Inhoudsopgave
-Voorwoord
-Junior Redacteur
-Google+ bevindingen van ErikBooy007
-Een mooie prijs winnen tijdens je vakantie?
-Interview
-Stevige korting op de producten van Kaspersky!
-Campzone 2011
-Hiren’s BootCD, hét digitale Zwitserse zakmes
-Fotoalbum installeren (ofwel hoe installeer ik een .tgz bestand)
-Gezocht: Systeembeheerder Linux
-Cursus Access voor Beginners - Hoofdstuk 7
-Goede service, dus een tevreden klant
-Extra betalen voor tweede hands games
-Onze Tips & Handleidingen augustus
-Problemen met een HP printer?
-Gezocht: PHP programmeur
-Gadgets
-Je kunt met een gerust hart op vakantie... met deze vakantietips voor je site!
-Postvak-in
 

De redactie bestaat uit:
CorVerm (Hoofdredacteur)
profpc (Adjunct-hoofdredacteur)
Dillondarko (Junior Redacteur)
ErpCity
femke98
jackall
mumzel
OctaFish

Aan deze nieuwsbrief hebben ook meegewerkt:
Jan Stedehouder
Chris Vermeulen
ErikBooy007

De redactie is te bereiken op nieuwsbrief@helpmij.nl. Naar dit e-mailadres géén vragen sturen die betrekking hebben op computers en dergelijke. Deze horen op het forum geplaatst te worden.

Oplage
De nieuwsbrief wordt naar 33551 unieke e-mailadressen verstuurd. Deze e-mailadressen zijn via opt-in geselecteerd.

Adverteren
Indien u een advertentie wilt laten plaatsen in deze nieuwsbrief neem dan contact op met de redactie.

nod32 bestellen

Advertentie informatie aanvragen

Aan- en afmelden
Om u aan te melden voor de nieuwsbrief kunt u naar deze pagina gaan.
Wilt u de volgende uitgaven niet meer ontvangen, dan kunt u zich hier afmelden. Is deze nieuwsbrief naar u doorgestuurd en wilt u hem zelf ontvangen? Ga dan naar deze pagina en meldt u aan. U zult dan automatisch de volgende nieuwsbrief ontvangen.

Wilt u nog eens een artikel nalezen? Wanneer u lid van de vereniging bent, kunt u hier in oude nieuwsbrieven bladeren.

DISCLAIMER
Alle handels en/of productnamen hier vermeld, zijn eigendom van de respectievelijke eigenaars. De redactie van de Helpmij Nieuwsbrief gaat uiterst zorgvuldig te werk bij de vergaring, totstandkoming en publicatie van de informatie in de nieuwsbrief. Niettemin kunnen er geen rechten worden ontleend aan de inhoud van de nieuwsbrief en sluit de redactie iedere aansprakelijkheid uit voor eventuele gevolgen, waaronder begrepen directe en indirecte schade. Het toepassen van informatie en gebruik van software is voor eigen risico. De adressen van de abonnees zullen nimmer openbaar worden gemaakt en/of verkocht aan derden. Bij misbruik van het distributiesysteem van de nieuwsbrief door onbevoegden of een mogelijke storing, van welke aard dan ook, kan de redactie niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele daaruit voortvloeiende schade. Het is niet toegestaan om de inhoud, of delen daarvan, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming te gebruiken.

De redactie heeft het recht om (ingezonden) bijdragen zonder opgaaf van redenen te weigeren, dan wel te wijzigen of in te korten.


Voorwoord

Auteur: profpc

Top

Het is zomer. En hoewel we helaas niet zo'n zonnige juli in Nederland hebben gehad, mochten we de laatste paar dagen toch genieten van wat zon met heerlijke temperaturen. Veel mensen zijn nu nog op vakantie of zijn al op vakantie geweest. Maar het maakt niet uit waar je bent.

Of je nu in het buitenland of in Nederland zit mét of zonder zon... Je kunt de Helpmij.nl nieuwsbrief weer op je gemak lezen. Deze nieuwsbrief heeft ook een zomers tintje. Zo vind je tips voor je webmail voordat je op vakantie gaat, wordt er uitgelegd hoe je onder Ubuntu een fotoalbum kunt maken van je vakantiefoto's en kun je een mooie prijs winnen tijdens je vakantie.

Ook vinden we andere mooie artikelen en zijn we bij het artikel Cursus Access voor Beginners alweer bij hoofdstuk 7 beland. In hoofdstuk 7 wordt er ingezoomd op het maken van queries. Mochten er vragen of opmerkingen over de nieuwsbrief zijn, dan kunnen deze altijd aan ons gesteld worden (nieuwsbrief@helpmij.nl).

Veel plezier met het lezen van de nieuwsbrief!




Junior Redacteur

Auteur: CorVerm

Top

Als je de colofon bekijkt, dan zie dat Dillondarko is toegevoegd aan het rijtje redacteuren. Het verschil met de andere redacteuren is dat er achter zijn naam Junior Redacteur staat. Waarom is dat dan? Dat heeft alleen maar met de leeftijd van Dillon te maken en helemaal niets met zijn kwaliteiten als schrijver. In de “redactiespelregels” is bepaald dat een redacteur ten minste 18 jaar moet zijn. Maar, overtuigd als we zijn van zijn schrijverskwaliteiten, heeft het bestuur het juniorschap in het leven heeft geroepen. Vandaar dat Dillon (en eventueel ook andere geïnteresseerden) toch deel kan (kunnen) uitmaken van de redactie, zij het met wat beperkte rechten.

Ook vanaf deze plaats heten we jou, Dillon, van harte welkom in onze gelederen. Heel veel succes gewenst.




Google+ bevindingen van ErikBooy007

Auteur: ErikBooy007

Top

Beperkte online testfase

Al een week of twee probeerde ik een Google+-account aan te maken, maar keer op keer kreeg ik nul op het rekest. Waarom? Google+ verkeerde in een zogenaamde beperkte online testfase. Kort gezegd betekende het dat men zonder invite van één van de gelukkigen met een Google+-account niet tot deze club wordt toegelaten. Helpmij.nl moderator satshow kwam met de oplossing, van hem kreeg ik een invite.

Eerste indruk

Toen ik m´n account aanmaakte was het eerste wat me opviel de gelikte interface. Alles werkt soepel, snel en intuïtief. Het lijkt erop dat Google geleerd heeft van eerdere pogingen deel uit te maken van de social media hype. Een account aanmaken is een fluitje van een cent. Omdat de site in een soort bètastadium is, werd me “verplicht” m’n account te koppelen aan Picasa. Wellicht om de Picasa integratie te kunnen testen met “echte” gebruikers. Afijn, ik vind het geen enkel probleem.

augustus 2011: google+..jpg
De gelikte interface van Google+

Profiel invullen

Er zijn een aantal leuke zaken die je in je profiel kunt invullen. Bijvoorbeeld een introductie, een reden waarom je “cool” bent en plaatsen waar je gewoond hebt. Ook standaardonderdelen zoals werkervaring, opleiding en relatiestatus zijn uiteraard aanwezig. Invullen is een fluitje van een cent. Een pagina-refresh is niet nodig, zoals dat ook past bij het Web 2.0-concept (dat het ook heel goed binnen het Web 3.0-concept past is weer een ander verhaal). We mogen er ook eigenlijk wel van uitgaan dat als er één speler op de markt is die dat begrijpt, dat dit Google is.

+1

Wat ook een leuke verrassing was, de “+1’s”, die je hebt gegeven vóór het aanmaken van een Google+-account, worden nu zichtbaar. Voor zover ik nu begrijp zijn “+1’s” het Google-equivalent van een “Like” op Facebook. Nu we het toch over Facebook hebben, het eerste wat ik dacht, toen ik na Google+ weer op m’n Facebook-pagina kwam, was dat de interface eigenlijk hopeloos ouderwets en om heel eerlijk te zijn lelijk is.

Kringen

Juist ja, kringen. Dat is een hele leuke c.q. handige mogelijkheid die Google+ biedt. Het houdt in dat je je contacten (ik noem ze met opzet even geen vrienden) in verschillende groepen kunt indelen, die groepen heten dus kringen. Wat is daar het praktische nut van zul je je afvragen? Nou, zo kun je bijvoorbeeld de foto’s van je stapavond delen met je vriendenkring (nu wordt me plots duidelijk waarom ze voor de term kring hebben gekozen), zonder dat bijvoorbeeld je werkgever het kan zien (er is hier vast een beter voorbeeld voor te verzinnen, maar ik ga er vanuit dat je m’n punt begrijpt). Standaard worden de volgende kringen voor je aangemaakt: Vrienden, Familie, Kennissen en Volgen. Het is aan jezelf om deze in te vullen. Wil je zeker weten dat je instellingen voor kringen goed staan? Daar hebben ze bij Google iets heel goeds op gevonden. In een grijze balk staat een invulveld waarin je de naam van een gebruiker kunt invullen. Druk vervolgens op enter en, hey presto, je ziet je profiel zoals die gebruiker het zou zien. Geniaal!

Hangouts

Deze functie heb ik tot mijn spijt nog niet zelf uit kunnen proberen, maar ik zal hier kort vertellen wat ik erover denk te weten. Hangouts zijn videochats die je in je browser kunt uitvoeren met je contacten. Je hebt hiervoor dus uiteraard wel een webcam en microfoon nodig. Je kunt hierin ook bijvoorbeeld YouTube video’s samen bekijken. Hier houdt mijn kennis over Hangouts helaas op.

Contacten toevoegen

Nu je zelf een Google+-account hebt, heb je ook de mogelijkheid om anderen uit te nodigen. Ik kan je dit van harte aanraden, want anders wordt het waarschijnlijk lastig je kringen te bevolken. Er zijn op dit moment vrij weinig met een account en zonder contacten is het erg lastig de functionaliteiten te testen. Een functie die Google+ helaas ontbeert is het uitnodigen van je hele adresboek van bijvoorbeeld Gmail of Hotmail, dat zou niet moeilijk te realiseren zijn. Op z’n minst zou ik graag willen zien wie van m’n contactpersonen (nu heb ik het dus over e-mailcontacten) er al een account hebben. Dat je nog niet je hele adresboek kunt uitnodigen kan ik ergens nog begrijpen, aangezien ze in een beperkte online testfase verkeren. Zucht.

Foto’s uploaden

Zoals al eerder gezegd, worden Picasa albums automatisch gekoppeld. Daar had ik geen foto’s instaan, dus er waren nog geen foto’s. Wel krijg je bij het aanmaken van je account de mogelijkheid een profielfoto te uploaden. Die verscheen dan ook wel al. Bij het uploaden van foto's is er op een hele mooie manier gebruik gemaakt van HTML5. Als je nu een hoeveelheid foto’s wilt uploaden, hoef je niet door een stomvervelende hoeveelheid dialogen te klikken, nee, je kunt ze simpelweg in je verkenner selecteren en slepen naar de interface (jullie zullen merken dat ik het nu over een Windows-systeem heb, over Macintosh en Linux kan ik niets zeggen). Dat scheelt dus een stuk. Vervolgens kun je de foto draaien, een beschrijving toevoegen et cetera. Ook bij foto’s krijg je natuurlijk de mogelijkheid te selecteren met welke kringen je deze wilt delen.

Pluspunten

  • De interface is strak, overzichtelijk en uitermate gebruiksvriendelijk
  • Kringen zijn heel praktisch, zo hoef je minder na te denken of je bepaalde zaken wel/niet op internet kunt publiceren
  • Hangouts zijn volgens mij een fantastische toevoeging en ik kan niet wachten deze uit te proberen.

Minpunten

  • Mogelijkheden om contacten toe te voegen zijn op dit moment te beperkt.
  • Door de beperkte testgroep komt het complete product nog niet volledig tot z’n recht. Hoe eerder men Google+ volledig openstelt, hoe beter.

Feedback geven

Gelukkig geeft men je wel uitgebreid de mogelijkheid om feedback te geven. Enige andere situatie zou ook vreemd zijn natuurlijk, want wat is dan het nut van een bètafase? Het geven van feedback is ook een erg gelikt systeem, gelijk aan het feedback systeem van de nieuwe YouTube lay-out (nickname Cosmic Panda, zie http://www.youtube.com/cosmicpanda). Je markeert op de pagina simpel, door te klikken en te slepen de probleemgebieden, plaatst zwarte vakjes voor eventuele persoonlijke gegevens en indien gewenst vul je een stukje tekst in. Klaar.

Conclusie

Ik zie in Google+ een nieuw sociaal netwerk met onmetelijke potentie. De knappe koppen bij Google hebben een technisch hoogstandje afgeleverd dat Facebook wel eens een koekje van eigen deeg kan gaan geven (denk maar aan wat er met MySpace is gebeurd). Er zijn nog een aantal kleine kinderziektes en het is jammer dat het nu nog voor zo’n beperkte testgroep is. De ware potentie zal pas duidelijk worden wanneer de massa gebruik gaat maken van het medium.




Een mooie prijs winnen tijdens je vakantie?

Auteur: Redactie

Top

Doe dan mee met de Helpmij.nl vakantiefotowedstrijd

De Vakantiefotowedstrijd 2011 is van start gegaan! De bedoeling is om vakantiefoto's in te sturen die een relatie hebben met Helpmij.nl. De foto's kun je uploaden via http://wedstrijd.helpmij.nl/.

juni 2011: ipad2..jpg
 Van 16 tot 30 september kan er door een ieder gestemd worden op de ingezonden foto’s om de publiekswinnaar aan te wijzen. De publiekswinnaar gaat aan de haal met een iPad2! Voor de nummers twee en drie zijn er leuke troostprijzen beschikbaar.
Originaliteit zal beloond worden! Naast de beoordeling door het publiek zullen de inzendingen ook worden beoordeeld door een vakjury. Er wordt gelet op originaliteit,  echtheid (dus geen geshopte foto's) en compositie. Diegene die door de vakjury tot winnaar wordt uitgeroepen sleept een shock en waterproof Olympus digitale camera in de wacht. juni 2011: olympus 1..jpg



Interview

Auteur: mumzel

Top

Vandaag een interview met Coenraad  

 

maart 2011: microfoon..gif

Wat is je leeftijd en je status?
Getrouwd, 3 kinderen en 6 kleinkinderen.

Ik neem aan dat Coenraad je echte naam is, dan hoef ik daarover niets te vragen.

Toch wel, mijn echte naam is Coen (roepnaam) en doopnaam Coenradus dus leek het me een leuke woordspeling: Coen (geeft) raad.

Waarom heb je voor de Einstein-avatar gekozen?

 augustus 2011: Einstein_avator_2_60_X_60..GIF

Alles is relatief. Oftewel zoals van Dale schrijft: betrekkelijk. Om het maar bij onze interesses te houden; Als ik met een computer de winkel uitloop is hij op hetzelfde moment al verouderd.

Toen ik je vroeg mee te werken aan dit interview zei je dat het niet de eerste keer zou zijn, mogen we weten waar dat interview voor was?

Jazeker. Tweemaal i.v.m. mijn ziekte en eenmaal i.v.m. mijn behandeling.Twee verschillende kranten zijn hier geweest (journalist en fotograaf) vanwege mijn dagelijks functioneren en vrijwilligerswerk. Ik ben behept met het fenomeen “Reumatoïde artritis” en kan me er niet bij neerleggen dat ik dan maar achter de Geraniums zou moeten gaan zitten.
De derde keer was vanwege mijn behandeling met onze voormalige minister van volksgezondheid: Minister Hoogervorst. Daar de behandeling die ik onderga nogal een kostbare aangelegenheid is en Minister Hoogervorst een econoom moest een en ander tegenover ekaar afgewogen worden. Uiteindelijk werd besloten dat mijn behandeling goedkoper was als bijvoorbeeld gewrichtsvervangende behandelingen.

Oefen je nog een beroep uit en zo ja, heb je daarbij met computers te maken?

Helaas ben ik voor 100% afgekeurd i.v.m. het hierbovengenoemde.Wat ik wel met veel plezier een jaar of tien gedaan heb, is op school als hulpouder een intranet opbouwen. Aansluitend een netwerk en daarna les geven op het gebied van Word, Excel, internet en de veiligheid wat dat betreft. Daar beschikte ik over een lokaal met 14 werkplaatsen, een beamer en server. Ook de docenten wisten mij te vinden als ze het weer eens “verknald” hadden. Maar uiteraard geldt hier ook “ieder zijn vak”.
Wat een leuke ervaring was, op een werkplek had ik Ubuntu (een Linuxdistributie zoals de kenners weten) geinstalleerd om te kijken wat de ervaringen van de kinderen ermee was. Ik stond versteld van de wijsheid hoe snel ze de basis van het besturingssysteem onder de knie hadden. Elke week liet ik een ander kind ervaring opdoen met Ubuntu en ze waren aangenaam verrast dat ze mochten experimenteren.
Heb ook als vrijwilliger oudere mensen les gegeven in het omgaan met een computer.

Je bent sinds 2006 gebruiker van Helpmij.nl, hoe ben je bij ons verzeild geraakt? En wat deed je besluiten dit jaar lid van de vereniging te worden?

Hier krijg je dus een cliché antwoord op. De titel van de site spreekt voor zich, met andere woorden: ik zat met een probleem en dacht wie “ help(t)mij”. Dus na even “gegoogled” te hebben kwam Helpmij.nl zo ongeveer als eerste treffer. 
Ik ben lid geworden vanwege het feit dat Helpmij.nl op zich een hobby voor me is geworden en de organisatie (serverruimte etc.) ook niet gratis is.
Ik heb er ook veel voldoening aan als ik iemand geholpen heb en de persoon in kwestie geeft dat ook aan. En zeker als hij/zij nader omschrijft hoe het probleem opgelost is, zodat andere bezoekers er ook iets aan hebben.

Je hebt net je eerste Helpmijdag achter de rug, voldeed hij aan je verwachtingen?

Helemaal. Heb mijn jongste zoon meegenomen (die een studie gaat volgen op de ICT academie in Den Bosch maar dat terzijde) en ook hij vond het leuk om eens de mensen tegen te komen die normaliter geheel anoniem zijn. Je bent wel eens benieuwd “wie zijn dat eigenlijk”?

Wanneer ben je begonnen met ‘computeren’ en waar komt je belangstelling voor computers vandaan?

Mijn vrouw werkte als secretaresse en moest zich meer verdiepen in Word Perfect (toen 5.0 als ik het me goed herinner). Er moest dus een computer komen waar ik het nut helemaal niet van inzag, maar op een gegeven moment was ik meer bezig met Dossen dan mijn vrouw met WP. Ik ben enige cursussen gaan volgen en was ook regelmatig in de bibliotheek te vinden (de rest op autodidactische manier) en sindsdien ben ik behept met het “ computervirus”.
Heb zelf aardig wat systemen gebouwd maar dat is iets minder geworden.Ik houd me zeker op de hoogte van de nieuwste technieken en alles wat mogelijk is, maar inmiddels is het teveel om constant alert te zijn op hetgeen er op de markt is. 

Wat voor computer gebruik je zelf en waar gebruik je die het meest voor?

Mijn meest gebruikte is een vrij simpel systeem, een dual core met 2 GB ram en een dikke HDD. Videokaart onboard, omdat ik niet game of CAD CAM progamma’s draai. Ik gebruik hem om (uiteraard) van gedachten te wisselen met relaties, films te converteren, mailen en te stoeien met voor mij onbekende progamma’s. Download uiteraard ook wel eens iets wat niet mag, maar maak er uiteraard geen commercieel gebruik van. Ik moet weten hoe een progamma werkt, voordat ik het mijn relaties aan of af kan raden. Dus volgt er meestal een betaalde versie.
Mijn tweede is een laptop met een 13.3” scherm dus nogal mobiel daar ik vaak bij mensen thuis nogal eens problemen oplos. Ook bij het MKB in deze regio ben ik geen onbekende.
Mijn derde is een laptop met daaraan een tweede scherm zodat ik de mogelijkheid heb om te “multitasken”
Mijn vierde heb ik ingericht als server en downloadstation. Handig als ik bij een relatie ben en even gauw een progamma nodig heb.

Hoeveel uren per dag breng je bij de computer door? 
Gemiddeld 6 á 8 uur. Ik weet een beetje gestoord, maar het is uiteraard wel mijn hobby die ik (gezien mijn beperkingen) uit kan oefenen. 

Wat is je favoriete software programma?

Met stip op 1: Acronis true image. Waarom? Na de meest vreemde capriolen zet je de boel in no time weer terug zoals je het hebben wilt. Uiteraard de betaalde versie.

Wat is het gekste wat je ooit hebt meegemaakt op gebied van computers?

Met mijn werk als vrijwilliger (oudere mensen leren omgaan met een computer) gaf ik de instructie om de cursor omhoog te bewegen. Wat denk je, beurt ze de muis op, net zoals op een tv reclame waarbij een persoon de muis tegen het beeldscherm houdt.

Wat is de grootste computerblunder die je begaan hebt en waar ben je meest trots op?

Heb eens een router (nieuw en vrij kostbaar) een verkeerde firmware geflasht. Kon dus zo in de kliko.
Het meest trots ben ik op het feit dat ik kinderen spelenderwijs kennis heb bijgebracht waardoor ze op de middelbare school een voorsprong hadden op hun klasgenoten.
Ook leuk om te vermelden. Wij gaan als het even kan met de feestdagen naar een warm land, i.v.m. mijn lichamelijk probleem. Twee jaar geleden zaten we in een resort in Sharm el Sheik aan de rode zee. We waren bevriend geraakt met de restaurantmanager en die zat regelmatig bij ons aan tafel. Komt de kassier bij hem en vertelt over een probleem met de kassa. Ik vraag hem wat er aan de hand was, blijkt het netwerk plat te liggen. Niet erg handig dus als er geen netwerkbeheerder aanwezig is op toch wel een groot complex. Die zat in Saoudi Arabië een klus te klaren. Ik zeg laat mij maar eens kijken. Zijn reactie, “no no you are on holiday”. Nou ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan en in no time was ik met de server bezig en na 2 uur had ik de boel weer op de rails. Ik was natuurlijk wel bang dat het besturingssysteem in het Arabisch was, zodat ik op het gevoel zou moeten werken. Gelukkig stond het er in het Engels op, buiten enige progamma’s waar ik dus niets van kon maken. De reactie “you’r a professor” vond ik natuurlijk wel prachtig. Tegelijkertijd kreeg ik alles voor elkaar, dus de drankjes werden op mijn kamer bezorgd en de general manager bood mij een week extra aan “all inclusive”. Ik reageerde erop met de opmerking, dat hij dan ook de tickets moest regelen ( wij waren met zijn drieën ) maar dat zat er niet in. Buiten het feit dat mijn jongste zoon in ieder geval de maandag erop naar school moest. Al met al een leuke ervaring.

Wat is je standpunt over socialenetwerksites zoals Facebook, Linkedin, Twitter, Hyves?

Het schiet een beetje door. Ben ook lid van genoemde sites, maar het geeft een beetje de verplichting om op elke post een antwoord te geven ook al gaat het nergens over, wat vaak aan de orde is. Als ik wel eens het een en ander lees vind ik dat er veel pesterijen tussen zitten. Echt kwetsend.

Doe je ook nog andere dingen behalve ‘computeren’?

Ja, ik doe een deel van het huishouden zover als in mijn vermogen ligt, aangezien mijn vrouw werkzaam is. Behalve koken, daar heb ik een gruwelijke hekel aan. Ik krijg het voor elkaar om water aan te laten branden. En dan hebben we het niet over de nodige stress om alles tegelijk warm op tafel te krijgen.

Heb je een tip voor de lezers?

Zeker. Als je een vraag stelt, geef wat meer informatie in je startpost, zoals besturingssysteem, apparaatuur (model, serienummer etc.) en post het in de juiste sectie. Dat maakt dat je vraag eerder opgelost wordt. Wij hebben helaas geen glazen bol, althans de mijne ligt in de glasbak.
Ga niet in op niet ter zake doende opmerkingen en laten we het sociaal en gezellig houden. Indien er iets beledigend of iets degelijks opgemerkt wordt meld het via de knop “meld misbruik” en een mod zal het zo snel mogelijk aanpassen of verwijderen.

Heb je verder nog een opmerking?

Bijzonder positief aan Helpmij vind ik, dat het zo laagdrempelig is. Ik kom uiteraard ook op andere fora (Niet met name te noemen) waar je bijvoorbeeld eerst een uitgebreide uitleg moet geven wat je zelf reeds geprobeerd hebt. Op zich positief, maar als de hulpvrager in kwestie niet eens weet waar het over gaat, waar moet hij beginnen ?

Dat is weer een verhelderend interview Coen, waar ik je hartelijk voor bedank!




Advertentie

Top

augustus 2011: Rowenco..jpg




Stevige korting op de producten van Kaspersky!

Auteur: Bestuur

Top

Kaspersky Antivirus biedt een solide beveiliging tegen virussen en andere bedreigingen van buitenaf.

Helpmij.nl heeft een nieuwe overeenkomst gesloten met Kaspersky!
Dit betekent dat alle geregistreerde leden die via Helpmij.nl het Antivirusprogramma, Internet Security, of een ander Kaspersky-programma bestellen, hierop nu een korting van 30% op de winkelprijs ontvangen. Deze korting geldt ook als verlenging voor een bestaande licentie! De verlenging is al 25% goedkoper dan een nieuw aan te schaffen programma, daar komt dus nog eens een korting van 30% bovenop.

Betaal dus niet teveel voor beveiliging van de PC met Kaspersky, bestel via Helpmij.nl!

Nieuwe licentie Winkelprijs HELPMIJ leden prijs ( incl. 30% korting)
1 PC 1 jaar € 29,95 € 20,96
3 PC 1 jaar € 39,95 € 27,96

Voorbeeld: Kaspersky Internet Security
Nieuwe licentie Winkelprijs HELPMIJ leden prijs ( incl. 30% korting)
1 PC 1 jaar € 49,95 € 34,96
3 PC 1 jaar € 69,95 € 48,96

Voorbeeld: Kaspersky Pure
Nieuwe licentie Winkelprijs HELPMIJ leden prijs ( incl. 30% korting)
1 PC 1 jaar € 59,95 € 41,96
3 PC 1 jaar € 79,95 € 55,96

Voorbeeld: Kaspersky Anti Virus for Mac
Nieuwe licentie Winkelprijs HELPMIJ leden prijs ( incl. 30% korting)
1 PC 1 jaar € 39,95 € 27,96
3 PC 1 jaar € 69,95 € 48,96

Voorbeeld: Kaspersky Mobile Security
Nieuwe licentie Winkelprijs HELPMIJ leden prijs ( incl. 30% korting)
1 mobiel 1 jaar € 24,95 € 17,46




Campzone 2011

Auteur: jackall

Top

Wederom wordt er dit jaar weer een campzone gehouden en wel van 29 juli tot en met 8 augustus 2011. Op een camping in Oirschot (Brabant) komen vele gamers dit jaar weer bij elkaar om gezamelijk op een zeer groot netwerk te gamen.

De organisatie heeft het evenement dit jaar weer groots opgezet.
Naast de gebruikelijke kampeerartikelen nemen de deelnemers hun eigen consoles, laptops, game pc's etc. zelf mee om het 24 uur per dag tegen elkaar op te nemen.

augustus 2011: jack..jpg
De eerste gasten zijn gearriveerd.

Niet alleen deelnemers, maar ook gasten zijn welkom op het evenement.
De organisatie heeft ook een breed scala aan activiteiten op het programma staan.

augustus 2011: groot3..jpg
De deelnemers zijn gesetteld.

Meer informatie op www.campzone.nl

Met dank aan Martijn Dams voor de foto's.




Hiren’s BootCD, hét digitale Zwitserse zakmes

Auteur: Jan Stedehouder

Top

Als ik een computerkast open moet trekken en componenten moet vervangen heb ik genoeg aan een aardappelschilmesje. Niet zomaar een aardappelschilmesje, maar eentje waarvan al geruime tijd geleden het puntje is afgebroken bij een eerste poging een schroefje van een harde schijf los te krijgen (iets waar mijn echtgenote destijds minder blij mee was). Het mesje is nu het ideale stuk gereedschap. Nu maakt het niet meer uit welke schroef er in de kast of bij het component zit, groot of klein, hoe vast ’ie ook zit. Het aardappelschilmesje brengt uitkomst. Was het met software ook maar zo makkelijk.

Thuis werk ik voornamelijk met Ubuntu Linux, maar met enige regelmaat krijg ik computers met Windows op mijn tafel. Die worden daar achtergelaten met de opmerking: "Ik heb begrepen dat jij verstand van computers hebt en ....". De ene keer wordt de eigenaar lastig gevallen met enge schermen die duiden op een forse besmetting met malware, een andere keer start de computer helemaal niet meer op en staat de map ’Mijn Afbeeldingen’ vol met kostbare foto’s (uiteraard geen backup) en weer een andere keer weet de eigenaar het wachtwoord van Windows XP niet meer. "Of ik een oplossing weet...". Nee, het aardappelschilmesje is dan niet de oplossing. In zulke gevallen komt Hiren’s BootCD goed van pas.

Wat is Hiren’s BootCD?

Simpel gezegd is Hiren’s BootCD niet anders dan een omvangrijke verzameling gratis en open source utilities om een Windows-computer te analyseren, te repareren en veilig te stellen. Het is het equivalent van de gereedschapset met 1001 onderdelen van de lokale bouwmarkt, of een digitaal Zwitsers zakmes. De hoeveelheid programma’s op de cd is enorm, getuige de lijst die je online kunt doorlezen.

Zo vinden we meerdere programma’s om virussen en malware op te sporen en te verwijderen, waaronder Avira Antivirus Personal, Spybot, Spywareblaster en ComboFix. Onder het kopje Backup Tools staan verschillende programma’s voor het maken van backups van bestanden en voor het draaien van een volledige image van partities of de schijven, inclusief tools voor het sector voor sector kopiëren van de gegevens (handig bij corrupte partities). Je kan je BIOS onder handen nemen, de bestanden op Windows- en Linux-partities uitlezen, rommel van onvolledige installaties en onvolledig verwijderde programma’s opruimen, harde schijven testen en harde schijven zo volledig wissen dat zelfs Hiren’s BootCD je niet meer kan helpen om de gegevens terug te halen.

Met de vorige zin in het achterhoofd begrijpen we snel dat je met Hiren’s BootCD niet alleen een krachtig stuk gereedschap hebt, maar ook iets in handen krijgt waarmee je heel wat schade aan kunt richten. Op de cd vinden we bijvoorbeeld ook tools voor het aanpassen van partities en het bewerken van het Master Boot Record. Even niet opletten en je kunt Windows, Linux of BSD niet eens meer opstarten. Hiren’s BootCD dan maar niet gebruiken?

Denk dan even na over de handige programmaatjes om wachtwoorden te resetten van Windows of het Outlook .pst-bestand. Of om problemen met verloren geraakte partities op te lossen. We hopen dit niet al te vaak mee te maken, maar als we er last van hebben .....

Waarom zou ik Hiren’s BootCD gebruiken...

"...want ik kan de software die ik nodig heb toch ook downloaden?". Zoals geschreven bestaat de cd uit gratis en open source software die zonder problemen van elders binnengehaald kan worden. Maar stel je eens voor dat je thuis maar één computer hebt en dat die nu net kuren heeft. Wil je daar nieuwe software op installeren (zo dat nog mogelijk is)? En zelfs al hebben we een tweede computer met internetverbinding tot onze beschikking, weet je al op voorhand wat er met de problematische computer aan de hand is? In veel gevallen is het een kwestie van uitzoeken, proberen en kijken of we de juiste oplossing hebben gevonden. Wil je keer op keer via een zoekmachine op zoek naar het volgende programmaatje?

Hiren’s BootCD lijkt een beetje overkill gezien de hoeveelheid hulpprogramma’s die je krijgt aangeboden, maar je hebt wel alles bij de hand en kunt achter elkaar doorwerken.

Hoe werkt Hiren’s BootCD?

Dit artikel is bedoeld als eerste kennismaking met Hiren’s BootCD. Je leert hoe je het kunt downloaden en op een cd of usb-stick brandt. Daarna starten we de cd op en bekijken we de live Windows-omgeving waarmee de programma’s worden opgestart. In volgende artikelen staan we stil bij specifieke tools en hoe we daarmee veilig kunnen werken.

1. Ga naar http://www.hirensbootcd.org/, klik in het menu op Download. Je komt op de downloadpagina. Scroll iets naar beneden voor de downloadlink.

2. Haal het bestand Hirens.BootCD.14.0.zip (of een recentere versie) binnen en sla deze op. Pak het zip-archief uit.

3. In de nieuwe map Hirens.BootCD.14.0 staan meerdere bestanden, waaronder de eigenlijke cd (Hiren’s.BootCD.14.0.iso) en een programma om het .iso-beeldbestand naar een cd te branden (BurnCDCC.exe).

4. Dubbelklik op BurnCDCC.exe.

augustus 2011: Starten-met-Hiren_001..jpg

5. Klik op Browse en selecteer het bestand Hiren’s.BootCD.14.0.iso. Zorg ervoor dat er een cd in de cd/dvd-drive zit en klik op Start.

Het is ook mogelijk om de inhoud van de cd op een usb-stick te installeren. Op de site staat een uitgebreide handleiding, maar ik vind het wat omslachtig. Plus, en dat is een praktische reden, een cd is in tijden van nood wat sneller te vinden dan een usb-stick. Al was het maar omdat je op de cd kunt schrijven welke software er op staat.

Hiren’s BootCD is klaar voor gebruik. Tijd voor een eerste kennismaking.

Een eerste blik op Hiren’s BootCD

Herstart de computer met de cd in de drive. Het eerste scherm komt in beeld.

augustus 2011: Starten-met-Hiren_002..jpg

Dit opstartmenu toont direct aan waarom we een aantal artikelen nodig hebben om met Hiren’s BootCD te leren werken. In het bovenste deel zien we drie opstartmogelijkheden:

  1. Het opstarten van een eenvoudige Windows XP-omgeving waarbinnen programma’s worden uitgevoerd;
  2. Het opstarten van een DOS-omgeving waar de commandline veteranen hun hart kunnen ophalen; en
  3. Het opstarten van een Linux-omgeving met Parted Magic en een collectie andere tools.

augustus 2011: Starten-met-Hiren_003..jpg

De meeste tools die op Hiren’s BootCD staan draaien onder Windows, kies voor nu dan ook Mini Windows Xp.

augustus 2011: Starten-met-Hiren_004..jpg

Deze omgeving zal voor veel mensen bekend voorkomen. In de taakbalk (rechtsonder) staat een snelkoppeling naar het volledige menu met de programma’s die Hiren’s BootCD beschikbaar heeft. Zoals in de afbeelding te zien is, zijn dat er best veel.

Op het bureaublad staat het pictogram HBCD Menu. Dubbelklik op het pictrogram. Dit opent de Program Launcher.

augustus 2011: Starten-met-Hiren_005..jpg

De Program Launcher stelt op het eerste gezicht weinig voor. We zien een grote knop Browse Folder, waarmee we de Verkenner wordt geopend en we handmatig door de mappen met programma’s kunnen bladeren. Klik in plaats daarvan op Programs.

augustus 2011: Starten-met-Hiren_006..jpg

De programma’s van Hiren’s BootCD zijn niet direct op te starten via StartProgramma’s en dat is even wennen. De verschillende categorieën spreken voor zichzelf. Onder Editors/ Viewers vinden we bijvoorbeeld Atlantis Word Processor (Shareware, dus beperkt in gebruik), de fotobewerker PhotoFiltre en Spread32 (een rekenbladprogramma), allen prima geschikt voor eenvoudige bewerking van bestanden.

In het volgende artikel duiken we wat dieper in specifieke programma’s. Dat gespeel gaan we natuurlijk niet doen op een computer voor dagelijks gebruik, maar op een virtuele bak die we daar specifiek voor aanmaken. Hoe je dat doet stond in de vorige nieuwsbrief.

Dit artikel is beschikbaar onder de CC-BY-NC-SA 3.0 Nederland– licentie.




Fotoalbum installeren (ofwel hoe installeer ik een .tgz bestand)

Auteur: femke98

Top

Maak van je vakantiefoto's een waar fotoalbum. Ook op Ubuntu/Mint kan je deze programma's installeren. Ik neem in het voorbeeld Pixum, het fotoalbum wat bij mij erg goed werkt.

Ik heb een handleiding met screenshots gemaakt. De screenshots zelf hebben een nunmmer gekregen die je ziet als je met je muis erover heen gaat. De tekst verwijst dan ook naar het nummer van het plaatje.

Pixum is hier te downloaden: http://www.pixum.nl/

Daar kan je kiezen of je de Windows-, Mac- of Linux-versie wilt. Wij gaan uiteraard voor de Linux-versie. We klikken dus op de Linux-versie. Zie plaatje 1.

Pixum fotoboek software

Als we dat gedaan hebben, opent zich een nieuw venster met de installatie file.
Zie plaatje 2.

setup pixum fotoboek

Je merkt wel dat het een .tgz-bestand is. En daar hebben nu heel veel mensen moeite mee, omdat ze niet weten hoe ze dat moeten installeren.

Ik ga dat dus helemaal uitleggen, zodat alle software die je hierna ooit gaat downloaden en die dan een .tgz-file blijken te zijn, gemakkelijk zelf kunt installeren.

Installatie:

* Download het bestand. Bestanden worden over het algemeen in de Downloadmap gezet, laat het bestand daar staan.

* Pak het bestand uit, door er met rechts op te klikken, klik daarna op uitpakken. Zie plaatje 3.

setup pixum fotoboek uitpakken

* Open de map van Setup Pixum fotoboek die is ontstaan na het uitpakken van de download file.

* Klik op de install.pl-file en er zal een venster worden geopend, zie plaatje 4.

install.pl

* Klik daarna op Uitvoeren in terminalvenster en je terminalvenster zal openen, zie plaatje 5.

installatieproces

* Je geeft nu een ENTER , daarna zal je een lap tekst krijgen te zien. Die kan je lezen maar je kan ook gelijk, zoals er al staat, de q typen zodat je de EULA verlaat. Wanneer je dat doet, krijg je de vraag of je de EULA wilt accepteren en dat willen we, dus je zet JA.

* Druk weer op ENTER en dan krijg je de vraag: Waar moet 'Pixum Fotoboek' geïnstalleerd worden? We willen dit in onze /home en meestal is het antwoord van de terminal zelf al goed, dus laat dat lekker zo. In mijn geval gaf hij zelf het volgende aan: [/home/angela/Pixum/Pixum Fotoboek] Lijkt dat op dat van jou (maar dan met je eigen naam uiteraard) dan is het goed.

*Geef weer een ENTER. Er zal gezegd worden dat deze map niet bestaat en of deze aangemaakt moet worden. Natuurlijk willen we dat. Dus we zetten weer JA.

* Het volgende wordt gevraagd: Wilt u verder gaan met de installatie en de benodigde bestanden downloaden? [JA/nee] Uiteraard weer JA typen

* Nu even wat geduld opbrengen en verder niets doen, want er worden dus bestanden gedownload naar die aangemaakte map.

* Wanneer dat klaar is, dan verdwijnt de terminal vanzelf, zonder dat je nog iets hoeft in te geven.

* Dan is het tijd om Pixum op te starten. Ga naar je persoonlijke map en daar staat dus de aangemaakte map Pixum. Klik daarop en een map met de naam Pixum Fotoboek verschijnt. Die maak je open en zoek dan de file Pixum Fotoboek. Zie plaatje 6.

Pixum fotoboek

Als je daar nu op klikt, dan zal Pixum opstarten.

* Pixum komt niet automatisch op je bureaublad te staan en dus zal je dit zelf even moeten doen, zodat je hem makkelijker terug kan vinden. Klik met de rechtermuisknop op het pictogram Pixum Fotoboek en klik op Verwijzing maken. De file die nu wordt aangemaakt, kopieer je naar je bureaublad. Zie plaatje 7.

verwijzing maken

* Nu staat de file op je bureaublad en op deze manier kan je van hieruit het programma starten. Je kan de file nog even hernoemen door Verwijzing naar....weg te halen.  Het kan nog mooier door het programma aan je menu vast te maken bij Grafisch. Dat doe je op de volgende manier. Let wel, zowel bij Ubuntu als bij Mint werkt dit hetzelfde, ondanks dat ze een ander menu hebben.

* Klik met je rechtrmuisknop op Toepassingen (Ubuntu) of op Menu (Mint) en klik daarna op Menu's bewerken.

* Je komt in het hoofdmenu en daar klik je aan de linkerkant op het onderdeel waar jij dat programma wilt hebben. Pixum dus en dat zetten we in Grafisch.

* Klik daarna op nieuw item aan de rechterkant. Plaatje 8.

hoofdmenu

* Je krijgt een venster te zien, waarmee we een nieuwe starter gaan aanmaken. Bij Type staat al dat het een toepassing is, dat laten we dus zo. Bij Naam vullen we Pixum in, en daarna klikken we op bladeren. Weer een venster wordt geopend om daar het programma te zoeken. Zie plaatje 9.

starter aanmaken

* Omdat we in het eerdere voorbeeld Pixum op ons bureuablad hebben gezet, kan je hem via Kies een toepassing, daar ook vinden. Maar heb je dit niet gedaan, dan staat de starter Pixum dus nog steeds in de map die we hebben aangemaakt bij installatie. Als je die opent, dan zoek je naar Pixum Fotoboek. Klik er op en daarna op OK. Dit is trouwens de beste optie, want we willen ons bureaublad lekker schoon houden.

* Daarna zul je Pixum terugvinden in je Menu onder Grafisch. Zie plaatje 10.

in het menu gezet

* Na opstarten krijg je het volgende te zien: plaatje 11.

Pixum opgestart

Op deze manier kan je dus alle .tgz-files installeren. Bij de één gaat het misschien iets anders qua tekst, maar het principe is hetzelfde bij alle .tgz-files.

Het is ook leuk om te vertellen dat er genoeg online fotoboeken voor handen zijn. Je hoeft dan niet de software op je computer te installeren, maar je kan het online allemaal regelen. Ik heb wel ontdekt dat je dan minder tools krijgt waar je mee kan spelen, dan wanneer je het programma op je computer zet. Helaas is niet ieder fotoboekprogramma is geschikt voor Linux.

Albelli is hier een goed voorbeeld van. Ze maken reclame op de televisie maar het is natuurlijk wel een gemiste kans voor Linux gebruikers. Ik heb gekeken of Albelli zich laat installeren via Wine en of het naar behoren gaat werken. Maar helaas gaat dit dus niet lukken.

albelli fout rapportage

Voor degene die nog op vakantie gaan, heel veel plezier en kom heelhuids weer thuis. Voor degene die thuis blijven en/of hun vakantie al achter de rug hebben, laten we hopen op mooi weer. Want als jij dat krijgt, krijg ik het ook. En aangezien ik samen met mijn man, nu 4 weken vakantie heb (we gaan niet weg, maar dat doet er weinig toe) willen we toch wel een beetje mooi weer!

Groetjes femke98/Angela.




Gezocht: Systeembeheerder Linux

Auteur: Beheer

Top

Voor Helpmij.nl zijn we op zoek naar een vrijwilliger (minimumleeftijd is 18 jaar) die de linuxservers wil beheren.
Vaak voorkomende taken zijn inrichten, troubleshooten, updates installeren, nieuwe software installeren. Wij hebben een test-, acceptatie- en productieomgeving die onderhouden moet worden.

Helpmij.nl draait gedeeltelijk virtueel dus kennis van Xen of ESX omgeving is een pre.
De linux servers zijn geïnstalleerd met CentOS.

Taakuitbreiding is altijd een optie indien je over de juiste kennis beschikt. Er is voldoende ruimte voor eigen initiatief.

Beheer bestaat uit een team van 6 mensen die allen hun eigen vakgebied hebben. Samen met de senior-systeembeheerder zult u uw taak invulling geven afhankelijk van het kennisniveau.

Beloning conform het Helpmij.nl beloningsbeleid.

Vragen, opmerkingen of interesse?
Stuur je vraag, opmerking of motivatie naar hoofdbeheerder@helpmij.nl




Cursus Access voor Beginners - Hoofdstuk 7

Auteur: OctaFish

Top

Een thema waar ik (redelijk bewust) omheen ben gelopen tot nu, is het onderwerp Queries. Niet omdat ik queries niet belangrijk vind, of overdreven moeilijk, maar simpel omdat ze tot nu nog niet noodzakelijk waren voor de cursus. Maar dat gaat dus veranderen!

Wat zijn queries?

Een op het oog simpele vraag, maar zoals wel vaker met simpele dingen: er zit een diepgang in die je op het eerste gezicht niet zomaar ziet. Queries worden namelijk gebruikt om gegevens op te vragen, gegevens te manipuleren, gegevens aan te maken, gegevens te berekenen of zelfs gegevens te verwijderen. En je komt ze op allerlei verschillende plekken tegen in de database: als zelfstandig object, als bron voor een formulier of rapport, en als bron voor keuzelijsten. Kortom: queries kom je overal tegen!

Om te beginnen maar eens een (arbitraire) definitie van een query: Een query is een instructie om bewerkingen op een database uit te voeren. En die query gebruikt daarvoor een eigen taal: SQL.

Om een lang verhaal kort te maken: als je het neusje van de zalm van Databases wilt weten, dan zul je je moeten verdiepen in queries, en daarom zul je dus ook de bijbehorende taal moeten leren: SQL. En omdat SQL door Amerikanen is vastgelegd, zal het je niet verbazen dat de voertaal voor queries het Engels is. Het woord ‘query’ zelf betekent overigens: vraag.

Wat is SQL?

SQL staat voor: Structured Query Language. En dat is een taal die al sinds 1986 als standaard geldt voor Relationele Databases. De taal is relatief simpel opgebouwd: we hebben een aantal standaardbegrippen, waarmee we de query opbouwen. Afhankelijk van de functie van de query, voegen we daar nog wat extra commando’s aan toe. We zullen de belangrijkste begrippen in dit hoofdstuk uitgebreid aan bod laten komen.

Welke soorten queries zijn er?

Zoals ik hierboven al aangaf, kun je met queries verschillende handelingen uitvoeren, zoals gegevens bijwerken, records verwijderen en gegevens toevoegen. Daarmee hebben we al gelijk een groot onderscheid te pakken, puur op gebruiksdoel.

  1. Selectie query
  2. Bijwerk query
  3. Toevoeg query
  4. Verwijder query
  5. Kruistabel query
  6. Tabelmaak query

Daarnaast zijn er nog een paar buitenbeentjes:

  1. Definitie query
  2. Samenvoeg query

Maar laten we eens beginnen met het meest voorkomende type: de selectie query. Daar is op zich al dermate veel over te vertellen, dat we de andere types graag in een ander hoofdstuk onder de loep nemen!

De Selectie query

Zoals we inmiddels weten, slaan we onze gegevens op in verschillende tabellen. Als je een bepaald gegeven zoekt, kun je uiteraard de tabel openen, en door de records bladeren tot je het gewenste record hebt gevonden. Maar we kunnen ook een query maken die het gegeven voor ons opzoekt, en op het scherm toont.

Een selectie query gebruiken we om gegevens uit een tabel te selecteren. Het resultaat van een selectiequery is altijd een tabel, en wel een dynamische tabel. Dynamisch, omdat het resultaat van de query afhankelijk is van de gegevens die in de tabel staan. Dat klinkt vrij logisch als je dat zo leest; toch is alleen al het type Selectiequery een eigen hoofdstuk waard. En dat komt, omdat je heel veel verschillende dingen kunt doen met een selectiequery. De essentie van een selectiequery bestaat maar uit 4 woorden: SELECT, FROM, WHERE en ORDER BY. Hiermee wordt de hele query opgebouwd.

Zoals gezegd: query betekent: ‘vragen’. Een query stelt dus een ‘vraag’ aan de database. En die database geeft daarop antwoord middels een tabel. Bij het ontwikkelen van een query kun je dan ook het beste beginnen met voor jezelf de vraag die je wilt beantwoorden in je eigen taal te stellen. Goede kans dat je syntax (de regels waaraan de query moet voldoen) dan al bijna gevonden hebt: alleen nog vertalen naar het Engels…

Bijvoorbeeld de vraag: welke leden van de duikclub zijn deze maand jarig? De gegevens van de leden vinden we in de tabel [st_Leden], en uit die tabel hebben we dan de velden [Naam] en [Geboortedatum] nodig.

De algemene syntax van een selectiequery is:

SELECT …  FROM … WHERE … ORDER BY …

Oftewel: selecteer [typ vervolgens je veldnamen] uit [de tabel] waar [hier komt de beperking op de gegevens] [en sorteer ze vervolgens op een veld]

Merk op dat het niet noodzakelijk is om een query te sorteren; vaak zul je dat wel doen om de gegevens overzichtelijker te kunnen presenteren.

Om de syntax los te laten op de vraag naar de jarigen van deze maand:

SELECT [Naam], [Geboortedatum] FROM [St_leden] WHERE Month([Geboortedatum]) = Month(Date()) ORDER BY [Geboortedatum]

Als we de query opdelen in de hoofdelementen, dan ziet dat er zo uit:

SELECT [Naam], [Geboortedatum]

We willen twee velden zien: Naam en geboortedatum. Je kunt alle velden uit een tabel opvragen in een query, zolang ze maar gescheiden zijn door een komma. Met het commando SELECT * vragen we alle velden uit de tabel op; dat scheelt uiteraard een hoop typewerk!

FROM [St_leden]

Met FROM geven we aan uit welke tabel we de velden opvragen. In dit voorbeeld is dat één tabel; we zullen later zien dat je ook meer tabellen kunt gebruiken in een query, wat queries extreem veelzijdig maakt.

WHERE Month([Geboortedatum]) = Month(Date())

Dit deel is het lastigst; hier zit namelijk een extra functie bij, die ik er stiekem heb bijgesleept. Ik wilde in de oorspronkelijke vraagstelling de jarigen weten van deze maand. Normaal gesproken zeg je dan: iedereen die jarig is in januari, maart, augustus etc. Alleen: in de tabel heb ik dat gegeven niet; ik heb alleen een geboortedatum. Uiteraard weet je in welke maand iemand is geboren als je de geboortedatum weet. En Access heeft speciale Datum/Tijd functies, die je kunt gebruiken om datums te manipuleren. Eén van die functies is de functie MONTH, die de maand berekent uit een datum. Een vergelijkbare functie is YEAR, die (het zal je niet verbazen) het jaartal uit een datum haalt. En om dit type functie compleet te maken: met DAY lees je de dag uit van het datumveld.

De WHERE vergelijking kijkt dus naar de maandwaarde van de geboortedatum, en vergelijkt die met de maandwaarde van een andere datumfunctie die ik heb gebruikt: de functie DATE(). En die berekent (ook weer totaal niet verrassend) de huidige datum. De formule zegt dus letterlijk: WAAR de MAAND van de geboortedatum gelijk is aan de MAAND van VANDAAG.

Het laatste deel van de query (ORDER BY) wordt gebruikt om het resultaat te sorteren op het veld Geboortedatum. Zoals je waarschijnlijk wel weet, zijn er twee vormen van sorteren: oplopend en aflopend. Dat geldt uiteraard ook voor de opdracht Order By. De standaard van dit commando is Oplopend sorteren. Wil je dat, dan hoef je verder niks aan te geven. Wil je echter aflopend sorteren, dan voeg je achter het sorteerveld het woord DESC toe. In het voorbeeld wordt het dan: ORDER BY [Geboortedatum] DESC. Wil je specifiek aangeven dat je oplopend wilt sorteren, dan zet je ASC achter het sorteerveld.

Net als bij het kiezen van velden, kun je ook voor de sortering meerdere velden aangeven. Hierbij wordt het eerste veld als eerste gesorteerd, gevolgd door het tweede, en zo verder. Je kunt ook oplopend en aflopend door elkaar gebruiken bij de verschillende sorteervelden.

Een query maken in Access

Nu we weten hoe een query is opgebouwd, en we van de eerste schrik zijn bekomen, wordt het tijd om zelf de handen uit de mouw te steken. Gelukkig heeft Access een grafisch scherm waarin we queries kunnen maken. Als je daar geen zin in hebt, zul je zelfs zelden of nooit iets hoeven te typen in je query: je kunt de meeste tabellen/velden/functies uit lijsten halen!

Omdat deze cursus bedoeld is om inzicht te geven in de onderliggende theorieën, heb ik er voor gekozen om eerst uit te leggen hoe eenvoudig een query eigenlijk is te maken, door simpel een aantal commando’s achter elkaar te zetten. Maar nu dus het grafische geweld!

  • In Access 2003 maak je een query door eerst op de groep <Query’s> te klikken, en daarna op de knop <Nieuw>
  • In Access 2007/2010 klik je op de groep <Maken>, en daarna op de knop <Query-ontwerp>

Je krijgt een venster te zien, waarin je kunt aangeven wat voor type query je wilt maken.

 augustus 2011: image002..png

  • Kies uit de lijst: Ontwerpweergave en klik op OK

 augustus 2011: image004..png

  • Selecteer de tabel die je gaat gebruiken, klik op Toevoegen en daarna op Sluiten

Je komt nu in het Query-raster; hier zie je de geselecteerde tabel staan, en daaronder een aantal lege rijen.

 augustus 2011: image007..jpg

Het scherm hierboven is genomen uit Access 2003; in Access 2007/2010 heeft Microsoft bedacht dat het een stuk overzichtelijker is als alle lijnen lichtgrijs zijn… Laat ik over die beslissing maar geen mening geven, maar het laten bij de opmerking dat ik na een paar maanden met Access 2007/2010 gewerkt te hebben voor mijn queries nog steeds teruggrijp naar Access 2003, als ik de kans krijg J. De leesbaarheid van het raster is er in mijn ogen in ieder geval niet op vooruit gegaan…

Overigens zijn de kleurtjes bedoeld om aan te geven wat je ziet op het scherm, en is dat (helaas) geen instelling van Access.

De gekleurde vakjes geven aan wat je nodig hebt in deze query. Er is in een query minstens één veld nodig (gele veld), en dat veld komt (logisch…) uit een tabel (groene veld). Het blauwe veld bevat opties voor de sortering (oplopend, aflopend of geen), en de regel Weergeven bevat een selectievakje. Je kunt namelijk voor elk veld aangeven of je het wilt laten zien of niet. Het nut daarvan wordt later in de cursus wel duidelijk, mocht je daar nu over twijfelen.
Het paarse vak tenslotte is één van de rijen die je kunt gebruiken om het filter te maken.

  1. Stap 1 is het selecteren van de gewenste velden. Daarvoor kun je verschillende technieken gebruiken:
    1. Je kunt een veld in de tabel selecteren, en daar op dubbelklikken
    2. Je kunt een of meer velden naar het onderste deel van het scherm slepen
    3. Je kunt in de rij Veld in een vakje klikken, en met de keuzelijst een veldnaam selecteren

Die laatste techniek zie je in bijgaand plaatje.

 augustus 2011: image008..png

  1. Dubbelklik op het veld Geboortedatum om dat ook toe te voegen aan het raster.

Nu er twee velden in de query zitten, kunnen we al kijken wat het resultaat is als we de query uitvoeren. Daarvoor hebben we een knop Uitvoeren. (  augustus 2011: image010..gif ) Als je hier op klikt, zie je het resultaat van de selectie.

  1. Klik op de knop Uitvoeren om het resultaat te bekijken.

augustus 2011: image011..png 

Je ziet de namen van alle leden, met hun geboortedatum.

  1. Klik op de knop Beeld en kies Ontwerpweergave om weer terug te keren naar het ontwerpscherm.

We gaan nu het filter maken (je weet nog wel: het WHERE gedeelte)

We doen dat met de Opbouwfunctie voor Expressies; hiermee kun je grafisch allerlei formules maken, waarbij Acces je helpt met de juiste syntax van die formules.

Tip: Het is verstandig om de query alvast op te slaan, zodat je de velden in de query kunt gebruiken.

  1. Zet de muis in het eerste veld achter Criteria (het paarse veld uit het eerdere plaatje)

We gaan de vergelijking maken met de Opbouwfunctie voor Expressies. Daarvoor kun je met de rechtermuisknop in het Criteria veld klikken, of op de knop Opbouwen.

  1. Klik op de knop Opbouwenaugustus 2011: image013..gif  )
    Het venster Opbouwfunctie voor Expressies verschijnt.

augustus 2011: image014..png 

Je kunt hier een expressie maken met de ingebouwde functies van Access. Deze functies zijn ondergebracht in de categorie Functies in het linker scherm.

  1. Dubbelklik op het gele mapje of het woord Functies en klik op Ingebouwde  functies
    De groep Functies wordt geopend in het middelste venster, in het rechter venster zie je de functies staan die bij de geselecteerde groep horen.
  2. Dubbelklik op de functie Month uit de groep Datum/Tijd

 augustus 2011: image016..png

De functie Month staat nu in het bovenste deel van het venster. Tussen de haakjes zie je de aanduiding «getal». Hiermee geeft Access aan dat de functie een waarde nodig heeft. In dit geval gaan we de maand berekenen van de geboortedatum.

  1. Klik nu met de muis in het woord «getal» in het bovenste venster, en vervolgens op de naam van de query in het linker venster. Dubbelklik nu op de veldnaam [Geboortedatum]
    In het bovenste venster staat nu: Month([Geboortedatum]).

10. Typ of klik nu op het =-teken, selecteer uit de Datum/Tijd groep wederom de functie Month, selecteer wederom het woord «Getal», en dubbelklik nu in de groep met Datum/Tijd functies de functie Date

Als het allemaal goed is gegaan, staat er nu deze formule:

Month ( [Geboortedatum] ) = Month ( Date () )

11. Klik op de knop OK om het venster af te sluiten, en de functie in het criterium veld te zetten.

12. Voer de query opnieuw uit.

Het resultaat zal nu afhangen van het aantal mensen dat in de geselecteerde maand jarig is. Omdat je elke maand een ander resultaat zult krijgen als je de query uitvoert, heet het resultaat een Dynamische tabel.

Opmerking: In de functie Opbouwen komt het vaak voor dat Access steekwoorden in de formules plaatst. Een veel voorkomend steekwoord is bijvoorbeeld «Expr», dat in de praktijk vaak niet nodig blijkt te zijn in de op te bouwen formule. Als je deze termen laat staan, zul je zien dat de functie niet werkt.

Queries op basis van meerdere tabellen

Je kunt queries maken op basis van meer dan één tabel. Daarmee kun je op bijna onbeperkte manier lijsten genereren van gegevens. Zo kun je bijvoorbeeld, als je een mailing wilt maken voor een excursie naar een bepaalde duiklocatie, een overzicht maken van alle leden die nog niet op een bepaalde plaats hebben gedoken. Deze leden krijgen dat bij het toekennen van (het beperkte aantal) plaatsen voor die excursie voorrang.

In deze query nemen we alle velden op die in de uitnodiging moeten komen te staan. Dat zijn dus in ieder geval de Ledengegevens, het NAW blok uit de tabel. Maar uiteraard ook alle gegevens over de locatie. Deze gegevens staan in verschillende tabellen: de klantgegevens staan in de tabel [tblLeden], de locatiegegevens in de tabel [Duiklocaties].

 augustus 2011: image018..png

Als we deze twee tabellen toevoegen aan het Query-raster, en we selecteren alle velden die we willen zien, en voeren vervolgens de query uit, dan zien we iets vreemds: i.p.v. een lijst van alle leden die al op de locatie hebben gedoken, zien we een lijst met veel meer records dan er leden of locaties zijn.

 augustus 2011: image020..png

Er klopt overduidelijk iets niet…

Het cartesisch product

We hebben een type query gemaakt die doorgaans niet erg bruikbaar is, zoals in dit geval: een cartesisch product. Als we het resultaat van de query ontleden, dan kunnen we vermoedelijk wel achterhalen wat er precies aan de hand is. Stel dat we in de tabel [Leden] 20 records hebben, en in de tabel [Locaties] 5 records. Als er 8 leden op de geselecteerde locatie hebben gedoken, dan zou je dus 8 records verwachten in de query. We zien er echter 100. En dat is exact het getal dat je krijgt als je 20 vermenigvuldigt met 5! Blijkbaar maakt Access voor elk lid 5 records aan met de unieke duiklocaties! Je ziet dat ook inderdaad terug in de query: de eerste 5 records zijn allemaal voor hetzelfde lid, alleen de locaties veranderen. Na 5 records zie je het volgend lid, en wederom de 5 verschillende duiklocaties. En zo gaat dat maar door.

Zoals gezegd, we noemen dat een cartesisch product. En soms kan dat handig zijn als je een lijst wil maken van alle combinaties die er mogelijk zijn. Maar niet hier dus!

Als je het Relaties venster opent, dan zul je zien, dat de tabel [Duiklocaties] indirect wel is gekoppeld aan de tabel [Leden]. Er zitten namelijk nog een paar tabellen tussen. De tabel [Duikleden] is eerst gekoppeld aan de tabel [Training], die op zijn beurt weer is gekoppeld aan de tabel [Duikplaatsen] en die is weer gekoppeld aan de tabel [Duiklocaties]. Oftewel: in de tabel [Training] leggen we vast welke leden op een training zijn geweest, en in welke plaats die training heeft plaatsgevonden. Dat gebeurt met een één-op-veel koppeling. De tabel [Plaats] heeft een één-op-veel koppeling met de tabel [Duiklocaties]. Of te wel: als we weten welke leden aan een training hebben meegedaan, weten we ook waar ze die training hebben gedaan, en als we weten in welke plaats ze zijn geweest, weten we ook op welke locatie!

Kortom: om in onze query de juiste gegevens te kunnen zien, moeten we alle noodzakelijke tabellen selecteren en toe voegen. Dus niet alleen de tabellen [Duikleden] en [duiklocaties], maar ook [Training] en [Duikplaatsen]. Als je deze tabellen toevoegt, zie je ook dat Access direct alle koppelingen legt tussen de tabellen.
 augustus 2011: image022..png

Als je de query nu uitvoert, heb je goede kans dat het aantal records zelfs nog groter is dan bij de variant met het Cartesisch product. Dat komt dan, doordat de tabel [Training] voor elke training van een duiklid een record opslaat. Het resultaat zal dus exact overeenkomen met het aantal records in de tabel [Training]. Dit levert op zich een bruikbaar resultaat op, maar onvermijdelijk zullen daar ook duplicaten tussen zitten: als een lid namelijk meer dan één training heeft gevolgd! Heeft iemand 5 trainingen gedaan, dan heeft deze persoon ook 5 records.

augustus 2011: image024..png

In het voorbeeld kun je zien dat Geert blijkbaar al twee keer in de Oosterschelde is geweest, Nick drie keer, en Kristof en Delphine één keer.

Een query filteren op unieke records

We moeten het resultaat van de query dus nog een beetje ‘finetunen’. We doen dat door een eigenschap van de query aan te passen. In onderstaande afbeelding zie je een aantal eigenschappen die je kunt instellen.

 augustus 2011: image026..png

De eigenschap die we moeten aanpassen is in de afbeelding met een pijl aangegeven: de optie <Unieke waarden>. Die waarde veranderen van Nee naar Ja.

Als we de query nu opnieuw uitvoeren, krijgen we het gewenste resultaat:
 augustus 2011: image028..png

We zien alle personen één keer vermeld in het resultaat.

De functie Totalen

Er is nog een andere manier om unieke records te laten zien in een query. Daarvoor gebruiken we de knop Totalenaugustus 2011: image030..png ) Als je deze knop aanzet, krijgt de query er een extra regel bij: Totaal. Je ziet ook, dat alle velden in de query standaard de functie Group By hebben gekregen. Deze functie zorgt er voor dat elk veld in beginsel eenmalig wordt weergegeven in de query. Als de query zodanig is gemaakt dat het resultaat ervan is dat de combinatie van alle velden uniek is, zul je elk record ook maar één keer zien terugkomen. Dit principe levert al geen unieke records meer op, als je bijvoorbeeld een veld als [Trainingsdatum] in de query zet. Probeer zelf te beredeneren waarom dat zo is…

Berekeningen maken in een query

Queries kun je gebruiken om (een deel van) een tabel te laten zien, en te filteren op de manier zoals hierboven is uitgelegd, maar je kunt in een query ook berekeningen maken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een tabel [Bestellingen], waarin je vastlegt wie welke goederen bestelt. Bij een artikel hoort uiteraard een prijs, en de prijs die de klant moet betalen is afhankelijk van het aantal exemplaren dat hij bestelt van een bepaald artikel.

Berekeningen op Recordniveau

In het hoofdstuk over Normaliseren heb je geleerd dat we gegevens die berekend kunnen worden doorgaans niet worden opgeslagen in een tabel. Netter gezegd: als we een bepaald gegeven, zoals een totaalprijs, kunnen afleiden uit andere gegevens uit een tabel, dan slaan we dat gegeven niet op. In het voorbeeld van een besteld artikel geldt dat dus ook: in de tabel [Bestellingen] hebben we vastgelegd welk artikel de klant heeft besteld, en hoeveel exemplaren van dat artikel. De prijs die de klant moet betalen, is een eenvoudige formule: [TotaalPrijs] = [Aantal] * [Artikelprijs]

Zo’n berekening maken we dus in eerste instantie in een query. Bijvoorbeeld in een query die we gaan gebruiken om in een volgend hoofdstuk een factuur te maken. Die query is dan de basis voor de factuur.

Berekeningen op Groepsniveau

Als de knop Totalen is aangezet, kunnen we berekeningen maken op groepen gegevens. Bijvoorbeeld: hoe hoog is het totale bedrag voor een bepaalde bestelling? Aan de tabel [Bestelling] hangt de tabel [Bestelregels], die de afzonderlijke artikelen bevat. Door een query te maken, en te groeperen op het veld Bestelnummer, kunnen we met de functie Som berekenen wat het totaalbedrag is voor de bestelling.

Over berekeningen gaat een volgend hoofdstuk, dus daarom ga ik daar nu niet dieper op in.

Parameters in een query

Dat geldt ook voor het onderwerp Parameters. Ik wil al wel aanstippen wat dat inhoudt. Een parameter maakt een query niet alleen dynamisch, maar ook interactief. Een parameter kun je zien als een flexibel criteriumveld, waarin je waarden kunt typen waarop gefilterd moet worden. Je kunt een query bijvoorbeeld filteren op een begin- en einddatum met twee parametervelden voor een begindatum en een einddatum. Deze parameters kunnen zelfstandig zijn, zodat ze elke keer opnieuw moeten worden ingetypt, of afhankelijk worden gemaakt van een formulier. In het laatste geval gebeurt de filtering op een formulier, en worden de ingevulde waarden uit dat formulier ingelezen in de query.

Door parameters te gebruiken in een query, maak je de query dus uiterst flexibel. Vandaar dat ook dit onderwerp uitgebreid behandeld gaat worden in een volgend hoofdstuk.

Wanneer kan ik een query gebruiken om gegevens in te voeren?

Het laatste onderwerp dat ik nu wil behandelen is de vraag waarom een query de ene keer wel gebruikt kan worden om records in te voeren, en een volgende query dat niet doet.

Om die vraag te doorgronden, moeten we eerst vaststellen wat er gebeurt als we gegevens gaan invoeren. En dat is eigenlijk heel simpel: als ik een tabel open, kan ik records invoeren, verwijderen en muteren. Daarbij kan ik een record alleen opslaan als aan alle voorwaarden die aan die tabel hangen is voldaan. Dat houdt o.a. in dat alle verplichte velden zijn ingevuld, en dat aan de Validatie-eisen van de tabel is voldaan. Zo’n eis kan bijvoorbeeld zijn dat de eindtijd van een training nooit vóór de begintijd van de training kan liggen. Verder kan je maar in één tabel tegelijk mutaties verrichten, als de tabellen van elkaar afhankelijk zijn.

Datzelfde principe geldt ook voor een query: als je een query maakt om bestellingen te maken, omdat je in de query niet alleen de LeveranciersID wilt zien, maar ook zijn NAW gegevens, dan wil je met je query de tabel [Bestellingen] vullen. In die tabel is het veld [LeveranciersID] een verplicht veld. Je hebt, als je de tabel [Bestellingen] en de tabel [Leveranciers] hebt toegevoegd, in beide tabellen een veld [LeveranciersID]. Maak je een query die is bedoeld als overzichtsquery, dan maakt het niet uit welk van de twee velden [LeveranciersID] je gebruikt: ze zijn (logischerwijs; ga dat zelf na!) identiek.

Maar bij het maken van een Bestelling maakt het wel degelijk uit: zou je het veld [LeveranciersID] uit de tabel [Leveranciers] gebruiken, en verder alle velden uit [Bestellingen] in het Query-raster zetten, dan zou je, bij het maken van een nieuw record, alle velden in [Bestellingen] invullen, behalve het veld [LeveranciersID]. En dat is nu juiste een verplicht veld in de tabel [Bestellingen]! En omdat je een verplicht veld niet invult, kan Access het record niet opslaan!

Er is nog een ander aspect aan deze constructie, die er voor zorgt dat het maken van een nieuw record niet lukt: niet alleen probeer je een nieuw record te maken in de tabel [Bestellingen], maar doordat je ook een veld uit de tabel [Leveranciers] hebt geselecteerd, probeer je ook een nieuw record te maken in de tabel [Leveranciers]. En in die tabel is het veld [LeveranciersID] een sleutelveld! En zoals je weet, mag je een sleutelveld in een tabel maar één keer gebruiken. Je kunt hetzelfde gegeven dus niet gebruiken om een nieuwe leverancier mee aan te maken. En eigenlijk wil je dat ook helemaal niet: je wilt in je bestelling een bestaande leverancier opslaan. Zelfs niet eens een onbekende leverancier, want dat mag (gezien de relaties) ook helemaal niet!

Kortom: als je een tabel wilt vullen of muteren met een query, dan moet je er voor zorgen dat alle velden in de in te vullen tabel worden gebruikt. Dat houdt voor een query voor Bestellingen in, dat je alle velden uit de tabel [Bestellingen] gebruikt, dus ook het veld [LeveranciersID]. Om de NAW gegevens van de leverancier te zien, kun je in je query wel alle Naam- en adres gegevens opnemen. Dit zijn namelijk geen sleutelgegevens, en dus vrij op te vragen.

Het resultaat van de query zal misschien (aangenaam) verrassend zijn: als je nu een nieuw record toevoegt, en in het veld [LeveranciersID] een (uiteraard bestaand) nummer intypt, zal Access alle overige NAW gegevens uit de tabel [Leveranciers] gelijk invullen! Deze automatische opzoekfunctie wordt getriggerd door de relatie tussen de tabellen [Leveranciers] en [Bestellingen]. Zodra er een Leveranciersnummer is ingevoerd, controleert Access of dit nummer ook bestaat in de tabel Leveranciers. En op basis van dit nummer kan Access de overige gevraagde gegevens, zoals de NAW gegevens, invullen in de query.

Met deze eigenschap kun je uiterst complete formulieren en rapporten (zoals het bestel- of factuur rapport) maken: je neemt alle gegevens die je wilt gebruiken op in je query, die is gebaseerd op het hoofdonderwerp, zoals de tabel [Trainingen] als je trainingsrecords wilt toevoegen, en Bestellingen als je een bestelling wilt maken. Access vult vervolgens alle opgevraagde velden uit de gekoppelde tabellen aan.

In een formulier is het op deze manier zelfs mogelijk om van een leverancier bijvoorbeeld de adresgegevens te veranderen! Zolang in een bestelling de [LeveranciersID] niet verandert, zal de query altijd de gegevens van de juiste leverancier opzoeken. De overige velden die je opvraagt, zijn, net als bij het openen van de tabel [Leveranciers] gewoon wijzigbaar. Verander je dus bijvoorbeeld het telefoonnummer van een leverancier, dan zul je zien dat in je query alle records van die leverancier gelijk worden aangepast! Dat is dus op zich een gevaarlijke eigenschap, die je op formulieren en rapporten dan ook zou moeten afschermen: je wilt immers niet dat een gebruiker per abuis bij het maken van een bestelling de NAW gegevens van de klant verandert!

Kortom: als een query is gebaseerd op één invoertabel, en er geen sleutelvelden uit andere tabellen in de query zijn opgenomen, dan kun je deze query gebruiken om records toe te voegen aan de gekozen invoertabel. Zit er daarentegen een sleutelveld uit een andere tabel in de query, of zitten niet alle verplichte velden uit de invoertabel in de query, dan zal het invoeren van records niet lukken.

Er zijn meer redenen waarom het invoeren van records m.b.v. een query niet lukt: de belangrijkste daarvan is wel dat de knop Totalen aanstaat, of de optie Unieke waarden. Dit onderwerp wordt later nog uitgebreider besproken.

Samenvatting

We hebben een begin gemaakt met het maken van queries. We hebben de verschillende typen queries benoemd, en ons vervolgens geconcentreerd op het belangrijkste type: de selectiequery. We hebben een query gemaakt op basis van één tabel, en op basis van meerdere tabellen. Tevens hebben we gezien waarom de ene query wel kan worden gebruikt om gegevens in een tabel in te voeren, en een andere query niet. Het belang van queries in een database kan niet genoeg worden benadrukt: ze staan aan de basis van alle overzichten, worden gebruikt voor rapporten en formulieren, en zijn bijvoorbeeld ook de basis van Keuzelijsten. Kortom: queries komen we overal tegen in een database!

Volgende Aflevering

In de volgende aflevering gaan we dieper in op de werking van formulieren. We gaan een startscherm ontwerpen, waarin we verschillende formulieren met verschillende taken kunnen openen. We baseren een formulier op een query, en gaan keuzelijsten maken met queries.




Goede service, dus een tevreden klant

Auteur: CorVerm

Top

augustus 2011: DSCF5271..JPG

Het gebeurt niet vaak, maar in het verleden is het wel voorgekomen dat we aandacht hebben geschonken aan producten of service van een leverancier. Dat ging dan over of slechte producten, of om service die om te huilen was.

Nu moet het van m’n hart dat er ook bedrijven zijn die wel oog voor hun klanten hebben en uitstekende service verlenen, dat mag dan ook wel eens gezegd worden.

Al sinds langere tijd bestel ik mijn cartridges bij 123inkt en altijd naar volle tevredenheid. Maar bij de laatste zending zat een cartridge die niet goed wilde printen, slechts de helft van de letters werden afgedrukt. Dezelfde dag heb ik contact opgenomen met de bewuste firma en kreeg een vriendelijke medewerker aan de lijn. Meneer, ik stuur u een mail waarin een bijlage zit die tips bevat waarmee het euvel misschien te verhelpen is. Lukt het niet om de cartridge goed te laten werken dan beantwoordt u de mail en u krijgt van ons instructies hoe we deze kwestie op gaan lossen. Aangezien de geboden oplossingen geen zoden aan de dijk zette heb ik meteen op de mail gereageerd. Een paar uur later kreeg ik bericht van de leverancier dat er een andere cartridge verstuurd was, die ik een dag later dan ook in huis had. De “oude” cartridge kon ik na ontvangst van de nieuwe terugsturen. Een goede serviceverlening dus.

augustus 2011: 123 inkt.jpg...jpe

Maar dat is nog niet alles. In de doos zat een kaartje zoals hiernaast is afgebeeld. Bovendien zat er ook een flesje wijn in de verpakking ter compensatie van het ongemak. De "oude" cartridge kon ik onder het antwoordnummer van het bedrijf terugsturen, zodat er door mij geen porto hoefde te worden betaald.

Over service gesproken, in één woord geweldig.




Extra betalen voor tweede hands games

Auteur: jackall

Top

Spellenfabrikant Sony gaat met de introductie van het spel Resistance 3, welke medio september 2011 zal worden uitgebracht, voorzien van het PSN Pass/programma.
Dit geldt dan voor vele nieuw uit te brengen games voor de PS3 die online kunnen worden gespeeld.

Hoe werkt het?

De games die worden uitgebracht met de PSN Pass worden gekoppeld aan een PSN- account en wordt éénmalig verstrekt.
Wanneer men het spel tweedehands doorverkoopt, verliest het dus de volledige opties van het spel, zoals online spelen en/of andere functionaliteiten die de game biedt.

Diegene die het spel dus tweedehands heeft aangeschaft moet een nieuwe licentie kopen en koppelen aan zijn/haar PSN-account om de volledige functies van het spel te kunnen benutten.

Sony probeert op deze manier de verliezen door de illegale kopieën te beperken.
Wat de kosten worden voor een nieuwe licentie is nog niet bekendgemaakt.

Het concept is op zich niet vreemd, andere bekende software-ontwikkelaars hebben dit inmiddels al toegepast. 




Onze Tips & Handleidingen augustus

Auteur: profpc

Top

Ook deze maand vind je weer een editie van de Tips en Handleidingen, waar je een overzicht krijgt van de laatst geplaatste software in de sectie Handige Software. Bij sommige programma's is het mogelijk dat je een PDF-handleiding kunt downloaden en eventueel uitprinten.

De handleidingen komen van het Handleidingen-forum van Helpmij.nl vandaan. Als er een handleiding beschikbaar is in PDF bij een programma, dan kun je dit gemakkelijk herkennen doordat er "Download hier de handleiding:" eronder vermeldt staat.

Software: Geplaatst door: Omschrijving:
Netwerk scanner Bertus Scant je netwerk naar IP en namen. 30 dagen evaluatie, daarna registreren.
Serif web maker Bertus Maak eenvoudig een website.
Photo Magician Bertus Grote foto's met hoge resolutie verkleinen.
Virtual Clonedrive Bertus Op eenvoudige wijze een virtual disk aanmaken.
CCEnhancer THWIT CCleaner is een programma waarmee Windows opgeschoond kan worden. CCEnhancer voegt 270 extra softwareprogramma's toe aan de opschoonlijst van CCleaner.
Acid Express Bertus Zelf muziek maken van fragmenten.
InnoSetup Compiler JoZ1 Een Setup Compiler van simpele setups tot geavanceerde setups.
CAT (Crisis Aversion Tool) Harry Snor Met dit tooltje kun je in geval van problemen Windows-onderdelen terugzetten in de originele staat. Nu nog bèta, maar getest en OK bevonden.
Search My Files mumzel Met dit programma kun je bestanden zoeken, kopiëren/verplaatsen, verwijderen of dubbele bestanden opzoeken en laten zien. Kan zowel op de computer geplaatst worden als op een USB-stick. Erg veel zoekmogelijkheden, niet in het Nederlands verkrijgbaar.

Wil je meer Handige Software zien? Kijk dan in de sectie Handige Software waar er op dit moment al 584 softwareprogramma’s in staan! Hieronder vind je de laatst geplaatste handleidingen:

Handleiding: Geplaatst door: Omschrijving:
ObjectDock (vernieuwde handleiding) CorVerm ObjectDock stelt je in staat om snelkoppelingen en programma's te organiseren in een aantrekkelijk en leuk geanimeerd paneel. Het programma beschikt over een knappe interface en mooie iconen. Dit hulpje biedt een alternatieve manier om je programma's te benaderen.
Access voor Beginners – Hoofdstuk 5 OctaFish In deze aflevering maken we de eerste formulieren voor de database. Later in de cursus gaan we deze formulieren uitbreiden met functies om er een soepel werkend geheel van te maken.
Revo Uninstaller CorVerm Verwijdert software grondig.
Access voor Beginners – Hoofdstuk 6 OctaFish In dit hoofdstuk maken we een begin met programmeren, en gaan we de database uitbreiden met functies om er een soepel werkend geheel van te maken.
Opstartvolgorde opschonen JoZ1 Ook wel eens last van programma's die zich in de opstartvolgorde zetten? In deze handleiding wordt er een manier besproken om ze eruit te zetten.

Als je leuke en handige software weet, dan kun je die ook met ons delen. Op deze pagina kun je zelf handige software toevoegen, en na goedkeuring van de beheerder zal deze verschijnen op de website van Handige Software en in de volgende editie van de nieuwsbrief. Ook kun je zelf een gemaakte handleiding toevoegen aan de Handleidingensectie van Helpmij.nl.




Problemen met een HP printer?

Auteur: femke98

Top

Problemen om een HP printer aan de praat te krijgen in Ubuntu of Linux Mint?

Hier het installatie proces voor HPLIP die voor de drivers van HP printers zorgt.

Stap 1: Download de HPLIP http://sourceforge.net/projects/hplip/files/hplip/3.11.7/hplip-3.11.7.run/download en zet je file op je desktop. Dit laatste is zeer belangrijk omdat het commando wat je hierna in de terminal moet ingeven anders niet wordt herkent.

Stap 2: Start terminal en typ (neem het geheel over, dus kopieer en plak, zonder de code uiteraard die er voor en achter staat).
[code]cd Bureaublad[/code]

Stap 3: Druk op enter.

Stap 4: Kopieer en plak: [code]sh hplip-3.11.7.run [/code] en dan enter.

Stap 5: Je krijgt een hoop te zien en je krijgt de vraag hoe je wilt installeren, automatisch of custom. Kies de A van automatisch.

Stap 6: Je krijgt weer dingen te zien en zo en dan de vraag welke Ubuntu je hebt? Als er staat wat je hebt, dan zeg je y (van yes).

Stap 7: Vervolgens moet je je wachtwoord invullen, doe dat dus.

Stap 8: Dan krijg je een heleboel wat je niet gaat snappen maar laat het gaan. Tussendoor krijg je de vraag of je door wilt gaan. Uiteraard doe je dat.

Stap 9: Op het einde staat dat je je printer moet herstarten of dat je de usb moet inpluggen. Ook dat doe je dus.

Stap 10: Als je de link hieronder erbij pakt en naar beneden scrolt, zie je plaatjes staan welke je dan volgt.

http://hplipopensource.com/hplip-web/install/install/index.html

Op deze manier installeer je dus de HPLIP, die er voor zorgt dat je HP printer goed zal gaan werken. Via Synaptic (het softwarepakketten beheer) kan je ook een HPLIP installeren, maar ik weet niet of deze de allernieuwste is. Die hierboven genoemd staat, de hplip-3.11.7 is dat in ieder geval wel.

Succes!




Gezocht: PHP programmeur

Auteur: Beheer

Top

Voor Helpmij.nl zijn we op zoek naar twee vrijwilligers (minimumleeftijd 18 jaar) die goede kennis hebben van PHP/SQL.

We gebruiken een zelfgebouwd framework dat onderhouden en uitgebreid wordt door de senior-phpbeheerder. Door gebruik te maken van het HM-framework worden allerhande subsites en uitbreidingen voor Helpmij.nl gemaakt of aangepast.

Binnen de beheerdersgroep van Helpmij.nl gaan we op een professionele manier met elkaar om. Er wordt zelfstandigheid verwacht, maar om hulp vragen is nooit een probleem. Samen moeten we de klus klaren.

Er is voldoende ruimte voor eigen initiatief.

Beheer bestaat uit een team van 6 mensen die allen hun eigen vakgebied hebben. Samen met de senior-phpbeheerder zult u uw taak invulling geven afhankelijk van het kennisniveau.

Beloning conform het Helpmij.nl beloningsbeleid.

Vragen, opmerkingen of interesse?
Stuur je vraag, opmerking of motivatie naar hoofdbeheerder@helpmij.nl




Gadgets

Auteur: ErpCity

Top

Een leuk, maar prijzig (ongeveer € 180 voor onderstaande, perfect functionerende, ongeveer de helft voor de "matige" versies) gadget: de GPS logger/tracker. Te gebruiken voor allerlei doeleinden... Voor de PI's of 007's onder ons om uit te vogelen waar hond/vrouw (man)/kind/auto hebben uitgehangen, voor wandelaars/fietsers om terug te zien welke routes zij hebben gereden, bedenk het maar. De tracker houdt nauwkeurig bij waar "hij" is geweest, maar onder andere ook hoe lang gestopt werd, met welke snelheid bewogen werd, waarna de resultaten gemakkelijk via USB in een programma als Google Eart, Maps e.d. uit te lezen zijn.

augustus 2011: NB aug 2..jpg

Dit is de nieuwe Trackstick Mini. Het is de kleinste GPS tracker in zijn klasse en heeft een nieuwe en verbeterde GPS-ontvanger (zeven keer gevoeliger dan enig ander Trackstick model).

Het materiaal van de stick is weerbestendig en slagvast. Door middel van de sterke ingebouwde magneet kan het apparaat gemakkelijk (onopvallend) aan een metalen object worden bevestigd. De Trackstick Mini werkt overal op de planeet. De Trackstick Mini houdt allerhande gegevens nauwkeurig bij: positie, stoptijden, snelheid, richting , hoogte, en andere waardevolle informatie, welke nadien snel kunnen worden gedownload en bekeken op de computer. De Trackstick Mini draait op een ingebouwde lithium-ion batterij welke het enkele dagen volhoudt en in ongeveer één uur kan worden opgeladen via de USB-poort van de computer.

De zakmessenbusiness is waarschijnlijk wat ingezakt, reden voor Victorinox (fabrikant van de bekende Swiss Army knives) om het over een andere boeg te gooien: flash drives! Twee modellen worden gelanceerd: de Slim en de Slim Duo. De eerste heeft een capaciteit van maximaal 64 GB, de tweede bevat twee flashdrives en gaat dus tot 128 GB  Beide modellen zijn schok- en waterbestendig. Een "echt" mes zit er niet bij zodat je het ding ook probleemloos mee het vliegtuig in kunt nemen.

augustus 2011: NB aug 1..jpg

 De Slim en Slim Duo komen in de kleuren zilver, blauw, oranje, roze en groen.




Je kunt met een gerust hart op vakantie... met deze vakantietips voor je site!

Auteur: Chris Vermeulen

Top

Jij gaat waarschijnlijk op vakantie, maar jouw site niet! In het artikel van deze maand geven we je een aantal tips om je goed voor te bereiden op je vakantie.
Om maar met de deur in huis te vallen: als je site belangrijk is, dan moet je tijdens je vakantie af en toe checken hoe het met je site gaat. Checken of je site nog wel online staat, dat kun je gewoon aan een vriend of familielid overlaten natuurlijk.
Maar het is ook wel belangrijk dat je hostingprovider je kan bereiken voor als er iets mis is. Ook het checken van je verkoopstatistieken, bezoekersaantallen en eventueel Adwordskosten is iets wat je niet zomaar op z'n beloop moet laten. Je kunt deze dingen ook aan een vriend of medewerker overlaten. Maar misschien ben je wel in de gelegenheid om af en toe online te gaan op je vakantie.

Webmail

Als je je eigen laptop meeneemt en op je vakantieadres een internetverbinding hebt (de meeste hotels hebben tegenwoordig gratis wifi), dan kun je in elk geval je mail ophalen. Mail versturen is wat lastiger, omdat het verzenden vaak gebeurt via de internetprovider die je thuis hebt.

augustus 2011: webmail..jpg
Webmail is dan een uitkomst. Ook als je geen laptop meeneemt, maar wel in een internetcafe of in de internetruimte van je hotel online kunt. Webmail is eigenlijk gewoon een gratis online e-mailprogramma dat je door je hostingprovider aangeboden krijgt. Het draait dus in een browser en je hebt toegang tot je webmail vanaf elke computer die aan het internet hangt. Wat dat betreft lijkt het veel op Gmail of Hotmail. Zorg dus dat je vóór je op vakantie gaat de logingegevens van je webmail opvraagt en eens een kijkje neemt hoe dat allemaal werkt.

Tip: als je Gmail of Hotmail hebt, kun je ook voor de vakantieperiode een redirect instellen voor het e-mailadres dat aan je domeinnaam is verbonden. Dan wordt alle mail automatisch doorgestuurd naar je Gmail- of Hotmailadres en kun je op de gebruikelijke manier je mail checken. Let er wel op dat als je mail verstuurt, dat dus vanaf je Gmail- of Hotmailadres gebeurt.

Autoresponder

Wat ook een goed idee is, is om op je hoofd e-mailadres een autoresponder in te stellen. Een autoresponder is, zoals de naam al zegt, een geautomatiseerd bericht dat verstuurd wordt naar iedereen die een mailtje naar dat e-mailadres stuurt.

Belangrijk: Het kan voorkomen dat degene die jou een mailtje stuurt zelf ook een autoresponder aan heeft staan. Wat er dan kan gebeuren is dat de 2 autoresponders continue elkaar gaan beantwoorden. Je komt dan in een soort 'loop' terecht die in no-time je mailbox vult. Stel je autoresponder dan ook zo in dat een mail maar 1 keer beantwoord wordt.

Wil je meer weten over hoe je een autoresponder instelt, kijk dan in de faq van je hostingprovider, want het kan per provider verschillen. Voor een wat uitgebreidere uitleg over autoresponders, klik hier.

Voorbeeld

Hier is een suggestie voor de tekst die je in je autoresponder kunt zetten.


Dit is een geautomatiseerd bericht.

Je e-mail is in goede orde ontvangen. Ik ben echter tot [datum] op vakantie. Daarna ga ik snel mijn mail bijwerken en jou beantwoorden.

In urgente situaties kun je contact opnemen met [vul hier een ander emailadres of telefoonnummer in]

Fijne dag verder!


Zie je dat we hier geen onrealistische beloftes doen? Misschien heb je wel geen zin om je mail te checken op je vakantieadres. Als je hier in zet dat je bijvoorbeeld binnen 3 dagen de mail beantwoordt, dan moet je dus ook echt verplicht elke 3 dagen een uur achter een computer gaan zitten.

Als het je uitkomt kun je toch wel je mail checken op je vakantieadres en er voor kiezen om sommige mails na je vakantie te beantwoorden en sommige direct. Maar dat is dan voor de verzender mooi meegenomen.

Stappenplan van deze week:

Stap 1: Webmail aan de praat krijgen

Vraag je webmail-logingegevens op bij je hostingprovider. Schrijf de logingegevens op en neem die mee op vakantie. Log eens in op webmail om te kijken hoe het werkt. Stuur eens een testmailtje aan jezelf.

Je wilt niet op je vakantieadres nog moeten uitvogelen hoe alles werkt ;-)

Stel eventueel een redirect in naar je Gmail- of Hotmailadres.

Stap 2: Stel een autoresponder in op je hoofd e-mailadres

Kijk eens hoe je bij jouw hostingprovider een autoresponder in kunt stellen. Stel een autoresponder in. Denk goed na over de tekst die je er in zet. Let op dat je het zo instelt dat je niet in een 'loop' terecht komt, zoals hierboven beschreven. Stuur een testmailtje naar jezelf om eens te kijken of het werkt.

Je kunt vervolgens de autoresponder uitzetten door een vinkje uit te zetten. Vlak voor je op vakantie gaat hoeft je dan alleen nog dat vinkje aan te zetten en dan werkt het. Eventueel dan nog eens een testmailtje sturen naar jezelf.

Stap 3: Check of je online kunt op je vakantieadres

Heeft je vakantieadres een internetvoorziening? Controleer ook, wanneer je je eigen laptop meeneemt, of dat je daar gebruik kunt maken van het internet op computers die je zelf aan het internet hangt.

Stap 4: Zorg dat je site tijdens je vakantie in de gaten wordt gehouden

Wil je het zelf doen, dan is dat geen punt, maar wil je het door een medewerker, collega of vriend laten doen, zorg dan dat die persoon de juiste (login)gegevens heeft en weet waar hij of zij op moet letten. Stuur een mailtje met instructies en vooral in welke gevallen ze wel of niet contact met je op moeten nemen.

Veel succes weer deze week en alvast fijne vakantie!

juni 2011: Logo alphamega..JPG AlphamegaHosting.com, is een betrouwbare en kwalitatief hoogstaande hostingprovider die levert in Nederland en België. Zij staan bekend om hun proactieve hulp en begeleiding. Klik hier om kennis te maken met AlphamegaHosting.com.



Postvak-in

Auteur: Redactie

Top

Deze maand zijn er geen vragen voor het Postvak-in binnengekomen.