|
Helpmij nieuwsbrief
editie 17 |
augustus/september
2003 |
|
In
dit nummer: |
|
|
Door
Blacksheep
Dit is weer de eerste Nieuwsbrief na de vakantie.
We zijn er even niet geweest. Ik hoop dat het voor iedereen een
goede vakantie is geweest. Geen zonnebrand, geen bosbrand en geen
wegsmelten door de enorme hitte en (wat nog veel belangrijker is)
zonder ongelukken. Op Helpmij is het een poosje rustig geweest.
Dat wil niet zeggen dat we stilgezeten hebben. Er is vooral door
Held heel veel werk verricht. Zo is de chat vernieuwd en veel sneller
geworden en ook voor diegenen die lid zijn van de Vereniging is
er nogal wat veranderd. Ik noem de voordelen van het lid zijn
nog even op:
-
Onbeperkt in het archief zoeken
-
Privéberichten versturen
-
Een eigen e-mailadres bijvoorbeeld blacksheep@helpmij.nl
-
10 MB eigen ruimte
-
Korting op het blad Computer Techniek
Voor de prijs hoef je het niet te laten, want
het lidmaatschap kost maar €17,50 per jaar. Terwijl het voor jeugdleden
€12,50 is. Zo wordt Helpmij nog meer een beetje van ons allemaal.
Natuurlijk is en blijft Helpmij gratis. Iedereen
kan te allen tijde met zijn of haar vragen op het forum terecht
en zal daar met veel enthousiasme geholpen worden. Het valt me elke
keer weer op dat er leden zijn die met heel veel geduld proberen
ook de newbies het gevoel te geven dat ze niet alleen welkom zijn,
maar ook niet dom. Dit zie ik op andere fora wel eens anders. In
dit verband wil ik nu toch eens één naam noemen die me de afgelopen
maand is opgevallen en wel: Speedtouch. Dit lid van Helpmij heeft
met een ongelooflijk geduld en inzet iemand geholpen en haar probleem
met de computer opgelost. Daar wil ik nogmaals mijn waardering voor
uitspreken. Natuurlijk is Speedtouch niet de enige. Er zijn er zoveel
die heel enthousiast anderen proberen te helpen. Dat Helpmij nog
steeds een gewild en populair forum is, blijkt wel uit het feit
dat we nu al meer dan 30.000 leden hebben. Dertigduizend mensen
die op de één of andere manier Helpmij gevonden hebben. Of dit nu
voor één keer is of heel vaak, veel mensen blijken ons te vinden.
Wat ik nu ook zo aardig vind is dat er niet alleen heel jonge mensen
zijn, maar dat er veel mensen lid worden die al iets ouder zijn.
Wanneer je de leeftijd bekijkt van degenen die lid worden van de
Vereniging dan blijkt dat er behoorlijk wat mensen boven de 40 zijn,
terwijl er laatst iemand van 74 jaar voorbij kwam.
Ondertussen hebben we ook een andere uitbreiding
gehad. De oprichters, van Helpmij, te weten de broers Jeroen (Nicknaam
Admin op het forum) en Sebastiaan Boonstra, zijn beiden vader geworden.
Jeroen en Beugje van een prachtige zoon Nemo genaamd en Sebastiaan
en Christina van een dochter die met de naam Morgan Isabella door
het leven zal gaan. Vanaf deze plaats wil ik Beugje en Jeroen en
Sebastiaan en Christina, van harte feliciteren met de uitbreiding
van hun gezin. Ik heb begrepen dat moeders en kinderen het goed
maken. Om Nemo te bewonderen, kunt u naar http://www.nemoboonstra.nl/
surfen. Hier kan men zowel moeder Trudy als vader Jeroen met de
aanwinst bewonderen.
Vanaf deze plaats wil ik ook nog eens een oproep
plaatsen. Er zijn vast wel mensen onder de leden die niet alleen
heel veel van computers weten, maar dit ook graag door willen geven.
Ik zou het heel leuk vinden wanneer er eens een artikel van de hand
van één van de leden zou komen. Dit kan gestuurd worden naar nieuwsbrief@helpmij.nl of
blacksheep@helpmij.nl
Het zou leuk zijn wanneer wij eens iets van jullie ontvingen. Het
kan ook gewoon een ingezonden stukje zijn, of eventueel een idee
hoe dingen op Helpmij anders of beter zouden kunnen. Mag ik op jullie
rekenen? |
|
|
Door Neleke
Deze keer in de Nieuwsbrief
een interview met Pieter Arntz, de spyware kenner bij uitstek.
Pieter, op het helpmij.nl forum kennen we jou vooral als de man
die de strijd aan gaat met spyware en trojans, maar wie is de mens
achter die naam?
Aangezien ik niet mijn fantasie gebruikt heb bij het kiezen van
mijn nick, kennen jullie mijn naam al. Ik ben 40 jaar oud en werk
als planner/veiligheidsadviseur bij een transportbedrijf. Ondertussen
woon ik al elf jaar gelukkig samen met mijn vriendin. We hebben
drie honden (bearded collies) die ervoor zorgen dat ik ook nog wel
eens buiten kom.
Je beroep heeft dus alles met beveiliging te maken, is dit ook
de reden dat je in de internetbeveiliging geïnteresseerd bent?
Als dat zo is, dan is het onbewust gebeurd. Wel is het zo dat op
mijn werk ook eerst mijn mening gevraagd wordt wanneer er iets op
het gebied van computer/netwerkbeveiliging moet gebeuren.
Laatst kwam ik in de credits van een anti-spywareprogramma (en
ik weet niet meer welk programma) jouw naam tegen.
Dat zal in Ad-aware zijn geweest. Mijn naam staat daar inderdaad
onder de info vermeld. Ik ben één van hun bètatesters.
Waar heb je al je
kennis over spyware en dergelijke. opgedaan?
Voornamelijk door het rondhangen op diverse fora en het al genoemde
bètatesten voor Ad-aware. Maar vooral doordat ik tot de expertgroep
op SpywareInfo behoor, dat zorgt ervoor dat ik altijd op de hoogte
kan blijven van de laatste ontwikkelingen. Maar het begin lag op
Helpmij, waar ik veel van Kleinkramer geleerd heb.
Wat is nu eigenlijk spyware en hoe manifesteert het zich op onze
computer?
Spyware in de puurste vorm zijn programma's die als freeware
aangeboden worden en gegevens over je internetgedrag verzamelen.
Door deze gegevens door te spelen aan de makers ervan, zorgt dit
ervoor dat je gerichte reclame krijgt. Dit kan gebeuren in de vorm
van spam, maar ook in de vorm van pop-ups. Er worden echter steeds
meer programma's onder de noemer spyware geveegd:
-
hijackers, die je
start- en zoekpagina’s veranderen
-
dialers, die je internetverkeer
via een portal laten lopen en dus ook hinderlijk zijn als je
via ADSL of kabel internet
-
clickers, dit zijn
eigenlijk trojans die gemaakt zijn om "hits" te genereren naar
sites die per bezoek een bedrag betalen aan degene die de hits
genereert.
Andere symptomen zijn
ongevraagde werkbalken, het "uit zichzelf" openen van de internetverbinding,
het niet kunnen printen van internetpagina's en vaak ook foutmeldingen
tijdens het surfen. Doordat spyware vaak ongemerkt geïnstalleerd
wil worden, worden de programma's zo klein mogelijk gehouden, wat
de stabiliteit natuurlijk niet ten goede komt
Een tijdje terug heb je op het forum van helpmij.nl een topic
geopend met de naam "Helpmij tegen spyware offensief" Wat is precies
de bedoeling hiervan en voldoet het aan je verwachting?
Het doel van dat topic was eigenlijk tweeledig:
-
mensen ervan bewust
maken dat het scannen met Ad-aware/Spybot alleen niet altijd
voldoende is om alles kwijt te raken.
-
nieuwe spyware opsporen
en deze doorgeven aan de ontwikkelaars van bescherming- en verwijderprogramma's.
Over het bereiken van
het eerste doel kan ik weinig zeggen, maar over het tweede doel
ben ik best tevreden.
Kun je uitleggen waarom je over het 2de doel best
tevreden bent?
Ik kan niet meer de precieze aantallen achterhalen, maar ik had
dankzij dat topic ongeveer tien nieuwe items voor SpywareBlaster.
Een stuk of vijf sites die aan de AGNIS blocklist zijn toegevoegd.
Drie nieuwe dialers, waarvan ééntje (MS-Connect) in Ad-aware en
Spybot S&D definities is opgenomen.
Twee nieuwe varianten van al bekende spyware (Whazit + lop.com),
ondertussen ook opgepikt door AAW en SSD. En één trojan die alleen
door Kaspersky herkend werd, maar nu ook door TDS-3, BoClean, NAV
en NOD32
Je bent op verschillende fora actief. Kun je ons daar wat meer
over vertellen?
Ik ben Moderator op twee fora:
Verder heb ik nog een
speciale status van Expert/Advisor op:
Verder post ik nog regelmatig
op:
Op de meeste fora probeer
ik me nuttig te maken als spyware verwijderaar met behulp van HijackThis-logs
en tegelijkertijd te leren van anderen over andere onderwerpen.
Als ik zelf iets te vragen heb doe ik dat meestal op Helpmij, tenzij
het een heel specialistisch onderwerp betreft.
Vind je dat er tussen de verschillende fora veel verschil zit?
Ja, nogal. Er zijn heel gezellige fora, waar je ook een grote vaste
kern van posters hebt: Helpmij, Techguy en Wilders, maar ook fora
waar je een veel kleinere kern van helpers hebt en de rest meestal
niet verder komt dan één vraag en (soms) een bedankje. Ook zijn
er veel fora waar je na een tijdje merkt dat helpers proberen elkaar
vliegen af te vangen, maar daar ben ik meestal snel weg.
Hoe ervaar je het Helpmij.nl forum?
Als erg gezellig en behulpzaam met een groot aantal helpers die
op zeer uiteenlopende vlakken kennis van zaken hebben.
Ik heb begrepen dat jij er een wat bijzondere hobby op na houdt,
het verzamelen van virussen. Wil je ons dat eens uitleggen?
Dat is niet helemaal waar. Ik verzamel spyware en vraag dan aan
mensen om bestandjes. Daar wil wel eens een virus of trojan tussen
zitten, omdat je uit een log niet altijd kunt opmaken wat het precies
is, die stuur ik dan op naar degenen die daar weer in geïnteresseerd
zijn. Met virussen ben ik, over het algemeen, heel voorzichtig.
Niet echt mijn specialiteit, hoewel ik me tot nu toe nog altijd
heb weten te redden wanneer ik er per ongeluk ééntje opstartte.
(Afkloppen)
Heb je nog een paar tips voor ons om de computer zo "schoon"
mogelijk te houden?
Zorg dat je verdediging uit "lagen" bestaat, dat wil zeggen: gebruik
programma's die elkaar qua detectie overlappen, maar pas hem ook
aan, aan de manier waarop je, je computer gebruikt. Ikzelf krijg
wel eens het verwijt dat ik te veel bescherming heb en toch heb
ik geen programma draaien dat me niet al eens gered heeft. Als je
alleen op Helpmij en de site van je bank komt heb je aan een Antivirusprogramma
en een firewall genoeg. Bezoek je regelmatig onbekende sites is
SpywareBlaster de volgende stap. Het andere uiterste is de KaZaa
gebruiker of iemand die nog wel eens de duistere kanten van het
internet wil onderzoeken.. Daarvoor is een volledig arsenaal geen
overbodige luxe. De belangrijkste factor zit echter altijd tussen
de stoel en het scherm. Je kunt de beste beveiligingsprogramma's
hebben, maar je moet ze ook weten te gebruiken. Update op tijd en
zorg dat je weet wat je kunt configureren en wat die instellingen
doen. Neem ook geen genoegen met de standaardinstellingen van Windows.
Ook daar valt qua beveiliging veel te verbeteren. |
|
|
Door
Steve
De
meesten zullen de processor wel herkennen als 'een plaatje
met veel pinnetjes aan de achterzijde', maar in feite is
de processor zelf nog veel kleiner, dit kleinere deel (ongeveer
een vierkante cm) wordt de 'core' (Engels voor 'kern') of
'die' genoemd. Bij een aantal processors (AMD Athlon/Duron,
Intel P III) is deze zichtbaar, bij andere processors (Intel
P IV, AMD K6) zit hij verborgen achter een zgn. heatspreader,
een plaatje van aluminium of koper dat de warmte verdeelt.
In de praktijk is de belangrijkste functie van een heatspreader
het beschermen van de core, deze is namelijk redelijk fragiel.
Een mooi voorbeeld daarvan zijn de vele AMD’s die gemold
zijn door een omgekeerd gemonteerde koeler. |
|
De core bestaat uit een
aantal delen, het belangrijkste deel is het instructiegedeelte,
welke bestaat uit miljoenen transistors, schakelaartjes enz. Deze
voeren de vele bewerkingen uit die de rest van het systeem vraagt.
De verbinding tussen deze schakelaartjes wordt verzorgd door leidingen,
ook wel ‘banen’ genoemd). Bij de huidige processors zijn deze vervaardigd
uit het halfmetaal silicium. Vaak zie je bij een processor iets
als '0.13µ' staan, dit is de dikte van zo'n verbinding. 0.13µ (0.13
micrometer) komt overeen met 0.00013mm, erg klein dus. Tegenwoordig
zijn de meeste processors vervaardigd op 0.13µ, binnenkort zal echter
de overstap naar 0.09µ gemaakt worden. Het voordeel daarvan is dat
er meer transistors op dezelfde ruimte kunnen en dat de warmteproductie
daalt. Een volgende keer meer over dit laatste.
Om de data die het instructiegedeelte
moet verwerken optimaal op te vangen (in een wachtrij zetten,) is
er het zg. cachegeheugen. Dit is er op verschillende niveaus (levels),
het belangrijkste niveau is level 2. De huidige P IV en Athlon XP’s
hebben 512 kB L2 cachegeheugen aan boord. In principe is dit meer
dan voldoende. Aangezien dit cachegeheugen op dezelfde kloksnelheid
als de rest van de processor loopt, moet het erg snel zijn. Dat
is de hoofdreden waarom de huidige processors zo duur zijn, zo’n
snel geheugen is enorm duur. De lowbudget processors (Celeron, Duron)
bevestigen dit: deze zijn in principe identiek aan hun duurder Pentium-
of Athlon broertje, het enige verschil is dat ze minder cachegeheugen
hebben, waardoor de prijs logischerwijze lager is.
De snelheid van een processor
wordt bepaald door twee factoren: het aantal instructies per puls
(de IPC, instructions per cycle) en de kloksnelheid. Als een processor
een kloksnelheid van 2400 MHz heeft, wil dat zeggen dat er 2.400.000.000
keer per seconde een ‘puls’ is, er wordt dus zoveel keer per seconde
data aan- en afgevoerd naar/van de processor. Dit toont gelijk aan
dat de kloksnelheid zeker niet alles is, aangezien de IPC een even
belangrijke factor is.
Praktijkvoorbeeld; er
is een processor met een IPC van 4 en één met een IPC van 6. De
eerste heeft een kloksnelheid van 2800 MHz, de tweede één van 2000
MHz. Op het eerste gezicht lijkt de eerste processor sneller door
de hoge kloksnelheid. Maar de eerste kan 11200 (2800x4) instructies
per seconde aan, de tweede 12000 (2000x6). Meer dus. Dat verklaart
ook waarom een AMD Athlon XP 2.0 GHz sneller is dan een Pentium
IV 2.0 GHz, de Athlon heeft gewoon een hogere IPC. Om de consumenten,
waarvan het overgrote merendeel nog nooit van ‘IPC’ heeft gehoord,
niet in de war te brengen heeft AMD besloten om een ‘snelheidsrating’
in te voeren: de Athlon XP met een kloksnelheid van 2.0 GHz heeft
de rating ‘2400+’, waardoor duidelijk wordt dat hij ongeveer op
hetzelfde niveau als een Pentium IV 2400 MHz presteert.
De productie van een
processor zal ik hier niet uitleggen, omdat dit te ingewikkeld
wordt. Wel kan ik zeggen dat een processor niet op basis van z’n
kloksnelheid wordt gemaakt, een Pentium IV 2800 heeft dus in principe
dezelfde core als een Pentium IV 2400. Na het produceren van de
cores wordt gekeken naar de hoogste kloksnelheid waarop elke
core afzonderlijk stabiel kan werken. Meestal worden ze dan ook
onder die kloksnelheid verkocht. Soms wordt een snelle processor
ook onder een lagere kloksnelheid verkocht, afhankelijk van de marktbezetting
– als de vraag naar Pentium IV 2400 MHz bijvoorbeeld groot is, is
het goed mogelijk dat Intel een aantal P IV’s die 2800 MHz halen
verkoopt als P IV 2400. Dat is natuurlijk een interessant gegeven
voor het overklokken.
Verklarende woordenlijst
CPU: Central Processing Unit, de processor dus.
IPC: Instructions Per Cycle, hoeveel bewerkingen een processor
per ‘verversing’ kan uitvoeren.
Cachegeheugen: zeer snel geheugen dat data ‘opvangt’, in afwachting
van de verwerking. Ook wel buffergeheugen genoemd.
Kloksnelheid: de vernieuwingsfrequentie, al dan niet van een
processor. Uitgedrukt in Herz. (Hz) of een veelvoud daarvan (kHz,
MHz, GHz etc.).
Snelheidsrating: een snelheidsaanduiding die niet gebaseerd
is op een technische specificatie, maar wel op de vergelijking met
een andere processor.
Overklokken: een processor of ander systeem onderdeel op
een hogere kloksnelheid dan de originele laten lopen. |
|
|
Door
Mumzel
Koeling, waar is het
voor nodig en welke soorten zijn er.
Koeling van je pc is
nodig omdat er onderdelen in zitten die een hoge werkingstemperatuur
kunnen bereiken en zonder koeling zouden deze onderdelen kapot kunnen
gaan. De meest gangbare methode om te koelen is luchtkoeling door
middel van fans. Bij onvoldoende koeling onstaan problemen die kunnen
leiden tot bijvoorbeeld vastlopers.
Een van de oorzaken van
koelingsproblemen kan stof zijn dat zich aan de hardware onderdelen
vasthecht en een juiste koeling verhindert. Een tweede oorzaak:
te veel ‘slordige’ kabels in de kast. Vooral de flatcables nemen
veel plaats in beslag en hangen als flappen in de weg van de koelingsluchtstroom.
Hoe minder obstakels hoe beter, dus ruim de kast op. Rounded cables
(de draadjes van de kabel niet naast elkaar, als een dik lint, maar
in een bos, dus rond) zijn in dit geval beter dan flatcables. Ook
de omgeving van je kast kan beter niet teveel ingebouwd zijn, zodat
de natuurlijke luchtstroming daar ook zijn werk kan doen. Bij overclocken
van je CPU (de processor sneller laten lopen dan de fabrikant adviseert)
komt er meer warmte vrij, die door een CPU-koeler moet worden afgevoerd,
omdat anders de processor door kan branden. Daarna moet die
warmte uit de kast worden verwijderd. Dat gebeurt door je fan van
je voeding onder andere maar dat is niet voldoende. Een extra fan
brengt uitkomst. Hoe meer lucht weggezogen moet worden hoe meer
toeren de fan maakt... hoe hoger het toerental van de meeste fans,
hoe harder het geluid.
Bij extreem
overclocken moet er extreem gekoeld worden: waterkoeling is
dan een optie. Het is even wennen qua beeld. Maar werkt goed.
Het is jammer dat er op het koelblok weer 2 grote fans zitten,
die bij hoge snelheid ook weer lawaai kunnen maken.
Tien jaar geleden was vloeistofkoeling
nog vergezocht, nu zijn veel laptops, zonder dat de eigenaars
het weten, er al van voorzien in de vorm van een heatpipe,
een miniatuurvloeistofkoeling in plaats van een ventilator.
Daarvoor is immers geen ruimte in de laptops. De vloeistof
verdampt bij de processor; de damp gaat onder zijn eigen
druk door een leiding naar een plek waar wel koeling mogelijk
is; daar condenseert het koelmiddel, en het gaat via een
dun buisje door capillaire werking terug naar de processor.
Op deze manier heb je een gesloten systeem dat geen onderhoud
vergt. Deze methode is al sinds 2000 in gebruik. |
|
Voorbeeld
van waterkoeling |
Nieuwste koeling is Vapochill, een phase
cooling system. Dat is een techniek om de processor koud te houden en
is dezelfde techniek die gebruikt wordt in diepvriezers. In de kast
vloeistof verdampt een vloeistof boven de processorcore. Dit proces
kost energie waardoor de temperatuur afneemt. Vervolgens komt de
warme damp langs een compressor die de druk zover opvoert dat het
gas kan condenseren. De volgende stap in het traject is de condensator
waar het gas weer verandert in vloeistof. Dit proces levert energie
op waardoor de warmte van de processor verplaatst wordt naar de
condensator. De condensator is gemaakt van een lange, heen en weer
gebogen koperen buis waartussen dunne aluminium koelvinnen zijn
geplaatst. Hier wordt met een ventilator frisse lucht doorheen geblazen
om alle warmte snel kwijt te raken. De laatste stap is het verlagen
van de druk, waardoor de vloestof weer snel kan verdampen. Hiervoor
wordt een koperen buisje gebruikt met een kleine binnendiameter.
Daarna gaat het weer naar de processor.
Wat kan er zoal
gekoeld worden?
-
Chipset op de videokaart.
Bijvoorbeeld de GeForce FX.
-
Koeling op de harde
schijf, bijvoorbeeld door Coolermaster Cooldrive voor het optimaal
koelen van de 7200 rpm schijven.
-
Cd- en dvdbranders
krijgen er soms al een ingebouwd mee.
-
Voeding heeft sinds
het begin een koeling.
-
Zelfs koeling op
de geheugenstrips wordt aangeraden.
Er zijn zoveel koelingen
dat voedingen van 450 watt bijna normaal zijn. En de computer gaat
het geluid van een vliegtuigcabine tijdens de vlucht produceren.
Met de komst van processoren die 100 watt warmte gaan genereren
(grote gloeilamp) is het einde nog niet in zicht. |
|
|
Door Huijb
Ben je in het bezit
van een videocamera en heeft die ook nog eens DV-out? Wil je bovendien
zelfgemaakte video’s bewerken op de computer, met een leuke intro,
aftiteling en/of beeldovergangen? Wil je ze daarna ook nog op een
cd branden zodat je je eigengemaakte film op een standalone dvd
speler, of op de computer kunt afspelen? Dan kan dat. Leuk voor
later als je kleinkinderen hebt.
Dan komen we nu aan
bij het serieuzere werk, de benodigdheden. Om je films over
te halen naar je computer kun je gebruik maken van een FireWirekaart,
ook wel IEEE 1394 of i-link genoemd. Een bijzondere eigenschap
van FireWire is dat men gebruik maakt van isynchrone overdracht.
Dat betekent dat de opgegeven overdrachtsnelheid van 400 Mbyte
te allen tijde gegarandeerd is. Deze eigenschap maakt FireWire
uitermate geschikt voor real-time applicaties zoals video,
waarbij beeld en geluid perfect gesynchroniseerd dienen te
worden. Verder
heb je ook een verbindingskabel nodig om de camera op de
computer aan te sluiten, maar dat spreekt volgens mij voor
zich. |
|
Dan komen we nu aan bij de software,
want je wilde tenslotte ook een leuk intro met aftiteling maken.
Hiervoor zijn verschillende programma’s te gebruiken zoals: Ulead
MediaStudio, Adobe Première en Pinnacle Studio 8, maar natuurlijk
kun je ook Windows Movie Maker gebruiken. Welke van deze pakketten
het beste is kan ik niet zeggen dat moet je zelf ondervinden, de
één vindt Adobe het beste en de ander kiest weer voor Ulead, ik
zelf werk met Pinnacle Studio 8 en dat bevalt mij uitstekend. De
enige reden dat ik voor Pinnacle Studio 8 heb gekozen, is het feit
dat er een Nederlandse versie van is en voorzover ik weet hebben
de andere programma’s dat niet, al is Windows Movie Maker er ook
in het Nederlands. Maar wil je jouw film een beetje leuk bewerken,
dan zou ik toch voor Ulead, Adobe of Pinnacle kiezen.
Nu nog de computer zelf, je hebt toch
wel een redelijke snelle computer nodig mocht je hem willen gebruiken
voor videomontage. Een Pentium III 500 Mhz is toch wel het minimum
voor digitale videomontage. Een snelle Celeron of AMD Athlon zou
ook geschikt zijn voor ons doel. Het is dus niet zo dat alleen de
nieuwste en snelste computers hiervoor geschikt zijn. Na je firewirekaart
en de software geïnstalleerd te hebben kan je eigenlijk meteen aan
de slag. En dan nog even dit: er zijn meerdere methoden om videomontage
op de computer te doen, maar bovenstaande is een relatief goedkope
manier met een redelijke tot goede kwaliteit. |
|
|
Door
Bennie
Het stellen van een vraag
op een forum heeft wel iets weg van een bezoek aan de huisarts.
Je gaat naar de huisarts toe met een klacht, vervolgens stelt deze
je een aantal vragen en uiteindelijk krijg je een recept mee voor
een pilletje of zalfje bij de apotheker. Daarna hoop je dat je spoedig
van je klacht af bent. Maar anders dan bij de huisarts, verloopt
de communicatie op een forum zich niet in real-time
af. Je plaatst je vraag en daarna moet je wachten op een antwoord.
Gelukkig duurt dat meestal niet erg lang – of krijg je in
het slechtste geval helemaal geen antwoord. Maar juist het gegeven
dat de communicatie zich niet in real-time afspeelt,
maakt het noodzakelijk om duidelijk te zijn en zoveel mogelijk informatie
te geven. Daar wil het op fora nog wel eens aan schorten. In dit
artikel besteed ik aandacht aan de punten waar je allemaal op moet
letten wanneer je een vraag stelt op een forum, zodat je optimaal
gediend wordt van een antwoord en een oplossing.
Versie
De meest voorkomende fout die gemaakt wordt is het niet vermelden
van het besturingssysteem dat men heeft. Ook het niet noemen van
de versie behoort tot de meest gemaakte fouten. Net zo goed als
er een wereld van verschil bestaat tussen Windows 95 en Windows
2000, is er ook een verschil tussen Windows XP Pro of Windows XP
Home. Maar ook binnen één en hetzelfde besturingssysteem bestaan
er verschillen. Zo zijn er drie verschillende versies van Windows
95 uitgekomen. Ook voor andere software geldt precies hetzelfde:
vermeld altijd welke versie je hebt. Het versienummer vind je vaak
onder Helpinfo of onder “About” van het desbetreffende programma.
Wees niet bang als dat leidt tot nummers in de trant van “Word 2002
(10.4524.4219) SP-2”.
Juiste plaats
Een forum bestaat veelal uit verschillende secties. Meestal zijn
die secties gerangschikt op categorieën, zoals hardware en software
en zijn deze categorieën weer verder onderverdeeld. Voordat je een
vraag stelt, doe je er goed om te kijken hoe het forum in elkaar
zit. Welke categorieën worden gebruikt? Een vraag die in een verkeerde
sectie wordt gepost, zal gauw leiden tot irritatie en negatieve
reacties.
Wees duidelijk
Een bericht op een forum bestaat eigenlijk uit twee gedeelten: het
onderwerp en het bericht zélf. Het onderwerp is misschien nog wel
het belangrijkste. Dat is namelijk het eerste dat wordt gelezen.
Het onderwerp geeft ook de aard van het probleem weer en
waar het probleem overgaat. Een bericht met als onderwerp “Help,
ik kom er niet uit!” is een nietszeggende onderwerpstitel. Vaak
kom je ook nog titels tegen in de trant van “Windows”. Ook zo’n
titel zal maar weinig aandacht trekken. Veel beter is: "Installeren Girotel 3.1 op Windows
XP mislukt".
Het hebben van
een probleem is nog iets anders dan het beschrijven van een
probleem. Ook hier geldt: wees duidelijk! Dat je een
probleem hebt, mag wel duidelijk zijn, maar vaak wordt nagelaten
wat precies het probleem is. Voorbeeld: “Ik wil mijn pc via een
modem aansluiten op Internet met een abonnement bij Xs4all. Maar
als ik op het icoon van Xs4all “connect” kies dan gebeurt er 20
seconden niets en komt er een boodschap "no carrier". Ik heb dan
geen verbinding met Internet”. Dat is een duidelijke omschrijving
van het probleem. Veelal wordt dat probleem echter gereduceerd tot:
“Ik krijg geen verbinding met het internet”.
Wat heb je allemaal
gedaan?
Een probleem komt meestal niet zomaar uit de lucht vallen. Heb je
net iets geïnstalleerd? Wat was je aan het doen toen het probleem
zich voordeed? Eventueel: wat heb je al gedaan om het probleem op
te lossen? In veel gevallen worden problemen zichtbaar door een
foutmelding. Hoe luidt die foutmelding precies?
Wees beleefd!
Problemen zijn er in alle soorten en maten. De één is wat bedrevener
in het stellen van vragen dan de andere. Ook is het lang niet altijd
even gemakkelijk om een probleem adequaat te omschrijven. Het gevolg
is meestal dat de vragensteller gebombardeerd wordt met vragen of
opmerkingen in de trant van: “Ga ff Googlen!”, “Deze vraag is hier
al honderd keer gesteld!” “Stap toch over op Linux!”. Allemaal leuk
en aardig, maar de vragensteller heeft daar niets aan. Schrijf ook
nooit in HOOFDLETTERS. Zoiets staat erg schreeuwerig en zal bij
anderen zeker tot irritatie leiden. Ga ook niet cross-posten. Het
eenmaal stellen van je vraag is meer dan voldoende. Tot slot: lees
je bericht nog eens goed door en let daarbij vooral op schrijf-
en stijlfouten. Corrigeer die. Ook dat is een vorm van beleefdheid.
Een bericht vol fouten maakt een rommelige indruk en maakt het lezen
er alles behalve gemakkelijk op. Maak gebruik van de “voorbeeldfunctie”.
Dan leest een bericht toch net weer anders en zie je fouten beter.
Hoera! Gepost! En dan?
Je doet er goed aan om niet direct de eerste oplossing klakkeloos
op te volgen die je aan de hand wordt gedaan. Wacht daar gerust
even mee. In de meeste gevallen zullen er meer antwoorden worden
gegeven, die misschien wel zelfs tegenstrijdig aan elkaar zijn.
Weeg alle antwoorden tegen elkaar af en ga niet overhaast te werk.
Vaak worden door anderen nog aanvullende vragen gesteld. Neem altijd
de moeite om ook die vragen te beantwoorden. Bedenk ook dat dit
een teken is van betrokkenheid van die andere persoon. Die toont
zich graag bereid om jouw problemen op te lossen. Laat ook altijd
weten wat een aangedragen oplossing heeft opgeleverd. Heeft wel
het wel of niet geholpen? Daar leert iedereen van. Tot slot: vraag
anderen nooit om de oplossing per e-mail toe te sturen (omdat je
zogenaamd geen tijd hebt). Nog afgezien van het feit dat het onverstandig
is om je e-mailadres rond te strooien, is dat ook niet netjes ten
aanzien van al die anderen die met hetzelfde probleem zitten.
Niemand reageert! En nu?
Het kan gebeuren dat er geen reacties op je bericht komen. Dat kan,
omdat er eenvoudig niemand is die een antwoord weet. Wat doe je
dan? Je kunt je bericht na een paar dagen omhoog *kicken* zodat
het bericht weer bovenaan de lijst komt te staan. Misschien dat
er dan toevallig wel iemand is die je bericht leest en een antwoord
weet. Als ook dat niet lukt, zal je op meerdere paarden moeten wedden.
Tazman heeft elders in deze nieuwsbrief een heel stuk geschreven
over nieuwsgroepen. Ook dat zijn plekken waar je je probleem kunt
voorleggen. Misschien moet je wel uitwijken naar een wat gespecialiseerder
forum. Zo zijn er tal van fora die bijvoorbeeld louter en alleen
over Excel gaan. De kans dat je daar een antwoord krijgt, is dan
vele malen groter.
Meer informatie:
http://www.leren.nl/rubriek/computers_en_internet/internetten/netiquette/
http://home.iae.nl/users/perry/faqs/nl/schrijfstijl-op-usenet.html
http://www.dts-l.org/goodpost.htm
Veel aan dit artikel
is ontleend aan:
http://www.leren.nl/usenet/help/
|
|
|
Door
Margje
Mp3’s downloaden en
uitwisselen via het internet is een gewoonte geworden voor veel
muziekliefhebbers. Waarom zou je nog cd’s aanschaffen als je jouw
favoriete muziek gratis via het internet kunt verkrijgen? Deze vraag
staat al langer ter discussie tussen de muziekindustrie en de uitwisselaars
van muziekbestanden.
Er zijn meerdere gratis
applicaties waarmee op eenvoudige wijze de nieuwste liedjes te downloaden
zijn. Een van de eerste applicaties was Napster, die in 2001 zijn
diensten moest staken. Na Napster zijn er echter vele alternatieven
op de markt gekomen. Hierbij valt te denken aan Kazaa en Grokster.
De controle op het uitwisselen van muziekbestanden wordt echter
steeds strenger.
RIAA
Toch kun je je afvragen in hoeverre men controle heeft over het
veelvuldig downloaden van deze illegale muziekbestanden. Enerzijds
zou je kunnen zeggen dat de muziekindustrie op deze manier veel
inkomsten misloopt en daarom strenge maatregelen zal treffen. Anderzijds
rijst de vraag, hoe men deze problemen op wil lossen. Momenteel
probeert de Recording Industry of America
(RIAA) deze problematiek aan te pakken door klantgegevens bij providers
los te peuteren. Het gaat dan om gegevens van klanten die muziekbestanden
uitwisselen met andere personen via het internet. Door het verkrijgen
van deze gegevens, wil de RIAA deze personen zelf strafrechtelijk
aanpakken. Maar in hoeverre is het legaal dat providers op dergelijke
wijze persoonsgegevens verstrekken? Hoe staat het bijvoorbeeld met
de wetten met betrekking op privacy?
Juridische problematiek
In principe mogen providers geen gegevens aan derden doorspelen.
Om deze reden gebeurt het ook nog niet dat providers persoonsgegevens
doorgeven.
Toch betekent dit niet dat de jacht op downloaders ten einde
is gekomen. Omdat de RIAA inmiddels door heeft dat het juridisch
gezien lang gaat duren voordat providers persoonsgegevens aan de
muziekindustrie willen verstrekken, hebben zij een andere methode
bedacht. De RIAA scant peer-2-peer-netwerken met speciale software
om te zoeken naar auteursrechterlijk beschermt materiaal. Het probleem
dat zich voordoet bij het gebruik van deze methode, is dat de RIAA
kan achterhalen op welke computer muziekbestanden worden gedeeld.
Daarmee weten ze dus nog niet wie de personen achter de computer
zijn. Stel dat het een computer voor openbaar gebruik blijkt te
zijn? Dat maakt het moeilijk om de juiste personen te kunnen berechten.
De kans is groot dat degenen die de internetverbinding bekostigen,
gestraft zullen worden. Stel je dus voor dat werknemers muziekbestanden
uitwisselen en dat de, wellicht onwetende, werkgever daarvoor gestraft
wordt.
Stel dat de RIAA in de toekomst het uitwisselen
van muziekbestanden kan voorkomen, wie zegt dan dat het voor altijd
voorbij is? De kans is erg groot dat creatieve personen met veel
verstand van computers en recht wel weer andere innovatieve methoden
zullen vinden om muziek te kunnen uitwisselen. Het einde
van het uitwisselen van muziekbestanden is volgens mij nog niet
nabij. De toekomst zal uitwijzen wie er zal winnen; de kapitalistische
muziekindustrie of de downloadende generatie met minder financiële
middelen. |
|
|
Door Tazman
De meeste nieuwe en
een hoop meer ervaren internetters denken dat 'het Internet' louter
en alleen bestaat uit de miljoenen sites op het World Wide Web en
E-mail. En dat is jammer, want er is nog zo veel meer. Usenet bijvoorbeeld:
de moderne variant van het dorpshuis of het café, waar in tienduizenden
nieuwsgroepen gediscussieerd wordt over alle onderwerpen die je
maar kunt bedenken. Interactiviteit, dat toch zo ongeveer de fundering
van Internet vormt, komt het beste tot zijn recht in nieuwsgroepen.
Was Usenet vroeger (net als de rest van het Internet) slechts in
gebruik door een handvol studenten en wetenschappers, tegenwoordig
is het een afspiegeling van de gehele maatschappij: intellectuele,
hoogstaande discussies worden afgewisseld met bijdragen die eigenlijk
kant noch wal raken. Vriendschappen ontstaan er net zo gemakkelijk
als slaande ruzies. In drukbezochte nieuwsgroepen heerst een levendigheid
die je op de gemiddelde website niet vindt. Want waar het Web langzaam
maar zeker wordt overgenomen door multinationals en de bijbehorende
politieke correctheid, tiert op Usenet de oorspronkelijke anarchie
van het Internet nog welig.
Nieuwsgroepen ingewikkeld?
Veel mensen komen niet op Usenet omdat ze er simpelweg nog nooit
van gehoord hebben, of omdat het posten in en het lezen van nieuwsgroepen
ze te ingewikkeld lijkt. Toch is het installeren en gebruiken van
een newsreader (nieuwslezer) niet veel ingewikkelder dan het installeren
en gebruiken van een E-mailprogramma. Waar je wel aan moet denken
als je voor het eerst actief gaat meedoen aan discussies in nieuwsgroepen
is de tamelijk uitgebreide nettiquette (de net-etiquette, oftewel
de fatsoensregels die gelden op het internet) die op dit deel van
het internet van toepassing is.
Wat is Usenet?
Usenet (nieuwsgroepen) is een verzamelnaam voor tienduizenden nieuwsgroepen
en de mensen die er berichten in posten. Voor de meeste nieuwsgroepen
zou de term 'discussiegroep' een betere benaming zijn. Want het
draait in nieuwsgroepen maar om een ding: discussiëren. Over allerlei
onderwerpen: van obscure zaken, tot besturingssystemen, religie,
tv, sport enz.
Naast deze discussiegroepen bestaan er ook nieuwsgroepen die niet
primair bedoeld zijn voor discussies, maar voornamelijk voor het
uitwisselen van bestanden. Meer hierover vind je in het onderdeel
'Het duistere van Usenet'.
Hoe werkt Usenet?
Usenet is geen website. De nieuwsgroepen zelf staan ook niet
op websites opgeslagen, maar op speciale newsservers. Iedere zichzelf
respecterende internetprovider heeft een newsserver waar leden op
in kunnen loggen om nieuwsgroepen te downloaden. Dit klinkt ingewikkelder
dan het is, maar met Outlook Express kun je al heel simpel nieuws
lezen. Iedereen die toegang heeft tot Internet kan de berichten
in nieuwsgroepen lezen en hierop reageren of nieuwe berichten posten.
In tegenstelling tot de informatie op een website, die meestal maar
op één server draait, worden al deze berichten bewaard op tientallen
newsservers over de hele wereld. Vanzelfsprekend staan al deze servers
met elkaar in verbinding, zodat iedereen dezelfde discussies kan
volgen. Overigens bieden niet alle providers dezelfde nieuwsgroepen
aan.
Orde in de chaos
Ondanks de schijnbare chaos is Usenet wel degelijk gestructureerd.
Afhankelijk van het onderwerp van een nieuwsgroep hoort de groep
bij een categorie. Er zijn zeven hoofdcategorieën; de eerste letters
van de naam van de nieuwsgroep geven de categorie aan.
-
comp (computer):
over hard- en software
-
soc (social):
over landen en culturen
-
talk: debatten,
discussies en gebabbel
-
sci (science):
over wetenschap
-
news: over Usenet
zelf, de techniek, censuur, vragen van nieuwe gebruikers
-
rec (recreational):
over hobby's
-
misc (miscellaneous):
over alles dat niet in de andere groepen valt onder te brengen
Het duistere van Usenet
Naast deze zeven hoofdcategorieën zijn er nog een aantal
andere soorten, waarvan de groepen die beginnen met alt. het populairst
zijn. Alt is een afkorting van 'alternative' en dat houdt in het geval
van nieuwsgroepen in dat alles mogelijk is.
Deze alt-nieuwsgroepen zijn soms ook een broedplaats voor talloze
activiteiten die het daglicht niet kunnen verdragen, zoals het uitwisselen
van illegale MP3's of gekraakte software. Deze bestanden worden aangeboden
in zogenaamde 'binaries'-nieuwsgroepen. (Binary is een manier van
coderen van bestanden) Gekraakte software wordt in nieuwsgroepen meestal
aangeduid met de term 'warez'.
Meestal zijn de binaries
zo groot dat ze in meerdere delen worden aangeboden; niet alle newsreaders
kunnen hier even goed mee omgaan. In het onderdeel 'Nieuwsgroepen
voor gevorderden 'kun je een stukje lezen over een geschikte newsreader.
Wie is de baas?
Op Usenet is net zoals op de rest van het Internet niemand de baas.
Om toch te voorkomen dat nieuwsgroepen overspoeld worden met ongewenste
reclame of berichten die niets met het onderwerp van de nieuwsgroep
te maken hebben (zogeheten off-topic-berichten) worden sommige nieuwsgroepen
gemodereerd. Dit houdt in dat alle postings eerst langs een speciaal
daarvoor aangesteld persoon gaan, die beoordeelt of de postings
wel of niet in de nieuwsgroep thuishoren. Gemodereerde nieuwsgroepen
kun je herkennen aan het feit dat ze eindigen op moderated. Verreweg
het grootste deel van de nieuwsgroepen wordt echter niet gemodereerd.
Nederlandse nieuwsgroepen
In je eigen taal kun je vaak toch net wat beter je mening verwoorden
dan in het Engels, de gangbare taal in nieuwsgroepen. Gelukkig zijn
er op Usenet talloze Nederlandstalige nieuwsgroepen te vinden.
Verjaardagsfeest
Een aantal interessante Nederlandstalige nieuwsgroepen zijn: nl.taal (waarin taalliefhebbers discussiëren
over spreekwoorden en gezegden, de juiste spelling van een woord
en over nieuwe woorden en hun herkomst), nl.sport.voetbal
(waar de scheldpartijen op elkaars favoriete clubs afgewisseld worden
met doorwrochte analyses van de wedstrijd van gisteravond), nl.muziek
(recensies van concerten, talloze lijstjes met favoriete albums,
ruzies tussen gitaarrockers en house-fanaten) en nl.auto (dezelfde gesprekken over auto's als
op een gemiddeld verjaardagsfeest).
Wat heb je nodig
Om actief te kunnen worden in nieuwsgroepen heb je allereerst een
newsreader nodig. Naast de Netscape (Messenger) en de Internet Explorer
newsreader (die geïntegreerd is in het programma Outlook Express)
bestaan er nog een paar newsreaders, die allemaal gratis te downloaden
zijn van het internet. Deze newsreaders hebben veel meer functies
en mogelijkheden dan die van Netscape en Microsoft, maar zijn daardoor
misschien wat te complex voor de beginner.
Alle begin is gemakkelijk
De naam van de newsserver heeft meestal de vorm news.provider.nl,
dus news.xs4all.nl als xs4all Internet je provider is). Je vult
de naam in de newsreader in en daarna gaat Outlook Express de groepen
inladen die de provider biedt. Dit zijn er meestal enkele tienduizenden,
dus afhankelijk van de snelheid van de verbinding kan het enige
tijd duren voordat ze gedownload zijn. De newsreader zal overigens
in een statusbalk laten weten hoever hij is. Dit hoeft maar eenmalig
te gebeuren na het instellen van de newsserver.
Als alle nieuwsgroepen binnen zijn kun je er doorheen scrollen totdat
je een interessante nieuwsgroep vindt, maar gezien het grote aantal
nieuwsgroepen is het handiger om wat zoektermen in te geven (bijvoorbeeld
'nl.' of 'MP3') en dan te kijken of de newsreader daar wat nieuwsgroepen
bij kan vinden. Verder wijst het zich eigenlijk vanzelf: door op
een nieuwsgroep te klikken zie je de berichten die er in gepost
zijn, door te klikken kun je het bericht lezen en er eventueel op
reageren. Let daarbij wel op waar de reply naartoe gaat: naar de
nieuwsgroup, naar het e-mailadres van de afzender of naar allebei!
Het kan namelijk tot vervelende situaties lijden wanneer een persoonlijk
bericht voor iemand die je kent uit een nieuwsgroep ineens voor
iedereen leesbaar in de nieuwsgroep zelf belandt.
De berichten worden standaard door de newsreader weergegeven in
'threads’ (draden: eerst het originele bericht en daaronder alle
reacties erop) zodat de discussie makkelijker te volgen is, maar
het is natuurlijk ook mogelijk om de berichten op datum of afzender
te sorteren.
U bent hier zeker voor het eerst?
De meeste nieuwsgroepen worden net als de meeste cafés en vroeger
de meeste dorpshuizen bevolkt door een vaste groep mensen, de stamgasten
als het ware. Hierdoor zijn sommige discussies voor de nieuwkomers
op het eerste gezicht vaak wat ondoorzichtig. Het is verstandig
om eerst eens een tijdje te lezen in een nieuwsgroep. Dit is voor
jezelf gewoon handig omdat je de sfeer, de onderwerpen en de manier
waarop mensen met elkaar omgaan in een nieuwsgroep kunt proeven.
Ga niet zomaar posten
in een nieuwsgroep en zeker geen onzinnige berichten dit wordt niet
gewaardeerd, en zal niet zelden oproepen tot heftige reacties van
andere gebruikers. Waarbij RTFM (Read The Fucking Manual) nog de
zachtste term zal zijn. Meestal wordt er in een nieuwsgroep eens
in de twee weken een 'charter' of 'handvest' gepost waarin wordt
uitgelegd wat er in de nieuwsgroep allemaal aan de orde kan komen
en wat niet. Vaak bevat zo'n charter ook een FAQ (Frequently Asked
Questions, oftewel veelgestelde vragen), die antwoorden geeft op
de meest gestelde vragen over het onderwerp van de nieuwsgroep.
Dit om te voorkomen dat de nieuwsgroep met de komst van nieuwe gebruikers
elke keer overstroomd wordt met dezelfde vragen.
Hoe hoort het eigenlijk?
Het is aan te bevelen om je op de hoogte te stellen van gewoonten
en gebruiken in een vreemd land, alvorens je er naar op vakantie
gaat. Zo is het ook handig om te weten hoe je je dient te gedragen
als je voor de eerste keer Usenet betreedt. Voor het posten in nieuwsgroepen
bestaat een verzameling regels, die ook wel de Usenet 'nettiquette'
(een samentrekking van Net en etiquette) wordt genoemd. De belangrijkste
onderdelen van die nettiquette op een rijtje gezet:
Leer quoten
Wanneer je reageert op een bericht, zal je newsreader automatisch
'>'-tekens zetten voor het originele bericht. Dit heeft als doel
om de lezer van je antwoord te laten begrijpen waar het over gaat.
Het kan namelijk zo zijn dat jouw antwoord eerder bij de lezer komt
dan het originele bericht. Op de juiste manier quoten bevordert
de leesbaarheid en de begrijpelijkheid van je bericht. Meer informatie
over quoten vind je http://leerquoten.monster.org/leerquoten.txt.
Wees voorzichtig met wat je over anderen of jezelf zegt
Je bent niet de enige die nieuwsgroepen leest. Ook je (toekomstige)
werkgever of de broer van je ex-vriendin kunnen je berichten lezen.
Denk dus goed na voordat je wat over anderen zegt en denk nog beter
na voordat je informatie over je privé-leven post. Alle berichten
die in nieuwsgroepen verschijnen blijven eeuwig op het internet
rondzwerven, bijvoorbeeld in de archieven van http://groups.google.com/. Doe
dus geen uitspraken waar je later op pijnlijke wijze mee geconfronteerd
zou kunnen worden.
Houd het kort en begrijpelijk
Hoe langer je bericht, hoe minder mensen de moeite zullen nemen
om het te lezen. Duidelijk zijn geldt ook voor de subjectline van
je bericht. 'Wie wil m'n instrument kopen?' is niet zo'n goede subjectline
voor een posting in nl.muziek, 'Epiphone PR-200 gitaar te koop'
is al stukken beter.
Post een bericht niet vaker dan een keer
Soms lijkt het alsof je bericht niet is aangekomen bij de newsserver
omdat je hem zelf niet te zien krijgt. Dit ligt dan echter meestal
aan de traagheid van de newsserver. Ga dus niet hetzelfde bericht
nog vijf keer posten, dat staat knullig en leidt tot irritatie,
maar drink even een geurig kopje koffie en kijk daarna nog eens
of je bericht al verschenen is.
Nieuwsgroepen voor gevorderden
Als je steeds meer tijd doorbrengt met het lezen van steeds meer
nieuwsgroepen kan het zijn dat je behoefte krijgt aan een andere
newsreader dan die van Netscape of Microsoft. Ze zijn prima voor
beginnende nieuwsgroeplezers, maar voor de gevorderden hebben ze
vaak te weinig mogelijkheden op het gebied van filtering, beheer
van berichten en het downloaden van multi-part binaries.
Natuurlijk bestaan er alternatieven voor deze twee newsreaders.
Een veelgebruikte newsreaders is Xnews: http://xnews.newsguy.com/ en
heel handige handleiding voor Xnews is te vinden op http://users.pandora.be/jvaes/xnews/
Zelf een nieuwsgroep
aanmaken
Sommige providers bieden de mogelijkheid om bij voldoende belangstelling
zelf een newsgroep aan te maken. Een uitleg hoe één en ander in
zijn werk gaat kun je nalezen op de volgende links.
http://www.xs4all.nl/~js/usenet/richtlijnen.html
http://www.xs4all.nl/~js/usenet/toelichting.html
|
|
|
Door
Rene
Na het succesverhaal
van de digitale fotocamera’s, zijn nu ook digitale videocamera’s
betaalbaar geworden voor de consument! Het grote voordeel van het
digitale, ten opzichte van het ‘aloude’ analoge formaat is dat het
niet aangetast kan worden door slijtage. Ook tijdens het monteren
blijven de opnamen digitaal, zonder verlies van kwaliteit.
Alleen
hoe nu te kiezen uit het grootschalige aanbod van datgene
dat de producenten ons aanbieden? Uiteraard ligt dit net
als bij de aankoop van een computer aan uw eisen. Wanneer
u genoegen neemt met lage resolutie beelden, omdat u deze
op uw website wilt zetten, dan zult u voor een relatief
laag bedrag klaar zijn. Wanneer u echter kwalitatief hoogstaande
beelden wilt produceren, zult u toch moeten denken aan de
wat geavanceerdere modellen. Uiteraard, hebben ook zij,
weer veel onderlinge verschillen. Belangrijk is dan het
type chip dat in de camera zit, bij de betere camera’s is
dit een CCD chip met minimaal 800.000 pixels, ofwel beeldpunten
genoemd. Hoe meer pixels, des te scherper te opname, en
des te beter het eindresultaat. |
|
Na de chipset, is de
lens van primair belang. Het is belangrijk dat u ná het inzoomen,
nog steeds kwalitatief hoogstaande beelden kunt opnemen. De optische
zoom, (het duurste deel van de camera), zorgt voor de hoeveelheid
die u kunt zoomen. Ook hier geldt weer, hoe hoger de zoom, hoe “beter”.
Waar u vooral niet te zwaar aan moet tillen, is de
digitale zoom. Deze wordt pas ná de optische zoom gebruikt, en zal
wanneer er verder ingezoomd wordt verder gaan op de digitale zoom.
Deze is vaak onscherp en pixelachtig, wat de kwaliteit uiteraard
niet ten goede komt.
Ook belangrijk, is de
optie “steady shot”, deze zorgt ervoor dat handtrillingen automatisch
worden gecorrigeerd waardoor de opname achteraf nagenoeg zonder
trillingen kan worden bekeken.
Wanneer u vaak opnames
binnenshuis wilt maken of in andere onbelichte ruimtes, dan is een
camera met een zo min mogelijke Lux waarde gewenst. De lichtgevoeligheid
wordt weergegeven in een bepaalde “Lux-waarde”, let er wel op, het
kan zijn dat de fabrikant van de camera de Lux waarde van de “Night
vision” hanteert in plaats van de standaard stand van de camera.
Wanneer u dus vaak onbelichte ruimtes opneemt zonder extra ingebouwde
lamp moet u expliciet nagaan of de fabrikant de juiste gegevens
aanlevert.
Opties als “foto mode”
en “Night vision” brengen qua kwaliteit geen verschil met de camera,
maar zijn gewenst door de gebruiker, of juist niet. De foto’s die
met sommige camera’s te maken zijn, kunnen uiteraard niet tippen
aan de hedendaagse digitale camera’s vanaf zo ongeveer 1,3 mega
pixels.
U wordt nu dus in de
gelegenheid gesteld om met deze digitale speeltjes een eigen filmstudio
te beginnen! De opgenomen beelden kunnen bijvoorbeeld via een Firewire
kaart (IEEE 1394/i.Link) heel simpel geladen worden in Ulead VideoStudio/Media
Studio of het wereld bekende Pinnacle Studio. Aan deze bewerkingsprogramma’s
hangt een behoorlijk prijskaartje, let er dus op welke software
er bij de camera geleverd wordt, wellicht veranderd u wel van keuze
door de software!
Wat is er allemaal mogelijk
met deze software? Wel, eigenlijk alles! “You are only limited by
your imagination”. Mooie overgangen, achtergrondmuziek, knippen
en plakken en scènebewerking mogelijkheden. Bent u klaar met bewerken?
Dan kunt u er een (S)VCD van maken en heerlijk bekijken op uw DVD
speler, gezellig met de familie op de bank uw vakantie opnames bekijken.
Leuk nietwaar?
Ulead
|
Adobe
|
|
|
|
Door Neleke
In de members chat van het forum kwam ik laatst het volgende, door
de Admin
geplaatste bericht tegen:
|
Heb je een avatar?
Ons is gevraagd de volgende site een beetje te promoten.
http://www.guerillart.nl/view.php
Op deze site wordt kunst gemaakt met avatars.
Je kan er die van jouw bij plaatsen en zo deelnemen aan het
kunstwerk |
|
Nadere informatie leerde
mij het volgende. Op de site http://www.guerillart.nl/ kunnen
we kennis maken met internetkunst waar forumgebruikers een bijdrage
aan kunnen leveren. Het project is opgezet door Luc Harings ex-rijksacademie
student. De bedoeling van dit project is om avatars/webiconen/gebruikersiconen
en plaatjes/bewegende gifs van 60x60 pixels te verzamelen. Dit zijn
plaatjes die iets vertellen over mensen die op fora actief zijn
en worden door de kunstenaar gezien als extended visual profiles.
Zoals te zien is op
http://www.guerillart.nl/view.php
lukt het verzamelen al aardig. Het kunstwerk wordt "gevoed"
door het web, dat wil zeggen door de forumgebruikers. Sinds
de start van de site, op 21 augustus, zijn er al aardig wat
bijdragen geleverd. Er is geen controle op de inhoud van de
iconen, dus als er iets instaat dat aanstoot kan geven, wordt
dit niet weggemoffeld. De site is Guerillart en dat moet het
ook blijven. De enige beperkingen zijn het formaat en het
aantal kb’s. Het is de
bedoeling om de verzameling te laten zien (door middel van
projectie) in een museum of galerie. Er wordt nog druk gezocht
naar een geschikte lokatie. Zodra die gevonden is, worden
de plaatjes daar getoond en kan men zien hoe het project
groeit. De duur van het project zal gauw een jaar of 2 zijn.
De huidige setting is een "formaat" van 8x8 plaatjes, maar
er wordt naar gestreefd om tot een setting van 12x12 plaatjes
te komen. |
|
Wanneer de forumgebruikers
die ook op buitenlandse fora posten, dit project daar ook onder
de aandacht gaan brengen, bestaat de mogelijkheid dat het een internationaal
tintje krijgt.
Meer informatie over de kunstenaar zelf is te vinden op http://harings.com/. |
|
Hebben jullie commentaar op iets dat met de Nieuwsbrief
in het algemeen te maken heeft, schroom dan niet om achter
je toetsenbord te gaan zitten en je opmerkingen te sturen
naar postvakin@helpmij.nl
In principe wordt de naam van afzender er bij geplaatst, behalve
wanneer men expliciet aangeeft dat men anoniem wilt blijven. |
|
|
Hallo,
Ik vind dat de Nieuwsbrieven die jullie versturen zeker een complimentje
waard zijn. Ga zo door! Ook met de website natuurlijk he.
DenniZ
iS tHa NaMe
Beste
leden van de redactie bij deze wil ik nogmaals mijn waardering uitspreken
van het hele HELPMIJ gebeuren. KLASSE!!!!!
Ruud.
Hallo
Helpmij team,
Als liefhebber van de
Nederlandse taal wil ik jullie op het volgende wijzen.
Al enige keren kom ik
de volgende zin tegen in jullie mailing en nieuwsbrieven: "zoekopdrachten
verder als twee maanden oud" Dit is geen correct Nederlands. Na
het woord 'verder', komt nooit het woord 'als', maar het woord 'dan'.
Het zou dus moeten zijn: "zoekopdrachten verder dan twee maanden
oud" Maar helaas, dat is in dit verband ook geen correct Nederlands.
Als ik jullie was, dan zou ik er het volgende van maken: "zoekopdrachten
van vragen en antwoorden, ouder dan twee maanden"
Groeten,
Gompie1304 (Rombout)
Geachte
heren,
Gefeliciteerd met jullie
site "helpmij.nl" dit is een fijn en prima idee, doch erger ik mij
er steeds aan jullie taalgebruik. Wat in hemelsnaam is attendeer
????? Is dit snobisme voor 'wacht' ?????, is het dan toch zo "chique"
om franse woorden (attendre) te venederlandsen ??
Hier in vlaams brabant
zie Brusselse randgemeenten (Belgie) hebben wij vlamingen het o
zo moeilijk om onze vlaamse taal te behouden, vb indien wij in een
groot warenhuis nl durven spreken worden wij zo wie zo aanzien als
een extremist, en dan zien wij op nederlandese sites woorden als
"attendeer of okkasion" verschijnen, zijn jullie dan echt verlegen
om jullie taal af is het frustratie ?
Geachte heer,
Uw mail met klacht
hebben wij ontvangen. Het spijt mij te vernemen dat u zich stoort
aan een enkele (in uw ogen) verfranste kreet. Bij de redactie van
Helpmij staat het juiste gebruik van de Nederlandse taal hoog in
het vaandel en wij doen onze uiterste best om de bulletins en Nieuwsbrieven
zo correct mogelijk uit te laten gaan. U moet zich echter realiseren
dat Helpmij een Nederlandse site is en in Nederland hebben wij geen
taalstrijd. Wij zijn echter wel erg blij dat we ook in België leden
hebben. Teneinde deze leden zo goed mogelijk van dienst te kunnen
zijn, hebben we ook enkele Belgische leden bereid gevonden voor
Helpmij te werken. Wanneer er dan een woord gebruikt wordt dat misschien
niet helemaal Vlaams is, dan zal het u niet verbazen dat dit ons
niet alleen kan ontgaan, we nemen er ook geen aanstoot aan. Ik kan
u echter wel garanderen, dat niemand op Helpmij snobistisch is en
niemand wenst chique te zijn. Helpmij is een site die ons zeer na
aan het hart ligt en het enige dat wij vol overgave doen, is te
trachten mensen die computerproblemen hebben te helpen. Ik hoop
dat ik u naar behoren heb geantwoord.
Met vriendelijke groet,
Blacksheep
Hoofdredacteur Helpmij |
|
|
Wegens
gebrek aan tijd, zal er deze maand geen vervolg op de workshop over
Irfanview komen. In de volgende uitgave zal het derde deel er wel
zijn.
Met vriendelijke groet,
Held
Alle
leden van de vereniging kunnen korting krijgen op het computerblad
C't (Computer techniek). Meer informatie vind je op het
forum of op de verenigingspagina. Nog geen
lid van de vereniging en wel interesse in de korting? Word lid van
de vereniging en u kunt gebruik maken van de diverse extra's die
geboden worden.
Het bestuur. |
|
|
De helpmij.nl
nieuwsbrief staat onder redactie van: |
- Blacksheep
(hoofdredacteur)
- Bennie
- Beugje
- Breezer
- Held
- Huibbreeman
- Huijb
- Margje
- Mumzel
- Neleke
- Rene_Overtoom
- Tazman
- Tiborv
|
|
|
De redactie is te bereiken
op nieuwsbrief@helpmij.nl.
Naar dit e-mailadres géén vragen sturen die betrekking hebben
op computers en dergelijke. Deze horen op het forum geplaatst te worden.
Wilt u een bijdrage leveren aan de nieuwsbrief
dan kunt u e-mailen naar bovenstaand adres of u bezoekt het forum
en plaatst uw bijdrage in de sectie nieuwsbrief.
Aan- en afmelden.
Iedereen die zich aanmeldt bij Helpmij.nl krijgt standaard de nieuwsbrief
toegestuurd. Wilt u de volgende uitgaven niet
meer ontvangen, dan kunt u zich hier afmelden.
Is deze nieuwsbrief naar
u doorgestuurd en wilt u hem zelf ontvangen? Ga dan naar de site
en meldt u aan bij het forum. U zult dan automatisch de nieuwsbrief
ontvangen. Als u al aangemeld bent en u hebt de nieuwsbrief niet
ontvangen, ga dan in het forum naar profiel, aanpassen van opties,
en vink bij 'Mogen de Webmasters en Moderators je berichten sturen?'
ja aan.
Wilt u nog eens een artikel
nalezen? Wanneer u lid van de vereniging bent,
kunt u hier in oude Nieuwsbrieven zoeken. |
|
|
Alle handelsnamen
of productnamen hier vermeld, zijn eigendom van de respectievelijke
eigenaars. De redactie van de Helpmij nieuwsbrief gaat uiterst
zorgvuldig te werk bij de vergaring, totstandkoming en publicatie
van de informatie in de nieuwsbrief. Niettemin kunnen er geen
rechten worden ontleend aan de inhoud van de nieuwsbrief en
sluit Helpmij (de redactie) iedere aansprakelijkheid uit voor
eventuele gevolgen (waaronder begrepen directe en indirecte
schade). Toepassen van informatie en gebruik van software
is voor eigen risico. De adressen van de abonnees zullen nimmer
openbaar worden gemaakt en/of verkocht aan derden. Bij misbruik
van het distributiesysteem van de nieuwsbrief door onbevoegden
of een mogelijke storing, van welke aard dan ook, kan de redactie
niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele daaruit voortvloeiende
schade. Het is
niet toegestaan om de inhoud, of delen daarvan, zonder voorafgaande
schriftelijke toestemming van de makers te gebruiken.
De redactie heeft het recht om
(ingezonden) bijdragen zonder opgaaf van redenen te weigeren,
dan wel te wijzigen, in te korten, etc. |
|
|