Helpmij nieuwsbrief editie 17

augustus/september 2003

In dit nummer:


Probleem met je PC?
Stel een vraag, maar wel goed! 


Column

Door Blacksheep

Dit is weer de eerste Nieuwsbrief na de vakantie. We zijn er even niet geweest. Ik hoop dat het voor iedereen een goede vakantie is geweest. Geen zonnebrand, geen bosbrand en geen wegsmelten door de enorme hitte en (wat nog veel belangrijker is) zonder ongelukken. Op Helpmij is het een poosje rustig geweest. Dat wil niet zeggen dat we stilgezeten hebben. Er is vooral door Held heel veel werk verricht. Zo is de chat vernieuwd en veel sneller geworden en ook voor diegenen die lid zijn van de Vereniging is er nogal wat veranderd. Ik noem de voordelen van het lid zijn nog even op:

  • Onbeperkt in het archief zoeken

  • Privéberichten versturen

  • Een eigen e-mailadres bijvoorbeeld blacksheep@helpmij.nl

  • 10 MB eigen ruimte

  • Korting op het blad Computer Techniek

Voor de prijs hoef je het niet te laten, want het lidmaatschap kost maar €17,50 per jaar. Terwijl het voor jeugdleden €12,50 is. Zo wordt Helpmij nog meer een beetje van ons allemaal.

Natuurlijk is en blijft Helpmij gratis. Iedereen kan te allen tijde met zijn of haar vragen op het forum terecht en zal daar met veel enthousiasme geholpen worden. Het valt me elke keer weer op dat er leden zijn die met heel veel geduld proberen ook de newbies het gevoel te geven dat ze niet alleen welkom zijn, maar ook niet dom. Dit zie ik op andere fora wel eens anders. In dit verband wil ik nu toch eens één naam noemen die me de afgelopen maand is opgevallen en wel: Speedtouch. Dit lid van Helpmij heeft met een ongelooflijk geduld en inzet iemand geholpen en haar probleem met de computer opgelost. Daar wil ik nogmaals mijn waardering voor uitspreken. Natuurlijk is Speedtouch niet de enige. Er zijn er zoveel die heel enthousiast anderen proberen te helpen. Dat Helpmij nog steeds een gewild en populair forum is, blijkt wel uit het feit dat we nu al meer dan 30.000 leden hebben. Dertigduizend mensen die op de één of andere manier Helpmij gevonden hebben. Of dit nu voor één keer is of heel vaak, veel mensen blijken ons te vinden. Wat ik nu ook zo aardig vind is dat er niet alleen heel jonge mensen zijn, maar dat er veel mensen lid worden die al iets ouder zijn. Wanneer je de leeftijd bekijkt van degenen die lid worden van de Vereniging dan blijkt dat er behoorlijk wat mensen boven de 40 zijn, terwijl er laatst iemand van 74 jaar voorbij kwam.

Ondertussen hebben we ook een andere uitbreiding gehad. De oprichters, van Helpmij, te weten de broers Jeroen (Nicknaam Admin op het forum) en Sebastiaan Boonstra, zijn beiden vader geworden. Jeroen en Beugje van een prachtige zoon Nemo genaamd en Sebastiaan en Christina van een dochter die met de naam Morgan Isabella door het leven zal gaan. Vanaf deze plaats wil ik Beugje en Jeroen en Sebastiaan en Christina, van harte feliciteren met de uitbreiding van hun gezin. Ik heb begrepen dat moeders en kinderen het goed maken. Om Nemo te bewonderen, kunt u naar http://www.nemoboonstra.nl/ surfen. Hier kan men zowel moeder Trudy als vader Jeroen met de aanwinst bewonderen.

Vanaf deze plaats wil ik ook nog eens een oproep plaatsen. Er zijn vast wel mensen onder de leden die niet alleen heel veel van computers weten, maar dit ook graag door willen geven. Ik zou het heel leuk vinden wanneer er eens een artikel van de hand van één van de leden zou komen. Dit kan gestuurd worden naar nieuwsbrief@helpmij.nl of blacksheep@helpmij.nl Het zou leuk zijn wanneer wij eens iets van jullie ontvingen. Het kan ook gewoon een ingezonden stukje zijn, of eventueel een idee hoe dingen op Helpmij anders of beter zouden kunnen. Mag ik op jullie rekenen?


Interview
Door Neleke

Deze keer in de Nieuwsbrief een interview met Pieter Arntz, de spyware kenner bij uitstek.

Pieter, op het helpmij.nl forum kennen we jou vooral als de man die de strijd aan gaat met spyware en trojans, maar wie is de mens achter die naam?
Aangezien ik niet mijn fantasie gebruikt heb bij het kiezen van mijn nick, kennen jullie mijn naam al. Ik ben 40 jaar oud en werk als planner/veiligheidsadviseur bij een transportbedrijf. Ondertussen woon ik al elf jaar gelukkig samen met mijn vriendin. We hebben drie honden (bearded collies) die ervoor zorgen dat ik ook nog wel eens buiten kom.

Je beroep heeft dus alles met beveiliging te maken, is dit ook de reden dat je in de internetbeveiliging geïnteresseerd bent? 
Als dat zo is, dan is het onbewust gebeurd. Wel is het zo dat op mijn werk ook eerst mijn mening gevraagd wordt wanneer er iets op het gebied van computer/netwerkbeveiliging moet gebeuren.

Laatst kwam ik in de credits van een anti-spywareprogramma (en ik weet niet meer welk programma) jouw naam tegen.
Dat zal in Ad-aware zijn geweest. Mijn naam staat daar inderdaad onder de info vermeld. Ik ben één van hun bètatesters.

Waar heb je al je kennis over spyware en dergelijke. opgedaan?
Voornamelijk door het rondhangen op diverse fora en het al genoemde bètatesten voor Ad-aware. Maar vooral doordat ik tot de expertgroep op SpywareInfo behoor, dat zorgt ervoor dat ik altijd op de hoogte kan blijven van de laatste ontwikkelingen. Maar het begin lag op Helpmij, waar ik veel van Kleinkramer geleerd heb.

Wat is nu eigenlijk spyware en hoe manifesteert het zich op onze computer?
Spyware in de puurste vorm zijn programma's die als freeware aangeboden worden en gegevens over je internetgedrag verzamelen. Door deze gegevens door te spelen aan de makers ervan, zorgt dit ervoor dat je gerichte reclame krijgt. Dit kan gebeuren in de vorm van spam, maar ook in de vorm van pop-ups. Er worden echter steeds meer programma's onder de noemer spyware geveegd:

  • hijackers, die je start- en zoekpagina’s veranderen

  • dialers, die je internetverkeer via een portal laten lopen en dus ook hinderlijk zijn als je via ADSL of kabel internet

  • clickers, dit zijn eigenlijk trojans die gemaakt zijn om "hits" te genereren naar sites die per bezoek een bedrag betalen aan degene die de hits genereert.

Andere symptomen zijn ongevraagde werkbalken, het "uit zichzelf" openen van de internetverbinding, het niet kunnen printen van internetpagina's en vaak ook foutmeldingen tijdens het surfen. Doordat spyware vaak ongemerkt geïnstalleerd wil worden, worden de programma's zo klein mogelijk gehouden, wat de stabiliteit natuurlijk niet ten goede komt

Een tijdje terug heb je op het forum van helpmij.nl een topic geopend met de naam "Helpmij tegen spyware offensief" Wat is precies de bedoeling hiervan en voldoet het aan je verwachting?
Het doel van dat topic was eigenlijk tweeledig:

  • mensen ervan bewust maken dat het scannen met Ad-aware/Spybot alleen niet altijd voldoende is om alles kwijt te raken.

  • nieuwe spyware opsporen en deze doorgeven aan de ontwikkelaars van bescherming- en verwijderprogramma's.

Over het bereiken van het eerste doel kan ik weinig zeggen, maar over het tweede doel ben ik best tevreden.

Kun je uitleggen waarom je over het 2de doel best tevreden bent?
Ik kan niet meer de precieze aantallen achterhalen, maar ik had dankzij dat topic ongeveer tien nieuwe items voor SpywareBlaster. Een stuk of vijf sites die aan de AGNIS blocklist zijn toegevoegd. Drie nieuwe dialers, waarvan ééntje (MS-Connect) in Ad-aware en Spybot S&D definities is opgenomen.
Twee nieuwe varianten van al bekende spyware (Whazit + lop.com), ondertussen ook opgepikt door AAW en SSD. En één trojan die alleen door Kaspersky herkend werd, maar nu ook door TDS-3, BoClean, NAV en NOD32


Je bent op verschillende fora actief. Kun je ons daar wat meer over vertellen?
Ik ben Moderator op twee fora:

Verder heb ik nog een speciale status van Expert/Advisor op:

Verder post ik nog regelmatig op:

Op de meeste fora probeer ik me nuttig te maken als spyware verwijderaar met behulp van HijackThis-logs en tegelijkertijd te leren van anderen over andere onderwerpen. Als ik zelf iets te vragen heb doe ik dat meestal op Helpmij, tenzij het een heel specialistisch onderwerp betreft.

Vind je dat er tussen de verschillende fora veel verschil zit?
Ja, nogal. Er zijn heel gezellige fora, waar je ook een grote vaste kern van posters hebt: Helpmij, Techguy en Wilders, maar ook fora waar je een veel kleinere kern van helpers hebt en de rest meestal niet verder komt dan één vraag en (soms) een bedankje. Ook zijn er veel fora waar je na een tijdje merkt dat helpers proberen elkaar vliegen af te vangen, maar daar ben ik meestal snel weg.

Hoe ervaar je het Helpmij.nl forum?
Als erg gezellig en behulpzaam met een groot aantal helpers die op zeer uiteenlopende vlakken kennis van zaken hebben.

Ik heb begrepen dat jij er een wat bijzondere hobby op na houdt, het verzamelen van virussen. Wil je ons dat eens uitleggen? 
Dat is niet helemaal waar. Ik verzamel spyware en vraag dan aan mensen om bestandjes. Daar wil wel eens een virus of trojan tussen zitten, omdat je uit een log niet altijd kunt opmaken wat het precies is, die stuur ik dan op naar degenen die daar weer in geïnteresseerd zijn. Met virussen ben ik, over het algemeen, heel voorzichtig. Niet echt mijn specialiteit, hoewel ik me tot nu toe nog altijd heb weten te redden wanneer ik er per ongeluk ééntje opstartte. (Afkloppen)

Heb je nog een paar tips voor ons om de computer zo "schoon" mogelijk te houden?
Zorg dat je verdediging uit "lagen" bestaat, dat wil zeggen: gebruik programma's die elkaar qua detectie overlappen, maar pas hem ook aan, aan de manier waarop je, je computer gebruikt. Ikzelf krijg wel eens het verwijt dat ik te veel bescherming heb en toch heb ik geen programma draaien dat me niet al eens gered heeft. Als je alleen op Helpmij en de site van je bank komt heb je aan een Antivirusprogramma en een firewall genoeg. Bezoek je regelmatig onbekende sites is SpywareBlaster de volgende stap. Het andere uiterste is de KaZaa gebruiker of iemand die nog wel eens de duistere kanten van het internet wil onderzoeken.. Daarvoor is een volledig arsenaal geen overbodige luxe. De belangrijkste factor zit echter altijd tussen de stoel en het scherm. Je kunt de beste beveiligingsprogramma's hebben, maar je moet ze ook weten te gebruiken. Update op tijd en zorg dat je weet wat je kunt configureren en wat die instellingen doen. Neem ook geen genoegen met de standaardinstellingen van Windows. Ook daar valt qua beveiliging veel te verbeteren.


De processor

Door Steve

De meesten zullen de processor wel herkennen als 'een plaatje met veel pinnetjes aan de achterzijde', maar in feite is de processor zelf nog veel kleiner, dit kleinere deel (ongeveer een vierkante cm) wordt de 'core' (Engels voor 'kern') of 'die' genoemd. Bij een aantal processors (AMD Athlon/Duron, Intel P III) is deze zichtbaar, bij andere processors (Intel P IV, AMD K6) zit hij verborgen achter een zgn. heatspreader, een plaatje van aluminium of koper dat de warmte verdeelt. In de praktijk is de belangrijkste functie van een heatspreader het beschermen van de core, deze is namelijk redelijk fragiel. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de vele AMD’s die gemold zijn door een omgekeerd gemonteerde koeler. 

De core bestaat uit een aantal delen, het belangrijkste deel is het instructiegedeelte, welke bestaat uit miljoenen transistors, schakelaartjes enz. Deze voeren de vele bewerkingen uit die de rest van het systeem vraagt. De verbinding tussen deze schakelaartjes wordt verzorgd door leidingen, ook wel ‘banen’ genoemd). Bij de huidige processors zijn deze vervaardigd uit het halfmetaal silicium. Vaak zie je bij een processor iets als '0.13µ' staan, dit is de dikte van zo'n verbinding. 0.13µ (0.13 micrometer) komt overeen met 0.00013mm, erg klein dus. Tegenwoordig zijn de meeste processors vervaardigd op 0.13µ, binnenkort zal echter de overstap naar 0.09µ gemaakt worden. Het voordeel daarvan is dat er meer transistors op dezelfde ruimte kunnen en dat de warmteproductie daalt. Een volgende keer meer over dit laatste. 

Om de data die het instructiegedeelte moet verwerken optimaal op te vangen (in een wachtrij zetten,) is er het zg. cachegeheugen. Dit is er op verschillende niveaus (levels), het belangrijkste niveau is level 2. De huidige P IV en Athlon XP’s hebben 512 kB L2 cachegeheugen aan boord. In principe is dit meer dan voldoende. Aangezien dit cachegeheugen op dezelfde kloksnelheid als de rest van de processor loopt, moet het erg snel zijn. Dat is de hoofdreden waarom de huidige processors zo duur zijn, zo’n snel geheugen is enorm duur. De lowbudget processors (Celeron, Duron) bevestigen dit: deze zijn in principe identiek aan hun duurder Pentium- of Athlon broertje, het enige verschil is dat ze minder cachegeheugen hebben, waardoor de prijs logischerwijze lager is.

De snelheid van een processor wordt bepaald door twee factoren: het aantal instructies per puls (de IPC, instructions per cycle) en de kloksnelheid. Als een processor een kloksnelheid van 2400 MHz heeft, wil dat zeggen dat er 2.400.000.000 keer per seconde een ‘puls’ is, er wordt dus zoveel keer per seconde data aan- en afgevoerd naar/van de processor. Dit toont gelijk aan dat de kloksnelheid zeker niet alles is, aangezien de IPC een even belangrijke factor is.

Praktijkvoorbeeld; er is een processor met een IPC van 4 en één met een IPC van 6. De eerste heeft een kloksnelheid van 2800 MHz, de tweede één van 2000 MHz. Op het eerste gezicht lijkt de eerste processor sneller door de hoge kloksnelheid. Maar de eerste kan 11200 (2800x4) instructies per seconde aan, de tweede  12000 (2000x6). Meer dus. Dat verklaart ook waarom een AMD Athlon XP 2.0 GHz sneller is dan een Pentium IV 2.0 GHz, de Athlon heeft gewoon een hogere IPC. Om de consumenten, waarvan het overgrote merendeel nog nooit van ‘IPC’ heeft gehoord, niet in de war te brengen heeft AMD besloten om een ‘snelheidsrating’ in te voeren: de Athlon XP met een kloksnelheid van 2.0 GHz heeft de rating ‘2400+’, waardoor duidelijk wordt dat hij ongeveer op hetzelfde niveau als een Pentium IV 2400 MHz presteert.

De productie van een processor zal ik hier niet uitleggen,  omdat dit te  ingewikkeld wordt. Wel kan ik zeggen dat een processor niet op basis van z’n kloksnelheid wordt gemaakt, een Pentium IV 2800 heeft dus in principe dezelfde core als een Pentium IV 2400. Na het produceren van de cores wordt gekeken naar de hoogste kloksnelheid  waarop elke core afzonderlijk stabiel kan werken. Meestal worden ze dan ook onder die kloksnelheid verkocht. Soms wordt een snelle processor ook onder een lagere kloksnelheid verkocht, afhankelijk van de marktbezetting – als de vraag naar Pentium IV 2400 MHz bijvoorbeeld groot is, is het goed mogelijk dat Intel een aantal P IV’s die 2800 MHz halen verkoopt als P IV 2400. Dat is natuurlijk een interessant gegeven voor het overklokken.

Verklarende woordenlijst
CPU
: Central Processing Unit, de processor dus.
IPC
: Instructions Per Cycle, hoeveel bewerkingen een processor per ‘verversing’ kan uitvoeren.
Cachegeheugen
: zeer snel geheugen dat data ‘opvangt’, in afwachting van de verwerking. Ook wel buffergeheugen genoemd.
Kloksnelheid
: de vernieuwingsfrequentie, al dan niet van een processor. Uitgedrukt in Herz. (Hz) of een veelvoud daarvan (kHz, MHz, GHz etc.).
Snelheidsrating: een snelheidsaanduiding die niet gebaseerd is op een technische specificatie, maar wel op de vergelijking met een andere processor.
Overklokken: een processor of ander systeem onderdeel op een hogere kloksnelheid dan de originele laten lopen.


Koeling

Door Mumzel

Koeling, waar is het voor nodig en welke soorten zijn er.

Koeling van je pc is nodig omdat er onderdelen in zitten die een hoge werkingstemperatuur kunnen bereiken en zonder koeling zouden deze onderdelen kapot kunnen gaan. De meest gangbare methode om te koelen is luchtkoeling door middel van fans. Bij onvoldoende koeling onstaan problemen die kunnen leiden tot bijvoorbeeld vastlopers.

Een van de oorzaken van koelingsproblemen kan stof zijn dat zich aan de hardware onderdelen vasthecht en een juiste koeling verhindert. Een tweede oorzaak: te veel ‘slordige’ kabels in de kast. Vooral de flatcables nemen veel plaats in beslag en hangen als flappen in de weg van de koelingsluchtstroom. Hoe minder obstakels hoe beter, dus ruim de kast op. Rounded cables (de draadjes van de kabel niet naast elkaar, als een dik lint, maar in een bos, dus rond) zijn in dit geval beter dan flatcables. Ook de omgeving van je kast kan beter niet teveel ingebouwd zijn, zodat de natuurlijke luchtstroming daar ook zijn werk kan doen. Bij overclocken van je CPU (de processor sneller laten lopen dan de fabrikant adviseert) komt er meer warmte vrij, die door een CPU-koeler moet worden afgevoerd, omdat anders de processor door kan branden. Daarna moet die warmte uit de kast worden verwijderd. Dat gebeurt door je fan van je voeding onder andere maar dat is niet voldoende. Een extra fan brengt uitkomst. Hoe meer lucht weggezogen moet worden hoe meer toeren de fan maakt... hoe hoger het toerental van de meeste fans, hoe harder het geluid. 

Bij extreem overclocken moet er extreem gekoeld worden: waterkoeling is dan een optie. Het is even wennen qua beeld. Maar werkt goed. Het is jammer dat er op het koelblok weer 2 grote fans zitten, die bij hoge snelheid ook weer lawaai kunnen maken.

Tien jaar geleden was vloeistofkoeling nog vergezocht, nu zijn veel laptops, zonder dat de eigenaars het weten, er al van voorzien in de vorm van een heatpipe, een miniatuurvloeistofkoeling in plaats van een ventilator. Daarvoor is immers geen ruimte in de laptops. De vloeistof verdampt bij de processor; de damp gaat onder zijn eigen druk door een leiding naar een plek waar wel koeling mogelijk is; daar condenseert het koelmiddel, en het gaat via een dun buisje door capillaire werking terug naar de processor. Op deze manier heb je een gesloten systeem dat geen onderhoud vergt. Deze methode is al sinds 2000 in gebruik.

Voorbeeld van waterkoeling

Nieuwste koeling is Vapochill, een phase cooling system. Dat is een techniek om de processor koud te houden en is dezelfde techniek die gebruikt wordt in diepvriezers. In de kast vloeistof verdampt een vloeistof boven de processorcore. Dit proces kost energie waardoor de temperatuur afneemt. Vervolgens komt de warme damp langs een compressor die de druk zover opvoert dat het gas kan condenseren. De volgende stap in het traject is de condensator waar het gas weer verandert in vloeistof. Dit proces levert energie op waardoor de warmte van de processor verplaatst wordt naar de condensator. De condensator is gemaakt van een lange, heen en weer gebogen koperen buis waartussen dunne aluminium koelvinnen zijn geplaatst. Hier wordt met een ventilator frisse lucht doorheen geblazen om alle warmte snel kwijt te raken. De laatste stap is het verlagen van de druk, waardoor de vloestof weer snel kan verdampen. Hiervoor wordt een koperen buisje gebruikt met een kleine binnendiameter. Daarna gaat het weer naar de processor.

 Wat kan er zoal gekoeld worden?

  • Chipset op de videokaart. Bijvoorbeeld de GeForce FX.

  • Koeling op de harde schijf, bijvoorbeeld door Coolermaster Cooldrive voor het optimaal koelen van de 7200 rpm schijven.

  • Cd- en dvdbranders krijgen er soms al een ingebouwd mee.

  • Voeding heeft sinds het begin een koeling.

  • Zelfs koeling op de geheugenstrips wordt aangeraden.

Er zijn zoveel koelingen dat voedingen van 450 watt bijna normaal zijn. En de computer gaat het geluid van een vliegtuigcabine tijdens de vlucht produceren. Met de komst van processoren die 100 watt warmte gaan genereren (grote gloeilamp) is het einde nog niet in zicht.


Videobewerking op de computer
Door Huijb 

Ben je in het bezit van een videocamera en heeft die ook nog eens DV-out? Wil je bovendien zelfgemaakte video’s bewerken op de computer, met een leuke intro, aftiteling en/of beeldovergangen? Wil je ze daarna ook nog op een cd branden zodat je je eigengemaakte film op een standalone dvd speler, of op de computer kunt afspelen? Dan kan dat. Leuk voor later als je kleinkinderen hebt.

Dan komen we nu aan bij het serieuzere werk, de benodigdheden. Om je films over te halen naar je computer kun je gebruik maken van een FireWirekaart, ook wel IEEE 1394 of i-link genoemd. Een bijzondere eigenschap van FireWire is dat men gebruik maakt van isynchrone overdracht. Dat betekent dat de opgegeven overdrachtsnelheid van 400 Mbyte te allen tijde gegarandeerd is. Deze eigenschap maakt FireWire uitermate geschikt voor real-time applicaties zoals video, waarbij beeld en geluid perfect gesynchroniseerd dienen te worden.

Verder heb je ook een verbindingskabel nodig om de camera op de computer aan te sluiten, maar dat spreekt volgens mij voor zich.

Dan komen we nu aan bij de software, want je wilde tenslotte ook een leuk intro met aftiteling maken. Hiervoor zijn verschillende programma’s te gebruiken zoals: Ulead MediaStudio, Adobe Première en Pinnacle Studio 8, maar natuurlijk kun je ook Windows Movie Maker gebruiken. Welke van deze pakketten het beste is kan ik niet zeggen dat moet je zelf ondervinden, de één vindt Adobe het beste en de ander kiest weer voor Ulead, ik zelf werk met Pinnacle Studio 8 en dat bevalt mij uitstekend. De enige reden dat ik voor Pinnacle Studio 8 heb gekozen, is het feit dat er een Nederlandse versie van is en voorzover ik weet hebben de andere programma’s dat niet, al is Windows Movie Maker er ook in het Nederlands. Maar wil je jouw film een beetje leuk bewerken, dan zou ik toch voor Ulead, Adobe of Pinnacle kiezen. 

Nu nog de computer zelf, je hebt toch wel een redelijke snelle computer nodig mocht je hem willen gebruiken voor videomontage. Een Pentium III 500 Mhz is toch wel het minimum voor digitale videomontage. Een snelle Celeron of AMD Athlon zou ook geschikt zijn voor ons doel. Het is dus niet zo dat alleen de nieuwste en snelste computers hiervoor geschikt zijn. Na je firewirekaart en de software geïnstalleerd te hebben kan je eigenlijk meteen aan de slag. En dan nog even dit: er zijn meerdere methoden om videomontage op de computer te doen, maar bovenstaande is een relatief goedkope manier met een redelijke tot goede kwaliteit.


Hoe stel ik een vraag op een forum?

Door Bennie 

Het stellen van een vraag op een forum heeft wel iets weg van een bezoek aan de huisarts. Je gaat naar de huisarts toe met een klacht, vervolgens stelt deze je een aantal vragen en uiteindelijk krijg je een recept mee voor een pilletje of zalfje bij de apotheker. Daarna hoop je dat je spoedig van je klacht af bent. Maar anders dan bij de huisarts, verloopt de communicatie op een forum zich niet in real-time af. Je plaatst je vraag en daarna moet je wachten op een antwoord. Gelukkig duurt dat meestal niet erg lang – of  krijg je in het slechtste geval helemaal geen antwoord. Maar juist het gegeven dat de communicatie zich niet in real-time afspeelt, maakt het noodzakelijk om duidelijk te zijn en zoveel mogelijk informatie te geven. Daar wil het op fora nog wel eens aan schorten. In dit artikel besteed ik aandacht aan de punten waar je allemaal op moet letten wanneer je een vraag stelt op een forum, zodat je optimaal gediend wordt van een antwoord en een oplossing.

Versie
De meest voorkomende fout die gemaakt wordt is het niet vermelden van het besturingssysteem dat men heeft. Ook het niet noemen van de versie behoort tot de meest gemaakte fouten. Net zo goed als er een wereld van verschil bestaat tussen Windows 95 en Windows 2000, is er ook een verschil tussen Windows XP Pro of Windows XP Home. Maar ook binnen één en hetzelfde besturingssysteem bestaan er verschillen. Zo zijn er drie verschillende versies van Windows 95 uitgekomen. Ook voor andere software geldt precies hetzelfde: vermeld altijd welke versie je hebt. Het versienummer vind je vaak onder Helpinfo of onder “About” van het desbetreffende programma. Wees niet bang als dat leidt tot nummers in de trant van “Word 2002 (10.4524.4219) SP-2”.

Juiste plaats
Een forum bestaat veelal uit verschillende secties. Meestal zijn die secties gerangschikt op categorieën, zoals hardware en software en zijn deze categorieën weer verder onderverdeeld. Voordat je een vraag stelt, doe je er goed om te kijken hoe het forum in elkaar zit. Welke categorieën worden gebruikt? Een vraag die in een verkeerde sectie wordt gepost, zal gauw leiden tot irritatie en negatieve reacties.

Wees duidelijk
Een bericht op een forum bestaat eigenlijk uit twee gedeelten: het onderwerp en het bericht zélf. Het onderwerp is misschien nog wel het belangrijkste. Dat is namelijk het eerste dat wordt gelezen. Het onderwerp geeft ook de aard van het probleem weer en waar het probleem overgaat. Een bericht met als onderwerp “Help, ik kom er niet uit!” is een nietszeggende onderwerpstitel. Vaak kom je ook nog titels tegen in de trant van “Windows”. Ook zo’n titel zal maar weinig aandacht trekken. Veel beter is: "Installeren Girotel 3.1 op Windows XP mislukt".

Het hebben van een probleem is nog iets anders dan het beschrijven van een probleem. Ook hier geldt: wees duidelijk!  Dat je een probleem hebt, mag wel duidelijk zijn, maar vaak wordt nagelaten wat precies het probleem is. Voorbeeld: “Ik wil mijn pc via een modem aansluiten op Internet met een abonnement bij Xs4all. Maar als ik op het icoon van Xs4all “connect” kies dan gebeurt er 20 seconden niets en komt er een boodschap "no carrier". Ik heb dan geen verbinding met Internet”. Dat is een duidelijke omschrijving van het probleem. Veelal wordt dat probleem echter gereduceerd tot: “Ik krijg geen verbinding met het internet”.

Wat heb je allemaal gedaan?
Een probleem komt meestal niet zomaar uit de lucht vallen. Heb je net iets geïnstalleerd? Wat was je aan het doen toen het probleem zich voordeed? Eventueel: wat heb je al gedaan om het probleem op te lossen? In veel gevallen worden problemen zichtbaar door een foutmelding. Hoe luidt die foutmelding precies?

Wees beleefd!
Problemen zijn er in alle soorten en maten. De één is wat bedrevener in het stellen van vragen dan de andere. Ook is het lang niet altijd even gemakkelijk om een probleem adequaat te omschrijven. Het gevolg is meestal dat de vragensteller gebombardeerd wordt met vragen of opmerkingen in de trant van: “Ga ff Googlen!”, “Deze vraag is hier al honderd keer gesteld!” “Stap toch over op Linux!”. Allemaal leuk en aardig, maar de vragensteller heeft daar niets aan. Schrijf ook nooit in HOOFDLETTERS. Zoiets staat erg schreeuwerig en zal bij anderen zeker tot irritatie leiden. Ga ook niet cross-posten. Het eenmaal stellen van je vraag is meer dan voldoende. Tot slot: lees je bericht nog eens goed door en let daarbij vooral op schrijf- en stijlfouten. Corrigeer die. Ook dat is een vorm van beleefdheid. Een bericht vol fouten maakt een rommelige indruk en maakt het lezen er alles behalve gemakkelijk op. Maak gebruik van de “voorbeeldfunctie”. Dan leest een bericht toch net weer anders en zie je fouten beter.

Hoera! Gepost! En dan?
Je doet er goed aan om niet direct de eerste oplossing klakkeloos op te volgen die je aan de hand wordt gedaan. Wacht daar gerust even mee. In de meeste gevallen zullen er meer antwoorden worden gegeven, die misschien wel zelfs tegenstrijdig aan elkaar zijn. Weeg alle antwoorden tegen elkaar af en ga niet overhaast te werk. Vaak worden door anderen nog aanvullende vragen gesteld. Neem altijd de moeite om ook die vragen te beantwoorden. Bedenk ook dat dit een teken is van betrokkenheid van die andere persoon. Die toont zich graag bereid om jouw problemen op te lossen. Laat ook altijd weten wat een aangedragen oplossing heeft opgeleverd. Heeft wel het wel of niet geholpen? Daar leert iedereen van. Tot slot: vraag anderen nooit om de oplossing per e-mail toe te sturen (omdat je zogenaamd geen tijd hebt). Nog afgezien van het feit dat het onverstandig is om je e-mailadres rond te strooien, is dat ook niet netjes ten aanzien van al die anderen die met hetzelfde probleem zitten.

Niemand reageert! En nu?
Het kan gebeuren dat er geen reacties op je bericht komen. Dat kan, omdat er eenvoudig niemand is die een antwoord weet. Wat doe je dan? Je kunt je bericht na een paar dagen omhoog *kicken* zodat het bericht weer bovenaan de lijst komt te staan. Misschien dat er dan toevallig wel iemand is die je bericht leest en een antwoord weet. Als ook dat niet lukt, zal je op meerdere paarden moeten wedden. Tazman heeft elders in deze nieuwsbrief een heel stuk geschreven over nieuwsgroepen. Ook dat zijn plekken waar je je probleem kunt voorleggen. Misschien moet je wel uitwijken naar een wat gespecialiseerder forum. Zo zijn er tal van fora die bijvoorbeeld louter en alleen over Excel gaan. De kans dat je daar een antwoord krijgt, is dan vele malen groter.

Meer informatie:
http://www.leren.nl/rubriek/computers_en_internet/internetten/netiquette/
 
http://home.iae.nl/users/perry/faqs/nl/schrijfstijl-op-usenet.html
 
http://www.dts-l.org/goodpost.htm

Veel aan dit artikel is ontleend aan:
http://www.leren.nl/usenet/help/
 


Aanpak van het uitwisselen van muziekbestanden

Door Margje

Mp3’s downloaden en uitwisselen via het internet is een gewoonte geworden voor veel muziekliefhebbers. Waarom zou je nog cd’s aanschaffen als je jouw favoriete muziek gratis via het internet kunt verkrijgen? Deze vraag staat al langer ter discussie tussen de muziekindustrie en de uitwisselaars van muziekbestanden. 

Er zijn meerdere gratis applicaties waarmee op eenvoudige wijze de nieuwste liedjes te downloaden zijn. Een van de eerste applicaties was Napster, die in 2001 zijn diensten moest staken. Na Napster zijn er echter vele alternatieven op de markt gekomen. Hierbij valt te denken aan Kazaa en Grokster. De controle op het uitwisselen van muziekbestanden wordt echter steeds strenger.

RIAA
Toch kun je je afvragen in hoeverre men controle heeft over het veelvuldig downloaden van deze illegale muziekbestanden. Enerzijds zou je kunnen zeggen dat de muziekindustrie op deze manier veel inkomsten misloopt en daarom strenge maatregelen zal treffen. Anderzijds rijst de vraag, hoe men deze problemen op wil lossen. Momenteel probeert de Recording Industry of America (RIAA) deze problematiek aan te pakken door klantgegevens bij providers los te peuteren. Het gaat dan om gegevens van klanten die muziekbestanden uitwisselen met andere personen via het internet. Door het verkrijgen van deze gegevens, wil de RIAA deze personen zelf strafrechtelijk aanpakken. Maar in hoeverre is het legaal dat providers op dergelijke wijze persoonsgegevens verstrekken? Hoe staat het bijvoorbeeld met de wetten met betrekking op  privacy?

Juridische problematiek
In principe mogen providers geen gegevens aan derden doorspelen. Om deze reden gebeurt het ook nog niet dat providers persoonsgegevens doorgeven.

Toch betekent dit niet dat de jacht op downloaders ten einde is gekomen. Omdat de RIAA inmiddels door heeft dat het juridisch gezien lang gaat duren voordat providers persoonsgegevens aan de muziekindustrie willen verstrekken, hebben zij een andere methode bedacht. De RIAA scant peer-2-peer-netwerken met speciale software om te zoeken naar auteursrechterlijk beschermt materiaal. Het probleem dat zich voordoet bij het gebruik van deze methode, is dat de RIAA kan achterhalen op welke computer muziekbestanden worden gedeeld. Daarmee weten ze dus nog niet wie de personen achter de computer zijn. Stel dat het een computer voor openbaar gebruik blijkt te zijn? Dat maakt het moeilijk om de juiste personen te kunnen berechten. De kans is groot dat degenen die de internetverbinding bekostigen, gestraft zullen worden. Stel je dus voor dat werknemers muziekbestanden uitwisselen en dat de, wellicht onwetende, werkgever daarvoor gestraft wordt.

Stel dat de RIAA in de toekomst het uitwisselen van muziekbestanden kan voorkomen, wie zegt dan dat het voor altijd voorbij is? De kans is erg groot dat creatieve personen met veel verstand van computers en recht wel weer andere innovatieve methoden zullen vinden om muziek te kunnen uitwisselen. Het einde van het uitwisselen van muziekbestanden is volgens mij nog niet nabij. De toekomst zal uitwijzen wie er zal winnen; de kapitalistische muziekindustrie of de downloadende generatie met minder financiële middelen.


Wat zijn nieuwgroepen en hoe werkt het

Door Tazman

De meeste nieuwe en een hoop meer ervaren internetters denken dat 'het Internet' louter en alleen bestaat uit de miljoenen sites op het World Wide Web en E-mail. En dat is jammer, want er is nog zo veel meer. Usenet bijvoorbeeld: de moderne variant van het dorpshuis of het café, waar in tienduizenden nieuwsgroepen gediscussieerd wordt over alle onderwerpen die je maar kunt bedenken. Interactiviteit, dat toch zo ongeveer de fundering van Internet vormt, komt het beste tot zijn recht in nieuwsgroepen.

Was Usenet vroeger (net als de rest van het Internet) slechts in gebruik door een handvol studenten en wetenschappers, tegenwoordig is het een afspiegeling van de gehele maatschappij: intellectuele, hoogstaande discussies worden afgewisseld met bijdragen die eigenlijk kant noch wal raken. Vriendschappen ontstaan er net zo gemakkelijk als slaande ruzies. In drukbezochte nieuwsgroepen heerst een levendigheid die je op de gemiddelde website niet vindt. Want waar het Web langzaam maar zeker wordt overgenomen door multinationals en de bijbehorende politieke correctheid, tiert op Usenet de oorspronkelijke anarchie van het Internet nog welig.

Nieuwsgroepen ingewikkeld?
Veel mensen komen niet op Usenet omdat ze er simpelweg nog nooit van gehoord hebben, of omdat het posten in en het lezen van nieuwsgroepen ze te ingewikkeld lijkt. Toch is het installeren en gebruiken van een newsreader (nieuwslezer) niet veel ingewikkelder dan het installeren en gebruiken van een E-mailprogramma. Waar je wel aan moet denken als je voor het eerst actief gaat meedoen aan discussies in nieuwsgroepen is de tamelijk uitgebreide nettiquette (de net-etiquette, oftewel de fatsoensregels die gelden op het internet) die op dit deel van het internet van toepassing is.

Wat is Usenet?
Usenet (nieuwsgroepen) is een verzamelnaam voor tienduizenden nieuwsgroepen en de mensen die er berichten in posten. Voor de meeste nieuwsgroepen zou de term 'discussiegroep' een betere benaming zijn. Want het draait in nieuwsgroepen maar om een ding: discussiëren. Over allerlei onderwerpen: van obscure zaken, tot besturingssystemen, religie, tv, sport enz.

Naast deze discussiegroepen bestaan er ook nieuwsgroepen die niet primair bedoeld zijn voor discussies, maar voornamelijk voor het uitwisselen van bestanden. Meer hierover vind je in het onderdeel 'Het duistere van Usenet'.

Hoe werkt Usenet?
Usenet is geen website. De nieuwsgroepen zelf staan ook niet op websites opgeslagen, maar op speciale newsservers. Iedere zichzelf respecterende internetprovider heeft een newsserver waar leden op in kunnen loggen om nieuwsgroepen te downloaden. Dit klinkt ingewikkelder dan het is, maar met Outlook Express kun je al heel simpel nieuws lezen. Iedereen die toegang heeft tot Internet kan de berichten in nieuwsgroepen lezen en hierop reageren of nieuwe berichten posten. In tegenstelling tot de informatie op een website, die meestal maar op één server draait, worden al deze berichten bewaard op tientallen newsservers over de hele wereld. Vanzelfsprekend staan al deze servers met elkaar in verbinding, zodat iedereen dezelfde discussies kan volgen. Overigens bieden niet alle providers dezelfde nieuwsgroepen aan.

Orde in de chaos
Ondanks de schijnbare chaos is Usenet wel degelijk gestructureerd. Afhankelijk van het onderwerp van een nieuwsgroep hoort de groep bij een categorie. Er zijn zeven hoofdcategorieën; de eerste letters van de naam van de nieuwsgroep geven de categorie aan.

  • comp (computer): over hard- en software

  • soc (social): over landen en culturen

  • talk: debatten, discussies en gebabbel

  • sci (science): over wetenschap

  • news: over Usenet zelf, de techniek, censuur, vragen van nieuwe gebruikers

  • rec (recreational): over hobby's

  • misc (miscellaneous): over alles dat niet in de andere groepen valt onder te brengen

Het duistere van Usenet
Naast deze zeven hoofdcategorieën zijn er nog een aantal andere soorten, waarvan de groepen die beginnen met alt. het populairst zijn. Alt is een afkorting van 'alternative' en dat houdt in het geval van nieuwsgroepen in dat alles mogelijk is.

Deze alt-nieuwsgroepen zijn soms ook een broedplaats voor talloze activiteiten die het daglicht niet kunnen verdragen, zoals het uitwisselen van illegale MP3's of gekraakte software. Deze bestanden worden aangeboden in zogenaamde 'binaries'-nieuwsgroepen. (Binary is een manier van coderen van bestanden) Gekraakte software wordt in nieuwsgroepen meestal aangeduid met de term 'warez'.

Meestal zijn de binaries zo groot dat ze in meerdere delen worden aangeboden; niet alle newsreaders kunnen hier even goed mee omgaan. In het onderdeel 'Nieuwsgroepen voor gevorderden 'kun je een stukje lezen over een geschikte newsreader.

Wie is de baas?
Op Usenet is net zoals op de rest van het Internet niemand de baas. Om toch te voorkomen dat nieuwsgroepen overspoeld worden met ongewenste reclame of berichten die niets met het onderwerp van de nieuwsgroep te maken hebben (zogeheten off-topic-berichten) worden sommige nieuwsgroepen gemodereerd. Dit houdt in dat alle postings eerst langs een speciaal daarvoor aangesteld persoon gaan, die beoordeelt of de postings wel of niet in de nieuwsgroep thuishoren. Gemodereerde nieuwsgroepen kun je herkennen aan het feit dat ze eindigen op moderated. Verreweg het grootste deel van de nieuwsgroepen wordt echter niet gemodereerd.

Nederlandse nieuwsgroepen
In je eigen taal kun je vaak toch net wat beter je mening verwoorden dan in het Engels, de gangbare taal in nieuwsgroepen. Gelukkig zijn er op Usenet talloze Nederlandstalige nieuwsgroepen te vinden.

Verjaardagsfeest
Een aantal interessante Nederlandstalige nieuwsgroepen zijn: nl.taal (waarin taalliefhebbers discussiëren over spreekwoorden en gezegden, de juiste spelling van een woord en over nieuwe woorden en hun herkomst), nl.sport.voetbal (waar de scheldpartijen op elkaars favoriete clubs afgewisseld worden met doorwrochte analyses van de wedstrijd van gisteravond), nl.muziek (recensies van concerten, talloze lijstjes met favoriete albums, ruzies tussen gitaarrockers en house-fanaten) en nl.auto (dezelfde gesprekken over auto's als op een gemiddeld verjaardagsfeest).

Wat heb je nodig
Om actief te kunnen worden in nieuwsgroepen heb je allereerst een newsreader nodig. Naast de Netscape (Messenger) en de Internet Explorer newsreader (die geïntegreerd is in het programma Outlook Express) bestaan er nog een paar newsreaders, die allemaal gratis te downloaden zijn van het internet. Deze newsreaders hebben veel meer functies en mogelijkheden dan die van Netscape en Microsoft, maar zijn daardoor misschien wat te complex voor de beginner.

Alle begin is gemakkelijk
De naam van de newsserver heeft meestal de vorm news.provider.nl, dus news.xs4all.nl als xs4all Internet je provider is). Je vult de naam in de newsreader in en daarna gaat Outlook Express de groepen inladen die de provider biedt. Dit zijn er meestal enkele tienduizenden, dus afhankelijk van de snelheid van de verbinding kan het enige tijd duren voordat ze gedownload zijn. De newsreader zal overigens in een statusbalk laten weten hoever hij is. Dit hoeft maar eenmalig te gebeuren na het instellen van de newsserver.

Als alle nieuwsgroepen binnen zijn kun je er doorheen scrollen totdat je een interessante nieuwsgroep vindt, maar gezien het grote aantal nieuwsgroepen is het handiger om wat zoektermen in te geven (bijvoorbeeld 'nl.' of 'MP3') en dan te kijken of de newsreader daar wat nieuwsgroepen bij kan vinden. Verder wijst het zich eigenlijk vanzelf: door op een nieuwsgroep te klikken zie je de berichten die er in gepost zijn, door te klikken kun je het bericht lezen en er eventueel op reageren. Let daarbij wel op waar de reply naartoe gaat: naar de nieuwsgroup, naar het e-mailadres van de afzender of naar allebei! Het kan namelijk tot vervelende situaties lijden wanneer een persoonlijk bericht voor iemand die je kent uit een nieuwsgroep ineens voor iedereen leesbaar in de nieuwsgroep zelf belandt.

De berichten worden standaard door de newsreader weergegeven in 'threads’ (draden: eerst het originele bericht en daaronder alle reacties erop) zodat de discussie makkelijker te volgen is, maar het is natuurlijk ook mogelijk om de berichten op datum of afzender te sorteren.

U bent hier zeker voor het eerst?
De meeste nieuwsgroepen worden net als de meeste cafés en vroeger de meeste dorpshuizen bevolkt door een vaste groep mensen, de stamgasten als het ware. Hierdoor zijn sommige discussies voor de nieuwkomers op het eerste gezicht vaak wat ondoorzichtig. Het is verstandig om eerst eens een tijdje te lezen in een nieuwsgroep. Dit is voor jezelf gewoon handig omdat je de sfeer, de onderwerpen en de manier waarop mensen met elkaar omgaan in een nieuwsgroep kunt proeven.

Ga niet zomaar posten in een nieuwsgroep en zeker geen onzinnige berichten dit wordt niet gewaardeerd, en zal niet zelden oproepen tot heftige reacties van andere gebruikers. Waarbij RTFM (Read The Fucking Manual) nog de zachtste term zal zijn. Meestal wordt er in een nieuwsgroep eens in de twee weken een 'charter' of 'handvest' gepost waarin wordt uitgelegd wat er in de nieuwsgroep allemaal aan de orde kan komen en wat niet. Vaak bevat zo'n charter ook een FAQ (Frequently Asked Questions, oftewel veelgestelde vragen), die antwoorden geeft op de meest gestelde vragen over het onderwerp van de nieuwsgroep. Dit om te voorkomen dat de nieuwsgroep met de komst van nieuwe gebruikers elke keer overstroomd wordt met dezelfde vragen.

Hoe hoort het eigenlijk? 
Het is aan te bevelen om je op de hoogte te stellen van gewoonten en gebruiken in een vreemd land, alvorens je er naar op vakantie gaat. Zo is het ook handig om te weten hoe je je dient te gedragen als je voor de eerste keer Usenet betreedt. Voor het posten in nieuwsgroepen bestaat een verzameling regels, die ook wel de Usenet 'nettiquette' (een samentrekking van Net en etiquette) wordt genoemd. De belangrijkste onderdelen van die nettiquette op een rijtje gezet:

Leer quoten
Wanneer je reageert op een bericht, zal je newsreader automatisch '>'-tekens zetten voor het originele bericht. Dit heeft als doel om de lezer van je antwoord te laten begrijpen waar het over gaat. Het kan namelijk zo zijn dat jouw antwoord eerder bij de lezer komt dan het originele bericht. Op de juiste manier quoten bevordert de leesbaarheid en de begrijpelijkheid van je bericht. Meer informatie over quoten vind je http://leerquoten.monster.org/leerquoten.txt.

Wees voorzichtig met wat je over anderen of jezelf zegt
Je bent niet de enige die nieuwsgroepen leest. Ook je (toekomstige) werkgever of de broer van je ex-vriendin kunnen je berichten lezen. Denk dus goed na voordat je wat over anderen zegt en denk nog beter na voordat je informatie over je privé-leven post. Alle berichten die in nieuwsgroepen verschijnen blijven eeuwig op het internet rondzwerven, bijvoorbeeld in de archieven van http://groups.google.com/. Doe dus geen uitspraken waar je later op pijnlijke wijze mee geconfronteerd zou kunnen worden.

Houd het kort en begrijpelijk
Hoe langer je bericht, hoe minder mensen de moeite zullen nemen om het te lezen. Duidelijk zijn geldt ook voor de subjectline van je bericht. 'Wie wil m'n instrument kopen?' is niet zo'n goede subjectline voor een posting in nl.muziek, 'Epiphone PR-200 gitaar te koop' is al stukken beter.

Post een bericht niet vaker dan een keer
Soms lijkt het alsof je bericht niet is aangekomen bij de newsserver omdat je hem zelf niet te zien krijgt. Dit ligt dan echter meestal aan de traagheid van de newsserver. Ga dus niet hetzelfde bericht nog vijf keer posten, dat staat knullig en leidt tot irritatie, maar drink even een geurig kopje koffie en kijk daarna nog eens of je bericht al verschenen is.

Nieuwsgroepen voor gevorderden 
Als je steeds meer tijd doorbrengt met het lezen van steeds meer nieuwsgroepen kan het zijn dat je behoefte krijgt aan een andere newsreader dan die van Netscape of Microsoft. Ze zijn prima voor beginnende nieuwsgroeplezers, maar voor de gevorderden hebben ze vaak te weinig mogelijkheden op het gebied van filtering, beheer van berichten en het downloaden van multi-part binaries. Natuurlijk bestaan er alternatieven voor deze twee newsreaders. Een veelgebruikte newsreaders is Xnews: http://xnews.newsguy.com/ en heel handige handleiding voor Xnews is te vinden op http://users.pandora.be/jvaes/xnews/

Zelf een nieuwsgroep aanmaken
Sommige providers bieden de mogelijkheid om bij voldoende belangstelling zelf een newsgroep aan te maken. Een uitleg hoe één en ander in zijn werk gaat kun je nalezen op de volgende links.
http://www.xs4all.nl/~js/usenet/richtlijnen.html

http://www.xs4all.nl/~js/usenet/toelichting.html


Digitale videocamera's

Door Rene

Na het succesverhaal van de digitale fotocamera’s, zijn nu ook digitale videocamera’s betaalbaar geworden voor de consument! Het grote voordeel van het digitale, ten opzichte van het ‘aloude’ analoge formaat is dat het niet aangetast kan worden door slijtage. Ook tijdens het monteren blijven de opnamen digitaal, zonder verlies van kwaliteit.

Alleen hoe nu te kiezen uit het grootschalige aanbod van datgene dat de producenten ons aanbieden? Uiteraard ligt dit net als bij de aankoop van een computer aan uw eisen. Wanneer u genoegen neemt met lage resolutie beelden, omdat u deze op uw website wilt zetten, dan zult u voor een relatief laag bedrag klaar zijn. Wanneer u echter kwalitatief hoogstaande beelden wilt produceren, zult u toch moeten denken aan de wat geavanceerdere modellen. Uiteraard, hebben ook zij, weer veel onderlinge verschillen. Belangrijk is dan het type chip dat in de camera zit, bij de betere camera’s is dit een CCD chip met minimaal 800.000 pixels, ofwel beeldpunten genoemd. Hoe meer pixels, des te scherper te opname, en des te beter het eindresultaat.

Na de chipset, is de lens van primair belang. Het is belangrijk dat u het inzoomen, nog steeds kwalitatief hoogstaande beelden kunt opnemen. De optische zoom, (het duurste deel van de camera), zorgt voor de hoeveelheid die u kunt zoomen. Ook hier geldt weer, hoe hoger de zoom, hoe “beter”. Waar u vooral niet te zwaar aan moet tillen, is de digitale zoom. Deze wordt pas ná de optische zoom gebruikt, en zal wanneer er verder ingezoomd wordt verder gaan op de digitale zoom. Deze is vaak onscherp en pixelachtig, wat de kwaliteit uiteraard niet ten goede komt.

Ook belangrijk, is de optie “steady shot”, deze zorgt ervoor dat handtrillingen automatisch worden gecorrigeerd waardoor de opname achteraf nagenoeg zonder trillingen kan worden bekeken.

Wanneer u vaak opnames binnenshuis wilt maken of in andere onbelichte ruimtes, dan is een camera met een zo min mogelijke Lux waarde gewenst. De lichtgevoeligheid wordt weergegeven in een bepaalde “Lux-waarde”, let er wel op, het kan zijn dat de fabrikant van de camera de Lux waarde van de “Night vision” hanteert in plaats van de standaard stand van de camera. Wanneer u dus vaak onbelichte ruimtes opneemt zonder extra ingebouwde lamp moet u expliciet nagaan of de fabrikant de juiste gegevens aanlevert. 

Opties als “foto mode” en “Night vision” brengen qua kwaliteit geen verschil met de camera, maar zijn gewenst door de gebruiker, of juist niet. De foto’s die met sommige camera’s te maken zijn, kunnen uiteraard niet tippen aan de hedendaagse digitale camera’s vanaf zo ongeveer 1,3 mega pixels. 

U wordt nu dus in de gelegenheid gesteld om met deze digitale speeltjes een eigen filmstudio te beginnen! De opgenomen beelden kunnen bijvoorbeeld via een Firewire kaart (IEEE 1394/i.Link) heel simpel geladen worden in Ulead VideoStudio/Media Studio  of het wereld bekende Pinnacle Studio. Aan deze bewerkingsprogramma’s hangt een behoorlijk prijskaartje, let er dus op welke software er bij de camera geleverd wordt, wellicht veranderd u wel van keuze door de software! 

Wat is er allemaal mogelijk met deze software? Wel, eigenlijk alles! “You are only limited by your imagination”. Mooie overgangen, achtergrondmuziek, knippen en plakken en scènebewerking mogelijkheden. Bent u klaar met bewerken? Dan kunt u er een (S)VCD van maken en heerlijk bekijken op uw DVD speler, gezellig met de familie op de bank uw vakantie opnames bekijken. Leuk nietwaar?


Ulead


Adobe


WEB art
Door Neleke

In de members chat van het forum kwam ik laatst het volgende, door de Admin geplaatste bericht tegen:
Heb je een avatar?
Ons is gevraagd de volgende site een beetje te promoten.
http://www.guerillart.nl/view.php
Op deze site wordt kunst gemaakt met avatars.
Je kan er die van jouw bij plaatsen en zo deelnemen aan het kunstwerk

Nadere informatie leerde mij het volgende. Op de site http://www.guerillart.nl/ kunnen we kennis maken met internetkunst waar forumgebruikers een bijdrage aan kunnen leveren. Het project is opgezet door Luc Harings ex-rijksacademie student. De bedoeling van dit project is om avatars/webiconen/gebruikersiconen en plaatjes/bewegende gifs van 60x60 pixels te verzamelen. Dit zijn plaatjes die iets vertellen over mensen die op fora actief zijn en worden door de kunstenaar gezien als extended visual profiles.

Zoals te zien is op http://www.guerillart.nl/view.php lukt het verzamelen al aardig. Het kunstwerk wordt "gevoed" door het web, dat wil zeggen door de forumgebruikers. Sinds de start van de site, op 21 augustus, zijn er al aardig wat bijdragen geleverd. Er is geen controle op de inhoud van de iconen, dus als er iets instaat dat aanstoot kan geven, wordt dit niet weggemoffeld. De site is Guerillart en dat moet het ook blijven. De enige beperkingen zijn het formaat en het aantal kb’s.

Het is de bedoeling om de verzameling te laten zien (door middel van projectie) in een museum of galerie. Er wordt nog druk gezocht naar een geschikte lokatie. Zodra die gevonden is, worden de plaatjes daar getoond en kan men zien hoe het project groeit. De duur van het project zal gauw een jaar of 2 zijn. De huidige setting is een "formaat" van 8x8 plaatjes, maar er wordt naar gestreefd om tot een setting van 12x12 plaatjes te komen.

Wanneer de forumgebruikers die ook op buitenlandse fora posten, dit project daar ook onder de aandacht gaan brengen, bestaat de mogelijkheid dat het een internationaal tintje krijgt.

Meer informatie over de kunstenaar zelf is te vinden op http://harings.com/.


Hebben jullie commentaar op iets dat met de Nieuwsbrief in het algemeen te maken heeft, schroom dan niet om achter je toetsenbord te gaan zitten en je opmerkingen te sturen naar postvakin@helpmij.nl
In principe wordt de naam van afzender er bij geplaatst, behalve wanneer men expliciet aangeeft dat men anoniem wilt blijven.
 

Hallo, 
Ik vind dat de Nieuwsbrieven die jullie versturen zeker een complimentje waard zijn. Ga zo door! Ook met de website natuurlijk he.

DenniZ iS tHa NaMe


Beste leden van de redactie bij deze wil ik nogmaals mijn waardering uitspreken van het hele HELPMIJ gebeuren. KLASSE!!!!!

Ruud.


Hallo Helpmij team,

Als liefhebber van de Nederlandse taal wil ik jullie op het volgende wijzen.

Al enige keren kom ik de volgende zin tegen in jullie mailing en nieuwsbrieven: "zoekopdrachten verder als twee maanden oud" Dit is geen correct Nederlands. Na het woord 'verder', komt nooit het woord 'als', maar het woord 'dan'. Het zou dus moeten zijn: "zoekopdrachten verder dan twee maanden oud" Maar helaas, dat is in dit verband ook geen correct Nederlands. Als ik jullie was, dan zou ik er het volgende van maken: "zoekopdrachten van vragen en antwoorden, ouder dan twee maanden"

Groeten,
Gompie1304 (Rombout)


Geachte heren,

Gefeliciteerd met jullie site "helpmij.nl" dit is een fijn en prima idee, doch erger ik mij er steeds aan jullie taalgebruik. Wat in hemelsnaam is attendeer ????? Is dit snobisme voor 'wacht' ?????, is het dan toch zo "chique" om franse woorden (attendre) te venederlandsen ??

Hier in vlaams brabant zie Brusselse randgemeenten (Belgie) hebben wij vlamingen het o zo moeilijk om onze vlaamse taal te behouden, vb indien wij in een groot warenhuis nl durven spreken worden wij zo wie zo aanzien als een extremist, en dan zien wij op nederlandese sites woorden als "attendeer of okkasion" verschijnen, zijn jullie dan echt verlegen om jullie taal af is het frustratie ?

Geachte heer,

Uw mail met klacht hebben wij ontvangen. Het spijt mij te vernemen dat u zich stoort aan een enkele (in uw ogen) verfranste kreet. Bij de redactie van Helpmij staat het juiste gebruik van de Nederlandse taal hoog in het vaandel en wij doen onze uiterste best om de bulletins en Nieuwsbrieven zo correct mogelijk uit te laten gaan. U moet zich echter realiseren dat Helpmij een Nederlandse site is en in Nederland hebben wij geen taalstrijd. Wij zijn echter wel erg blij dat we ook in België leden hebben. Teneinde deze leden zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we ook enkele Belgische leden bereid gevonden voor Helpmij te werken. Wanneer er dan een woord gebruikt wordt dat misschien niet helemaal Vlaams is, dan zal het u niet verbazen dat dit ons niet alleen kan ontgaan, we nemen er ook geen aanstoot aan. Ik kan u echter wel garanderen, dat niemand op Helpmij snobistisch is en niemand wenst chique te zijn. Helpmij is een site die ons zeer na aan het hart ligt en het enige dat wij vol overgave doen, is te trachten mensen die computerproblemen hebben te helpen. Ik hoop dat ik u naar behoren heb geantwoord.

Met vriendelijke groet,

Blacksheep
Hoofdredacteur Helpmij


Mededelingen

Wegens gebrek aan tijd, zal er deze maand geen vervolg op de workshop over Irfanview komen. In de volgende uitgave zal het derde deel er wel zijn.                        

Met vriendelijke groet,
Held


Alle leden van de vereniging kunnen korting krijgen op het computerblad C't (Computer techniek). Meer informatie vind je op het forum of op de verenigingspagina. Nog geen lid van de vereniging en wel interesse in de korting? Word lid van de vereniging en u kunt gebruik maken van de diverse extra's die geboden worden.

Het bestuur.


De redactie
De helpmij.nl nieuwsbrief staat onder redactie van:
  • Blacksheep (hoofdredacteur)
  • Bennie
  • Beugje
  • Breezer
  • Held
  • Huibbreeman
  • Huijb
  • Margje
  • Mumzel
  • Neleke
  • Rene_Overtoom
  • Tazman
  • Tiborv

De redactie is te bereiken op nieuwsbrief@helpmij.nl. Naar dit e-mailadres géén vragen sturen die betrekking hebben op computers en dergelijke. Deze horen op het forum geplaatst te worden.

Wilt u een bijdrage leveren aan de nieuwsbrief dan kunt u e-mailen naar bovenstaand adres of u bezoekt het forum en plaatst uw bijdrage in de sectie nieuwsbrief.

Aan- en afmelden.
Iedereen die zich aanmeldt bij Helpmij.nl krijgt standaard de nieuwsbrief toegestuurd.
Wilt u de volgende uitgaven niet meer ontvangen, dan kunt u zich hier afmelden.

Is deze nieuwsbrief naar u doorgestuurd en wilt u hem zelf ontvangen? Ga dan naar de site en meldt u aan bij het forum. U zult dan automatisch de nieuwsbrief ontvangen. Als u al aangemeld bent en u hebt de nieuwsbrief niet ontvangen, ga dan in het forum naar profiel, aanpassen van opties, en vink bij 'Mogen de Webmasters en Moderators je berichten sturen?' ja aan.

Wilt u nog eens een artikel nalezen? Wanneer u lid van de vereniging bent, kunt u hier in oude Nieuwsbrieven zoeken.


Disclaimer
Alle handelsnamen of productnamen hier vermeld, zijn eigendom van de respectievelijke eigenaars. De redactie van de Helpmij nieuwsbrief gaat uiterst zorgvuldig te werk bij de vergaring, totstandkoming en publicatie van de informatie in de nieuwsbrief. Niettemin kunnen er geen rechten worden ontleend aan de inhoud van de nieuwsbrief en sluit Helpmij (de redactie) iedere aansprakelijkheid uit voor eventuele gevolgen (waaronder begrepen directe en indirecte schade). Toepassen van informatie en gebruik van software is voor eigen risico. De adressen van de abonnees zullen nimmer openbaar worden gemaakt en/of verkocht aan derden. Bij misbruik van het distributiesysteem van de nieuwsbrief door onbevoegden of een mogelijke storing, van welke aard dan ook, kan de redactie niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele daaruit voortvloeiende schade. Het is niet toegestaan om de inhoud, of delen daarvan, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de makers te gebruiken.

De redactie heeft het recht om (ingezonden) bijdragen zonder opgaaf van redenen te weigeren, dan wel te wijzigen, in te korten, etc.