Helpmij nieuwsbrief editie 20

maart/april 2004

In dit nummer:

 

 
Printscreen?


Column

Door Blacksheep

Helpmij en de Nieuwsbrief na Bennie. 

Allereerst wil ik beginnen met al die mensen te bedanken, die na het overlijden van Bennie, zulke lieve berichten hebben gestuurd. Niet alleen op het forum, maar ook persoonlijk in e-mails gericht aan de redactie en/of het bestuur van Helpmij. Dit heeft ons goed gedaan en het geeft ons de motivatie om zo goed mogelijk door te gaan met Helpmij. Niet alleen op de redactie, maar ook in het Bestuur, nam Bennie een hele belangrijke plaats in. Hij wist ons te motiveren en soms ook te remmen, wanneer we van mening verschilden, of iets wilden doen dat toch zijn tijd nodig had. Tijdens de begrafenis van Bennie die respectvol en waardig was gaf ik aan dat het voor Helpmij moeilijk zal zijn om zonder Bennie door te gaan. Niet alleen stond hij altijd voor iedereen klaar, hij wist ook op het forum, heel veel problemen op te lossen. Door een nuancerende opmerking wist hij ook de sfeer goed te houden. Hoezeer we hem missen blijkt toch uit enkele incidenten die zich de afgelopen tijd hebben voorgedaan. Een beetje een kinnesinne-achtige sfeer, het tegen elkaar opjutten van mensen van wie je weet dat ze wel zullen happen en het misbruiken van topics om daarin een mening over mensen te geven in termen  die bepaaldelijk niet comme il faut genoemd mogen worden. Wat jammer. Dit komt de sfeer op Helpmij niet ten goede, integendeel. Wat jammer dat we niet in staat zijn gebleken in de geest van Bennie door te gaan. Dit had ik zo graag gezien. Ik kan het niet genoeg benadrukken. De mensen die zowel voor als achter de schermen voor Helpmij werken, zijn allen mensen met een baan, of drukke omstandigheden die hen noodzaken heel veel vrije tijd die ze anders voor andere dingen konden gebruiken, in Helpmij te steken. Dit doen ze met liefde. Wanneer je de mensen op Helpmij vraagt, waarom ze zoveel tijd in deze site steken, dan hoor je eigenlijk zonder uitzondering; omdat ik het leuk vind om anderen te helpen hun problemen op te lossen. Soms gaat dit zelfs een beetje te veel ten koste van andere dingen. De moderators zijn allen mensen die gewetensvol en verantwoord te werk gaan. Natuurlijk vallen er wel eens steken. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt en achter de schermen worden de mensen van Helpmij echt wel op hun verantwoordelijkheden gewezen. Als men vindt dat een bepaalde actie ten onrechte geschiedde, wordt de persoon in kwestie daarop aangesproken. Dit doen we echter niet in het openbaar. Er is ons echter gebleken dat er onder de leden van Helpmij wat onvrede heerst over het reilen en zeilen op de site. Omdat wij ons dat aantrekken, hebben we een klachtencommissie in het leven geroepen, waar men met gegronde klachten terecht kan. Het adres is; klachten@helpmij.nl Men dient de klachten vergezeld te laten gaan door kopieën of links. Hierbij teken ik aan dat degene over wie de klacht gaat, altijd in de gelegenheid wordt gesteld om een weerwoord te geven. Ik hoop van ganser harte dat dit adres binnenkort niet meer nodig zal zijn.

Toen ik na zijn overlijden met een zusje van Bennie sprak, vertelde ze me dat het rondom Bennie heel licht was. Ze had het gevoel alsof hij in volle vrede was heengegaan. Ik zou zo graag willen dat wij allen op Helpmij in deze vrede kunnen blijven doorgaan. Het woord van de site betekent een heleboel. Met Helpmij, vraag je om hulp, die door anderen belangeloos gegeven wordt. Dus niet uit eigenbelang of uit winstbejag. Zuiver en alleen het helpen van anderen. Er is in mijn optiek niets mooiers.


Interview
Door Neleke

Deze maand een interview met iemand die op Helpmij opvalt door zijn kennis van het “website bouwen”, Peter Vazed.

Wil je ons eerst vertellen wie je bent?
Ik ben een van de oude garde, met nog twee kids thuis, die allebei een job hebben.
In het weekend is het soms druk met hun vrienden en vriendinnen, maar gelukkig houden ze van de "oude" muziek. Dus geen house of hardcore, maar Elvis, de Stones, Bruce, Queen en soms Nederlandstalig, de meezingers van Marco, André Hazes e.d. daar blijven we dus zelf jong bij. Ook hebben de kinderen diverse muzieknummers op de computer gezet. Buiten MSN en de muziek gebruiken ze de computer soms om werkstukken te maken en informatie via Google op te halen.

Wat voor beroep oefen je uit en heb je daarin ook met computers te maken?
Mijn werk, het leveren en plaatsen van zonweringen en rolluiken, brengt niet echt het gebruik van de computer met zich mee. Voornamelijk wordt deze voor het aanmaken van facturen gebruikt, de boekhouding en natuurlijk het maken van Websites. Voorheen, toen ik nog zelf rolluiken maakte had ik wel een berekeningsprogrammaatje voor de rolluikenproductie, maar door het grote aantal kleuren dat heden ten dage leverbaar is, is het hebben van voorraad in al die kleuren te kostbaar. De producten komen kant en klaar binnen, dus mijn werk is niet meer dan bij de klanten het gewenste product opmeten, en de zaak monteren. Het productengamma omvat zonneschermen, binnenzonweringen, rolluiken en garagedeuren.

Waar komt jouw belangstelling voor computers en vooral voor het maken van Websites vandaan?
In 1986 had ik mijn eerste echte computer, een Apple met Epson printer om productie-etiketten uit te draaien voor de rolluikenproductie. Het was een basic programma, wat ik ook zelf kon aanpassen. Het werken met basic is natuurlijk een goede basis om andere computertalen of structuren te begrijpen. Op zich is het allemaal logisch, maar soms moet je het even weten. Dat geldt dus ook voor het maken van websites. Vijf jaar geleden waren de internetsites pas in opkomst, dus ik wilde voor mijn toko ook wel een site. Alleen hoe doe je dat? De basiskennis heb ik uit pcActive en Computeridee gehaald, maar dan merk je dat het niet lukt zoals je wenst. Met wat vogelen en toch wat info op internet kom je dan verder.

Ik ben op Internet verschillende sites van jou tegengekomen, die de beginnende websitebouwer een goede leidraad geven om zelf ook te beginnen, waarom heb je die gemaakt?
Omdat er geen wet van Meden en Perzen is voor het maken van een site, dan wel met welk programma, heb ik aan de hand van mijn werkwijze een aantal "Handleidingsites" gemaakt. Precies zoals ik het deed heb ik het ook beschreven, als je iets noteert, kun je het altijd weer ophalen om je werkvolgorde te zien. Dus op de manier zoals ik het heb beschreven werkt het ook. Aan de hand van die beschrijvingen heb ik de website publicaties opgezet. Als iemand het op die manier stap voor stap volgt komt het wel goed. Regelmatig krijg ik mailtjes, soms met een probleem waar men niet uit komt, soms met de mededeling dat mijn info van nut is geweest en het adres van hun site.

Mijn infosites zijn hier te vinden:

Een goede site bouw je met een html text editor. Je hebt dan alles zelf in de hand, maar voor nieuwkomers is dit soms te pittig. Het maken van een site met Word kan ook. Zo kan iemand toch, met inachtneming van de beperkingen, een site over zijn hobby publiceren. Zet iemand ook nog een gastenboek op zijn site, dan komen er berichten in van soortgelijke sites, die dan ook bezocht kunnen worden. Het gastenboek op die sites tekenen en je komt op heel veel plekken en krijgt zo ook bezoekers terug. Zelf werk ik met Arachnophilia en NoteTab om websites te maken. Deze editors zijn naar je eigen hand te zetten. Shortcuts, ofwel sneltoetsen maak je zelf aan, waardoor onder één toets een hele code schuil kan gaan.

Er zijn veel types sites;
- gewoon op zijn Amerikaans, lange pagina en alles gecentreerd
- fel gekleurde sites
- sites met gedichten en fraaie plaatjes
Dit zijn dus de echte homepages.

Websites met een zakelijker karakter.
-  strakker van opbouw
-  met een menu
-  goed gekozen kleuren
-  één onderwerp

Wanneer vind jij een site een goede site?

Een goede site moet vlot laden, geen irritante onderdelen hebben, overzichtelijk zijn en de tekst moet goed te lezen zijn. Ofschoon de kleurencombinatie rood met zwart geen goede keuze voor een website is, kan dit toch, mits de lay-out goed is, een fraaie site opleveren. Hardrockgroepen en dat soort bands hebben meestal een dergelijke site en in combinatie met de gebruikte afbeeldingen als doodskoppen etc. hebben deze sites een bepaalde uitstraling.

Voor zakelijke sites wordt meestal een witte achtergrond gebruikt. Hier gaat het dus meer om de inhoud. Een dergelijke site moet vlot en overzichtelijk zijn. De  ondersteunende kleuren niet opdringerig. Mijn eerste sites waren ook te druk, en het gezegde "minder is beter" gaat in feite ook op voor een zakelijke site. Een grafische interface lijkt mooi en laadt vlot in op je eigen computer, maar een bezoeker met inbelverbinding moet te lang wachten en haakt dan af. Mijn zakelijke site omvat diverse producten die geleverd kunnen worden, maar omdat over ieder product meer te vertellen is, ben ik voor ieder product een eigen site aan het opzetten. Dit is gemakkelijker voor het onderhoud. Als je wilt weten hoeveel bezoekers je krijgt en waar vandaan, is een teller een noodzaak. Heb je een teller van www.sitemeter.com dan krijg je iedere week een mailtje met het bezoekersaantal. Via je inlogcode kun je zien vanaf welke site de bezoekers komen. Dit is prettig, omdat ik soms een speciale site opzet voor een actie.
Dit is de hoofdsite: http://www.zeepoort.nl/dvz  En dit een speciale actiesite: http://www.zeepoort.nl/prrdvzrol
Een site met gebruik van frames: http://www.zeepoort.nl/bodemprijs/
Nog een met frames: http://www.zeepoort.nl/discount


Maak jij, naast je dagelijkse werk, ook professionele sites voor anderen?
Voor een paar relaties heb ik ook sites gemaakt. De basis is dan de tekst die ik krijg. Aan de hand van de te gebruiken kleuren zet ik het geheel op. De tekst verdeel ik in pagina's, en dan blijft de zaak drie dagen liggen. Dan na drie dagen denkwerk zet ik binnen één uur de basispagina op. Meestal een tweede basispagina, en de beste wordt gebruikt voor de site. Dan is het een kwestie van de inhoudelijke pagina's vullen.
Voorbeeld: http://www.zeepoort.nl/bdk/

In je Helpmijprofiel staat bij hobby's "airbrush" wil je daar wat meer over vertellen?

Jammer dat alles zoveel tijd kost -de weken zijn te kort-, want mijn hobby schiet er bij in, het maken van airbrush paintings. De compressor en verfspuit liggen onder handbereik, maar ik ben ook nog met verbouwactiviteiten bezig en je kunt maar één ding gelijk doen. 

Een airbrushspuit is niet veel groter dan een vulpen. Speciale waterverf wordt gebruikt om op papier de painting aan te brengen. De airbrush kan hele dunne potloodlijntjes tot brede vlakken spuiten. Zowel de hoeveelheid verf, als de hoeveelheid lucht kan geregeld worden. Hierdoor zijn realistische paintings mogelijk. 

Airbrush paintings zie je ook regelmatig op vrachtwagens en campers. Deze verf is speciaal hiervoor gemaakt, maar je kunt ook met gewone verf spuiten. Alleen niet met een normale airbrush, maar eentje waarbij de verf niet door de spuit zelf loopt, maar in een bekertje die onder de spuit hangt. 

Bij gebruik van een normale airbrush zouden de teflon afdichtingen door de verfverdunner weggevreten worden en dat wordt dan een dure reparatie.

In Amerika zijn er bedrijven die met airbrush hun kost verdienen. Belettering op auto's en trucks, mooie tekeningen op tanks van motoren en afbeeldingen op T-shirts.

Links:

Jij behoort zo'n beetje tot de mensen van het eerste uur hier op Helpmij, maar hoe ben je eigenlijk in aanraking gekomen met Helpmij.nl?
Met het ingeven van de juiste zoekwoorden kun je heel veel informatie op Internet vinden. Mogelijk dat ik op mijn zoektochten een link naar Helpmij ben tegengekomen. Toentertijd had ik pas mijn Win98 computer. De Commodore met 20 MB schijf zag het jaar 2000 aankomen en vertrok. Windows was wennen na DOS gebruik. De informatie die ik op Helpmij aantrof gaf me wat meer kennis over de computer in zijn algemeen, de werking van outlook etc., en natuurlijk linken naar nuttige informatie. Vandaar dat ik ook ben blijven hangen en ben, natuurlijk ter ondersteuning, lid van de vereniging geworden. Een soortgelijke site, maar dan meer over html, php en design is www.htmlforums.com met, net als bij Helpmij, een vaste groep oudgedienden met kennis van zaken.

Heb je voor de lezers een tip?
Fora en andere nuttige sites die je tegenkomt kun je wel bookmarken, maar je kunt ook een textfile aanmaken met een platte tekstverwerker o.a. NoteTab freeware op www.notetab.com om het adres, of stukken tekst op te slaan. Het www adres is vanuit NoteTab direct te openen. Omdat een platte tekstverwerker kleinere bestandsafmetingen hebben dan bijvoorbeeld Word, nemen ze minder ruimte in. Een Word document met slechts één woord is alleen al 20 kB. De textfile documenten een logische naam geven, van het onderwerp op de pagina, om later iets terug te vinden is natuurlijk een must.
Maar iets opsnorren kan ook vlot: je kunt met NoteTab in meerdere documenten zoeken naar een woord of zin. Codes voor webpagina's en scripts, in NoteTab opgeslagen, kunnen met C&P -kopiëren en plakken- zo in je html document geplakt worden.
Maar zoals met alles, je moet er even mee leren werken.

Ook het aanmaken van mappen op je computer en het beheer van al je files moet je leren. Anders is het soms lang zoeken naar een file of plaatje. Als je files aanmaakt of opslaat is het belangrijk deze files een logische naam te geven, zonder spaties in de naam. Spaties in plaatjesnamen kunnen bij gebruik op internetsites problemen geven. Een koppel-streepje of laag_streepje is wel gemakkelijk voor de leesbaarheid en levert geen problemen op. Je files sla je ook in eigen mappen op. Als je een map "plaatjes" hebt kun je hier weer mappen onder zetten bijvoorbeeld Beesten, Molens, etc.

En eens in de zoveel tijd: programma's die je niet meer gebruikt of niet meer gewenste plaatjes van je computer gooien.

En natuurlijk het belangrijkste, ieder week computeronderhoud uitvoeren:

  • tijdelijke internetbestanden verwijderen
  • adaware en spybot draaien
  • scandisc uitvoeren
  • defragmenteren
  • viruscontrole draaien

Alleen als je weet wat waar op je computer staat en regelmatig onderhoud uitvoert, kun je vlot werken en problemen beperken.


Zoekt en gij zult vinden

Door Huijb 

Pasen ligt al weer achter ons maar paaseieren zijn nog steeds te vinden, niet in de huiskamer of in de tuin maar gewoon op uw computer. In de wereld van computers worden ze ook wel “Easter eggs” genoemd. 

Met “Easter egg” wordt een aardigheidje van de maker bedoeld dat hij in zijn programma heeft verstopt. Ze kunnen zitten in software, films en zelfs in muziek. Om er nu in een programma zelf naar te gaan zoeken zou een heidens karwei zijn. 

Op internet zijn talloze site’s te vinden die precies uitleggen in welk programma en natuurlijk hoe “Easter eggs” te vinden zijn. Op deze site zijn meer dan 5000 “Easter eggs” te vinden http://www.eeggs.com

Veel plezier.

 

Outlook Express

Door Breezer

Inleiding
U hebt vast wel eens van het programma Outlook Express gehoord, maar wat kunt u er precies mee? En hoe werkt het? In dit artikel zal ik het uitleggen.

Het instellen van een account
Voordat u kunt gaan mailen is het noodzakelijk om een account aan te maken binnen Outlook Express. Dit doet u door naar Extra > Accounts te gaan en daar op Toevoegen > E-mail te klikken.

Nu komt er een soort van wizard (figuur 1) te voorschijn waarin u bepaalde dingen moet invoeren (Naam, emailadres, pop / smtp servers).

Hieronder bespreek ik alle punten van de wizard:

Weergegeven naam:  Deze naam komt bij alle uitgaande mails te staan.

E-mail adres: Hier voert u uw e-mail adres in.

Server voor inkomende mail (POP3, IMAP of http): Hier voert u het adres van de pop3 server van uw mail provider in. (Deze instellingen kunt u 99% van de gevallen op de site van uw provider vinden).

Server voor uitgaande mail (SMTP): Hier voert u het adres van de SMTP server van uw mailprovider in. (Ook deze instellingen zijn te vinden op de site van uw provider).

Accountnaam + Wachtwoord: Hier voert u de gebruikersnaam en wachtwoord in die u van uw provider gekregen hebt.

 

 

Nu dat klaar is werkt het als het goed is.

 Mocht u nog willen instellen dat de mail op de server een aantal dagen bewaard moet blijven of nooit gewist mag worden dan gaat u naar Extra > Accounts en klikt u dubbel op het zojuist aangemaakte mailaccount.

Ga dan naar het tabblad ‘geavanceerd’ en vink daar ‘een kopie van berichten op de server achterlaten’ aan. 

Nu alles ingesteld is kunt u gaan testen of alles ook daadwerkelijk werkt. Dit doet u door in het hoofdscherm van Outlook Express op de knop ‘verzenden en ontvangen’ te klikken. Als er geen fouten komen betekent dit dat het account werkt.

Mailen
Om een mail op te stellen drukt op de knop ‘nieuw bericht’.
Het mailen zelf wijst zich in principe vanzelf, maar zal toch even een kleine uitleg geven. Bij “aan”, vult u het mailadres in van degene waarnaar u wilt mailen. CC betekent Carbon Copy en dit houdt in dat er een kopie van de mail naar dat adres gaat. (Meerdere adressen moet u scheiden door middel van een komma).

Wilt u een kopie van de mail naar iemand sturen zonder dat de ‘hoofdontvanger’ dit kan zien, dan kunt u kiezen voor de optie BCC  (Blind Carbon Copy) door bij ‘beeld’ de optie ‘alle koppen’ aan te klikken.

Het opstellen van de mail werkt in principe hetzelfde als Word, kies een lettertype en een lettergrootte en u kunt de mail gaan typen.

Om een bijlage toe te voegen klikt u op de paperclip (figuur 4) en daarna op het bestand dat met de mail verstuurd moet worden.

 

Druk op de knop verzenden om de mail te verzenden.

Adresboek
Uiteraard is het ook heel handig om een adresboek binnen een mailprogramma te hebben.
Outlook Express biedt die optie en ook dit werkt heel simpel. Klik op het pijltje naar beneden bij de contactpersonen lijst (figuur 5) en vervolgens op ‘Nieuwe contactpersoon”

Hier kunt u in principe alle gegevens over een persoon kwijt, maar het belangrijkste zijn natuurlijk de naam en het e-mail adres.

Slot
Dit zijn een beetje de basic functies van Outlook Express mochten er nog vragen zijn dan lees ik ze wel in de Outlook Express sectie op het forum.


Normaliseren van MP3's

Door Huijb

Er zijn van die programmaatjes die de simpelheid zelve zijn. MP3Gain vind ik er zo één.

Hebt u er ook genoeg van om steeds aan de volumeknop te moeten draaien? Met MP3Gain kunt u, zoals de titel van dit artikel al zegt, MP3’s normaliseren. Anders gezegd, de geluidssterkte oftewel het volume van MP3’s gelijk maken. Wanneer u MP3Gain opent spreekt het al voor zich.

Klik op “Open bestand(en)” er zal nu een bestandsdialoogvenster worden nu geopend, door middel van dit venster kunt u één MP3 selecteren of zo u wilt meerdere. 

Wanneer de nummers in MP3Gain zijn geladen selecteert u alle nummers waarvan u wilt dat ze worden genormaliseerd.

 Klik nu op “Nummer Analyse” en MP3Gain gaat het muzieknummer analyseren. Standaard staat het volume ingesteld op 89 dB (decibels), maar u kunt het wijzigen naar het door u gewenste volume.

Na “Nummer Analyse” kunt u zien hoeveel het volume omlaag of omhoog moet. Hebt u dit alles gedaan dan klikt u op “Nummer Niveau” om de MP3 op de ingestelde waarde vast te leggen.

Tijdens “Nummer Niveau” kunt u d.m.v de voortgangsindicator zien hoever het programma is, wilt u alsnog afbreken dan kan dat ook. Dit is alles. Maar MP3Gain heeft nog een aantal zaken aan boord, bij Opties en vervolgens Logs, kunt u aangeven welke logs u bewaard wilt zien. In deze logs kunt u o.a. terugzien wat er met een bepaald nummer gebeurd is. Voor meer informatie en het downloaden van MP3Gain kunt u hier terecht. Er zijn twee versies beschikbaar, één zonder VB run-time files en één met VB run-time files. Mocht u twijfelen of u de juiste VB run-time files al op uw computer hebt staan, download dan de versie met VB run-time files. Zoals u kunt zien op de afbeelding is MP3Gain er ook in het Nederlands. MP3Gain is er ook voor de Mac computer. Deze versie kunt u hier downloaden. MP3Gain is freeware.


Undercover XP

Door Rene Overtoom

 

U kent het wel, net een nieuwe DVD uit die u zó graag wilt hebben. U vliegt naar de winkel en koopt een exemplaar. Eenmaal thuis gekomen realiseert u zich dat het eigenlijk toch wel een absurd hoge prijs is, maar dat is een andere discussie.

Wat u wilt, is dit mooie collector's item in een perfecte staat laten, precies zoals het was! Geen krassen op onderkant omdat uw partner het exemplaar gewisseld heeft in de Home Cinema set, geen slijmklodders van pasgeboren zoon of dochterlief. . . kortom, u wilt dus zuinig zijn op uw eigendom!

 

Wat zouden we kunnen doen? Juist, een kopie maken van het origineel! De wet verbiedt ons namelijk niet om een kopie te maken van een al door ons aangeschaft goed aangezien de auteursrechten afgekocht zijn. Let wel, alleen voor eigen gebruik uiteraard, het is namelijk niet de bedoeling dat u de hele familie laat mee profiteren. Uiteraard is dit artikel alleen handig voor indien u over de beschikking heeft over een DVD-brander, mocht u dit niet hebben, geen probleem. U heeft altijd de mogelijkheid om een DVD naar (S)VCD om te zetten en deze te branden via uw CD-brander; de mogelijkheden zijn eindeloos!

 

Tegenwoordig zijn de printers van zulke goede kwaliteit, dat een high resolution geprinte voorkant bijna niet van het origineel te scheiden is! Zelfs mijn HP930C met Photoret III technologie van 4 of 5 jaar oud voldoet nog steeds prima! Ik kan u niet vertellen waar deze covers gratis te downloaden zijn. Dit is echter ook helemaal niet nodig aangezien u zelf uw eigen cover in kunt scannen, en deze kunt afdrukken! (uiteraard indien u in het bezit bent van een scanner). Met het gratis programma UnderCoverXP dat inmiddels ook in de Nederlandse taal te verkrijgen is, kunt u in een handomdraai een afdruk van uw cover maken die precies op maat is.

Hierboven ziet u hoe een door mij gescande cover van “Finding Nemo” in het programma geladen wordt.

 

 

Via “bestand” – “voorbeeld op scherm” is in één oogopslag te zien of de cover voldoet aan de gecentreerde eisen, om de cover zo optimaal mogelijk in het hoesjes te stoppen!.

 

Op onderstaand adres is het programma (gratis) te downloaden. Indien u tevreden bent over het programma, dan kunt u via paypal de auteur financieel steunen.

 

 

http://jump.to/undercoverxp


Printscreen

Door Tazman

Er komen nog geregeld vragen over het maken van een printscreen (scherm afdruk). 
Er is een gratis programma te downloaden met de naam "Gadwin printscreen".

Met dit programma kun je schermafdrukken maken in bijna ieder gewenst formaat en in de kwaliteit die je zelf wilt. Na het installeren zijn er een aantal zaken die je even moet instellen en daarna volstaat een druk op de Prt Sc (printscreen) knop van het toetsenbord om een schermafdruk te maken. 

Open na de installatie printscreen en je krijgt het volgende scherm te zien:

Geef achter Sneltoets de toets aan die je wilt gaan gebruiken om scherm afdrukken te maken. Het handigste is om daarbij gewoon de standaard Printscreentoets aan te houden.

Je kunt verder een aantal dingen aangeven zoals wachttijd, bericht wanneer de afdruk gereed is en een voorbeeld van de afdruk. Zelf kies ik er altijd voor deze zaken uit te zetten. 

In de eerste plaats kost dit tijd ten tweede zijn de afdrukken in 99,9 % van de gevallen gewoon goed. Zorg er wel voor dat er een vinkje staat bij “Run at Windows startup”

 

Nadat dit is ingesteld gaan we naar het tabblad Bron.

Geef hier op waarvan er een afdruk gemaakt moet worden, zelf kies ik altijd voor “huidige venster”, maar je kunt kiezen uit een volledig venster of een rechthoekig gebied.

 

Bij de keuze 'volledig scherm' zul je zelf met behulp van een foto bewerkingsprogramma de delen die je niet wilt hebben weg moeten snijden. Bij een rechthoekig gebied kun je zelf aangeven wat je wilt hebben. Wanneer je kiest voor “huidige venster”, dan zal printscreen altijd het actieve venster nemen als bron. Kies voor vastleggen muiscursor als je wilt dat die ook vast gelegd wordt. Klikken we nu op het tabblad Bestemming.

Hier kun je kiezen om direct naar een printer te kopiëren om direct een afdruk te maken.

Handiger is het om naar een bestand af te laten drukken zodat je de afbeelding eventueel  kunt versturen. Vink daarvoor “kopieer vastgelegd gebied naar klembord” aan en zet een vinkje bij “kopieer vastgelegd gebied naar een bestand”. Zet ook een vinkje bij automatisch opnummeren. Dit om te voorkomen dat de afdrukken telkens overschreven worden door een nieuwe afdruk. Geef vervolgens een map op waar printscreen de bestanden neer moet zetten.

 

Nu dit is ingesteld gaan we naar het laatste tabblad dat we nodig hebben en dat is het tabblad afbeelding.

Geef hier het soort bestand op dat je wilt hebben. Je kunt kiezen uit jpeg, gif, bmp, png, tiff en targa. Zelf kies ik altijd voor jpeg omdat dit nog redelijk klein blijft en toch een heel zuivere afbeelding geeft. Je kunt ook nog de kwaliteit van het bestand opgeven. Standaard staat jpeg op 75%, die kwaliteit is heel goed en laat ik meestal zo staan.

Wil ik afbeeldingen van een hogere kwaliteit hebben dan zet ik dit tijdelijk even op 100%,  maar dan worden de afbeeldingen stukken groter. Dit doe ik dan ook alleen wanneer ik een afbeelding wil bewerken in bijvoorbeeld Photoshop.

Nu alles ingesteld is klikken we op OK en kunnen we in het vervolg heel simpel een schermafdruk maken door even op de printscreen toets te drukken.



Hebben jullie commentaar op iets dat met de Nieuwsbrief in het algemeen te maken heeft, schroom dan niet om achter je toetsenbord te gaan zitten en je opmerkingen te sturen naar postvakin@helpmij.nl.
De volgende reacties hebben we van onze trouwe lezers binnengekregen. De redactie van de nieuwsbrief maakt een selectie en behoudt zich het recht voor inzendingen in te korten of te redigeren. Geplaatste artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening weer van de redactie. Anonieme bijdragen worden niet geplaatst, evenmin als bijdragen met lasterlijke uitlatingen jegens personen of instanties.

Ik heb nooit gevraagd om deze ellende, heb geen codes of nix, wil wel verschoond blijven hiervan!!

Hallo ,

Bij het aanmelden op Helpmij heeft u waarschijnlijk aangegeven dat u de Nieuwsbrief wil ontvangen. Wilt u de Nieuwsbrief in het vervolg niet meer ontvangen dan kunt u zich hier afmelden, zoals dit in de Nieuwsbrief is aangegeven. 

De redactie.


Beste mensen,

Het is jammer dat mensen alleen een reactie kunnen sturen om te zeuren op iets. Ik vind het een erg interessante nieuws brief met leuke info en duidelijk uitgelegd.

Jullie hebben een zeer informatieve en leerzame site. Alleen zou ik de mensen die soms reageren willen zeggen: Lees goed de vraag en kom dan met een zo uitgebreid mogelijk antwoord. Verder wil ik iedereen bedanken die wil reageren en die de site in stand houden en ik hoop dat de site nog lang in de lucht blijft.

Groeten Jeroen

PS gecondoleerd met jullie collega


Hallo,

Betreft je beschrijving over de 2 klavieren.

Je schrijft: Er bestaat ook een Azerty toetsenbord u raadt het al, de letters A Z E R T Y staan naast elkaar. U  hebt dan waarschijnlijk een Belgisch toetsenbord. Bijna ieder land heeft zijn eigen toetsenbord met een eigen indeling. Nederland en België dus ook. Toch gebruikt men in Nederland vooral het Amerikaanse toetsenbord terwijl dit minder geschikt is voor het typen van de Nederlandse vreemde tekens zoals trema.s en accenttekens. 

Wat ik nu schrijf over AZERTY en QWERTY is een opgedane kennis die nog ergens in mijn hersenen rondhangt.

Volgens mij ben je fout.

Een AZERTY klavier is een klavier uit Frankrijk. Zeer lang geleden is de typmachiene uitgevonden. De Fransen hadden problemen met hun trema's enz : élève en garçon enz. Daarom is in Frankrijk het AZERTY klavier ontstaan. Op dit klavier kan je alle speciale franse letters direct aanslaan.

De onderste helft van België (de Walen) spreken frans. Ook zij hebben het AZERTY klavier toegeëigend.

En de Vlamingen ? In de meeste universiteiten in Vlaanderen werd zéér lang geleden Frans gesproken. Ook in vele steden sprak de hogere klasse Frans.  Zo heeft Vlaanderen ook een AZERTY klavier in gebruik genomen.

Ik en verschillende vrienden gebruiken een QWERTY klavier, omdat dit enkele voordelen heeft t.o.v. AZERTY : caps-lock ingedrukt op QWERTY = alleen het alfabet staat in hoofdletters, en bij AZERTY het ganse toetsenbord. De cijfers van 1 tot 0 (nul) in de bovenste rij kan je op QWERTY direct gebruiken. Op AZERTY moet je eerst shift indrukken. Dit is niet prettig op een laptop.

Je schrijft "Toch gebruikt men in Nederland vooral het Amerikaanse toetsenbord terwijl dit minder geschikt is voor het typen van de Nederlandse vreemde tekens zoals trema.s en accenttekens".  Zoveel woorden met vreemde tekens zijn er niet  in onze Nederlandse taal. En als je het woordje "vóór" op AZERTY typt dan is QWERTY zelfs eenvoudiger. Ik heb aan een 5-tal mensen die zéér goed op AZERTY kunnen typen gevraagd hoe zij "vóór" schrijven. Niemand wist het hoe dit moet op AZERTY.

Besluit : QWERTY  is een klavier dat in ALLE landen gebruikt wordt behalve in Frankrijk en België en de door Frankrijk gekoloniseerde landen. Daar gebruikt men AZERTY. Duitsland = QWERTZU.

Mvg Eddy

Beste Eddy,

Bedankt voor je duidelijke aanvulling.

De redactie


Mededelingen

Wellicht ten overvloede hier nog even de regels voor handtekeningen op het forum:

  • De handtekening mag 1 banner/plaatje bevatten met een link naar je eigen site of naar  de site van een goed doel.

  • Het plaatje of de banner mag maximaal 60 pixels hoog zijn + 3 regels tekst of 100 pixels hoog zonder tekst.

  • De maximale breedte van het plaatje/bannertje is 475 pixels.

  • De maximale omvang van het bestand mag 100 Kb zijn.

  • Gebruik je geen banner/plaatje, dan mogen er maximaal vijf regels tekst of “witregels” in de handtekening opgenomen worden.

  • Het plaatje mag ook samengesteld zijn (animatie etc), MITS deze de maximale hoogte van 60 pixels, breedte van 475 pixels en omvang van 100 Kb niet overschrijdt.

  • De totale maat van je handtekening mag nooit meer zijn dan 100 pixels hoog en 475 pixels breed.

  • Je handtekening mag NOOIT sponsorbanners bevatten (ofwel pay-per-click banners), omdat de helpmij.nl sponsors die dit niet accepteren.

  • Je banner mag geen commerciële banner zijn, ook het plaatsen van commerciële links in je handtekening is niet toegestaan.

  • Er mogen geen scripts (your IP is... en dergelijke) en referrals in voorkomen.

  • Het gebruik van iframes etc is ook niet toegestaan in een handtekening.

  • Er mogen geen systeemgegevens in staan, daar is de knop “systeem” voor.

  • De inhoud van de handtekening moet ook voldoen aan de overige regels, zoals die op Helpmij.nl gelden (denk aan pornografisch, racistisch, discriminerend materiaal, verwijzingen naar warez-, serials- of crackssites.)

Dan volgen hier de namen van de winnaars van de laatste wedstrijd:

  • XP_PC

  • Ghostworld

  • Japie82

  • Pmeijne

  • Devilish

Van harte gefeliciteerd.


Colofon
De helpmij.nl nieuwsbrief staat onder redactie van:
  • Blacksheep (hoofdredacteur)
  • Breezer
  • Huibbreeman
  • Huijb
  • Margje
  • Mumzel
  • Neleke
  • Rene_Overtoom
  • Tazman
  • Tiborv
De redactie is te bereiken op nieuwsbrief@helpmij.nl. Naar dit e-mailadres géén vragen sturen die betrekking hebben op computers en dergelijke. Deze horen op het forum geplaatst te worden.

Wilt u een bijdrage leveren aan de nieuwsbrief dan kunt u e-mailen naar bovenstaand adres of u bezoekt het forum en plaatst uw bijdrage in de sectie nieuwsbrief.

Oplage.
De nieuwsbrief wordt naar 8253 unieke e-mailadressen verstuurd. Deze e-mailadressen zijn via opt-in geselecteerd.

Adverteren
Indien u een advertentie wilt laten plaatsen in deze nieuwsbrief neem dan contact op met de redactie

Aan- en afmelden.
Iedereen die zich aanmeldt bij Helpmij.nl krijgt standaard de nieuwsbrief toegestuurd.
Wilt u de volgende uitgaven niet meer ontvangen, dan kunt u zich hier afmelden.

Is deze nieuwsbrief naar u doorgestuurd en wilt u hem zelf ontvangen? Ga dan naar de site en meld u aan bij het forum. U zult dan automatisch de nieuwsbrief ontvangen. Als u al aangemeld bent en u hebt de nieuwsbrief niet ontvangen, ga dan in het forum naar profiel, aanpassen van opties, en vink bij 'Mogen de Webmasters en Moderators je berichten sturen?' ja aan.

Wilt u nog eens een artikel nalezen? Wanneer u lid van de vereniging bent, kunt u hier in oude Nieuwsbrieven zoeken.


Disclaimer

Alle handels en/of productnamen hier vermeld, zijn eigendom van de respectievelijke eigenaars. De redactie van de Helpmij nieuwsbrief gaat uiterst zorgvuldig te werk bij de vergaring, totstandkoming en publicatie van de informatie in de nieuwsbrief. Niettemin kunnen er geen rechten worden ontleend aan de inhoud van de nieuwsbrief en sluit de redactie iedere aansprakelijkheid uit voor eventuele gevolgen, waaronder begrepen directe en indirecte schade. Het toepassen van informatie en gebruik van software is voor eigen risico. De adressen van de abonnees zullen nimmer openbaar worden gemaakt en/of verkocht aan derden. Bij misbruik van het distributiesysteem van de nieuwsbrief door onbevoegden of een mogelijke storing, van welke aard dan ook, kan de redactie niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele daaruit voortvloeiende schade. Het is niet toegestaan om de inhoud, of delen daarvan, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming te gebruiken.

De redactie heeft het recht om (ingezonden) bijdragen zonder opgaaf van redenen te weigeren, dan wel te wijzigen, in te korten, etc.