Veel beveiligingsfabrikanten maken gebruik van een systeem waarbij een betaald beveiligingspakket automatisch wordt verlengd na afloop van het abonnement. Dit gebeurt dan inclusief een automatisch incasso. Nog steeds is dit bij veel computergebruikers onbekend totdat er opeens een automatisch afschrijving en verlenging van de licentie heeft plaatsgevonden.

Deze extra abonnementsfunctie is eigenlijk in het leven geroepen onder het mom van een extra service. Hiermee komen de fabrikanten de consument als het ware tegemoet om er zo voor te zorgen dat de computer altijd beschermd is. Op deze manier profiteert de consument dan automatisch van de nieuwste productfuncties op het moment dat deze beschikbaar worden gesteld door de fabrikant. Dit klinkt natuurlijk allemaal heel mooi maar in werkelijkheid speelt hierbij marketing en klantenbinding natuurlijk een grote rol. Bekende beveiligingsfabrikanten zoals Symantec, McAfee, Kaspersky, Trend Micro en Panda maken gebruik van zo'n abonnementsfunctie die in veel gevallen niet optioneel is maar vaak standaard bij de eerste afsluiting van het abonnement geactiveerd is.

Waar moet je nu op letten, hoe kan je dit voorkomen en eventueel annuleren? In dit artikel gaan we daar dieper op in. Op de website http://www.klacht.nl zijn al veel meldingen geplaatst over onder andere Symantec (Norton) en McAfee.

https://www.klacht.nl/mcafee-software/
http://www.klacht.nl/norton/

In al deze gevallen was het bij de consumenten niet bekend dat bij het afsluiten van het betreffende abonnement automatisch een verlengingsservice was geactiveerd. De consumenten wisten eigenlijk niet beter dan dat ze een abonnement voor bijvoorbeeld één jaar hadden afgesloten. Waarbij niet prominent was aangegeven dat er automatische verlenging zou plaatsvinden wanneer het product verloopt.

In de algemene voorwaarden en op de website van de fabrikant is natuurlijk opgenomen dat bij bepaalde betaalmethoden en/of aankoop van producten de automatische verlengingsservice in werking zal treden, maar bij de daadwerkelijke aankoop of in het ontvangstbewijs is dit vaak niet prominent vermeld. Over het algemeen blijkt dit vaak alleen bij creditcardbetalingen van toepassing te zijn; deze methode wordt niet toegepast bij iDeal betalingen en eenmalige bankoverschrijvingen.

Abonnementen stopzetten (Wet van Dam)

Sinds 1 december 2011 is natuurlijk de "Wet van Dam" actief die de mogelijkheden van een automatische al dan niet stilzwijgende verlening hebben beperkt. Hierdoor kunnen consumenten nu na de eerste contracttermijn (over het algemeen één jaar) per maand een abonnement of contract opzeggen. Wanneer er reeds een nieuwe contracttermijn is aangegaan kan je dit dus gewoon per maand stopzetten waarbij je ook de vooruitbetaalde abonnementsgelden kunt terugvorderen.

Automatische betaling voorkomen & uitschakelen.

Wanneer bij een bepaald beveiligingsproduct de automatische verlengingsservice is geactiveerd kan je dit via jouw account bij de betreffende fabrikant in bijna alle gevallen online uitschakelen. Daar de situatie bij ieder bedrijf verschillend is kan het ook zo zijn dat je dit alleen schriftelijk, via een e-mail of via de support van het betreffende bedrijf kunt annuleren. Om een automatische verlengingsservice te voorkomen is het belangrijk om goed te controleren welk abonnement je exact afsluit. Daarbij kan het zeker geen kwaad om later uw account-instellingen online te controleren.

Links en overige informatie omtrent "automatische verleng" functies.
Wat is het programma voor automatische verlenging van McAfee
Kaspersky - Wat is Automatische Verlenging
Trend Micro Automatische verlengingen