licht. Je legt met licht een moment in de tijd vast. En je kunt dat niet beter demonstreren dan met de foto die de jury behoorlijk unaniem als winnaar heeft gekozen. Een beroemde Franse fotograaf had als motto: ‘Le moment décisif’. Het beslissende moment dus. Vrij vertaald is dat: ‘Het beslissende moment duidt op een visueel hoogtepunt dat samenvalt met een dramatisch hoogtepunt’. Een omschrijving die perfect aansluit op de winnaar! En dat is dan ook precies wat de winnende foto tot een uitstekende foto maakt.

oktober 2013: Winnaar Juryprijs..jpg

Is het een gelukstreffer? Ja en Nee.
Ja, want de foto is absoluut niet reproduceerbaar. Al gooi je nog 1000 keer een pan water leeg voor een foto, de kans dat de foto er net zo uitrolt als hier is verwaarloosbaar klein.
Ja, want het moment zelf is puur geluk; dat alle beeldelementen (kind, water) op hun plaats vallen, is bepaald geen zekerheidje, en de fotograaf zal deze plaat zo ook absoluut niet hebben gevisualiseerd bij het afdrukken. Er komt, kortom, een hoop geluk bij kijken.

Nee, want de foto is dermate goed geënsceneerd, dat een hoop variabelen wel degelijk vooraf bedacht (moeten) zijn.

Zo is de keuze voor zwart-wit een bewuste keus geweest. De fotograaf heeft zich ongetwijfeld afgevraagd of kleur wel iets toevoegt aan de foto. En het antwoord daar op was dus ‘Nee’. Door de kleur uit de foto te elimineren, hoef je niet meer op de groene beplanting te letten. En ook de huidskleur leidt niet meer af. Juist door het ontbreken van kleur zie je meer van de compositie van de foto; het lijnenspel dat van de linkerarm naar de rechterarm via de pan naar de waterboog leidt, en dan weer terug naar het gezicht van de jongen. En weer via de arm naar het water, en weer terug... Kortom: de compositie had niet veel beter gekund.

Ook de plaatsing van het kind in de zon is uitstekend gevonden; doordat het licht van achteren op het kind valt, komt het kind los van de achtergrond; de foto krijgt diepte. Daarbij staat de zon op zo’n goede plek, dat ook de contouren van het gezicht nog nèt verlicht worden, zodat je het linkeroog nog net kunt onderscheiden, en dus a.h.w. mee kunt kijken met de jongen. Zou de scene precies andersom zijn gefotografeerd, dan was alle diepte uit de foto verdwenen, en was de foto een heel stuk vlakker geweest.

En hoewel niemand van de juryleden de winnende foto als winnaar had aangemerkt, met één tweede plaats en twee derde plaatsen scoorde de foto bij iedereen dermate veel punten, dat hij onbedreigd als winnaar uit de bus kwam. En dat is een ander aspect van een goede foto: hij moet veel mensen aanspreken. Ter vergelijking: de juryleden hadden elk een andere foto als winnaar, maar van die foto’s kreeg maar één foto van een van de andere juryleden punten. Wat heet: de foto kreeg van het betreffende jurylid maar 1 punt! En dat geeft dus aan dat de persoonlijke favorieten bepaald niet aanspraken bij alle juryleden. En dat maakt de winnaar óók tot een terechte winnaar, want hij appelleert blijkbaar aan een onder elk jurylid levend gevoel.

Winnaar Publieksprijs

Eerste prijs

Het publiek heeft gekozen voor een foto die bij de jury totaal niet in beeld was voor een prijs. Wat, als je naar de inhoud kijkt, eigenlijk vreemd is, omdat het de enige foto is waar computer hardware op te zien is. En dat is wellicht de reden dat het publiek er massaal voor gevallen is!

oktober 2013: Publieksprijs 1..jpg

Op de foto zien we een grote berg afgedankte (hoop ik dan toch) monitoren op straat, tegen een muur met Arabisch aandoende tekst. Er loopt een man met spullen in zijn hand, die zo te zien op het punt staat de berg nog verder te verfraaien, en hij wordt op de achtgrond goedkeurend gadegeslagen door vermoedelijk een paar collega’s.

De compositie van de foto is netjes uitgewerkt, met de monitoren in een driehoek die keurig in de linkerhoek begint, en via de punt naar de rechter benedenhoek loopt. Jammer is wel dat de resolutie van de foto uit een vorige eeuw stamt (600 * 400 pixels) wat mij doet vermoeden dat de foto met een telefoon is gemaakt.

Tweede prijs

De tweede publieksprijs gaat naar een foto die ook bij de jury goed in de smaak viel. We zien een ijsbergachtige constructie in water, die prachtig aangetikt wordt door een regenboog.

 oktober 2013: Publieksprijs 2..jpg

De foto heeft een klassieke opbouw, waarbij de ijsberg nèt uit het midden ligt, en de foto is perfect belicht voor het onderwerp. Camera’s hebben de neiging om onder te belichten als er veel wit in het meetveld zit, en de fotograaf moet de belichting dan eigenlijk bijstellen om een neutrale belichting te krijgen. In dit geval heeft de fotograaf dat niet gedaan, wat een perfecte belichting oplevert voor deze foto: het blok is van onder tot boven goed doortekend en steekt perfect af tegen de achtergrond. Een tweede voordeel van deze feitelijke onderbelichting is dat de regenboog er extra door versterkt wordt. Typisch dus een gevalletje waarbij de theorie iets anders voorschrijft dan je in de praktijk nodig hebt voor een sterke foto.

Derde prijs

De derde prijs is voor een dierenfoto. Elk jaar worden er voor de fotowedstrijd foto’s van (huis)dieren ingestuurd, en we kunnen er dus vanuit gaan dat de gemiddelde bezoeker van Helpmij.nl gek is op dieren!

 oktober 2013: Publieksprijs 3..jpg

De foto laat over het onderwerp geen enkele discussie toe: dit is een hond, en aan de blik van het dier te zien, de hond van de fotograaf. Compositorisch is er wel wat op de foto aan te merken, maar bij dit soort fotografie is compositieleer het laatste waar de fotograaf zich mee bezig houdt. Al zorgt de diagonaal er wel voor dat je bij het kijken naar de foto onherroepelijk naar de kop van de hond wordt getrokken. Jammer genoeg zorgt diezelfde diagonaalwerking ervoor dat de blik daarna naar de rechter benedenhoek wordt geleid. Maar zoals gezegd: noch de fotograaf, noch het publiek had daar boodschap aan. En wat je dan overhoudt, is een foto waarvan het onderwerp een hoge knuffelfactor heeft!

Winnaars:

Winnaar wedstrijdcommissieprijs

Foto 417                              - ynor                 - DxO Optics Pro 8 (Elite)

En dit zijn de winnaars van publiek

nr 1 - Foto 467                     - casper221         - Photoshop Lightroom
nr 2 - Foto 346                     - PascalEssers    - DxO ViewPoint
nr 3 - Foto 312                     - pcexpert           - Helpmij.nl goodies-pakket

3 willekeurig gekozen stemmers, met elk een Helpmij.nl pakket:
JanHesselink
mycom
Thoralf




Vind je Android apparaat terug

Auteur: CorVerm

Top

Gebruikers van een Android-telefoon of tablet kunnen hun apparaat op afstand terugvinden als zij het kwijt zijn. Als je telefoon of tablet gestolen is dan is het wissen van gegevens op afstand een koud kunstje, evenals het vergrendelen van het apparaat.

 oktober 2013: 1a..png

Voorwaarde is dat je over een Google-account beschikt en dat GPS (Global Positioning Systeem) aanstaat op het apparaat. Via Androids Apparaatbeheer kun je inloggen en bepalen waar het apparaat zich bevindt.

Bovendien zul je op het apparaat ook het nodige in moeten stellen. Open de app Google Instellingen. Vervolgens kies je voor Android-apparaatbeheer en zet je een vinkje bij “De locatie van dit apparaat op afstand bepalen” en  “Vergrendeling op afstand en terugzetten op fabrieksinstellingen”.

De laatste optie zorgt er voor dat alle gegevens die zich op het apparaat bevinden op afstand kunnen worden gewist.

 oktober 2013: 1 b..png

Zodra je bij de tweede optie een vinkje gezet hebt zul je, als je het met de voorwaarden eens bent, op de knop Activeren moet drukken. Pas dan kun je er in geval van verlies of diefstal “plezier” aan beleven.

Apparaat kwijt? Log in bij https://www.google.com/android/devicemanager, vul je (Gmail)account en wachtwoord in en traceer het apparaat.

 oktober 2013: 1 c..png

Vergrendelen
Dus als een toestel gestolen is en vervolgens is gelokaliseerd dan kunnen de gegevens ervan door de eigenaar worden gewist of het toestel worden vergrendeld.

Bij iPads en iPhones is het al langer mogelijk om via internet te zoeken waar iemands apparaat zich bevindt. Voor Android-toestellen is dit iets nieuws. Een zeer welkome mogelijkheid om je toestel te traceren en je gegevens te wissen.




Postvak-in

Auteur: Redactie

Top

In onze vaste rubriek beantwoorden we vragen aan de hand van onze nieuwsbrief en plaatsen we reacties van onze lezers.


Er zijn bij de redactie twee aanvullingen binnengekomen op het artikel "Afsluitknop en Snelstartbalk in Windows 8". Zowel Alexander als Udo bedanken wij hartelijk voor hun aanvullingen.

 

Ik wil nog wat aanvullen op de tutorial om een uit-knop te maken op Windows 8.

Dit is dus de code die gebruikt is dit stukje tekst:

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")     
ik zou iets korts gebruiken i.p.v. WshShell...

WshShell.SendKeys ("%{F4}")             
zolang het maar 2 keer hetzelfde is.

Uit dit stukje code kan je afleiden dat het script gewoon op alt-F4 drukt, als je dit kent: bij wscript gebruiken ze + voor shift ^ voor control % voor alt en tussen de {accolades} wordt gewoon de naam van een toets genoemd zoals {enter} {space} of {F4}. Op deze manier kan je eigenlijk alle toetscombinaties nabootsen maar deze methode kan ongewenste effecten hebben.

Een betere versie:

De code wordt gewoon shutdown -f -s, dat is het enige dat je erin stopt en je slaat het op als dinges.bat i.p.v. stoppen.vbs de rest van de stappen laat je hetzelfde. Je kan ook met shutdown -f -r herstarten, en als iemand niet wil dat hun programma's zomaar worden afgesloten kunnen ze -f weglaten

SHUTDOWN -L om uit te loggen

-t 10 is een timer (hier 10 sec) en –c is "commentaar". Dus dan kan je dit doen: Afsluitknop en Snelstartbalk in Windows 8

shutdown -s -t 10 -c "als je niet snel shutdown -a uitvoert ga ik uit".

Alexander


 

In de nieuwsbrief van september staat een artikel om een afsluitknop te maken in W8. De procedure lijkt mij veel te omslachtig. Ik heb een andere veel simpeler manier om deze te maken waarbij je ook de tijd nog kan kiezen van de vertraging eer Windows afsluit. Tevens heb ik ook een snelkoppeling om de pc te herstarten, in sluimerstand te zetten en de huidige gebruiker af te melden.

Klik met de rechtermuisknop op het bureaublad en kies voor Nieuw en Snelkoppeling

  • Vul bij Geef de locatie van het item dit in: shutdown.exe -s -t 0
  • Klik op Volgende en Vul bij de naam bijvoorbeeld Afsluiten in.
  • Klik op Voltooien.

Klik met je rechtermuisknop op de nieuwe snelkoppeling en kies voor Eigenschappen.

  • Kies voor Ander pictogram, klik op OK en zoek een mooi icoon uit.
  • Klik op OK zodat het Eigenschap venster sluit.
  • Klik met de rechtermuisknop op de nieuwe snelkoppeling en kies voor Vastmaken aan Start.

Vanaf nu kun je direct vanaf het Startscherm en het bureaublad de computer afsluiten.

Opdrachtregels voor snelkoppelingen

shutdown.exe /s /t 0

De computer wordt direct (zonder waarschuwing) afgesloten. Door de nul te wijzigen in bijvoorbeeld "10" bouw je niet alleen een vertraging van 10 seconden in, je krijgt ook netjes een melding dat de computer afgesloten (uitgeschakeld) zal worden.

shutdown.exe /r /t 0

De computer wordt direct (zonder waarschuwing) opnieuw opgestart. Ook hier kun je de tijd aanpassen door de 0 te wijzigen in een tijd (in seconden) naar keuze.

rundll32.exe Powrprof.dll,SetSuspendState

Zet de computer in sluimerstand

shutdown.exe /l

De huidige gebruiker afmelden.

rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,10

De slaapstand inschakelen.

Groetjes,
Udo Jansens