Helpmij nieuwsbrief editie 14

Januari/februari 2003

In dit nummer:

Column
Bijna niemand kan er nog om heen. Wil je een beetje meetellen in onze samenleving, dan heb je niet alleen een computer, maar surf je ook over het internet. Of je nu e-mails stuurt naar vrienden en familie, of dat je het internet nodig hebt voor school, of het boeken van een reis, voor al deze zaken heb je een provider nodig. Want een auto rijdt niet zonder benzine en het World Wide Web kun je niet op zonder provider. 

Met andere woorden deze organisaties hebben een machtspositie die bijna beangstigend is. Ze kunnen doen en laten wat ze willen, want de computergebruiker is helemaal afhankelijk van hun diensten. Prijzen kunnen naar believen verhoogd worden. E-mails met vragen of klachten hoeven niet beantwoord te worden. Uren aan de telefoon hangen voor je contact krijgt met de helpdesk is heel normaal en ik heb wel eens het gevoel ook gewenst, want ze verdienen er aan omdat het allemaal dure 0900 nummers zijn geworden. Als je dan eindelijk contact hebt, krijg je vaak geen afdoend antwoord omdat de mensen achter de telefoon niet op de hoogte zijn van de beleidszaken. 

Zo hier en daar pluk ik er enkele van deze providers uit. HetNet van KPN Telecom staat wat betreft gebrek aan organisatie voorop. Al maanden worden we gebombardeerd met nieuwsbrieven, waarop ADSL of breedband internet wordt aangekondigd. Dit zou in mijn deel van Nederland aan het einde van de zomer 2002 komen, toen in de herfst, daarna werd het december en nu januari 2003, hoopt men dat het in het eerste kwartaal van dit jaar gerealiseerd kan worden. (Ik durf er mijn leven niet onder te verwedden). Dit hoor je dan van een monteur. Want HetNet vindt het niet nodig op e-mails te antwoorden. Telefonisch informatie in winnen is bijna niet mogelijk want niemand kan je vertellen wie de verantwoordelijke is.

De andere providers zijn al niet veel beter. Freeler, Wanadoo, Zonnet, noem maar op. Ze willen je graag als abonnee binnenhalen, maar doen er verder geen enkele moeite voor. Je mag blij zijn dat je abonnee mág worden. In Noord-Holland is Sonera overgenomen door Chello. Alle abonnees van Sonera kregen bericht dat de overname geen extra kosten met zich mee zou brengen. Toch hoor ik van iemand dat men wél extra kosten in rekening brengt, want dít moest vernieuwd worden en dát moest worden aangebracht. Iedereen gaat er mee akkoord, want als je dit niet doet en niet betaalt, wordt de aansluiting verbroken. De macht is in handen van de internetprovider.

Digitenne, een initiatief van NOZEMA, NOS, VESTRA en CANAL+. Een uitkomst voor mensen in de buitengebieden, waar je geen kabel hebt en je te ver bij de telefooncentrale vandaan woont voor ADSL. Dit zou dan een digitale ontvangst via de ether moeten worden. Dit consortium wordt gevormd door KPN Telecom, NOZEMA, NOB, NOS, HMG, SBS, Canal+ en kindernet. Geen kleine jongens dus. Al maanden kondigen ze de komst aan van internet via de ether. On line kun je aangeven of je op de hoogte gehouden wilt worden of je kunt vragen stellen. Je kunt e-mails blijven sturen tot je een ons weegt, ze hebben niemand over om deze te beantwoorden. Slordigheid? Arrogantie? Machtspositie? Vul het zelf maar in. NUON. Geen kleine jongen zou je zeggen. Ze hebben zelfs zoveel geld, dat ze hele voetbalclubs kunnen onderhouden. Ze zijn al heel lang bezig met een proef die verleden jaar al voltooid had moeten zijn. Internet via het stopcontact. Dit zou weer heel interessant zijn voor mensen die geen breedband of kabel kunnen krijgen. Kijk maar op de site is het antwoord wanneer je ze belt of een mail stuurt.(Zij antwoorden tenminste nog) Die site is echter al in geen maanden bijgewerkt. En de mensen die gebruik maken van de diensten van de internet providers? Die doen niets. Waarom niet? Ze kunnen niet buiten het internet. Dus accepteren ze de wantoestanden.

Toch vraag ik me af wat er zou gebeuren, wanneer wij en masse zouden zeggen: geen service, geen abonnee. Of wanneer er ineens een organisatie zou komen die juist van het geven van goede service een prioriteit zou maken. Zouden ze dan nog zo onverschillig zijn? Onderstaand volgen enkele links naar internet via de satelliet en over ISDN. Dat is natuurlijk ook een optie.

www.bysky.nl
www.starspeeder.nl
www.sat-com.nl
www.isbeautiful.net
www.wulff.nl
http://www.ladot.nl/template/produc...p?folder_id=182

Blacksheep


Interview
Deze keer een interview met onze Belgische redactiemedewerker Held

Held vertel eens iets over jezelf zoals leeftijd, beroep enz.:
Leeftijd

22 jaar
Beroep
IT-Coördinator
Wat houdt dat in?
Ik ben verantwoordelijk voor het onderhoud van het netwerk, alle randapparatuur, de databases, software, ontwikkeling, support ... etc... voor het bedrijfsfiliaal van 14 mensen.

Wat voor opleiding heb je gevolgd?
De opleiding chemicus(laborant), maar na het behalen van mijn diploma had ik meer zin om informatica te gaan doen. Na 2 jaar gefeest te hebben aan de hoge school ben ik maar een cursus gaan volgen van 6 maanden, netwerkbeheer onder NT4.0 Dank zij dit opleidingscentrum ben ik dan in contact gekomen met mijn bedrijf en sinds april ben ik aan het werk.

Heb je ook nog hobby's en doe je ook aan sport?
Hobby's? Wat zijn dat? Nee serieus, ik heb niet echt veel tijd voor hobby's, enige dat ik ‘s avonds doe is crashen voor de TV. Ik kom er zelfs vaak niet aan toe om mijn mails te lezen. Sport wel, ik ga "elke" maandag een uurtje badmintonnen.

En heb je nog andere interesses?
Héééél veel interesses, maar geen tijd om er op in te gaan, ik heb kasten vol print-outs, tijdschriften, "dingetjes", maar vind nooit de tijd om ze te bestuderen.

Hoe ben jij eigenlijk op Helpmij terechtgekomen en waarom ben je blijven hangen? 
Wel, ik had een vraag in verband met raidcontrollers, en door gewoon in google te zoeken kwam ik op Helpmij. En waarom weet ik niet maar ik heb me geregistreerd (iets dat ik nooit deed), ik was op zoek naar het antwoord, en kwam steeds vragen tegen waarop ik het antwoord wist, en zo ben ik dus begonnen. Uiteindelijk heb ik nog steeds niet het antwoord op mijn vraag, maar maakt niet uit. Waarom ik ben gebleven? Voor de sfeer denk ik, de sfeer die rond Helpmij.nl hangt ben ik nergens anders tegengekomen.

Hoe kom jij aan je nickname? 
Blijkbaar ben ik een "Held" in het doen van allerhande dingen. Daardoor noemden mijn vrienden mij Held, dus toen ik plots het net opging, een aantal jaar geleden, lag het voor de hand om deze nick te gebruiken

Je zit meestal in de Helpmijchat, wat vind je daar zo aardig aan? 
Wel, ik was een maand of 7 actief bezig op Helpmij toen ik het bestaan van de chat ontdekte, door het fijne gezelschap ben ik er maar meteen gebleven. Het is een veel directere manier om mensen met problemen te helpen.

Bezoek jij als Belg ook Belgische of andere fora en zo ja zit er veel verschil tussen.
Ik was tijdens mijn studiejaren erg druk als "gamer", dus ging ik vaak de gamefora langs. Het zijn 2 onvergelijkbare zaken natuurlijk, de sfeer die er hangt is totaal anders.

Welke gebieden in het computergebeuren spreken jou het meeste aan en welke absoluut niet en waarom?
Eigenlijk ben ik thuis op zowat alle vlakken, en alles spreekt me aan, het enige dat ik nog wil doorgronden is linux/unix, daar ben ik nog totaal niet mee bezig geweest. Wat me het meeste aanspreekt? Hardware.……..assemblage, reparaties... daar kan ik me weken mee bezighouden

Heb je wel eens iets geks meegemaakt, in de chat of in je werk, dat je met ons wilt delen?
Ik maak dagelijks gekke dingen mee op het werk, maar ja wat wil je als de hoofdzetel in de VS zit. En in de chat, neuhh, daar gebeurt noooit iets geks. 

Er is vast wel iets dat je met ons wilt delen.
Mmmm oké, op mijn eerste werkdag moest ik meteen de laptop van de baas installeren. Ik wist niet eens wat voor netwerk we gebruikten, kende niet eens de applicaties die er gebruikt werden en om 12 uur had hij een vergadering en moest dat ding werken. Het was niet gemakkelijk, maar alles werkte, alles was op het eerste gezicht perfect geïnstalleerd, ware het niet dat ik 1 klein dingetje vergeten had. Ik had vergeten de landinstellingen op Europees te zetten in plaats van op Amerikaans, met als gevolg dat elke keer als hij onze database raadpleegde hij hele tabellen omzette naar Amerikaanse notatie. De problemen kwamen aan het licht bij de belastingaangifte. We hadden namelijk bij de halfjaarlijkse telling een verschil van zo'n € 200.000 euro. Om het weer goed te krijgen heb ik alle dingen die hij had gedaan op een maand tijd moeten nalopen, om overal de notatie te corrigeren. Gelukkig is dit mijn enige blunder geweest, tot nu toe.

Neleke


Helpmij.nl Wallpaperwedstrijd

Helpmij.nl heeft een leuke wedstrijd bedacht. De Helpmij.nl Wallpaperwedstrijd.

De wedstrijd loopt tot en met 01-04-2003 en de winnaar krijgt een Helpmij.nl-mok met daarop zijn eigen nickname.

Meedoen aan de wedstrijd is heel simpel, ontwerp een wallpaper met daarop het Helpmijlogo. Je bent vrij in het kiezen van de kleuren, de plaats van het logo en je mag zelfs de computer uit het logo loskoppelen van de tekst. De maat van de wallpaper moet 1024x768 zijn, en moet zijn opgeslagen in het jpg-formaat. De wallpaper moet geschikt zijn voor alle leeftijden.

Meedoen? Meer informatie vind je op http://wallpaper.helpmij.nl/index.php

Tazman


Image optimizer

Deze maand weer een stukje software bespreking.

Wie kent het niet? Je hebt een foto van de digitale camera of een leuk plaatje van internet, maar het is eigenlijk te groot om even snel te e-mailen.

Er is shareware te downloaden die kleine afbeeldingen doet krimpen zonder noemenswaardig kwaliteit verlies, mits je de foto’s uit wilt printen. De naam van het programma is Image Optimizer en het is te downloaden op http://www.xat.com  

Na installatie openen we Image optimizer en krijgen we het volgende scherm te zien:  (zie afb: 1) Klik op openen en open de afbeelding die je wilt verkleinen.  

Afbeelding 1

Klik op resize (zie afb 2 punt 1) Geef door middel van de schuifbalken aan hoe groot de afbeelding moet worden (zie afb 2 punt 2. )

Afbeelding 2

Wil je ook nog compressie toepassen op de afbeelding klik dan op compress image (zie afb 3 punt 3). Zet de slider onder magic compression op 100% (zie afb 4 punt 4) en zie het verschil in grote (zie afb 3 punt 5)

Afbeelding 3

Sla het bestand op en kies een andere naam als je het origineel wilt bewaren. En je afbeelding is nu dusdanig klein geworden dat je hem met gemak kan verzenden via e-mail.  

Tazman


Voptxp

Tijdens het surfen op internet kwam ik ooit eens het programma VoptXP tegen. Dit programma heeft een aantal nuttige dingen. Bij het openen van VoptXP zie je in één oogopslag of je schijf gedefragmenteerd moet worden. In combinatie met Windows XP is dit het snelste defragmenteerprogramma wat er bestaat. Wat dit programma verder bijzonder maakt, is dat het ook de MFT (alleen aanwezig bij NTFS) keurig defragmenteert en weer op z'n plek terugzet. Ik ken geen ander programma dat die mogelijkheid heeft. 

Maar VoptXP heeft nog meer in huis,

*     Programma's in één keer afsluiten. 
*     Opstarten in de veilige modus.
*     Cookies verwijderen.
*     Temp files verwijderen.
*     URL cache legen.
*     Geschiedenis wissen.
*     Error checking.
*     Analyseren van de harde schijf.
*     Ongebruikte DLL's sneller uit het geheugen halen.
*     Laten zien van actieve internet en/of netwerkprocessen.  

Genoemde punten zijn maar een greep uit de vele mogelijkheden die het programma biedt.  



Deze versies zijn o.a. beschikbaar;
VoptXP  v7.13 for Windows 95, 98, Me, 2000 and XP   
VoptNT  v3.0 for Windows NT 4
Vopt95  for DOS and Win 3.1x

Het programma is helaas niet gratis, maar je kunt een 30 dagen trialversie downloaden bij www.goldenbow.com Wil je het daarna kopen dan kost je dat 40 dollar.

huijb


Aanvulling artikel monitoren

Aanvulling op het artikel "monitoren zijn slecht voor uw ogen"

In de vorige uitgave van de nieuwsbrief heeft een stuk gestaan over hoe de vernieuwingsfrequentie van uw monitor een prettiger kijkbeeld geeft. Maar niet alleen de instelling van uw beeldscherm heeft invloed op uw ogen, ook het dragen van een goede leesbril kan er toe bijdragen dat het kijken naar de monitor een stuk prettiger wordt. Zeker voor de ouderen onder ons, die al een leesbril hebben, lopen vaak tegen problemen aan. Ze moeten wisselen van bril, de meeste rare hoofdbewegingen maken om goed te zien wat er op het scherm staat. 

Een gewone leesbril heeft een bereik van ongeveer 40 cm, en zodra u opkijkt en een blik in de huiskamer werpt, merkt u meteen de beperkingen van uw leesbril. Omdat u beide omgevingen scherp wilt zien zijn er speciale brillen ontwikkeld die aan deze verwachting voldoet.  Door een onzichtbaar correctieverloop in het glas kunt u traploos scherp zien tussen 40 cm en 2 meter. Ideaal voor degene die meer wenst dan een eenvoudige leesbril. De glazen zijn zowel verkrijgbaar in mineraal als de kunststofuitvoering.

De opticien informeert u graag over de mogelijkheden van deze brillen. Ga eens naar de opticien voor een vrijblijvend advies.  

Met dank aan Optiek Service, Neptunusplein 83, Amersfoort.

huib


Gevonden worden door zoekmachines
Vindbaar op het Internet
Het aanmelden van de website bij zoekmachines is belangrijk om de website goed vindbaar te maken in zoekmachines. Om de website goed aan te kunnen melden, zul je metatags moeten gebruiken. Deze zorgen ervoor dat de robots van de zoekmachines de pagina’s goed kunnen vinden aan de hand van de in metatags geplaatste informatie. Het is daarom van essentieel belang, dat de juiste informatie in de metatags wordt geplaatst. In deze handleiding wordt op een zo duidelijk mogelijke manier aangegeven hoe de metatags het beste geplaatst kunnen worden.

1. Wat zijn metatags  
Met behulp van het META-element wordt informatie met betrekking tot het document opgenomen. Zowel servers als clients (browsers) kunnen van deze informatie gebruik maken. De opbouw is: <META ..>

Het META-element heeft alleen attributen en geen inhoud. Een beëindiging </META> is daarom niet toegestaan. Het moet geplaatst worden in de head van een document. Aan het META-element moet minimaal het CONTENT attribuut worden toegevoegd.

<META HTTP-EQUIV="waarde" ..>

De waarde moet beginnen met een letter (A-Z of a-z) en mag verder letters, cijfers (0-9), verbindingsstreepjes (-), underscores (_), dubbele punten (:) en punten (.) bevatten. De waarde is case-insensitive, dat wil zeggen dat geen onderscheid gemaakt wordt tussen hoofd- en kleine letters.

De volgende waarden kunnen gebruikt worden: content-script-type: geeft aan dat de informatie de standaardtaal voor de scripts in het document vastlegt.

content-type: geeft aan dat de informatie de karaktercodering voor het document vastlegt.

content-style-type: geeft aan dat de informatie de standaardtaal voor de style sheets in het document vastlegt.

default-style: geeft aan dat de informatie vastlegt welk style sheet de voorkeur heeft, als een gebruiker uit meerdere kan kiezen expires: geeft aan dat het bij de informatie gaat om de vervaldatum van een document (een zoekmachine kan deze informatie gebruiken om na te gaan, wanneer een document opnieuw in de index opgenomen moet worden; een proxy-server, waarin een Provider documenten opslaat (cached) om ze bij een volgende aanvraag sneller aan de gebruiker te kunnen zenden, kan met deze informatie bepalen wanneer het document opnieuw bij de originele server gehaald moet worden) keywords: geeft aan dat het bij de informatie gaat om trefwoorden welke op het document van toepassing zijn.

reply-to: geeft aan dat het bij de informatie gaat om het e-mailadres waarheen eventuele reacties kunnen worden gestuurd.

refresh: geeft aan dat het gaat om informatie die gebruikt wordt bij dynamisch verversen of vervangen van documenten via de Client Pull methode.

pragma: wordt met de informatie "no-cache": gebruikt om aan te geven dat het document niet in de cache van de browser moet worden opgeslagen (deze mogelijkheid wordt alleen ondersteund door Netscape Navigator).

Het NAME attribuut geeft aan wat voor soort welke informatie is opgenomen in het META-element. Een belangrijke toepassing is het leveren van informatie ten behoeve van zoekmachines (waarvan overigens niet elke zoekmachine maakt hier gebruik van).
De opbouw is:

<META NAME="waarde" ..>

De waarde moet beginnen met een letter (A-Z of a-z) en mag verder letters, cijfers (0-9), verbindingsstreepjes (-), underscores (_), dubbele punten (:) en punten (.) bevatten. De waarde is case-sensitive, dat wil zeggen dat onderscheid gemaakt wordt tussen hoofd- en kleine letters.

Onder meer de volgende mogelijkheden zijn er voor de waarde:

author: geeft aan dat het bij de informatie gaat om de auteur van het document Copyright: geeft aan dat het bij de informatie gaat om wie het copyright heeft van het document.

description: geeft aan dat het bij de informatie gaat om een omschrijving van het document (een aantal zoekmachines geeft deze omschrijving weer in de zoekresultaten in plaats van de eerste regels van het document) keywords: geeft aan dat het bij de informatie gaat om trefwoorden welke op het document van toepassing zijn (een aantal zoekmachines voegt deze trefwoorden toe aan die, welke gevonden zijn in het document).

robots: geeft met de informatie "noindex" aan dat het document niet in de index opgenomen moet worden en met de informatie "nofollow" dat de links in het document niet gevolgd moeten worden; andere mogelijkheden zijn "index" (de zoekmachine mag het document alleen indexeren), "follow" (de zoekmachine mag alleen de hyperlinks in het document volgen), "all" (de zoekmachine mag zowel indexeren als de hyperlinks volgen) en "none" (de zoekmachine mag niet indexeren en de hyperlinks niet volgen); niet alle zoekmachines (robots) ondersteunen deze mogelijkheid.

2. Webpromotie
Indien je het niet voldoende vindt in zoekmachines, gevonden te worden kun je gebruik maken van websitepromotietools.
Deze zijn vaak gratis voor persoonlijk gebruik, maar men eist vaak wel een banner van hen op jouw website. Dit is vooral het geval bij banner-exchange programma’s.

Dus als je je aanmeldt bij veel van deze programma’s, staat je website vol met banners. Daarom kun je je beter bij een goed banner-exchange programma aanmelden, dan bij 10 anderen.

De meeste banner-exchange programma’s hebben een ratio van 3:2. Dit betekent dat als er 3x op jouw site de banner van een ander wordt vertoond, jouw account 2 credits ontvangt en op een aangesloten site jouw banner 2x wordt vertoond.

Voorbeelden van een goed banner-exchange programma: http://www.bannerweb.nl (Ratio 3:2)

3. Links
Gratis services om je website aan te melden:
www.addme.com/submission.htm

http://members.lycos.nl/helpdesknet/webpromotie.htm

Software om je website aan te melden
www.submitwolf.com
(30 dagen gratis, daarna dien je de software te kopen)

Overige handige webpromotie links
www.webpromotie.com (tips om je website vindbaar te maken en gratis aanmeldservice)
http://www.look4u2.com/metataggenerator.htm
(om online metatags in je webpagina’s te plaatsen)

Margje


Google: geschiedenis van de meest populaire zoekmachine

Het gebeurt niet vaak dat de naam van een zoekmachine ineens een werkwoord wordt. Ga maar effe “Googlen” is een antwoord dat op menig computerforum opduikt. Gebruikers weten haarfijn wat hiermee bedoeld wordt: zoek zelf het antwoord maar op met behulp van de zoekmachine Google. 

Maar Google is meer dan dat. Wie in de pagerankings bij Google op nummer 1 staat, kan rekenen op extra veel bezoekers en dito pageviews. Wie dus vooral wil opvallen, doet er goed aan om bij Google op nummer 1 te komen. Maar hoe kom je op nummer 1? Om die vraag te kunnen beantwoorden moeten we terug naar het jaar 1995, toen twee studenten, Larry Page en Sergey Brin, elkaar ontmoetten op de Stanford Universiteit. Je kunt niet zeggen dat het tussen die twee boterde, want van meet af aan verschilden ze met elkaar van mening over alles dat ze bespraken. Echter op één punt konden ze elkaar vinden. Beiden waren namelijk geïntrigeerd door de vraag: hoe is het mogelijk om relevante data te verzamelen uit een gigantische hoeveelheid andere data? 

In 1996 begonnen beiden aan een zoekmachine die toen nog BackRub heette. Het principe was eenvoudig: de zoekmachine maakte het mogelijk om “back links” te analyseren van websites. Nog steeds hanteert Google dit principe: hoe vaak wordt een bepaalde link op een andere webpagina aangetroffen? In gewone taal: hoe meer er over je gesproken wordt, hoe populairder je bent. Maar daarmee wordt ook de keerzijde zichtbaar. Wie bijvoorbeeld een aantal jaren geleden de woorden “more evil than Satan” als zoekopdracht intikte, kwam uiteindelijk bij Microsoft terecht, omdat die woorden als hyperlink werden gebruikt voor Microsoft. Vooral op veel hackerssites – en andere sites die een hekel hadden aan Microsoft – werden dergelijke links gebruikt, waardoor Microsoft uiteindelijk hoog eindigde. 

Toen Larry en Sergey hun techniek wilde verkopen, had niemand daarvoor belangstelling. Daarop besloten ze toen maar zelf om door te gaan. Uiteindelijk werd Google geboren en ging de eerste betáversie in september 1999 van start. Maar waar komt toch die naam vandaan, Google? Het is afgeleid van het woord “Googol”, een wiskundige term en synoniem voor een 1 met honderd nullen. Maar in het universum bestaat er helemaal geen eenheid van die omvang. Om die reden wilden de makers de kracht van hun zoekmachine aanduiden. En krachtig is Google zeker: in maart 2001 had de zoekmachine een slordige 1,3 biljoen pagina’s bezocht en geïndexeerd. Daar komt maandelijks 10% bij. In 2001 nam het bedrijf ook nog het nieuwsgroepenarchief over van Usenet, zodat ook dat archief van de ondergang werd gered. 

Vanaf het begin sleepte Google de ene award na de andere binnen en inmiddels is de interface vertaald in ruim 74 talen (waaronder het Nederlands en het Fries). En wie na het lezen van dit artikel, behoefte heeft aan het vangen van paaseieren met de Google-vanghaas, kan dat hier: http://www.google.com/Easter/feature_easter.html

Info:
Uitgebreide Nederlandstalige site over Google, met o.a. interviews:
http://www.voelspriet.nl/index.htm

Google over Google zelf:
http://www.google.com/profile.html
http://www.google.com/press/overview.html

Bennie


Rubik's kubus

Ontspanning of overspanning?

Wordt u ook overmand door nostalgie bij het zien van een Rubik's kubus? Reis dan hier even terug in de tijd naar uw onbezorgde jeugdjaren. 

Hele dagen, uren, weken, afhankelijk van je wiskundig inzicht en je logisch denkvermogen, kon het erg lang duren voor u de kubus terug tot oorspronkelijke toestand kreeg. Als het u al lukte. Hele boeken en handleidingen werden opgesteld. Tips van vrienden en kennissen. Niets mocht baten, ik kreeg de kubus niet zo ver dat hij weer mooie egale vlakken vertoonde.

Wie net zoals ik faalde, krijgt nu een herkansing met de virtuele Rubik's kubus. Wilt u het zelf even proberen? Ik ben benieuwd of het u deze keer wel lukt.
 


Bij kubus 1 kiest de computer zelf zijn draaibewegingen, en lijkt dat even willekeurig en vertwijfeld te doen als ik destijds.
Kubus 2 is een simpele java-applet.

Hier volgen de links. Het enige nadeel, u kunt hier helaas niet de gekleurde stickertjes van plaats verwisselen


Kubus 1
Kubus 2

Held


Efficiënter downloaden
U zult het allemaal ongetwijfeld een keer hebben meegemaakt; het is hoog bedtijd en uw download is nog steeds niet voltooid. De PC wilt u niet de hele nacht aan laten staan, maar aan de andere kant is het ook weer zonde om het venster te sluiten. 

Bij een muisklik op “cancel” moet het gehele download proces opnieuw ingesteld worden, wat weer de nodige tijd met zich mee brengt, wat overigens volledig afhankelijk is van de bandbreedte, en de bestandsgrootte. 

Nu zijn er ettelijke programma’s in omloop die er voor kunnen zorgen dat niet alleen de download gepauzeerd kan worden, maar ook nog eens voor een snelheidsverbetering zorgt. 

Hoe kan dit nou? Wel, de werking ervan is gemakkelijk. Zo’n programma hakt een downloadbestand in stukken, en haalt het via meerdere connections (verbindingen) binnen. Op deze manier word je bandbreedte optimaal gebruikt, wat maar liefst 100 tot 500% scheelt.

De favoriet staat al enkele jaren vast, “Download Accelerator Plus”, ofwel “DAP”. De mogelijkheden zijn eindeloos met dit programma. Alles is volledig te automatiseren. De computer kan automatisch verbinding maken met het internet, om zodoende je download te beginnen, of te hervatten. Ook handig is, is de “sleep mode”. Het programma is zo te configureren, dat de internetverbinding automatisch wordt verbroken wanneer de download voltooid is. Handig, wanneer je nog via een 56k modem moet inbellen. Ook is dit mogelijk met de gehele computer zelf, deze kan automatisch worden uitgeschakeld wanneer de taken voltooid zijn.

DAP staat automatisch geconfigureerd om maar 2 downloads per keer toe te laten, downloads die de limiet overschrijden worden automatisch in de “que” (wachtrij) gezet.  

Wat te doen wanneer DAP weigert te downloaden? Wel, er kunnen verschillende oorzaken zijn. Het kan zijn dat DAP niet geïntegreerd is met de internetbrowser. Dit is simpel aan te passen door met de rechtermuis op het icoontje te klikken in de systray (systemtray, de balk rechtsonder in het beeldscherm) en dan op “enable browser integration”. 

Stel u wilt een vakantievideo downloaden van uw zoon en schoondochter uit Australië. Hij heeft een FTP account(file transfer protocol, open poort op de computer waarmee verbinding kan worden gemaakt voor bijvoorbeeld datatransfers) voor u aangemaakt om het bestand te kunnen downloaden. 

Wat wil nou, het bestand is 500 MB en de verbindingen zijn ook niet optimaal. Automatisch downloaden via DAP lukt niet, omdat de link is verkregen via MSN in plaats van een die op het internet staat. Géén probleem voor DAP. DAP heeft ook de mogelijkheid om de link handmatig toe te voegen. 

Zorg ervoor dat de link/URL (Uniform Research Locator) op uw klembord staat. (Dat wil zeggen dat u de link rechtstreeks moet kopiëren)

Ga naar het hoofdmenu van DAP, en klik op “Add URL”

Gemak dient de mens nietwaar? Daarom hebben de makers van DAP het voor ons erg gemakkelijk gemaakt. Wanneer u een “Direct Link” (directe download zonder tussenkomst van script wat doorverwijst naar downloadbaar bestand) tegenkomt, klikt u erop met de rechtermuis en kiest voor de optie “Download with DAP”

Dap is te downloaden bij:
www.download.com
planet.tucows.com

 

Rene_overtoom


Financieel overzicht

 

Inkomsten

 

Uitgaven

 

Maand

Omschrijving

Bedrag €

Omschrijving

Bedrag €

Augustus

Donaties

45,00

Hostingkosten

239,39

September

Donaties

0,00

Hostingkosten

220,50

Oktober

Donaties

263,00

Hostingkosten

239,39

November

Donaties

170,50

Hostingkosten

201,60

 

Opbrengst t-shirts

240,00

 

 

December

Donaties

91,85

Hostingkosten

201,60

 

Banner inkomsten dit jaar

50,00

 

 

Januari

Donaties

20,00

Hostingkosten

201,60

 

Totaal

880,35

Totaal

1304,08

 

 

 

 

 

 

 

 

saldo

-€ 423,73


Mededelingen
Helpmijdag
Op 26 april 2003 is er weer een Helpmijdag. Je kan je nu nog inschrijven. Bij te weinig aanmeldingen gaat de Helpmijdag niet door! Lees deze thread voor meer info. Het geplande etentje bij een Chinees restaurant gaat niet door.
 
E-mailadres
De redactie krijgt regelmatig de mededeling dat iemand zijnhaar e-mailadres wijzigt en of wij de nieuwsbrief naar het nieuwe adres willen
sturen. Wel, je kan in je profiel zelf je e-mailadres aanpassen. Klik bovenin op ga daarna naar "aanpassen instellingen" en pas het e-mailadres aan.
Topictitel
Bij elke vraag/thread hoort een topictitel. Helaas zien we weer steeds vaker titels zoals "Help" of "vraagje". Als je een duidelijke titel voor je vraag kiest, is het voor iedereen direct duidelijk waarover een vraag gaat. Verder is het natuurlijk nuttig om direct het versienummer van je programma te noemen, dus niet Outlook Express, maar Outlook Express 5.0. Nuttige tips om een vraag op de juiste wijze te stellen vind je op deze pagina van www.leren.nl 
Probeer dus een duidelijke titel voor je vraag te verzinnen, dan heb je ook nog eens meer kans op een snel antwoord.

De redactie
De Helpmij.nl nieuwsbrief staat onder redactie van:
  • Admin
  • Bennie
  • Beugje
  • Blacksheep (hoofdredacteur)
  • Breezer
  • Fuego
  • Held
  • Huibbreeman
  • Huijb
  • Margje
  • Mumzel
  • Neleke
  • Pmeijne
  • rene_overtoom
  • Sebastiaan
  • Tazman
  • Tiborv

 

De redactie is te bereiken op redactie@helpmij.nl

Wil je een bijdrage leveren aan de nieuwsbrief dan kan je e-mailen naar het bovenstaande adres of je kan het forum bezoeken en je bijdrage plaatsen in de sectie nieuwsbrief.

Iedereen die zich aanmeldt bij Helpmij.nl krijgt standaard de nieuwsbrief opgestuurd.
Wil je de nieuwsbrief niet meer ontvangen klik dan hier.

Is deze nieuwsbrief naar je doorgestuurd en wil je hem zelf ontvangen? Ga dan naar de site en meld je aan het bij het forum. Je zult dan automatisch de nieuwsbrief ontvangen. Als je al aangemeld bent en je hebt de nieuwsbrief niet ontvangen, ga dan in het forum naar profiel, aanpassen van opties, en vink bij 'Mogen de Webmasters en Moderators je berichten sturen?' ja aan.


Disclaimer
Alle handelsnamen of productnamen hier vermeld, zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars. De redactie van de Helpmij nieuwsbrief gaat uiterst zorgvuldig te werk bij de vergaring, totstandkoming en publicatie van de informatie in de nieuwsbrief. Niettemin kunnen er geen rechten worden ontleend aan de inhoud van de nieuwsbrief en sluit Helpmij (de redactie) hierbij iedere aansprakelijkheid uit voor eventuele gevolgen (waaronder begrepen directe en indirecte schade). Toepassen van informatie en gebruik van software is op eigen risico. De adressen van de abonnees zullen nooit openbaar worden gemaakt en/of verkocht aan derden. Bij misbruik van het distributiesysteem van de nieuwsbrief door onbevoegden of een mogelijke storing, van welke aard dan ook, kan de redactie niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele daaruit voortvloeiende schade. Verspreiding van deze nieuwsbrief is toegestaan maar uitsluitend volledig en in ongewijzigde vorm. Het is niet toegestaan om delen van de inhoud zonder voorafgaande toestemming van de makers te gebruiken.

De redactie heeft het recht om (ingezonden) bijdragen zonder opgaaf van redenen te weigeren, dan wel te wijzigen, in te korten, etc.