|
Helpmij
nieuwsbrief editie 14 |
Januari/februari
2003 |
|
In dit nummer:
|
|
|
Bijna
niemand kan er nog om heen. Wil je een beetje meetellen in onze
samenleving, dan heb je niet alleen een computer, maar surf je ook
over het internet. Of je nu e-mails stuurt naar vrienden en familie,
of dat je het internet nodig hebt voor school, of het boeken van een
reis, voor al deze zaken heb je een provider nodig. Want een auto
rijdt niet zonder benzine en het World Wide Web kun je niet op
zonder provider.
Met andere woorden deze organisaties hebben een
machtspositie die bijna beangstigend is. Ze kunnen doen en laten wat
ze willen, want de computergebruiker is helemaal afhankelijk van hun
diensten. Prijzen kunnen naar believen verhoogd worden. E-mails met
vragen of klachten hoeven niet beantwoord te worden. Uren aan de
telefoon hangen voor je contact krijgt met de helpdesk is heel
normaal en ik heb wel eens het gevoel ook gewenst, want ze verdienen
er aan omdat het allemaal dure 0900 nummers zijn geworden. Als je
dan eindelijk contact hebt, krijg je vaak geen afdoend antwoord
omdat de mensen achter de telefoon niet op de hoogte zijn van de
beleidszaken.
Zo hier en daar pluk ik er enkele van deze providers
uit. HetNet van KPN Telecom staat wat betreft gebrek aan organisatie
voorop. Al maanden worden we gebombardeerd met nieuwsbrieven, waarop
ADSL of breedband internet wordt aangekondigd. Dit zou in mijn deel
van Nederland aan het einde van de zomer 2002 komen, toen in de
herfst, daarna werd het december en nu januari 2003, hoopt men dat
het in het eerste kwartaal van dit jaar gerealiseerd kan worden. (Ik
durf er mijn leven niet onder te verwedden). Dit hoor je dan van een
monteur. Want HetNet vindt het niet nodig op e-mails te antwoorden.
Telefonisch informatie in winnen is bijna niet mogelijk want niemand
kan je vertellen wie de verantwoordelijke is.
De andere providers
zijn al niet veel beter. Freeler, Wanadoo, Zonnet, noem maar op. Ze
willen je graag als abonnee binnenhalen, maar doen er verder geen
enkele moeite voor. Je mag blij zijn dat je abonnee mág worden. In
Noord-Holland is Sonera overgenomen door Chello. Alle abonnees van
Sonera kregen bericht dat de overname geen extra kosten met zich mee
zou brengen. Toch hoor ik van iemand dat men wél extra kosten in
rekening brengt, want dít moest vernieuwd worden en dát moest
worden aangebracht. Iedereen gaat er mee akkoord, want als je dit
niet doet en niet betaalt, wordt de aansluiting verbroken. De macht
is in handen van de internetprovider.
Digitenne, een initiatief van
NOZEMA, NOS, VESTRA en CANAL+. Een uitkomst voor mensen in de
buitengebieden, waar je geen kabel hebt en je te ver bij de
telefooncentrale vandaan woont voor ADSL. Dit zou dan een digitale
ontvangst via de ether moeten worden. Dit consortium wordt gevormd
door KPN Telecom, NOZEMA, NOB, NOS, HMG, SBS, Canal+ en kindernet.
Geen kleine jongens dus. Al maanden kondigen ze de komst aan van
internet via de ether. On line kun je aangeven of je op de hoogte
gehouden wilt worden of je kunt vragen stellen. Je kunt e-mails
blijven sturen tot je een ons weegt, ze hebben niemand over om deze
te beantwoorden. Slordigheid? Arrogantie? Machtspositie? Vul het
zelf maar in. NUON. Geen kleine jongen zou je zeggen. Ze hebben
zelfs zoveel geld, dat ze hele voetbalclubs kunnen onderhouden. Ze
zijn al heel lang bezig met een proef die verleden jaar al voltooid
had moeten zijn. Internet via het stopcontact. Dit zou weer heel
interessant zijn voor mensen die geen breedband of kabel kunnen
krijgen. Kijk maar op de site is het antwoord wanneer je ze belt of
een mail stuurt.(Zij antwoorden tenminste nog) Die site is echter al
in geen maanden bijgewerkt. En de mensen die gebruik maken van de
diensten van de internet providers? Die doen niets. Waarom niet? Ze
kunnen niet buiten het internet. Dus accepteren ze de wantoestanden.
Toch vraag ik me af wat er zou gebeuren, wanneer wij en masse zouden
zeggen: geen service, geen abonnee. Of wanneer er ineens een
organisatie zou komen die juist van het geven van goede service een
prioriteit zou maken. Zouden ze dan nog zo onverschillig zijn?
Onderstaand volgen enkele links naar internet via de satelliet en
over ISDN. Dat is natuurlijk ook een optie.
www.bysky.nl
www.starspeeder.nl
www.sat-com.nl
www.isbeautiful.net
www.wulff.nl
http://www.ladot.nl/template/produc...p?folder_id=182
Blacksheep
|
|
|
Deze
keer een interview met onze Belgische redactiemedewerker Held
Held
vertel eens iets over jezelf zoals leeftijd, beroep enz.:
Leeftijd
22 jaar
Beroep
IT-Coördinator
Wat houdt dat in?
Ik ben verantwoordelijk voor
het onderhoud van het netwerk, alle randapparatuur, de databases,
software, ontwikkeling, support ... etc... voor het bedrijfsfiliaal
van 14 mensen.
Wat voor opleiding heb je gevolgd?
De opleiding chemicus(laborant), maar na het behalen van mijn
diploma had ik meer zin om informatica te gaan doen. Na 2 jaar
gefeest te hebben aan de hoge school ben ik maar een cursus gaan
volgen van 6 maanden, netwerkbeheer onder NT4.0 Dank zij dit
opleidingscentrum ben ik dan in contact gekomen met mijn bedrijf en
sinds april ben ik aan het werk.
Heb je ook nog hobby's en doe je ook aan sport?
Hobby's? Wat zijn dat? Nee serieus, ik heb niet echt veel tijd
voor hobby's, enige dat ik ‘s avonds doe is crashen voor de TV. Ik
kom er zelfs vaak niet aan toe om mijn mails te lezen. Sport wel, ik
ga "elke" maandag een uurtje badmintonnen.
En heb je nog andere interesses?
Héééél veel interesses, maar geen tijd om er op in te gaan,
ik heb kasten vol print-outs, tijdschriften, "dingetjes",
maar vind nooit de tijd om ze te bestuderen.
Hoe ben jij eigenlijk op Helpmij terechtgekomen en waarom ben je
blijven hangen?
Wel, ik had een vraag in verband met raidcontrollers, en door
gewoon in google te zoeken kwam ik op Helpmij. En waarom weet ik
niet maar ik heb me geregistreerd (iets dat ik nooit deed), ik was
op zoek naar het antwoord, en kwam steeds vragen tegen waarop ik het
antwoord wist, en zo ben ik dus begonnen. Uiteindelijk heb ik nog
steeds niet het antwoord op mijn vraag, maar maakt niet uit. Waarom
ik ben gebleven? Voor de sfeer denk ik, de sfeer die rond Helpmij.nl
hangt ben ik nergens anders tegengekomen.
Hoe kom jij aan je nickname?
Blijkbaar ben ik een "Held" in het doen van allerhande
dingen. Daardoor noemden mijn vrienden mij Held, dus toen ik plots
het net opging, een aantal jaar geleden, lag het voor de hand om
deze nick te gebruiken
Je zit meestal in de Helpmijchat, wat vind je daar zo aardig
aan?
Wel, ik was een maand of 7 actief bezig op Helpmij toen ik het
bestaan van de chat ontdekte, door het fijne gezelschap ben ik er
maar meteen gebleven. Het is een veel directere manier om mensen met
problemen te helpen.
Bezoek jij als Belg ook Belgische of andere fora en zo ja zit er
veel verschil tussen.
Ik was tijdens mijn studiejaren erg druk als "gamer",
dus ging ik vaak de gamefora langs. Het zijn 2 onvergelijkbare zaken
natuurlijk, de sfeer die er hangt is totaal anders.
Welke gebieden in het computergebeuren spreken jou het meeste aan
en welke absoluut niet en waarom?
Eigenlijk ben ik thuis op zowat alle vlakken, en alles spreekt
me aan, het enige dat ik nog wil doorgronden is linux/unix, daar ben
ik nog totaal niet mee bezig geweest. Wat me het meeste aanspreekt?
Hardware.……..assemblage, reparaties... daar kan ik me weken mee
bezighouden
Heb je wel eens iets geks meegemaakt, in de chat of in je werk,
dat je met ons wilt delen?
Ik maak dagelijks gekke dingen mee op het werk, maar ja wat
wil je als de hoofdzetel in de VS zit. En in de chat, neuhh, daar
gebeurt noooit iets geks.
Er is
vast wel iets dat je met ons wilt delen.
Mmmm oké, op mijn eerste werkdag moest ik meteen de laptop van
de baas installeren. Ik wist niet eens wat voor netwerk we
gebruikten, kende niet eens de applicaties die er gebruikt werden en
om 12 uur had hij een vergadering en moest dat ding werken. Het was
niet gemakkelijk, maar alles werkte, alles was op het eerste gezicht
perfect geïnstalleerd, ware het niet dat ik 1 klein dingetje
vergeten had. Ik had vergeten de landinstellingen op Europees te
zetten in plaats van op Amerikaans, met als gevolg dat elke keer als
hij onze database raadpleegde hij hele tabellen omzette naar
Amerikaanse notatie. De problemen kwamen aan het licht bij de
belastingaangifte. We hadden namelijk bij de halfjaarlijkse telling
een verschil van zo'n € 200.000 euro. Om het weer goed te krijgen
heb ik alle dingen die hij had gedaan op een maand tijd moeten
nalopen, om overal de notatie te corrigeren. Gelukkig is dit mijn
enige blunder geweest, tot nu toe.
Neleke
|
|
|
Helpmij.nl heeft
een leuke wedstrijd bedacht. De Helpmij.nl
Wallpaperwedstrijd.
De wedstrijd
loopt tot en met 01-04-2003 en de winnaar krijgt een Helpmij.nl-mok
met daarop zijn eigen nickname.
Meedoen
aan de wedstrijd is heel simpel, ontwerp een wallpaper met daarop
het Helpmijlogo. Je bent vrij in het kiezen van de kleuren, de
plaats van het logo en je mag zelfs de computer uit het logo
loskoppelen van de tekst. De maat van de wallpaper moet 1024x768
zijn, en moet zijn opgeslagen in het jpg-formaat. De wallpaper moet geschikt zijn voor alle leeftijden.
Meedoen?
Meer informatie
vind je op
http://wallpaper.helpmij.nl/index.php
Tazman
|
|
|
Deze
maand weer een stukje software bespreking.
Wie
kent het niet? Je hebt een foto van de digitale camera of een leuk
plaatje van internet, maar het is eigenlijk te groot om even snel te
e-mailen.
Er
is shareware te downloaden die kleine afbeeldingen doet
krimpen zonder noemenswaardig kwaliteit verlies, mits je de foto’s
uit wilt printen.
De naam van het programma is Image Optimizer en het is te downloaden
op http://www.xat.com
Na
installatie openen we Image optimizer en krijgen we het volgende
scherm te zien:
(zie afb: 1) Klik
op openen en open de afbeelding die je wilt verkleinen.
|
Afbeelding
1
|
Klik
op resize (zie afb 2 punt 1) Geef
door middel van de schuifbalken aan hoe groot de afbeelding moet
worden (zie afb 2 punt 2. )
|
Afbeelding
2 |
Wil je ook nog compressie toepassen op de
afbeelding klik dan op compress image (zie afb 3 punt 3).
Zet
de slider onder magic compression op 100% (zie afb 4 punt 4) en
zie het verschil in grote (zie afb 3 punt 5)
|
Afbeelding
3 |
Sla
het bestand op en kies een andere naam als je het origineel wilt bewaren. En
je afbeelding is nu dusdanig klein geworden dat je hem met gemak kan
verzenden via e-mail.
Tazman
|
|
|
Tijdens
het surfen op internet kwam ik ooit eens het programma VoptXP tegen.
Dit programma heeft een aantal nuttige dingen. Bij het openen van
VoptXP zie je in één oogopslag of je schijf gedefragmenteerd moet
worden. In combinatie met Windows XP is dit het snelste
defragmenteerprogramma wat er bestaat. Wat dit programma verder
bijzonder maakt, is dat het ook de
MFT (alleen aanwezig bij NTFS) keurig defragmenteert en weer op z'n
plek terugzet. Ik ken geen ander programma dat die mogelijkheid
heeft.
Maar
VoptXP heeft nog meer in huis,
*
Programma's in één keer afsluiten.
* Opstarten
in de veilige modus.
* Cookies
verwijderen.
* Temp
files verwijderen.
* URL
cache legen.
* Geschiedenis
wissen.
* Error
checking.
* Analyseren
van de harde schijf.
* Ongebruikte
DLL's sneller uit het geheugen halen.
* Laten
zien van actieve internet en/of netwerkprocessen.
Genoemde
punten zijn maar een greep uit de vele mogelijkheden die het
programma biedt.
|
|
Deze
versies zijn o.a. beschikbaar;
VoptXP
v7.13 for Windows 95, 98, Me, 2000 and XP
VoptNT v3.0 for Windows
NT 4
Vopt95 for DOS and Win
3.1x
Het
programma is helaas niet gratis, maar je kunt een 30 dagen trialversie downloaden bij www.goldenbow.com
Wil je het daarna kopen dan kost je dat 40 dollar.
huijb
|
|
|
Aanvulling op het
artikel "monitoren zijn slecht voor uw ogen"
In de vorige
uitgave van de nieuwsbrief heeft een stuk gestaan over hoe de
vernieuwingsfrequentie van uw monitor een prettiger kijkbeeld geeft.
Maar niet alleen de instelling van uw beeldscherm heeft
invloed op uw ogen, ook het dragen van een goede leesbril kan er toe
bijdragen dat het kijken naar de monitor een stuk prettiger wordt.
Zeker voor de ouderen onder ons, die al een leesbril hebben,
lopen vaak tegen problemen aan. Ze moeten wisselen van bril, de
meeste rare hoofdbewegingen maken om goed te zien wat er op het
scherm staat.
Een gewone
leesbril heeft een bereik van ongeveer 40 cm, en zodra u opkijkt en
een blik in de huiskamer werpt, merkt u meteen de beperkingen van uw
leesbril. Omdat u beide omgevingen scherp wilt zien zijn er speciale
brillen ontwikkeld die aan deze verwachting voldoet. Door een
onzichtbaar correctieverloop in het glas kunt u traploos scherp zien
tussen 40 cm en 2 meter. Ideaal voor degene die meer wenst
dan een eenvoudige leesbril. De glazen zijn zowel verkrijgbaar in
mineraal als de kunststofuitvoering.
De opticien
informeert u graag over de mogelijkheden van deze brillen. Ga eens
naar de opticien voor een vrijblijvend advies.
Met dank aan
Optiek Service, Neptunusplein 83, Amersfoort.
huib
|
|
|
Vindbaar
op het Internet
Het
aanmelden van de website bij zoekmachines is belangrijk om de
website goed vindbaar te maken in zoekmachines. Om de website goed
aan te kunnen melden, zul je metatags moeten gebruiken. Deze zorgen
ervoor dat de robots van de zoekmachines de pagina’s goed kunnen
vinden aan de hand van de in metatags geplaatste informatie. Het is
daarom van essentieel belang, dat de juiste informatie in de
metatags wordt geplaatst. In deze handleiding wordt op een zo
duidelijk mogelijke manier aangegeven hoe de metatags het beste
geplaatst kunnen worden.
1.
Wat zijn metatags
Met behulp van het META-element wordt informatie met betrekking tot
het document opgenomen. Zowel servers als clients (browsers) kunnen
van deze informatie gebruik maken. De opbouw is: <META
..>
Het
META-element heeft alleen attributen en geen inhoud. Een beëindiging
</META> is daarom niet toegestaan. Het moet geplaatst worden
in de head van een document. Aan het META-element moet minimaal het
CONTENT attribuut worden toegevoegd.
<META
HTTP-EQUIV="waarde" ..>
De waarde moet beginnen met een letter (A-Z of a-z) en mag verder
letters, cijfers (0-9), verbindingsstreepjes (-), underscores (_),
dubbele punten (:) en punten (.) bevatten.
De waarde is case-insensitive, dat wil zeggen dat geen onderscheid
gemaakt wordt tussen hoofd- en kleine letters.
De volgende waarden kunnen gebruikt worden: content-script-type:
geeft aan dat de informatie de standaardtaal voor de scripts in het
document vastlegt.
content-type: geeft aan dat de informatie de
karaktercodering voor het document vastlegt.
content-style-type:
geeft aan dat de informatie de standaardtaal voor de style sheets in
het document vastlegt.
default-style:
geeft aan dat de informatie vastlegt welk style sheet de voorkeur
heeft, als een gebruiker uit meerdere kan kiezen expires: geeft aan
dat het bij de informatie gaat om de vervaldatum van een document
(een zoekmachine kan deze informatie gebruiken om na te gaan,
wanneer een document opnieuw in de index opgenomen moet worden; een
proxy-server, waarin een Provider documenten opslaat (cached) om ze
bij een volgende aanvraag sneller aan de gebruiker te kunnen zenden,
kan met deze informatie bepalen wanneer het document opnieuw bij de
originele server gehaald moet worden) keywords: geeft aan dat het
bij de informatie gaat om trefwoorden welke op het document van
toepassing zijn.
reply-to:
geeft aan dat het bij de informatie gaat om het e-mailadres waarheen
eventuele reacties kunnen worden gestuurd.
refresh:
geeft aan dat het gaat om informatie die gebruikt wordt bij
dynamisch verversen of vervangen van documenten via de Client Pull
methode.
pragma:
wordt met de informatie "no-cache": gebruikt om aan te
geven dat het document niet in de cache van de browser moet worden
opgeslagen (deze mogelijkheid wordt alleen ondersteund door Netscape
Navigator).
Het
NAME attribuut geeft aan wat voor soort welke informatie is
opgenomen in het META-element. Een belangrijke toepassing is het
leveren van informatie ten behoeve van zoekmachines (waarvan
overigens niet elke zoekmachine maakt hier gebruik van).
De opbouw is:
<META
NAME="waarde" ..>
De waarde moet beginnen met een letter (A-Z of a-z) en mag verder
letters, cijfers (0-9), verbindingsstreepjes (-), underscores (_),
dubbele punten (:) en punten (.) bevatten.
De waarde is case-sensitive, dat wil zeggen dat onderscheid gemaakt
wordt tussen hoofd- en kleine letters.
Onder meer de
volgende mogelijkheden zijn er voor de waarde:
author:
geeft aan dat het bij de informatie gaat om de auteur van het
document Copyright: geeft aan dat het bij de informatie gaat om wie
het copyright heeft van het document.
description:
geeft aan dat het bij de informatie gaat om een omschrijving van het
document (een aantal zoekmachines geeft deze omschrijving weer in de
zoekresultaten in plaats van de eerste regels van het document)
keywords: geeft aan dat het bij de informatie gaat om trefwoorden
welke op het document van toepassing zijn (een aantal zoekmachines
voegt deze trefwoorden toe aan die, welke gevonden zijn in het
document).
robots:
geeft met de informatie "noindex" aan dat het document
niet in de index opgenomen moet worden en met de informatie "nofollow"
dat de links in het document niet gevolgd moeten worden; andere
mogelijkheden zijn "index" (de zoekmachine mag het
document alleen indexeren), "follow" (de zoekmachine mag
alleen de hyperlinks in het document volgen), "all" (de
zoekmachine mag zowel indexeren als de hyperlinks volgen) en
"none" (de zoekmachine mag niet indexeren en de hyperlinks
niet volgen); niet alle zoekmachines (robots) ondersteunen deze
mogelijkheid.
2.
Webpromotie
Indien je het niet voldoende vindt in zoekmachines, gevonden te
worden kun je gebruik maken van websitepromotietools.
Deze zijn vaak
gratis voor persoonlijk gebruik, maar men eist vaak wel een banner
van hen op jouw website. Dit is vooral het geval bij banner-exchange
programma’s.
Dus
als je je aanmeldt bij veel van deze programma’s, staat je website
vol met banners. Daarom kun je je beter bij een goed banner-exchange
programma aanmelden, dan bij 10 anderen.
De
meeste banner-exchange programma’s hebben een ratio van 3:2. Dit
betekent dat als er 3x op jouw site de banner van een ander wordt vertoond, jouw account
2 credits ontvangt en op een aangesloten site jouw banner 2x wordt
vertoond.
Voorbeelden
van een goed banner-exchange programma: http://www.bannerweb.nl
(Ratio 3:2)
3.
Links
Gratis services om je website aan te melden:
www.addme.com/submission.htm
http://members.lycos.nl/helpdesknet/webpromotie.htm
Software
om je website aan te melden
www.submitwolf.com (30 dagen gratis, daarna dien je de
software te kopen)
Overige
handige webpromotie links
www.webpromotie.com
(tips om je website vindbaar te maken en gratis aanmeldservice)
http://www.look4u2.com/metataggenerator.htm
(om online metatags in je webpagina’s te plaatsen)
Margje |
|
Google:
geschiedenis van de meest populaire zoekmachine |
|
|
Het
gebeurt niet vaak dat de naam van een zoekmachine ineens een
werkwoord wordt. Ga maar effe “Googlen” is een antwoord dat op
menig computerforum opduikt. Gebruikers weten haarfijn wat hiermee
bedoeld wordt: zoek zelf het antwoord maar op met behulp van de
zoekmachine Google.
Maar Google is meer dan dat. Wie in de pagerankings
bij Google op nummer 1 staat, kan rekenen op extra veel bezoekers en
dito pageviews. Wie dus
vooral wil opvallen, doet er goed aan om bij Google op nummer 1 te
komen. Maar hoe kom je op nummer 1? Om die vraag te kunnen
beantwoorden moeten we terug naar het jaar 1995, toen twee
studenten, Larry Page en Sergey Brin, elkaar ontmoetten op de
Stanford Universiteit. Je kunt niet zeggen dat het tussen die twee
boterde, want van meet af aan verschilden ze met elkaar van mening
over alles dat ze bespraken. Echter op
één punt konden ze elkaar vinden. Beiden waren namelijk geïntrigeerd
door de vraag: hoe is het mogelijk om relevante data te verzamelen
uit een gigantische hoeveelheid andere data?
In 1996 begonnen beiden
aan een zoekmachine die toen nog BackRub heette. Het principe was eenvoudig: de zoekmachine maakte
het mogelijk om “back links” te analyseren van websites. Nog
steeds hanteert Google dit principe: hoe vaak wordt een bepaalde
link op een andere webpagina aangetroffen? In gewone taal: hoe meer
er over je gesproken wordt, hoe populairder je bent. Maar daarmee
wordt ook de keerzijde zichtbaar. Wie bijvoorbeeld een aantal jaren
geleden de woorden “more evil than Satan” als zoekopdracht
intikte, kwam uiteindelijk bij Microsoft terecht, omdat die woorden
als hyperlink werden gebruikt voor Microsoft. Vooral op veel
hackerssites – en andere sites die een hekel hadden aan Microsoft
– werden dergelijke links gebruikt, waardoor Microsoft
uiteindelijk hoog eindigde.
Toen Larry en Sergey hun techniek wilde
verkopen, had niemand daarvoor belangstelling. Daarop besloten ze
toen maar zelf om door te gaan. Uiteindelijk werd Google geboren en
ging de eerste betáversie in september 1999 van start. Maar waar
komt toch die naam vandaan, Google? Het is afgeleid van het woord
“Googol”, een wiskundige term en synoniem voor een 1 met honderd
nullen. Maar in het universum bestaat er helemaal geen eenheid van
die omvang. Om die reden wilden de makers de kracht van hun
zoekmachine aanduiden. En krachtig is Google zeker: in maart 2001
had de zoekmachine een slordige 1,3 biljoen pagina’s bezocht en geïndexeerd.
Daar komt maandelijks 10% bij. In 2001 nam het bedrijf ook nog het
nieuwsgroepenarchief
over van Usenet, zodat ook dat archief van de ondergang werd
gered.
Vanaf het begin sleepte Google de ene award na de andere
binnen en inmiddels is de interface vertaald in ruim 74 talen
(waaronder het Nederlands en het Fries). En wie na het lezen van dit
artikel, behoefte heeft aan het vangen van paaseieren met de
Google-vanghaas, kan dat hier: http://www.google.com/Easter/feature_easter.html
Info:
Uitgebreide Nederlandstalige site over Google, met o.a. interviews:
http://www.voelspriet.nl/index.htm
Google over
Google zelf:
http://www.google.com/profile.html
http://www.google.com/press/overview.html
Bennie
|
|
|
Ontspanning
of overspanning?
Wordt
u ook overmand door nostalgie bij het zien van een Rubik's
kubus? Reis dan hier even terug in de tijd naar uw onbezorgde
jeugdjaren.
Hele
dagen, uren, weken, afhankelijk van je wiskundig inzicht en je
logisch denkvermogen, kon het erg lang duren voor u de kubus
terug tot oorspronkelijke toestand kreeg. Als het u al lukte.
Hele boeken en handleidingen werden opgesteld. Tips van
vrienden en kennissen. Niets mocht baten, ik kreeg de kubus
niet zo ver dat hij weer mooie egale vlakken vertoonde.
Wie net zoals ik faalde, krijgt nu een herkansing met de
virtuele Rubik's kubus. Wilt u het zelf even proberen? Ik ben
benieuwd of het u deze keer wel lukt.
|
|
Bij
kubus 1 kiest de computer zelf zijn draaibewegingen, en lijkt
dat even willekeurig en vertwijfeld te doen als ik destijds.
Kubus 2 is een simpele java-applet.
Hier volgen de links. Het enige nadeel, u kunt hier helaas
niet de gekleurde stickertjes van plaats verwisselen
Kubus
1
Kubus
2 |
|
Held
|
|
Efficiënter
downloaden
|
|
|
U zult het
allemaal ongetwijfeld een keer hebben meegemaakt; het is hoog
bedtijd en uw download is nog steeds niet voltooid. De PC wilt
u niet de hele nacht aan laten staan, maar aan de andere kant
is het ook weer zonde om het venster te sluiten.
Bij een muisklik op
“cancel” moet het gehele download proces opnieuw ingesteld
worden, wat weer de nodige tijd met zich mee brengt, wat
overigens volledig afhankelijk is van de bandbreedte, en de
bestandsgrootte.
Nu zijn er ettelijke
programma’s in omloop die er voor kunnen zorgen dat niet
alleen de download gepauzeerd kan worden, maar ook nog eens
voor een snelheidsverbetering zorgt.
Hoe kan dit nou? Wel, de
werking ervan is gemakkelijk. Zo’n programma hakt een
downloadbestand in stukken, en haalt het via meerdere
connections (verbindingen) binnen. Op deze manier word je
bandbreedte optimaal gebruikt, wat maar liefst 100 tot 500%
scheelt.
|
|
De favoriet
staat al enkele jaren vast, “Download Accelerator Plus”,
ofwel “DAP”. De mogelijkheden zijn eindeloos met dit
programma. Alles is volledig te automatiseren. De computer kan
automatisch verbinding maken met het internet, om zodoende je
download te beginnen, of te hervatten. Ook handig is, is de
“sleep mode”. Het programma is zo te configureren, dat de
internetverbinding automatisch wordt verbroken wanneer de
download voltooid is. Handig, wanneer je nog via een 56k modem
moet inbellen. Ook is dit mogelijk met de gehele computer
zelf, deze kan automatisch worden uitgeschakeld wanneer de
taken voltooid zijn.
DAP staat
automatisch geconfigureerd om maar 2 downloads per keer toe te
laten, downloads die de limiet overschrijden worden
automatisch in de “que” (wachtrij) gezet.
Wat te doen
wanneer DAP weigert te downloaden? Wel, er kunnen
verschillende oorzaken zijn. Het kan zijn dat DAP niet
geïntegreerd
is met de internetbrowser. Dit is simpel aan te passen door
met de rechtermuis op het icoontje te klikken in de systray (systemtray,
de balk rechtsonder in het beeldscherm) en dan op “enable
browser integration”. |
|
Stel u wilt
een vakantievideo downloaden van uw zoon en schoondochter uit
Australië. Hij heeft een FTP account(file transfer protocol,
open poort op de computer waarmee verbinding kan worden
gemaakt voor bijvoorbeeld datatransfers) voor u aangemaakt om
het bestand te kunnen downloaden.
Wat wil
nou, het bestand is 500 MB en de verbindingen zijn ook niet
optimaal. Automatisch downloaden via DAP lukt niet, omdat de
link is verkregen via MSN in plaats van een die op het
internet staat. Géén probleem voor DAP. DAP heeft ook de
mogelijkheid om de link handmatig toe te voegen.
Zorg ervoor
dat de link/URL (Uniform Research
Locator) op uw klembord staat. (Dat wil zeggen dat u de link
rechtstreeks moet kopiëren)
Ga
naar het hoofdmenu van DAP, en klik op “Add URL”
|
|
Gemak
dient de mens nietwaar? Daarom hebben de makers van DAP het
voor ons erg gemakkelijk gemaakt. Wanneer u een “Direct
Link” (directe download zonder tussenkomst van script wat
doorverwijst naar downloadbaar bestand) tegenkomt, klikt u
erop met de rechtermuis en kiest voor de optie “Download with
DAP”
Dap
is te downloaden bij:
www.download.com
planet.tucows.com
|
|
Rene_overtoom
|
|
|
|
Inkomsten
|
|
Uitgaven
|
|
Maand
|
Omschrijving
|
Bedrag
€
|
Omschrijving
|
Bedrag
€
|
Augustus
|
Donaties
|
45,00
|
Hostingkosten
|
239,39
|
September
|
Donaties
|
0,00
|
Hostingkosten
|
220,50
|
Oktober
|
Donaties
|
263,00
|
Hostingkosten
|
239,39
|
November
|
Donaties
|
170,50
|
Hostingkosten
|
201,60
|
|
Opbrengst
t-shirts
|
240,00
|
|
|
December
|
Donaties
|
91,85
|
Hostingkosten
|
201,60
|
|
Banner
inkomsten dit jaar
|
50,00
|
|
|
Januari
|
Donaties
|
20,00
|
Hostingkosten
|
201,60
|
|
Totaal
|
880,35
|
Totaal
|
1304,08
|
|
|
|
|
|
|
|
|
saldo
|
-€
423,73
|
|
|
|
Helpmijdag
Op
26 april 2003 is er weer een Helpmijdag. Je kan je nu nog
inschrijven. Bij te weinig aanmeldingen gaat de Helpmijdag
niet door! Lees deze
thread voor meer info. Het geplande etentje bij een Chinees
restaurant gaat niet door. |
E-mailadres
De redactie krijgt regelmatig de mededeling dat iemand
zijnhaar e-mailadres wijzigt en of wij de nieuwsbrief naar het
nieuwe adres willen
sturen. Wel, je kan in je profiel zelf je e-mailadres
aanpassen. Klik bovenin op ga
daarna naar "aanpassen instellingen" en pas het e-mailadres aan. |
Topictitel
Bij elke vraag/thread hoort een topictitel. Helaas zien we
weer steeds vaker titels zoals "Help" of
"vraagje". Als je een duidelijke titel voor je vraag
kiest, is het voor iedereen direct duidelijk waarover een
vraag gaat. Verder is het natuurlijk nuttig om direct het
versienummer van je programma te noemen, dus niet Outlook
Express, maar Outlook Express 5.0. Nuttige tips om een vraag
op de juiste wijze te stellen vind je op deze
pagina van www.leren.nl
Probeer dus een duidelijke titel voor je vraag te
verzinnen, dan heb je ook nog eens meer kans op een snel
antwoord. |
|
|
|
De Helpmij.nl nieuwsbrief staat onder redactie van: |
- Admin
- Bennie
- Beugje
- Blacksheep
(hoofdredacteur)
- Breezer
- Fuego
- Held
- Huibbreeman
- Huijb
- Margje
- Mumzel
- Neleke
- Pmeijne
- rene_overtoom
- Sebastiaan
- Tazman
- Tiborv
|
|
|
De redactie is te bereiken op redactie@helpmij.nl
Wil
je een bijdrage leveren aan de nieuwsbrief dan kan je e-mailen naar
het bovenstaande adres of je kan het forum bezoeken en je bijdrage
plaatsen in de sectie
nieuwsbrief.
Iedereen die zich aanmeldt bij Helpmij.nl krijgt standaard de nieuwsbrief opgestuurd. Wil je de
nieuwsbrief niet meer ontvangen klik dan hier.
Is deze nieuwsbrief naar je doorgestuurd en wil je hem zelf
ontvangen? Ga dan naar de site en meld je aan het bij het forum. Je zult
dan automatisch de nieuwsbrief ontvangen. Als je al aangemeld bent
en je hebt de nieuwsbrief niet ontvangen, ga dan in het forum naar
profiel, aanpassen van opties, en vink bij 'Mogen de Webmasters en
Moderators je berichten sturen?' ja aan.
|
|
|
Alle handelsnamen of
productnamen hier vermeld, zijn eigendom van hun respectievelijke
eigenaars. De redactie van de Helpmij nieuwsbrief gaat uiterst
zorgvuldig te werk bij de vergaring, totstandkoming en publicatie
van de informatie in de nieuwsbrief. Niettemin kunnen er geen
rechten worden ontleend aan de inhoud van de nieuwsbrief en sluit
Helpmij (de redactie) hierbij iedere aansprakelijkheid uit voor
eventuele gevolgen (waaronder begrepen directe en indirecte schade).
Toepassen van informatie en gebruik van software is op eigen risico.
De adressen van de abonnees zullen nooit openbaar worden gemaakt
en/of verkocht aan derden. Bij misbruik van het distributiesysteem
van de nieuwsbrief door onbevoegden of een mogelijke storing, van
welke aard dan ook, kan de redactie niet aansprakelijk gesteld
worden voor eventuele daaruit voortvloeiende schade. Verspreiding
van deze nieuwsbrief is toegestaan maar uitsluitend volledig en in
ongewijzigde vorm. Het is niet toegestaan om delen van de inhoud
zonder voorafgaande toestemming van de makers te gebruiken.
De redactie heeft het recht om
(ingezonden) bijdragen zonder opgaaf van redenen te weigeren, dan
wel te wijzigen, in te korten, etc. |
|