  | 
           
           
             
                
                   
                    | Helpmij nieuwsbrief 
                      editie 17 | 
                    
                    
                      augustus/september 
                        2003  | 
                   
                
                | 
           
         
          | In 
            dit nummer:  | 
         
         
              | 
         
         
          |   | 
         
         
          |   Door 
              Blacksheep 
            Dit is weer de eerste Nieuwsbrief na de vakantie. 
              We zijn er even niet geweest. Ik hoop dat het voor iedereen een 
              goede vakantie is geweest. Geen zonnebrand, geen bosbrand en geen 
              wegsmelten door de enorme hitte en (wat nog veel belangrijker is) 
              zonder ongelukken. Op Helpmij is het een poosje rustig geweest. 
              Dat wil niet zeggen dat we stilgezeten hebben. Er is vooral door 
              Held heel veel werk verricht. Zo is de chat vernieuwd en veel sneller 
              geworden en ook voor diegenen die lid zijn van de Vereniging is 
              er nogal wat veranderd. Ik noem de voordelen van het lid zijn 
              nog even op:  
            
              -  
                
Onbeperkt in het archief zoeken  
               -  
                
Privéberichten versturen  
               -  
                
Een eigen e-mailadres bijvoorbeeld blacksheep@helpmij.nl 
                   
               -  
                
10 MB eigen ruimte  
               -  
                
Korting op het blad Computer Techniek  
               
             
            Voor de prijs hoef je het niet te laten, want 
              het lidmaatschap kost maar €17,50 per jaar. Terwijl het voor jeugdleden 
              €12,50 is. Zo wordt Helpmij nog meer een beetje van ons allemaal. 
               
            Natuurlijk is en blijft Helpmij gratis. Iedereen 
              kan te allen tijde met zijn of haar vragen op het forum terecht 
              en zal daar met veel enthousiasme geholpen worden. Het valt me elke 
              keer weer op dat er leden zijn die met heel veel geduld proberen 
              ook de newbies het gevoel te geven dat ze niet alleen welkom zijn, 
              maar ook niet dom. Dit zie ik op andere fora wel eens anders. In 
              dit verband wil ik nu toch eens één naam noemen die me de afgelopen 
              maand is opgevallen en wel: Speedtouch. Dit lid van Helpmij heeft 
              met een ongelooflijk geduld en inzet iemand geholpen en haar probleem 
              met de computer opgelost. Daar wil ik nogmaals mijn waardering voor 
              uitspreken. Natuurlijk is Speedtouch niet de enige. Er zijn er zoveel 
              die heel enthousiast anderen proberen te helpen. Dat Helpmij nog 
              steeds een gewild en populair forum is, blijkt wel uit het feit 
              dat we nu al meer dan 30.000 leden hebben. Dertigduizend mensen 
              die op de één of andere manier Helpmij gevonden hebben. Of dit nu 
              voor één keer is of heel vaak, veel mensen blijken ons te vinden. 
              Wat ik nu ook zo aardig vind is dat er niet alleen heel jonge mensen 
              zijn, maar dat er veel mensen lid worden die al iets ouder zijn. 
              Wanneer je de leeftijd bekijkt van degenen die lid worden van de 
              Vereniging dan blijkt dat er behoorlijk wat mensen boven de 40 zijn, 
              terwijl er laatst iemand van 74 jaar voorbij kwam.  
            Ondertussen hebben we ook een andere uitbreiding 
              gehad. De oprichters, van Helpmij, te weten de broers Jeroen (Nicknaam 
              Admin op het forum) en Sebastiaan Boonstra, zijn beiden vader geworden. 
              Jeroen en Beugje van een prachtige zoon Nemo genaamd en Sebastiaan 
              en Christina van een dochter die met de naam Morgan Isabella door 
              het leven zal gaan. Vanaf deze plaats wil ik Beugje en Jeroen en 
              Sebastiaan en Christina, van harte feliciteren met de uitbreiding 
              van hun gezin. Ik heb begrepen dat moeders en kinderen het goed 
              maken. Om Nemo te bewonderen, kunt u naar http://www.nemoboonstra.nl/ 
              surfen. Hier kan men zowel moeder Trudy als vader Jeroen met de 
              aanwinst bewonderen.  
            Vanaf deze plaats wil ik ook nog eens een oproep 
              plaatsen. Er zijn vast wel mensen onder de leden die niet alleen 
              heel veel van computers weten, maar dit ook graag door willen geven. 
              Ik zou het heel leuk vinden wanneer er eens een artikel van de hand 
              van één van de leden zou komen. Dit kan gestuurd worden naar nieuwsbrief@helpmij.nl of 
              blacksheep@helpmij.nl 
              Het zou leuk zijn wanneer wij eens iets van jullie ontvingen. Het 
              kan ook gewoon een ingezonden stukje zijn, of eventueel een idee 
              hoe dingen op Helpmij anders of beter zouden kunnen. Mag ik op jullie 
              rekenen?   | 
         
         
              | 
         
         
          |   | 
         
         
          | Door Neleke 
             Deze keer in de Nieuwsbrief 
              een interview met Pieter Arntz, de spyware kenner bij uitstek. 
               
              Pieter, op het helpmij.nl forum kennen we jou vooral als de man 
              die de strijd aan gaat met spyware en trojans, maar wie is de mens 
              achter die naam? 
              Aangezien ik niet mijn fantasie gebruikt heb bij het kiezen van 
              mijn nick, kennen jullie mijn naam al. Ik ben 40 jaar oud en werk 
              als planner/veiligheidsadviseur bij een transportbedrijf. Ondertussen 
              woon ik al elf jaar gelukkig samen met mijn vriendin. We hebben 
              drie honden (bearded collies) die ervoor zorgen dat ik ook nog wel 
              eens buiten kom. 
               
              Je beroep heeft dus alles met beveiliging te maken, is dit ook 
              de reden dat je in de internetbeveiliging geïnteresseerd bent?  
              Als dat zo is, dan is het onbewust gebeurd. Wel is het zo dat op 
              mijn werk ook eerst mijn mening gevraagd wordt wanneer er iets op 
              het gebied van computer/netwerkbeveiliging moet gebeuren. 
               
              Laatst kwam ik in de credits van een anti-spywareprogramma (en 
              ik weet niet meer welk programma) jouw naam tegen. 
              Dat zal in Ad-aware zijn geweest. Mijn naam staat daar inderdaad 
              onder de info vermeld. Ik ben één van hun bètatesters.  
            Waar heb je al je 
              kennis over spyware en dergelijke. opgedaan? 
              Voornamelijk door het rondhangen op diverse fora en het al genoemde 
              bètatesten voor Ad-aware. Maar vooral doordat ik tot de expertgroep 
              op SpywareInfo behoor, dat zorgt ervoor dat ik altijd op de hoogte 
              kan blijven van de laatste ontwikkelingen. Maar het begin lag op 
              Helpmij, waar ik veel van Kleinkramer geleerd heb. 
               
              Wat is nu eigenlijk spyware en hoe manifesteert het zich op onze 
              computer? 
              Spyware in de puurste vorm zijn programma's die als freeware 
              aangeboden worden en gegevens over je internetgedrag verzamelen. 
              Door deze gegevens door te spelen aan de makers ervan, zorgt dit 
              ervoor dat je gerichte reclame krijgt. Dit kan gebeuren in de vorm 
              van spam, maar ook in de vorm van pop-ups. Er worden echter steeds 
              meer programma's onder de noemer spyware geveegd:  
            
              -  
                
hijackers, die je 
                  start- en zoekpagina’s veranderen  
               -  
                
dialers, die je internetverkeer 
                  via een portal laten lopen en dus ook hinderlijk zijn als je 
                  via ADSL of kabel internet  
               -  
                
clickers, dit zijn 
                  eigenlijk trojans die gemaakt zijn om "hits" te genereren naar 
                  sites die per bezoek een bedrag betalen aan degene die de hits 
                  genereert.  
               
             
            Andere symptomen zijn 
              ongevraagde werkbalken, het "uit zichzelf" openen van de internetverbinding, 
              het niet kunnen printen van internetpagina's en vaak ook foutmeldingen 
              tijdens het surfen. Doordat spyware vaak ongemerkt geïnstalleerd 
              wil worden, worden de programma's zo klein mogelijk gehouden, wat 
              de stabiliteit natuurlijk niet ten goede komt 
               
              Een tijdje terug heb je op het forum van helpmij.nl een topic 
              geopend met de naam "Helpmij tegen spyware offensief" Wat is precies 
              de bedoeling hiervan en voldoet het aan je verwachting? 
              Het doel van dat topic was eigenlijk tweeledig:  
            
              -  
                
mensen ervan bewust 
                  maken dat het scannen met Ad-aware/Spybot alleen niet altijd 
                  voldoende is om alles kwijt te raken.  
               -  
                
nieuwe spyware opsporen 
                  en deze doorgeven aan de ontwikkelaars van bescherming- en verwijderprogramma's. 
                   
               
             
            Over het bereiken van 
              het eerste doel kan ik weinig zeggen, maar over het tweede doel 
              ben ik best tevreden. 
               
              Kun je uitleggen waarom je over het 2de doel best 
              tevreden bent? 
              Ik kan niet meer de precieze aantallen achterhalen, maar ik had 
              dankzij dat topic ongeveer tien nieuwe items voor SpywareBlaster. 
              Een stuk of vijf sites die aan de AGNIS blocklist zijn toegevoegd. 
              Drie nieuwe dialers, waarvan ééntje (MS-Connect) in Ad-aware en 
              Spybot S&D definities is opgenomen. 
              Twee nieuwe varianten van al bekende spyware (Whazit + lop.com), 
              ondertussen ook opgepikt door AAW en SSD. En één trojan die alleen 
              door Kaspersky herkend werd, maar nu ook door TDS-3, BoClean, NAV 
              en NOD32  
             
              Je bent op verschillende fora actief. Kun je ons daar wat meer 
              over vertellen? 
              Ik ben Moderator op twee fora:  
            
            Verder heb ik nog een 
              speciale status van Expert/Advisor op:  
            
            Verder post ik nog regelmatig 
              op:  
            
            Op de meeste fora probeer 
              ik me nuttig te maken als spyware verwijderaar met behulp van HijackThis-logs 
              en tegelijkertijd te leren van anderen over andere onderwerpen. 
              Als ik zelf iets te vragen heb doe ik dat meestal op Helpmij, tenzij 
              het een heel specialistisch onderwerp betreft. 
               
              Vind je dat er tussen de verschillende fora veel verschil zit? 
              Ja, nogal. Er zijn heel gezellige fora, waar je ook een grote vaste 
              kern van posters hebt: Helpmij, Techguy en Wilders, maar ook fora 
              waar je een veel kleinere kern van helpers hebt en de rest meestal 
              niet verder komt dan één vraag en (soms) een bedankje. Ook zijn 
              er veel fora waar je na een tijdje merkt dat helpers proberen elkaar 
              vliegen af te vangen, maar daar ben ik meestal snel weg. 
               
              Hoe ervaar je het Helpmij.nl forum? 
              Als erg gezellig en behulpzaam met een groot aantal helpers die 
              op zeer uiteenlopende vlakken kennis van zaken hebben. 
               
              Ik heb begrepen dat jij er een wat bijzondere hobby op na houdt, 
              het verzamelen van virussen. Wil je ons dat eens uitleggen?  
              Dat is niet helemaal waar. Ik verzamel spyware en vraag dan aan 
              mensen om bestandjes. Daar wil wel eens een virus of trojan tussen 
              zitten, omdat je uit een log niet altijd kunt opmaken wat het precies 
              is, die stuur ik dan op naar degenen die daar weer in geïnteresseerd 
              zijn. Met virussen ben ik, over het algemeen, heel voorzichtig. 
              Niet echt mijn specialiteit, hoewel ik me tot nu toe nog altijd 
              heb weten te redden wanneer ik er per ongeluk ééntje opstartte. 
              (Afkloppen) 
               
              Heb je nog een paar tips voor ons om de computer zo "schoon" 
              mogelijk te houden? 
              Zorg dat je verdediging uit "lagen" bestaat, dat wil zeggen: gebruik 
              programma's die elkaar qua detectie overlappen, maar pas hem ook 
              aan, aan de manier waarop je, je computer gebruikt. Ikzelf krijg 
              wel eens het verwijt dat ik te veel bescherming heb en toch heb 
              ik geen programma draaien dat me niet al eens gered heeft. Als je 
              alleen op Helpmij en de site van je bank komt heb je aan een Antivirusprogramma 
              en een firewall genoeg. Bezoek je regelmatig onbekende sites is 
              SpywareBlaster de volgende stap. Het andere uiterste is de KaZaa 
              gebruiker of iemand die nog wel eens de duistere kanten van het 
              internet wil onderzoeken.. Daarvoor is een volledig arsenaal geen 
              overbodige luxe. De belangrijkste factor zit echter altijd tussen 
              de stoel en het scherm. Je kunt de beste beveiligingsprogramma's 
              hebben, maar je moet ze ook weten te gebruiken. Update op tijd en 
              zorg dat je weet wat je kunt configureren en wat die instellingen 
              doen. Neem ook geen genoegen met de standaardinstellingen van Windows. 
              Ook daar valt qua beveiliging veel te verbeteren.   | 
         
         
              | 
         
         
          |   | 
         
         
          |   Door 
              Steve 
            
              
                 
                  |   De 
                      meesten zullen de processor wel herkennen als 'een plaatje 
                      met veel pinnetjes aan de achterzijde', maar in feite is 
                      de processor zelf nog veel kleiner, dit kleinere deel (ongeveer 
                      een vierkante cm) wordt de 'core' (Engels voor 'kern') of 
                      'die' genoemd. Bij een aantal processors (AMD Athlon/Duron, 
                      Intel P III) is deze zichtbaar, bij andere processors (Intel 
                      P IV, AMD K6) zit hij verborgen achter een zgn. heatspreader, 
                      een plaatje van aluminium of koper dat de warmte verdeelt. 
                      In de praktijk is de belangrijkste functie van een heatspreader 
                      het beschermen van de core, deze is namelijk redelijk fragiel. 
                      Een mooi voorbeeld daarvan zijn de vele AMD’s die gemold 
                      zijn door een omgekeerd gemonteerde koeler.    | 
                     
  | 
                 
              
             
            De core bestaat uit een 
              aantal delen, het belangrijkste deel is het instructiegedeelte, 
              welke bestaat uit miljoenen transistors, schakelaartjes enz. Deze 
              voeren de vele bewerkingen uit die de rest van het systeem vraagt. 
              De verbinding tussen deze schakelaartjes wordt verzorgd door leidingen, 
              ook wel ‘banen’ genoemd). Bij de huidige processors zijn deze vervaardigd 
              uit het halfmetaal silicium. Vaak zie je bij een processor iets 
              als '0.13µ' staan, dit is de dikte van zo'n verbinding. 0.13µ (0.13 
              micrometer) komt overeen met 0.00013mm, erg klein dus. Tegenwoordig 
              zijn de meeste processors vervaardigd op 0.13µ, binnenkort zal echter 
              de overstap naar 0.09µ gemaakt worden. Het voordeel daarvan is dat 
              er meer transistors op dezelfde ruimte kunnen en dat de warmteproductie 
              daalt. Een volgende keer meer over dit laatste.   
            Om de data die het instructiegedeelte 
              moet verwerken optimaal op te vangen (in een wachtrij zetten,) is 
              er het zg. cachegeheugen. Dit is er op verschillende niveaus (levels), 
              het belangrijkste niveau is level 2. De huidige P IV en Athlon XP’s 
              hebben 512 kB L2 cachegeheugen aan boord. In principe is dit meer 
              dan voldoende. Aangezien dit cachegeheugen op dezelfde kloksnelheid 
              als de rest van de processor loopt, moet het erg snel zijn. Dat 
              is de hoofdreden waarom de huidige processors zo duur zijn, zo’n 
              snel geheugen is enorm duur. De lowbudget processors (Celeron, Duron) 
              bevestigen dit: deze zijn in principe identiek aan hun duurder Pentium- 
              of Athlon broertje, het enige verschil is dat ze minder cachegeheugen 
              hebben, waardoor de prijs logischerwijze lager is. 
            De snelheid van een processor 
              wordt bepaald door twee factoren: het aantal instructies per puls 
              (de IPC, instructions per cycle) en de kloksnelheid. Als een processor 
              een kloksnelheid van 2400 MHz heeft, wil dat zeggen dat er 2.400.000.000 
              keer per seconde een ‘puls’ is, er wordt dus zoveel keer per seconde 
              data aan- en afgevoerd naar/van de processor. Dit toont gelijk aan 
              dat de kloksnelheid zeker niet alles is, aangezien de IPC een even 
              belangrijke factor is.  
            Praktijkvoorbeeld; er 
              is een processor met een IPC van 4 en één met een IPC van 6. De 
              eerste heeft een kloksnelheid van 2800 MHz, de tweede één van 2000 
              MHz. Op het eerste gezicht lijkt de eerste processor sneller door 
              de hoge kloksnelheid. Maar de eerste kan 11200 (2800x4) instructies 
              per seconde aan, de tweede  12000 (2000x6). Meer dus. Dat verklaart 
              ook waarom een AMD Athlon XP 2.0 GHz sneller is dan een Pentium 
              IV 2.0 GHz, de Athlon heeft gewoon een hogere IPC. Om de consumenten, 
              waarvan het overgrote merendeel nog nooit van ‘IPC’ heeft gehoord, 
              niet in de war te brengen heeft AMD besloten om een ‘snelheidsrating’ 
              in te voeren: de Athlon XP met een kloksnelheid van 2.0 GHz heeft 
              de rating ‘2400+’, waardoor duidelijk wordt dat hij ongeveer op 
              hetzelfde niveau als een Pentium IV 2400 MHz presteert.  
            De productie van een 
              processor zal ik hier niet uitleggen,  omdat dit te  ingewikkeld 
              wordt. Wel kan ik zeggen dat een processor niet op basis van z’n 
              kloksnelheid wordt gemaakt, een Pentium IV 2800 heeft dus in principe 
              dezelfde core als een Pentium IV 2400. Na het produceren van de 
              cores wordt gekeken naar de hoogste kloksnelheid  waarop elke 
              core afzonderlijk stabiel kan werken. Meestal worden ze dan ook 
              onder die kloksnelheid verkocht. Soms wordt een snelle processor 
              ook onder een lagere kloksnelheid verkocht, afhankelijk van de marktbezetting 
              – als de vraag naar Pentium IV 2400 MHz bijvoorbeeld groot is, is 
              het goed mogelijk dat Intel een aantal P IV’s die 2800 MHz halen 
              verkoopt als P IV 2400. Dat is natuurlijk een interessant gegeven 
              voor het overklokken.  
            Verklarende woordenlijst 
               
              CPU: Central Processing Unit, de processor dus. 
              IPC: Instructions Per Cycle, hoeveel bewerkingen een processor 
              per ‘verversing’ kan uitvoeren. 
              Cachegeheugen: zeer snel geheugen dat data ‘opvangt’, in afwachting 
              van de verwerking. Ook wel buffergeheugen genoemd. 
              Kloksnelheid: de vernieuwingsfrequentie, al dan niet van een 
              processor. Uitgedrukt in Herz. (Hz) of een veelvoud daarvan (kHz, 
              MHz, GHz etc.).  
              Snelheidsrating: een snelheidsaanduiding die niet gebaseerd 
              is op een technische specificatie, maar wel op de vergelijking met 
              een andere processor.  
              Overklokken: een processor of ander systeem onderdeel op 
              een hogere kloksnelheid dan de originele laten lopen.  | 
         
         
              | 
         
         
          |   | 
         
         
          |   Door 
              Mumzel 
            Koeling, waar is het 
              voor nodig en welke soorten zijn er. 
            Koeling van je pc is 
              nodig omdat er onderdelen in zitten die een hoge werkingstemperatuur 
              kunnen bereiken en zonder koeling zouden deze onderdelen kapot kunnen 
              gaan. De meest gangbare methode om te koelen is luchtkoeling door 
              middel van fans. Bij onvoldoende koeling onstaan problemen die kunnen 
              leiden tot bijvoorbeeld vastlopers. 
            Een van de oorzaken van 
              koelingsproblemen kan stof zijn dat zich aan de hardware onderdelen 
              vasthecht en een juiste koeling verhindert. Een tweede oorzaak: 
              te veel ‘slordige’ kabels in de kast. Vooral de flatcables nemen 
              veel plaats in beslag en hangen als flappen in de weg van de koelingsluchtstroom. 
              Hoe minder obstakels hoe beter, dus ruim de kast op. Rounded cables 
              (de draadjes van de kabel niet naast elkaar, als een dik lint, maar 
              in een bos, dus rond) zijn in dit geval beter dan flatcables. Ook 
              de omgeving van je kast kan beter niet teveel ingebouwd zijn, zodat 
              de natuurlijke luchtstroming daar ook zijn werk kan doen. Bij overclocken 
              van je CPU (de processor sneller laten lopen dan de fabrikant adviseert) 
              komt er meer warmte vrij, die door een CPU-koeler moet worden afgevoerd, 
              omdat anders de processor door kan branden. Daarna moet die 
              warmte uit de kast worden verwijderd. Dat gebeurt door je fan van 
              je voeding onder andere maar dat is niet voldoende. Een extra fan 
              brengt uitkomst. Hoe meer lucht weggezogen moet worden hoe meer 
              toeren de fan maakt... hoe hoger het toerental van de meeste fans, 
              hoe harder het geluid.   
            
              
                 
                  | Bij extreem 
                    overclocken moet er extreem gekoeld worden: waterkoeling is 
                    dan een optie. Het is even wennen qua beeld. Maar werkt goed. 
                    Het is jammer dat er op het koelblok weer 2 grote fans zitten, 
                    die bij hoge snelheid ook weer lawaai kunnen maken. 
                     Tien jaar geleden was vloeistofkoeling 
                      nog vergezocht, nu zijn veel laptops, zonder dat de eigenaars 
                      het weten, er al van voorzien in de vorm van een heatpipe, 
                      een miniatuurvloeistofkoeling in plaats van een ventilator. 
                      Daarvoor is immers geen ruimte in de laptops. De vloeistof 
                      verdampt bij de processor; de damp gaat onder zijn eigen 
                      druk door een leiding naar een plek waar wel koeling mogelijk 
                      is; daar condenseert het koelmiddel, en het gaat via een 
                      dun buisje door capillaire werking terug naar de processor. 
                      Op deze manier heb je een gesloten systeem dat geen onderhoud 
                      vergt. Deze methode is al sinds 2000 in gebruik.  | 
                     
  | 
                 
                 
                  |   Voorbeeld 
                      van waterkoeling  | 
                 
              
             
            Nieuwste koeling is Vapochill, een phase 
              cooling system. Dat is een techniek om de processor koud te houden en 
              is dezelfde techniek die gebruikt wordt in diepvriezers. In de kast 
              vloeistof verdampt een vloeistof boven de processorcore. Dit proces 
              kost energie waardoor de temperatuur afneemt. Vervolgens komt de 
              warme damp langs een compressor die de druk zover opvoert dat het 
              gas kan condenseren. De volgende stap in het traject is de condensator 
              waar het gas weer verandert in vloeistof. Dit proces levert energie 
              op waardoor de warmte van de processor verplaatst wordt naar de 
              condensator. De condensator is gemaakt van een lange, heen en weer 
              gebogen koperen buis waartussen dunne aluminium koelvinnen zijn 
              geplaatst. Hier wordt met een ventilator frisse lucht doorheen geblazen 
              om alle warmte snel kwijt te raken. De laatste stap is het verlagen 
              van de druk, waardoor de vloestof weer snel kan verdampen. Hiervoor 
              wordt een koperen buisje gebruikt met een kleine binnendiameter. 
              Daarna gaat het weer naar de processor.  
             Wat kan er zoal 
              gekoeld worden? 
            
              -  
                
Chipset op de videokaart. 
                  Bijvoorbeeld de GeForce FX.  
               -  
                
Koeling op de harde 
                  schijf, bijvoorbeeld door Coolermaster Cooldrive voor het optimaal 
                  koelen van de 7200 rpm schijven.  
               -  
                
Cd- en dvdbranders 
                  krijgen er soms al een ingebouwd mee.  
               -  
                
Voeding heeft sinds 
                  het begin een koeling.  
               -  
                
Zelfs koeling op 
                  de geheugenstrips wordt aangeraden.  
               
             
            Er zijn zoveel koelingen 
              dat voedingen van 450 watt bijna normaal zijn. En de computer gaat 
              het geluid van een vliegtuigcabine tijdens de vlucht produceren. 
              Met de komst van processoren die 100 watt warmte gaan genereren 
              (grote gloeilamp) is het einde nog niet in zicht.  | 
         
         
              | 
         
         
          |   | 
         
         
          | Door Huijb  
              Ben je in het bezit 
              van een videocamera en heeft die ook nog eens DV-out? Wil je bovendien 
              zelfgemaakte video’s bewerken op de computer, met een leuke intro, 
              aftiteling en/of beeldovergangen? Wil je ze daarna ook nog op een 
              cd branden zodat je je eigengemaakte film op een standalone dvd 
              speler, of op de computer kunt afspelen? Dan kan dat. Leuk voor 
              later als je kleinkinderen hebt. 
            
              
                 
                  Dan komen we nu aan 
                    bij het serieuzere werk, de benodigdheden. Om je films over 
                    te halen naar je computer kun je gebruik maken van een FireWirekaart, 
                    ook wel IEEE 1394 of i-link genoemd. Een bijzondere eigenschap 
                    van FireWire is dat men gebruik maakt van isynchrone overdracht. 
                    Dat betekent dat de opgegeven overdrachtsnelheid van 400 Mbyte 
                    te allen tijde gegarandeerd is. Deze eigenschap maakt FireWire 
                    uitermate geschikt voor real-time applicaties zoals video, 
                    waarbij beeld en geluid perfect gesynchroniseerd dienen te 
                    worden.   Verder 
                      heb je ook een verbindingskabel nodig om de camera op de 
                      computer aan te sluiten, maar dat spreekt volgens mij voor 
                      zich.  | 
                    | 
                 
              
             
            Dan komen we nu aan bij de software, 
              want je wilde tenslotte ook een leuk intro met aftiteling maken. 
              Hiervoor zijn verschillende programma’s te gebruiken zoals: Ulead 
              MediaStudio, Adobe Première en Pinnacle Studio 8, maar natuurlijk 
              kun je ook Windows Movie Maker gebruiken. Welke van deze pakketten 
              het beste is kan ik niet zeggen dat moet je zelf ondervinden, de 
              één vindt Adobe het beste en de ander kiest weer voor Ulead, ik 
              zelf werk met Pinnacle Studio 8 en dat bevalt mij uitstekend. De 
              enige reden dat ik voor Pinnacle Studio 8 heb gekozen, is het feit 
              dat er een Nederlandse versie van is en voorzover ik weet hebben 
              de andere programma’s dat niet, al is Windows Movie Maker er ook 
              in het Nederlands. Maar wil je jouw film een beetje leuk bewerken, 
              dan zou ik toch voor Ulead, Adobe of Pinnacle kiezen.  
            Nu nog de computer zelf, je hebt toch 
              wel een redelijke snelle computer nodig mocht je hem willen gebruiken 
              voor videomontage. Een Pentium III 500 Mhz is toch wel het minimum 
              voor digitale videomontage. Een snelle Celeron of AMD Athlon zou 
              ook geschikt zijn voor ons doel. Het is dus niet zo dat alleen de 
              nieuwste en snelste computers hiervoor geschikt zijn. Na je firewirekaart 
              en de software geïnstalleerd te hebben kan je eigenlijk meteen aan 
              de slag. En dan nog even dit: er zijn meerdere methoden om videomontage 
              op de computer te doen, maar bovenstaande is een relatief goedkope 
              manier met een redelijke tot goede kwaliteit.  | 
         
         
              | 
         
         
          |   | 
         
         
          |   Door 
              Bennie   
            Het stellen van een vraag 
              op een forum heeft wel iets weg van een bezoek aan de huisarts. 
              Je gaat naar de huisarts toe met een klacht, vervolgens stelt deze 
              je een aantal vragen en uiteindelijk krijg je een recept mee voor 
              een pilletje of zalfje bij de apotheker. Daarna hoop je dat je spoedig 
              van je klacht af bent. Maar anders dan bij de huisarts, verloopt 
              de communicatie op een forum zich niet in real-time 
              af. Je plaatst je vraag en daarna moet je wachten op een antwoord. 
              Gelukkig duurt dat meestal niet erg lang – of  krijg je in 
              het slechtste geval helemaal geen antwoord. Maar juist het gegeven 
              dat de communicatie zich niet in real-time afspeelt, 
              maakt het noodzakelijk om duidelijk te zijn en zoveel mogelijk informatie 
              te geven. Daar wil het op fora nog wel eens aan schorten. In dit 
              artikel besteed ik aandacht aan de punten waar je allemaal op moet 
              letten wanneer je een vraag stelt op een forum, zodat je optimaal 
              gediend wordt van een antwoord en een oplossing.  
            Versie 
              De meest voorkomende fout die gemaakt wordt is het niet vermelden 
              van het besturingssysteem dat men heeft. Ook het niet noemen van 
              de versie behoort tot de meest gemaakte fouten. Net zo goed als 
              er een wereld van verschil bestaat tussen Windows 95 en Windows 
              2000, is er ook een verschil tussen Windows XP Pro of Windows XP 
              Home. Maar ook binnen één en hetzelfde besturingssysteem bestaan 
              er verschillen. Zo zijn er drie verschillende versies van Windows 
              95 uitgekomen. Ook voor andere software geldt precies hetzelfde: 
              vermeld altijd welke versie je hebt. Het versienummer vind je vaak 
              onder Helpinfo of onder “About” van het desbetreffende programma. 
              Wees niet bang als dat leidt tot nummers in de trant van “Word 2002 
              (10.4524.4219) SP-2”.  
            Juiste plaats 
              Een forum bestaat veelal uit verschillende secties. Meestal zijn 
              die secties gerangschikt op categorieën, zoals hardware en software 
              en zijn deze categorieën weer verder onderverdeeld. Voordat je een 
              vraag stelt, doe je er goed om te kijken hoe het forum in elkaar 
              zit. Welke categorieën worden gebruikt? Een vraag die in een verkeerde 
              sectie wordt gepost, zal gauw leiden tot irritatie en negatieve 
              reacties.  
            Wees duidelijk 
              Een bericht op een forum bestaat eigenlijk uit twee gedeelten: het 
              onderwerp en het bericht zélf. Het onderwerp is misschien nog wel 
              het belangrijkste. Dat is namelijk het eerste dat wordt gelezen. 
              Het onderwerp geeft ook de aard van het probleem weer en 
              waar het probleem overgaat. Een bericht met als onderwerp “Help, 
              ik kom er niet uit!” is een nietszeggende onderwerpstitel. Vaak 
              kom je ook nog titels tegen in de trant van “Windows”. Ook zo’n 
              titel zal maar weinig aandacht trekken. Veel beter is: "Installeren Girotel 3.1 op Windows 
              XP mislukt".  
            Het hebben van 
              een probleem is nog iets anders dan het beschrijven van een 
              probleem. Ook hier geldt: wees duidelijk!  Dat je een 
              probleem hebt, mag wel duidelijk zijn, maar vaak wordt nagelaten 
              wat precies het probleem is. Voorbeeld: “Ik wil mijn pc via een 
              modem aansluiten op Internet met een abonnement bij Xs4all. Maar 
              als ik op het icoon van Xs4all “connect” kies dan gebeurt er 20 
              seconden niets en komt er een boodschap "no carrier". Ik heb dan 
              geen verbinding met Internet”. Dat is een duidelijke omschrijving 
              van het probleem. Veelal wordt dat probleem echter gereduceerd tot: 
              “Ik krijg geen verbinding met het internet”.  
            Wat heb je allemaal 
              gedaan? 
              Een probleem komt meestal niet zomaar uit de lucht vallen. Heb je 
              net iets geïnstalleerd? Wat was je aan het doen toen het probleem 
              zich voordeed? Eventueel: wat heb je al gedaan om het probleem op 
              te lossen? In veel gevallen worden problemen zichtbaar door een 
              foutmelding. Hoe luidt die foutmelding precies?  
            Wees beleefd! 
              Problemen zijn er in alle soorten en maten. De één is wat bedrevener 
              in het stellen van vragen dan de andere. Ook is het lang niet altijd 
              even gemakkelijk om een probleem adequaat te omschrijven. Het gevolg 
              is meestal dat de vragensteller gebombardeerd wordt met vragen of 
              opmerkingen in de trant van: “Ga ff Googlen!”, “Deze vraag is hier 
              al honderd keer gesteld!” “Stap toch over op Linux!”. Allemaal leuk 
              en aardig, maar de vragensteller heeft daar niets aan. Schrijf ook 
              nooit in HOOFDLETTERS. Zoiets staat erg schreeuwerig en zal bij 
              anderen zeker tot irritatie leiden. Ga ook niet cross-posten. Het 
              eenmaal stellen van je vraag is meer dan voldoende. Tot slot: lees 
              je bericht nog eens goed door en let daarbij vooral op schrijf- 
              en stijlfouten. Corrigeer die. Ook dat is een vorm van beleefdheid. 
              Een bericht vol fouten maakt een rommelige indruk en maakt het lezen 
              er alles behalve gemakkelijk op. Maak gebruik van de “voorbeeldfunctie”. 
              Dan leest een bericht toch net weer anders en zie je fouten beter. 
               
            Hoera! Gepost! En dan? 
              Je doet er goed aan om niet direct de eerste oplossing klakkeloos 
              op te volgen die je aan de hand wordt gedaan. Wacht daar gerust 
              even mee. In de meeste gevallen zullen er meer antwoorden worden 
              gegeven, die misschien wel zelfs tegenstrijdig aan elkaar zijn. 
              Weeg alle antwoorden tegen elkaar af en ga niet overhaast te werk. 
              Vaak worden door anderen nog aanvullende vragen gesteld. Neem altijd 
              de moeite om ook die vragen te beantwoorden. Bedenk ook dat dit 
              een teken is van betrokkenheid van die andere persoon. Die toont 
              zich graag bereid om jouw problemen op te lossen. Laat ook altijd 
              weten wat een aangedragen oplossing heeft opgeleverd. Heeft wel 
              het wel of niet geholpen? Daar leert iedereen van. Tot slot: vraag 
              anderen nooit om de oplossing per e-mail toe te sturen (omdat je 
              zogenaamd geen tijd hebt). Nog afgezien van het feit dat het onverstandig 
              is om je e-mailadres rond te strooien, is dat ook niet netjes ten 
              aanzien van al die anderen die met hetzelfde probleem zitten. 
               
            Niemand reageert! En nu? 
              Het kan gebeuren dat er geen reacties op je bericht komen. Dat kan, 
              omdat er eenvoudig niemand is die een antwoord weet. Wat doe je 
              dan? Je kunt je bericht na een paar dagen omhoog *kicken* zodat 
              het bericht weer bovenaan de lijst komt te staan. Misschien dat 
              er dan toevallig wel iemand is die je bericht leest en een antwoord 
              weet. Als ook dat niet lukt, zal je op meerdere paarden moeten wedden. 
              Tazman heeft elders in deze nieuwsbrief een heel stuk geschreven 
              over nieuwsgroepen. Ook dat zijn plekken waar je je probleem kunt 
              voorleggen. Misschien moet je wel uitwijken naar een wat gespecialiseerder 
              forum. Zo zijn er tal van fora die bijvoorbeeld louter en alleen 
              over Excel gaan. De kans dat je daar een antwoord krijgt, is dan 
              vele malen groter.  
            Meer informatie: 
              http://www.leren.nl/rubriek/computers_en_internet/internetten/netiquette/  
              http://home.iae.nl/users/perry/faqs/nl/schrijfstijl-op-usenet.html  
              http://www.dts-l.org/goodpost.htm  
            Veel aan dit artikel 
              is ontleend aan: 
              http://www.leren.nl/usenet/help/   
                | 
         
         
              | 
         
         
          |   | 
         
         
          |   Door 
              Margje 
            Mp3’s downloaden en 
              uitwisselen via het internet is een gewoonte geworden voor veel 
              muziekliefhebbers. Waarom zou je nog cd’s aanschaffen als je jouw 
              favoriete muziek gratis via het internet kunt verkrijgen? Deze vraag 
              staat al langer ter discussie tussen de muziekindustrie en de uitwisselaars 
              van muziekbestanden.   
            Er zijn meerdere gratis 
              applicaties waarmee op eenvoudige wijze de nieuwste liedjes te downloaden 
              zijn. Een van de eerste applicaties was Napster, die in 2001 zijn 
              diensten moest staken. Na Napster zijn er echter vele alternatieven 
              op de markt gekomen. Hierbij valt te denken aan Kazaa en Grokster. 
              De controle op het uitwisselen van muziekbestanden wordt echter 
              steeds strenger. 
            RIAA 
              Toch kun je je afvragen in hoeverre men controle heeft over het 
              veelvuldig downloaden van deze illegale muziekbestanden. Enerzijds 
              zou je kunnen zeggen dat de muziekindustrie op deze manier veel 
              inkomsten misloopt en daarom strenge maatregelen zal treffen. Anderzijds 
              rijst de vraag, hoe men deze problemen op wil lossen. Momenteel 
              probeert de Recording Industry of America 
              (RIAA) deze problematiek aan te pakken door klantgegevens bij providers 
              los te peuteren. Het gaat dan om gegevens van klanten die muziekbestanden 
              uitwisselen met andere personen via het internet. Door het verkrijgen 
              van deze gegevens, wil de RIAA deze personen zelf strafrechtelijk 
              aanpakken. Maar in hoeverre is het legaal dat providers op dergelijke 
              wijze persoonsgegevens verstrekken? Hoe staat het bijvoorbeeld met 
              de wetten met betrekking op  privacy?  
            Juridische problematiek 
              In principe mogen providers geen gegevens aan derden doorspelen. 
              Om deze reden gebeurt het ook nog niet dat providers persoonsgegevens 
              doorgeven.  
            Toch betekent dit niet dat de jacht op downloaders ten einde 
              is gekomen. Omdat de RIAA inmiddels door heeft dat het juridisch 
              gezien lang gaat duren voordat providers persoonsgegevens aan de 
              muziekindustrie willen verstrekken, hebben zij een andere methode 
              bedacht. De RIAA scant peer-2-peer-netwerken met speciale software 
              om te zoeken naar auteursrechterlijk beschermt materiaal. Het probleem 
              dat zich voordoet bij het gebruik van deze methode, is dat de RIAA 
              kan achterhalen op welke computer muziekbestanden worden gedeeld. 
              Daarmee weten ze dus nog niet wie de personen achter de computer 
              zijn. Stel dat het een computer voor openbaar gebruik blijkt te 
              zijn? Dat maakt het moeilijk om de juiste personen te kunnen berechten. 
              De kans is groot dat degenen die de internetverbinding bekostigen, 
              gestraft zullen worden. Stel je dus voor dat werknemers muziekbestanden 
              uitwisselen en dat de, wellicht onwetende, werkgever daarvoor gestraft 
              wordt.  
            Stel dat de RIAA in de toekomst het uitwisselen 
              van muziekbestanden kan voorkomen, wie zegt dan dat het voor altijd 
              voorbij is? De kans is erg groot dat creatieve personen met veel 
              verstand van computers en recht wel weer andere innovatieve methoden 
              zullen vinden om muziek te kunnen uitwisselen. Het einde 
              van het uitwisselen van muziekbestanden is volgens mij nog niet 
              nabij. De toekomst zal uitwijzen wie er zal winnen; de kapitalistische 
              muziekindustrie of de downloadende generatie met minder financiële 
              middelen.   | 
         
         
              | 
         
         
          |   | 
         
         
          |   Door Tazman  
            De meeste nieuwe en 
              een hoop meer ervaren internetters denken dat 'het Internet' louter 
              en alleen bestaat uit de miljoenen sites op het World Wide Web en 
              E-mail. En dat is jammer, want er is nog zo veel meer. Usenet bijvoorbeeld: 
              de moderne variant van het dorpshuis of het café, waar in tienduizenden 
              nieuwsgroepen gediscussieerd wordt over alle onderwerpen die je 
              maar kunt bedenken. Interactiviteit, dat toch zo ongeveer de fundering 
              van Internet vormt, komt het beste tot zijn recht in nieuwsgroepen. 
               
              Was Usenet vroeger (net als de rest van het Internet) slechts in 
              gebruik door een handvol studenten en wetenschappers, tegenwoordig 
              is het een afspiegeling van de gehele maatschappij: intellectuele, 
              hoogstaande discussies worden afgewisseld met bijdragen die eigenlijk 
              kant noch wal raken. Vriendschappen ontstaan er net zo gemakkelijk 
              als slaande ruzies. In drukbezochte nieuwsgroepen heerst een levendigheid 
              die je op de gemiddelde website niet vindt. Want waar het Web langzaam 
              maar zeker wordt overgenomen door multinationals en de bijbehorende 
              politieke correctheid, tiert op Usenet de oorspronkelijke anarchie 
              van het Internet nog welig. 
               
              Nieuwsgroepen ingewikkeld? 
              Veel mensen komen niet op Usenet omdat ze er simpelweg nog nooit 
              van gehoord hebben, of omdat het posten in en het lezen van nieuwsgroepen 
              ze te ingewikkeld lijkt. Toch is het installeren en gebruiken van 
              een newsreader (nieuwslezer) niet veel ingewikkelder dan het installeren 
              en gebruiken van een E-mailprogramma. Waar je wel aan moet denken 
              als je voor het eerst actief gaat meedoen aan discussies in nieuwsgroepen 
              is de tamelijk uitgebreide nettiquette (de net-etiquette, oftewel 
              de fatsoensregels die gelden op het internet) die op dit deel van 
              het internet van toepassing is.  
            Wat is Usenet? 
               
              Usenet (nieuwsgroepen) is een verzamelnaam voor tienduizenden nieuwsgroepen 
              en de mensen die er berichten in posten. Voor de meeste nieuwsgroepen 
              zou de term 'discussiegroep' een betere benaming zijn. Want het 
              draait in nieuwsgroepen maar om een ding: discussiëren. Over allerlei 
              onderwerpen: van obscure zaken, tot besturingssystemen, religie, 
              tv, sport enz. 
               
              Naast deze discussiegroepen bestaan er ook nieuwsgroepen die niet 
              primair bedoeld zijn voor discussies, maar voornamelijk voor het 
              uitwisselen van bestanden. Meer hierover vind je in het onderdeel 
              'Het duistere van Usenet'. 
               
              Hoe werkt Usenet? 
              Usenet is geen website. De nieuwsgroepen zelf staan ook niet 
              op websites opgeslagen, maar op speciale newsservers. Iedere zichzelf 
              respecterende internetprovider heeft een newsserver waar leden op 
              in kunnen loggen om nieuwsgroepen te downloaden. Dit klinkt ingewikkelder 
              dan het is, maar met Outlook Express kun je al heel simpel nieuws 
              lezen. Iedereen die toegang heeft tot Internet kan de berichten 
              in nieuwsgroepen lezen en hierop reageren of nieuwe berichten posten. 
              In tegenstelling tot de informatie op een website, die meestal maar 
              op één server draait, worden al deze berichten bewaard op tientallen 
              newsservers over de hele wereld. Vanzelfsprekend staan al deze servers 
              met elkaar in verbinding, zodat iedereen dezelfde discussies kan 
              volgen. Overigens bieden niet alle providers dezelfde nieuwsgroepen 
              aan. 
               
              Orde in de chaos 
              Ondanks de schijnbare chaos is Usenet wel degelijk gestructureerd. 
              Afhankelijk van het onderwerp van een nieuwsgroep hoort de groep 
              bij een categorie. Er zijn zeven hoofdcategorieën; de eerste letters 
              van de naam van de nieuwsgroep geven de categorie aan. 
            
              -  
                
comp (computer): 
                  over hard- en software  
               -  
                
soc (social): 
                  over landen en culturen  
               -  
                
talk: debatten, 
                  discussies en gebabbel  
               -  
                
sci (science): 
                  over wetenschap  
               -  
                
news: over Usenet 
                  zelf, de techniek, censuur, vragen van nieuwe gebruikers 
                 
               -  
                
rec (recreational): 
                  over hobby's  
               -  
                
misc (miscellaneous): 
                  over alles dat niet in de andere groepen valt onder te brengen 
                 
               
             
            Het duistere van Usenet 
            Naast deze zeven hoofdcategorieën zijn er nog een aantal 
            andere soorten, waarvan de groepen die beginnen met alt. het populairst 
            zijn. Alt is een afkorting van 'alternative' en dat houdt in het geval 
            van nieuwsgroepen in dat alles mogelijk is. 
             
            Deze alt-nieuwsgroepen zijn soms ook een broedplaats voor talloze 
            activiteiten die het daglicht niet kunnen verdragen, zoals het uitwisselen 
            van illegale MP3's of gekraakte software. Deze bestanden worden aangeboden 
            in zogenaamde 'binaries'-nieuwsgroepen. (Binary is een manier van 
            coderen van bestanden) Gekraakte software wordt in nieuwsgroepen meestal 
            aangeduid met de term 'warez'.  
Meestal zijn de binaries 
              zo groot dat ze in meerdere delen worden aangeboden; niet alle newsreaders 
              kunnen hier even goed mee omgaan. In het onderdeel 'Nieuwsgroepen 
              voor gevorderden 'kun je een stukje lezen over een geschikte newsreader. 
               
              Wie is de baas? 
              Op Usenet is net zoals op de rest van het Internet niemand de baas. 
              Om toch te voorkomen dat nieuwsgroepen overspoeld worden met ongewenste 
              reclame of berichten die niets met het onderwerp van de nieuwsgroep 
              te maken hebben (zogeheten off-topic-berichten) worden sommige nieuwsgroepen 
              gemodereerd. Dit houdt in dat alle postings eerst langs een speciaal 
              daarvoor aangesteld persoon gaan, die beoordeelt of de postings 
              wel of niet in de nieuwsgroep thuishoren. Gemodereerde nieuwsgroepen 
              kun je herkennen aan het feit dat ze eindigen op moderated. Verreweg 
              het grootste deel van de nieuwsgroepen wordt echter niet gemodereerd. 
               
            Nederlandse nieuwsgroepen 
              In je eigen taal kun je vaak toch net wat beter je mening verwoorden 
              dan in het Engels, de gangbare taal in nieuwsgroepen. Gelukkig zijn 
              er op Usenet talloze Nederlandstalige nieuwsgroepen te vinden.  
            Verjaardagsfeest 
              Een aantal interessante Nederlandstalige nieuwsgroepen zijn: nl.taal (waarin taalliefhebbers discussiëren 
              over spreekwoorden en gezegden, de juiste spelling van een woord 
              en over nieuwe woorden en hun herkomst), nl.sport.voetbal 
              (waar de scheldpartijen op elkaars favoriete clubs afgewisseld worden 
              met doorwrochte analyses van de wedstrijd van gisteravond), nl.muziek 
              (recensies van concerten, talloze lijstjes met favoriete albums, 
              ruzies tussen gitaarrockers en house-fanaten) en nl.auto (dezelfde gesprekken over auto's als 
              op een gemiddeld verjaardagsfeest). 
               
              Wat heb je nodig 
              Om actief te kunnen worden in nieuwsgroepen heb je allereerst een 
              newsreader nodig. Naast de Netscape (Messenger) en de Internet Explorer 
              newsreader (die geïntegreerd is in het programma Outlook Express) 
              bestaan er nog een paar newsreaders, die allemaal gratis te downloaden 
              zijn van het internet. Deze newsreaders hebben veel meer functies 
              en mogelijkheden dan die van Netscape en Microsoft, maar zijn daardoor 
              misschien wat te complex voor de beginner. 
            Alle begin is gemakkelijk 
              De naam van de newsserver heeft meestal de vorm news.provider.nl, 
              dus news.xs4all.nl als xs4all Internet je provider is). Je vult 
              de naam in de newsreader in en daarna gaat Outlook Express de groepen 
              inladen die de provider biedt. Dit zijn er meestal enkele tienduizenden, 
              dus afhankelijk van de snelheid van de verbinding kan het enige 
              tijd duren voordat ze gedownload zijn. De newsreader zal overigens 
              in een statusbalk laten weten hoever hij is. Dit hoeft maar eenmalig 
              te gebeuren na het instellen van de newsserver. 
               
              Als alle nieuwsgroepen binnen zijn kun je er doorheen scrollen totdat 
              je een interessante nieuwsgroep vindt, maar gezien het grote aantal 
              nieuwsgroepen is het handiger om wat zoektermen in te geven (bijvoorbeeld 
              'nl.' of 'MP3') en dan te kijken of de newsreader daar wat nieuwsgroepen 
              bij kan vinden. Verder wijst het zich eigenlijk vanzelf: door op 
              een nieuwsgroep te klikken zie je de berichten die er in gepost 
              zijn, door te klikken kun je het bericht lezen en er eventueel op 
              reageren. Let daarbij wel op waar de reply naartoe gaat: naar de 
              nieuwsgroup, naar het e-mailadres van de afzender of naar allebei! 
              Het kan namelijk tot vervelende situaties lijden wanneer een persoonlijk 
              bericht voor iemand die je kent uit een nieuwsgroep ineens voor 
              iedereen leesbaar in de nieuwsgroep zelf belandt. 
               
              De berichten worden standaard door de newsreader weergegeven in 
              'threads’ (draden: eerst het originele bericht en daaronder alle 
              reacties erop) zodat de discussie makkelijker te volgen is, maar 
              het is natuurlijk ook mogelijk om de berichten op datum of afzender 
              te sorteren. 
               
              U bent hier zeker voor het eerst? 
              De meeste nieuwsgroepen worden net als de meeste cafés en vroeger 
              de meeste dorpshuizen bevolkt door een vaste groep mensen, de stamgasten 
              als het ware. Hierdoor zijn sommige discussies voor de nieuwkomers 
              op het eerste gezicht vaak wat ondoorzichtig. Het is verstandig 
              om eerst eens een tijdje te lezen in een nieuwsgroep. Dit is voor 
              jezelf gewoon handig omdat je de sfeer, de onderwerpen en de manier 
              waarop mensen met elkaar omgaan in een nieuwsgroep kunt proeven. 
               
            Ga niet zomaar posten 
              in een nieuwsgroep en zeker geen onzinnige berichten dit wordt niet 
              gewaardeerd, en zal niet zelden oproepen tot heftige reacties van 
              andere gebruikers. Waarbij RTFM (Read The Fucking Manual) nog de 
              zachtste term zal zijn. Meestal wordt er in een nieuwsgroep eens 
              in de twee weken een 'charter' of 'handvest' gepost waarin wordt 
              uitgelegd wat er in de nieuwsgroep allemaal aan de orde kan komen 
              en wat niet. Vaak bevat zo'n charter ook een FAQ (Frequently Asked 
              Questions, oftewel veelgestelde vragen), die antwoorden geeft op 
              de meest gestelde vragen over het onderwerp van de nieuwsgroep. 
              Dit om te voorkomen dat de nieuwsgroep met de komst van nieuwe gebruikers 
              elke keer overstroomd wordt met dezelfde vragen. 
               
              Hoe hoort het eigenlijk?  
              Het is aan te bevelen om je op de hoogte te stellen van gewoonten 
              en gebruiken in een vreemd land, alvorens je er naar op vakantie 
              gaat. Zo is het ook handig om te weten hoe je je dient te gedragen 
              als je voor de eerste keer Usenet betreedt. Voor het posten in nieuwsgroepen 
              bestaat een verzameling regels, die ook wel de Usenet 'nettiquette' 
              (een samentrekking van Net en etiquette) wordt genoemd. De belangrijkste 
              onderdelen van die nettiquette op een rijtje gezet: 
               
              Leer quoten 
              Wanneer je reageert op een bericht, zal je newsreader automatisch 
              '>'-tekens zetten voor het originele bericht. Dit heeft als doel 
              om de lezer van je antwoord te laten begrijpen waar het over gaat. 
              Het kan namelijk zo zijn dat jouw antwoord eerder bij de lezer komt 
              dan het originele bericht. Op de juiste manier quoten bevordert 
              de leesbaarheid en de begrijpelijkheid van je bericht. Meer informatie 
              over quoten vind je http://leerquoten.monster.org/leerquoten.txt. 
               
              Wees voorzichtig met wat je over anderen of jezelf zegt 
              Je bent niet de enige die nieuwsgroepen leest. Ook je (toekomstige) 
              werkgever of de broer van je ex-vriendin kunnen je berichten lezen. 
              Denk dus goed na voordat je wat over anderen zegt en denk nog beter 
              na voordat je informatie over je privé-leven post. Alle berichten 
              die in nieuwsgroepen verschijnen blijven eeuwig op het internet 
              rondzwerven, bijvoorbeeld in de archieven van http://groups.google.com/. Doe 
              dus geen uitspraken waar je later op pijnlijke wijze mee geconfronteerd 
              zou kunnen worden. 
               
              Houd het kort en begrijpelijk 
              Hoe langer je bericht, hoe minder mensen de moeite zullen nemen 
              om het te lezen. Duidelijk zijn geldt ook voor de subjectline van 
              je bericht. 'Wie wil m'n instrument kopen?' is niet zo'n goede subjectline 
              voor een posting in nl.muziek, 'Epiphone PR-200 gitaar te koop' 
              is al stukken beter. 
               
              Post een bericht niet vaker dan een keer 
              Soms lijkt het alsof je bericht niet is aangekomen bij de newsserver 
              omdat je hem zelf niet te zien krijgt. Dit ligt dan echter meestal 
              aan de traagheid van de newsserver. Ga dus niet hetzelfde bericht 
              nog vijf keer posten, dat staat knullig en leidt tot irritatie, 
              maar drink even een geurig kopje koffie en kijk daarna nog eens 
              of je bericht al verschenen is. 
               
              Nieuwsgroepen voor gevorderden  
              Als je steeds meer tijd doorbrengt met het lezen van steeds meer 
              nieuwsgroepen kan het zijn dat je behoefte krijgt aan een andere 
              newsreader dan die van Netscape of Microsoft. Ze zijn prima voor 
              beginnende nieuwsgroeplezers, maar voor de gevorderden hebben ze 
              vaak te weinig mogelijkheden op het gebied van filtering, beheer 
              van berichten en het downloaden van multi-part binaries. 
              Natuurlijk bestaan er alternatieven voor deze twee newsreaders. 
              Een veelgebruikte newsreaders is Xnews: http://xnews.newsguy.com/ en 
              heel handige handleiding voor Xnews is te vinden op http://users.pandora.be/jvaes/xnews/ 
               
            Zelf een nieuwsgroep 
              aanmaken 
              Sommige providers bieden de mogelijkheid om bij voldoende belangstelling 
              zelf een newsgroep aan te maken. Een uitleg hoe één en ander in 
              zijn werk gaat kun je nalezen op de volgende links. 
              http://www.xs4all.nl/~js/usenet/richtlijnen.html 
              http://www.xs4all.nl/~js/usenet/toelichting.html 
                | 
         
         
              | 
         
         
          |   | 
         
         
          |   Door 
              Rene 
            Na het succesverhaal 
              van de digitale fotocamera’s, zijn nu ook digitale videocamera’s 
              betaalbaar geworden voor de consument! Het grote voordeel van het 
              digitale, ten opzichte van het ‘aloude’ analoge formaat is dat het 
              niet aangetast kan worden door slijtage. Ook tijdens het monteren 
              blijven de opnamen digitaal, zonder verlies van kwaliteit. 
            
              
                 
                  |   Alleen 
                      hoe nu te kiezen uit het grootschalige aanbod van datgene 
                      dat de producenten ons aanbieden? Uiteraard ligt dit net 
                      als bij de aankoop van een computer aan uw eisen. Wanneer 
                      u genoegen neemt met lage resolutie beelden, omdat u deze 
                      op uw website wilt zetten, dan zult u voor een relatief 
                      laag bedrag klaar zijn. Wanneer u echter kwalitatief hoogstaande 
                      beelden wilt produceren, zult u toch moeten denken aan de 
                      wat geavanceerdere modellen. Uiteraard, hebben ook zij, 
                      weer veel onderlinge verschillen. Belangrijk is dan het 
                      type chip dat in de camera zit, bij de betere camera’s is 
                      dit een CCD chip met minimaal 800.000 pixels, ofwel beeldpunten 
                      genoemd. Hoe meer pixels, des te scherper te opname, en 
                      des te beter het eindresultaat.   | 
                     
  | 
                 
              
             
            Na de chipset, is de 
              lens van primair belang. Het is belangrijk dat u ná het inzoomen, 
              nog steeds kwalitatief hoogstaande beelden kunt opnemen. De optische 
              zoom, (het duurste deel van de camera), zorgt voor de hoeveelheid 
              die u kunt zoomen. Ook hier geldt weer, hoe hoger de zoom, hoe “beter”. 
              Waar u vooral niet te zwaar aan moet tillen, is de 
              digitale zoom. Deze wordt pas ná de optische zoom gebruikt, en zal 
              wanneer er verder ingezoomd wordt verder gaan op de digitale zoom. 
              Deze is vaak onscherp en pixelachtig, wat de kwaliteit uiteraard 
              niet ten goede komt.  
            Ook belangrijk, is de 
              optie “steady shot”, deze zorgt ervoor dat handtrillingen automatisch 
              worden gecorrigeerd waardoor de opname achteraf nagenoeg zonder 
              trillingen kan worden bekeken.  
            Wanneer u vaak opnames 
              binnenshuis wilt maken of in andere onbelichte ruimtes, dan is een 
              camera met een zo min mogelijke Lux waarde gewenst. De lichtgevoeligheid 
              wordt weergegeven in een bepaalde “Lux-waarde”, let er wel op, het 
              kan zijn dat de fabrikant van de camera de Lux waarde van de “Night 
              vision” hanteert in plaats van de standaard stand van de camera. 
              Wanneer u dus vaak onbelichte ruimtes opneemt zonder extra ingebouwde 
              lamp moet u expliciet nagaan of de fabrikant de juiste gegevens 
              aanlevert.   
            Opties als “foto mode” 
              en “Night vision” brengen qua kwaliteit geen verschil met de camera, 
              maar zijn gewenst door de gebruiker, of juist niet. De foto’s die 
              met sommige camera’s te maken zijn, kunnen uiteraard niet tippen 
              aan de hedendaagse digitale camera’s vanaf zo ongeveer 1,3 mega 
              pixels.   
            U wordt nu dus in de 
              gelegenheid gesteld om met deze digitale speeltjes een eigen filmstudio 
              te beginnen! De opgenomen beelden kunnen bijvoorbeeld via een Firewire 
              kaart (IEEE 1394/i.Link) heel simpel geladen worden in Ulead VideoStudio/Media 
              Studio  of het wereld bekende Pinnacle Studio. Aan deze bewerkingsprogramma’s 
              hangt een behoorlijk prijskaartje, let er dus op welke software 
              er bij de camera geleverd wordt, wellicht veranderd u wel van keuze 
              door de software!   
            Wat is er allemaal mogelijk 
              met deze software? Wel, eigenlijk alles! “You are only limited by 
              your imagination”. Mooie overgangen, achtergrondmuziek, knippen 
              en plakken en scènebewerking mogelijkheden. Bent u klaar met bewerken? 
              Dan kunt u er een (S)VCD van maken en heerlijk bekijken op uw DVD 
              speler, gezellig met de familie op de bank uw vakantie opnames bekijken. 
              Leuk nietwaar? 
            
              
                 
                  |     
                      Ulead
  | 
                      
                      Adobe
  | 
                 
              
              | 
         
         
              | 
         
         
          |   | 
         
         
          Door Neleke 
             
            In de members chat van het forum kwam ik laatst het volgende, door 
            de Admin 
            geplaatste bericht tegen: 
             
              
                 
                   | 
                  Heb je een avatar? 
                    Ons is gevraagd de volgende site een beetje te promoten. 
                    http://www.guerillart.nl/view.php 
                    Op deze site wordt kunst gemaakt met avatars. 
                    Je kan er die van jouw bij plaatsen en zo deelnemen aan het 
                    kunstwerk  | 
                   | 
                 
              
             
            Nadere informatie leerde 
              mij het volgende. Op de site http://www.guerillart.nl/ kunnen 
              we kennis maken met internetkunst waar forumgebruikers een bijdrage 
              aan kunnen leveren. Het project is opgezet door Luc Harings ex-rijksacademie 
              student. De bedoeling van dit project is om avatars/webiconen/gebruikersiconen 
              en plaatjes/bewegende gifs van 60x60 pixels te verzamelen. Dit zijn 
              plaatjes die iets vertellen over mensen die op fora actief zijn 
              en worden door de kunstenaar gezien als extended visual profiles. 
            
              
                 
                  | Zoals te zien is op 
                    http://www.guerillart.nl/view.php 
                    lukt het verzamelen al aardig. Het kunstwerk wordt "gevoed" 
                    door het web, dat wil zeggen door de forumgebruikers. Sinds 
                    de start van de site, op 21 augustus, zijn er al aardig wat 
                    bijdragen geleverd. Er is geen controle op de inhoud van de 
                    iconen, dus als er iets instaat dat aanstoot kan geven, wordt 
                    dit niet weggemoffeld. De site is Guerillart en dat moet het 
                    ook blijven. De enige beperkingen zijn het formaat en het 
                    aantal kb’s.  Het is de 
                      bedoeling om de verzameling te laten zien (door middel van 
                      projectie) in een museum of galerie. Er wordt nog druk gezocht 
                      naar een geschikte lokatie. Zodra die gevonden is, worden 
                      de plaatjes daar getoond en kan men zien hoe het project 
                      groeit. De duur van het project zal gauw een jaar of 2 zijn. 
                      De huidige setting is een "formaat" van 8x8 plaatjes, maar 
                      er wordt naar gestreefd om tot een setting van 12x12 plaatjes 
                      te komen.  | 
                     
  | 
                 
              
             
            Wanneer de forumgebruikers 
              die ook op buitenlandse fora posten, dit project daar ook onder 
              de aandacht gaan brengen, bestaat de mogelijkheid dat het een internationaal 
              tintje krijgt. 
               
              Meer informatie over de kunstenaar zelf is te vinden op http://harings.com/.  | 
         
         
              | 
         
         
           
              
                 
                   Hebben jullie commentaar op iets dat met de Nieuwsbrief 
                    in het algemeen te maken heeft, schroom dan niet om achter 
                    je toetsenbord te gaan zitten en je opmerkingen te sturen 
                    naar postvakin@helpmij.nl 
                    In principe wordt de naam van afzender er bij geplaatst, behalve 
                    wanneer men expliciet aangeeft dat men anoniem wilt blijven. | 
                    | 
                 
              
              | 
         
         
              Hallo,  
              Ik vind dat de Nieuwsbrieven die jullie versturen zeker een complimentje 
              waard zijn. Ga zo door! Ook met de website natuurlijk he.  
            DenniZ 
              iS tHa NaMe 
              Beste 
              leden van de redactie bij deze wil ik nogmaals mijn waardering uitspreken 
              van het hele HELPMIJ gebeuren. KLASSE!!!!!  
            Ruud. 
              Hallo 
              Helpmij team,  
            Als liefhebber van de 
              Nederlandse taal wil ik jullie op het volgende wijzen.  
            Al enige keren kom ik 
              de volgende zin tegen in jullie mailing en nieuwsbrieven: "zoekopdrachten 
              verder als twee maanden oud" Dit is geen correct Nederlands. Na 
              het woord 'verder', komt nooit het woord 'als', maar het woord 'dan'. 
              Het zou dus moeten zijn: "zoekopdrachten verder dan twee maanden 
              oud" Maar helaas, dat is in dit verband ook geen correct Nederlands. 
              Als ik jullie was, dan zou ik er het volgende van maken: "zoekopdrachten 
              van vragen en antwoorden, ouder dan twee maanden"  
            Groeten,  
              Gompie1304 (Rombout) 
              Geachte 
              heren,  
            Gefeliciteerd met jullie 
              site "helpmij.nl" dit is een fijn en prima idee, doch erger ik mij 
              er steeds aan jullie taalgebruik. Wat in hemelsnaam is attendeer 
              ????? Is dit snobisme voor 'wacht' ?????, is het dan toch zo "chique" 
              om franse woorden (attendre) te venederlandsen ??  
            Hier in vlaams brabant 
              zie Brusselse randgemeenten (Belgie) hebben wij vlamingen het o 
              zo moeilijk om onze vlaamse taal te behouden, vb indien wij in een 
              groot warenhuis nl durven spreken worden wij zo wie zo aanzien als 
              een extremist, en dan zien wij op nederlandese sites woorden als 
              "attendeer of okkasion" verschijnen, zijn jullie dan echt verlegen 
              om jullie taal af is het frustratie ?  
            Geachte heer, 
               
            Uw mail met klacht 
              hebben wij ontvangen. Het spijt mij te vernemen dat u zich stoort 
              aan een enkele (in uw ogen) verfranste kreet. Bij de redactie van 
              Helpmij staat het juiste gebruik van de Nederlandse taal hoog in 
              het vaandel en wij doen onze uiterste best om de bulletins en Nieuwsbrieven 
              zo correct mogelijk uit te laten gaan. U moet zich echter realiseren 
              dat Helpmij een Nederlandse site is en in Nederland hebben wij geen 
              taalstrijd. Wij zijn echter wel erg blij dat we ook in België leden 
              hebben. Teneinde deze leden zo goed mogelijk van dienst te kunnen 
              zijn, hebben we ook enkele Belgische leden bereid gevonden voor 
              Helpmij te werken. Wanneer er dan een woord gebruikt wordt dat misschien 
              niet helemaal Vlaams is, dan zal het u niet verbazen dat dit ons 
              niet alleen kan ontgaan, we nemen er ook geen aanstoot aan. Ik kan 
              u echter wel garanderen, dat niemand op Helpmij snobistisch is en 
              niemand wenst chique te zijn. Helpmij is een site die ons zeer na 
              aan het hart ligt en het enige dat wij vol overgave doen, is te 
              trachten mensen die computerproblemen hebben te helpen. Ik hoop 
              dat ik u naar behoren heb geantwoord.  
            Met vriendelijke groet, 
               
            Blacksheep 
              Hoofdredacteur Helpmij   | 
         
         
              | 
         
         
          |   | 
         
         
          |   Wegens 
              gebrek aan tijd, zal er deze maand geen vervolg op de workshop over 
              Irfanview komen. In de volgende uitgave zal het derde deel er wel 
              zijn.                         
               
            Met vriendelijke groet, 
              Held 
               Alle 
              leden van de vereniging kunnen korting krijgen op het computerblad 
              C't (Computer techniek). Meer informatie vind je op het 
              forum of op de verenigingspagina. Nog geen 
              lid van de vereniging en wel interesse in de korting? Word lid van 
              de vereniging en u kunt gebruik maken van de diverse extra's die 
              geboden worden. 
            Het bestuur.  | 
         
         
              | 
         
         
          |   | 
         
         
          | De helpmij.nl 
            nieuwsbrief staat onder redactie van: | 
         
         
           
              
                 
                   
                      - Blacksheep 
                        (hoofdredacteur) 
                      
 - Bennie 
                      
 - Beugje 
                      
 - Breezer 
                      
 - Held 
                      
 - Huibbreeman 
                      
 - Huijb 
                      
 - Margje 
                      
 - Mumzel 
                      
 - Neleke 
                      
 - Rene_Overtoom 
                      
 - Tazman 
                      
 - Tiborv 
 
                      | 
                     
  | 
                 
              
              | 
         
         
          | De redactie is te bereiken 
            op nieuwsbrief@helpmij.nl. 
            Naar dit e-mailadres géén vragen sturen die betrekking hebben 
            op computers en dergelijke. Deze horen op het forum geplaatst te worden. 
             Wilt u een bijdrage leveren aan de nieuwsbrief 
              dan kunt u e-mailen naar bovenstaand adres of u bezoekt het forum 
              en plaatst uw bijdrage in de sectie nieuwsbrief.  
            Aan- en afmelden. 
              Iedereen die zich aanmeldt bij Helpmij.nl krijgt standaard de nieuwsbrief 
              toegestuurd. Wilt u de volgende uitgaven niet 
              meer ontvangen, dan kunt u zich hier afmelden. 
            Is deze nieuwsbrief naar 
              u doorgestuurd en wilt u hem zelf ontvangen? Ga dan naar de site 
              en meldt u aan bij het forum. U zult dan automatisch de nieuwsbrief 
              ontvangen. Als u al aangemeld bent en u hebt de nieuwsbrief niet 
              ontvangen, ga dan in het forum naar profiel, aanpassen van opties, 
              en vink bij 'Mogen de Webmasters en Moderators je berichten sturen?' 
              ja aan. 
             Wilt u nog eens een artikel 
              nalezen? Wanneer u lid van de vereniging bent, 
              kunt u hier in oude Nieuwsbrieven zoeken.  | 
         
         
              | 
         
         
          |   | 
         
         
           
              
                 
                  | Alle handelsnamen 
                    of productnamen hier vermeld, zijn eigendom van de respectievelijke 
                    eigenaars. De redactie van de Helpmij nieuwsbrief gaat uiterst 
                    zorgvuldig te werk bij de vergaring, totstandkoming en publicatie 
                    van de informatie in de nieuwsbrief. Niettemin kunnen er geen 
                    rechten worden ontleend aan de inhoud van de nieuwsbrief en 
                    sluit Helpmij (de redactie) iedere aansprakelijkheid uit voor 
                    eventuele gevolgen (waaronder begrepen directe en indirecte 
                    schade). Toepassen van informatie en gebruik van software 
                    is voor eigen risico. De adressen van de abonnees zullen nimmer 
                    openbaar worden gemaakt en/of verkocht aan derden. Bij misbruik 
                    van het distributiesysteem van de nieuwsbrief door onbevoegden 
                    of een mogelijke storing, van welke aard dan ook, kan de redactie 
                    niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele daaruit voortvloeiende 
                    schade. Het is 
                    niet toegestaan om de inhoud, of delen daarvan, zonder voorafgaande 
                    schriftelijke toestemming van de makers te gebruiken. 
                     De redactie heeft het recht om 
                      (ingezonden) bijdragen zonder opgaaf van redenen te weigeren, 
                      dan wel te wijzigen, in te korten, etc.  | 
                 
              
              | 
         
        
       
     |